Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/uvijekbolji

Marketing

"Fejs"



Kratka anketa: Da li šećete gradom i potpunim strancima govorite svoje ime, adresu i email? Da li na glavnoj ulici grada svim zainteresiranim prolaznicima pokazujete slike svoje obitelji? I sebe u pijanim i nimalo doličnim pozama, i svoju djecu svakakvim sumnjivcima, i svoj stan/kuću i sve najvrijednije igračke u njima dok usput zainteresiranima ponosno obznanjujete kad putujete na more ili zimovanje? Da li u centru grada glasno izvikujete svoje političko i religiozno usmjerenje?

Ako i kažete da to radite, malo sam sumnjičava, jer još nisam naišla na takav prizor. wink Ali na milijune ljudi to svakodnevno radi, online, na "fejsu", na najpopularnijoj društvenoj mreži: Facebook. Imaju preko 400 milijuna korisnika, a mnogi podaci su dostupni i svim korisnicima interneta (što je oko 2 milijarde ljudi) - i ako ste "na fejsu", tolika je vaša publika.

Možda sad mislite da pretjerujem i da nitko ne gleda vaše fotke osim vaše obitelji i prijatelja. Mislite da to ionako nikog ne zanima, da nema nikakvih korisnih informacija na vašim stranicama, da ste naštimali tako da samo prijatelji mogu gledati... Ali razmislite o ovom: Facebook ništa ne briše. Kad vi obrišete svoje slike ili svoj korisnički račun, oni vam samo prestaju to prikazivati, ali sve ostaje na njihovim serverima. Događalo se da ljudi izbrišu svoje račune i još uvijek ih vide kad traže svoje ime preko Googla. Pravila korištenja Facebooka (na koja ste pristali kad ste se registrirali) kažu da oni u potpunosti raspolažu bilo čime što stavite na njihove servere (dakle, sve što napišete, sve slike koje uploadate, sve na što klikate po Facebooku) i da se osim toga ta pravila mogu mijenjati kad god se vlasnici Facebooka sjete - a to što se vi i dalje logirate znači da pristajete na te promjene!

Da vas podsjetim, vlasnik Facebooka je mladi američki poduzetnik. Jedan jedini čovjek. Čini mi se da možemo s priličnom sigurnošću zaključiti da ga zanima koliko love može zaraditi, a ne kako će vama uljepšati život tako što će vam olakšati "chat" s prijateljima! Vi mu lijepo predajete podatke o svom osobnom (a često i poslovnom) životu, a on ih marljivo sprema na svoje kompjutere i razmišlja kako će od njih profitirati.

Razmotrimo sad nekoliko scenarija... Podsjećam, to su samo scenariji koje sam ja, ovako nemušta u iskorištavanju, smislila, što znači da sigurno ima i puno gorih!

1. Znamo da se pare vrte oko marketinga i reklama. Imate korisnički račun na Facebooku, upisali ste osobne podatke, malo ste klikali okolo, označili ste da "lajkate" Kraševe Griotte i burek. Kraš već zadovoljno trlja ruke - zna koliko ste stari, kojeg ste spola, kad ste rođeni, gdje živite, koji su vaši drugi interesi, ima vaše slike i popis vaših prijatelja. Pa to je suho zlato za marketing! Npr. za rođendan vam pošalje čestitku sa slikom griotta i pozove vas na kupnju boljih, novih griotta i ostalog iz njihove ponude. Onda, već standardna Facebook reklama, uzme vašu sliku, pokaže je vašim Facebook-prijateljima i kaže "Ana Anić, vaša prijateljica, obožava griotte! Poklonite joj ih za rođendan!" Turistička agencija vam nudi putovanje u Sarajevo s porukom "Probajte najbolji burek na svijetu!" Uskoro vam je pun kufer i bureka i griotta. belj Inače spamove brišete i nervirate se što vam spam-filter ne radi, a ovdje se sami naručite na hrpu spama.

2. Htjeli ste provocirati frendove pa ste označili da volite "Sex shop Madame". Počinjete dobivati nemoralne ponude od čudnih likova. Inbox vam se puni ponudama za viagru. Na poslu tražite stručnu literaturu na Amazonu koji vam uporno prikazuje reklame za sex shopove dok se vi crvenite pred kolegama. (Mislite da Amazon nema veze s Facebookom? A-a, griješite. Facebook ima novu foru u kojoj raznim kompanijama nudi direktan pristup do vaših podataka.)

3. Vaš budući poslodavac je nakon razgovora s vama odlučio provjeriti što o vama ima "online". Potražio vas je na Facebooku, našao slike vas i vaših prijatelja s prošlog ljetovanja, kad ste si malo više popili pa svašta izvodili... A na razgovoru ste glumili sveticu nakon što vam je spomenuo da je strogo protiv alkohola. Naravno, hvata vašu molbu za posao, gužva je i baca u smeće.

4. Vaš sadašnji poslodavac se dosađuje i odlučuje malo klikati po Facebooku. Na pamet mu padne genijalna ideja da provjeri profile svih zaposlenih. Na vašem profilu otkriva da, iako kukate kako imate previše posla, svejedno uspijete svakih 2 minute nešto napisati na svoj "wall" i iskomentirati sve slike svojih prijatelja. Usput otkriva kako mislite da je on "ćelavi perverznjak kojeg ne znam kako trpi žena" i da je posao "totalno sr..., pa ovo bi mogao raditi idiot s IQom 20, zašto mene tlače s tim?!?", kao i da danas niste u najboljoj formi jer "eeee, kako smo se razbili jučer, idem svakih 20 minuta malo odspavati na wc". Naravno, ne treba mu dugo da vas izbaci s posla i da posao nekom s višim Facebook-IQ-om.

5. Ponosno objavite svim prijateljima (i ostalim zainteresiranim strankama) da idete na godišnji, 10 dana ste bez telefona, interneta, daleko od kuće... U međuvremenu poduzetni lopovi vide vaše prezime na poštanskom sandučiću, vide vas kako pakirate stvari u auto, razmotre moguće pristupe u kuću/stan... I za svaki slučaj potraže vaše prezime na Facebooku, zanimljivo kako u vašem gradu postoji samo nekoliko osoba s tim prezimenom i nije problem pregledati njihove profile, zapamtili su vaše lice dok ste pakirali stvari u auto a na profilu naravno imate hrpu svojih slika, a osim toga ste objavili fotke vaše lijepe kućice jer ste tako super sredili fasadu i dvorište, a ima i slika interijera, nek vide frendovi kako vi imate lijepu kuću/stan, kakve sve high-tech igračke imate, a lopovi nek imaju jednostavniji posao jer ne moraju tražiti po stanu što je gdje i ne moraju brinuti kad ćete se vratiti jer točno znaju!

6. Svaki dan objavljujete fotke svojeg sunašca, svog najmilijeg djeteta, od rođenja preko prvih koraka do prvog odlaska u vrtić... Usput naravno detaljno opišete čime se sve dijete bavi, kada ide na koju aktivnost, kada je kod koje bake, u koji dječji vrtić ide, već iz prethodnog primjera znamo da ste objavili i slike svoje kuće/stana, po mogućnosti i adresu nek svi znaju gdje dijete živi... Ne želim biti pretjerano paranoična, ali sjetite se što se dogodilo Nataschi Kampusch.

7. Bloger Denis je objavio članak o problemu lažnog predstavljanja na Facebooku i tako mi dao ideju za zadnju točku na ovom popisu. Naime, osim problema