Jedan od tri redovnička zavjeta oko kojeg su se u povijesti redovnitva najvie koplja lomila!
O njemu se uvijek pričalo i jo se uvijek priča nairoko i naveliko.
Zbog njega su se stvarale nove Redovničke zajednice (treba samo pomisliti na Franjevački Red koji ima tri ogranka, a razlog tome je ponajvie zavjet siromatva).
Zbog njega su i Pape tijekom povijesti morali intervenirati.
Na kraju krajeva, to je bio najomiljeniji redovnički zavjet naeg sv. Franje.
Prvotna zamisao svetoga Franje je bila: ivjeti u potpunom siromatvu, bez posjedovanja ičega.
Ovu Franjinu zamisao, htjeli mi to priznati ili ne, danas je gotovo nemoguće ivjeti.
ivot u samostanima podrazumijeva posjedovanje materijalnih sredstava za njegovo odravanje.
Studij, koji je podrao i sam sv. Franjo, je nezamisliv bez materijalnih dobara.
Svakodnevne aktivnosti, kao i karitativne aktivnosti fratara također podrazumijevaju materijalna sredstva.
Poznato je i duhovno tumačenje zavjeta siromatva, tj. imam sve to mi treba, ali ne posjedujem nita, ili nevezan sam na ono to imam i posjedujem...
Takva duhovna tumačenja zavjeta siromatva su često bila isprika za zlouporabu istog zavjeta.
Često puta i danas vidimo, naalost, one koji su nenavezani na svoj Mercedes ili BMW, ili ne posjeduju najnovije modele moderne tehnike, već ih samo koriste...
U novije vrijeme, barem ovdje gdje ja studiram, fratri iznova otkrivaju pravu i izvornu karizmu svetoga Franje, a s time dolazi i do naglaavanja siromatva kao vrhunskog franjevačkog ideala.
Ostavljaju upe i svetita, (ne svi, naravno!) naputaju samostane i posvećuju se putujućem propovijedanju proseći po restoranima i kafićima.
Čini mi se kao da su zaboravili na 800 godina Franjevačkog Reda, kao da su zaboravili da je povijest učiteljica ivota.
ele preskočiti tih 800 godina u kojima se franjevački pokret razvijao i u kojima je svijetu dao bezbrojne svece i učitelje duhovnog ivota.
Kao da ele preskočiti zasluge svih naih franjevačkih predaka i sve ono to su nam oni namrijeli. Kao da ele oivjeti sv. Franju (koji je i sam rekao: Ja sam svoje učinio, sada je na vama red!).
Kao da ga ele imitirati, kao to papiga imitira čovjekov glas, bez razumijevanja i shvaćanja.
Franjo nikad nije ni elio vlastite imitatore, već sljedbenike Kristove.
Franjevački pokret je jedan od najvećih u katoličkom svijetu (muki redovi, enski redovi, svjetovni red, Frama...).
Ne isplati se, zbog imitacije nekakvih novootkrivenih ideala, zanemariti cijelu nau povijest i sve ono to su franjevci do sada učinili.
Sjetimo se samo naih fratara u Bosni za vrijeme turske okupacije koji su jedini imali pravo ostati na okupiranom području i bili su jedini duobrinici svome narodu.
Morali su Turcima plaćati danak (i krvlju i novcem) kako bi mogli ostati na tom području. Ima jedna zgoda (neznam jel se radi o vremenu turske okupacije ili poslije toga): kao to je običaj kod nas fratara, svakih nekoliko godina franjevački poglavar (general Reda) poalje vizitatora (fratra koji mora izvidjeti stanje) u određenu provinciju (pokrajinu).
Tako su poslali jednog fratra Talijana da izvidi i posjeti nae fratre u Bosni.
Bila je zima (a znate kakva je zima u Bosni!), a on, jadničak, doao u sandalama i bosih nogu kako bi primjerom pokazao kako treba ivjeti zavjet siromatva moete zamisliti kako je zavrio na cičoj bosanskoj zimi...
Zavjet siromatva se moe ivjeti i na krivi način: netko će osjećati grinju savjest i za svaku potroenu lipu, bez obzira na to kako je potroena ta lipa; netko će do te mjere biti opsjednut tim zavjetom da će sve gledati kroz prospektivu utede i na sve će stvari gledati kao potronju i bacanje novaca tko ivi siromatvo na taj način postane opsjednut i zarobljen novcem i njegovom potronjom, za razliku od nekoga tko ne ivi siromano jer u svom činjenju dobra drugima ne gleda koliko kota ovo ili ono, ne zanima ga koliko kota činiti dobro!
to li je onda taj blaeni zavjet siromatva i kako ga ivjeti danas?
Prije 5-6 godina smo imali jednu duhovnu obnovu koju je vodio na fra Bonaventura Duda.
Tada je rekao jednu stvar koja mi se usjekla u pamćenje do dana dananjeg.
Rekao je: Nije bez razloga 5. poglavlje naeg pravila stavljeno prije 6. poglavlja!
Objanjenje: Pravilo Reda Manje Braće, koje je napisao (tj. izdiktirao) sam sv. Franjo, u 5. poglavlju govori kako sva braća moraju raditi.
Jo je Franjo rekao o radu: Ja sam svojim rukama čitav ivot radio i radit ću i elim da sva braća rade i tko ne zna raditi, neka nauči raditi, jer vrijedan je radnik svoje plaće, a time se izbjegava lijenost i besposlica.
U 6. poglavlju govori se, pak, kako braća, ako im bude potrebno i ako im nedostaje dobara od one plaće koju su primili za rad, mogu se uteći ljudima proseći ono to im je potrebno za ivot.
Umjesto da se odreknemo svega to su nam nai fratri namrijeli, treba zasukati rukave i raditi s onime to smo naslijedili.
Nitko neće zamjeriti ako koristimo razna sredstva za činjenje dobra i ako time pomaemo drugima, ali će zamjeriti ako se ta ista sredstva (makar bila i u malenim količinama) koriste na lo i egoističan način!
Konkretno, bilo bi besmisleno zamjerati nama da koristimo internet i kompjuter, ako samo uzmemo u obzir ovaj na onlajn časopis i ljude koji su na njemu pročitali ili vidjeli neto to im je pomoglo u njihovom duhovnom i vjerskom rastu i obrazovanju.
Zato siromatvo najbolje opisuje jedan pojam (kako reče jedan profesor), a to je besplatnost. Sav na rad ne smije biti usmjeren prema zaradi ili obogaćivanju (materijalnom), već sav na rad mora biti obiljeen besplatnoću (to ne isključuje, da budemo iskreni, primanje darova i milostinje, tj. nagradu za taj rad). Na rad mora biti najprije usmjeren duhovnom obogaćivanju ljudi i nas samih.
I jo jedna misao o putujućem propovijednitvu kao ostvarivanju ideala siromatva. Kao to svi znaju, fratre premjetaju (vie-manje) svakih 5-6 godina (osim iznimki). Moram priznati, iz vlastitog iskustva, da je svaki premjetaj koji sam dobio bio dosta teak. Zato? Zato to, u svakom mjestu gdje sam bio, upoznao sam dobre fratre i dobre ljude (a takvih, fala Bogu, ima puno!) s kojima sam se povezao i zbliio. Premjetaj je za mene značio ostaviti sve te ljude i ići dalje, kao da se nita nije dogodilo, kao da nikad nisam ni upoznao te ljude. Ostati povezan s tim ljudima, s jedne strane, je naa dunost, ali s druge strane, bilo je teko nastaviti ivjeti u novom okruju, gdje je sve novo, gdje te nitko ne poznaje i gdje sve međuljudske odnose mora graditi iznova. (Sada mi dolaze u sjećanje riječi naega sv. Franje: Krenimo braćo iznova, jer do sada nismo nita ili smo malo toga učinili!) Ne treba zaboraviti sve te ljude (to je nemoguće!), ali opet, ako ostane previe vezan za njih, postane teko prilagoditi se novoj okolini i prihvatiti je takva kakva je. Neznam kako drugima, ali čini mi se da je tee ostaviti (ali ne i zaboraviti!) osobu s kojom si se zbliio (a o obitelji i prijateljima da i ne pričamo), već ostaviti bilo kakve materijalne stvari! Zato mi se čini da putujuće propovijednitvo nije zaboravljeno u naem načinu ivota i da siromatvo kao ideal nije zapostavljeno.
Kao to reče apostol Petar: Srebra i zlata nema u mene, ali to imam - to ti dajem: u ime Isusa Krista Nazarećanina! (Dj 3,6) to imam to ti dajem - za dabe, jer nema sreće u srebru i zlatu, sreća je tamo gdje se dijeli ono to se ima! Zato mi moramo birati između dvije opcije: ili plakati nad onime to nemamo (tj. imamo) i time se hvaliti kao idealom siromatva ili ono (ponajprije, duhovno) bogatstvo to imamo, dijeliti sa drugima obogaćujući i druge i sebe!
Parlamentarni izbori moda nisu u blizini, ali mislim da će svatko znati odabrati između ove dvije opcije! ď
MIR I DOBRO!
Post je objavljen 17.05.2010. u 15:13 sati.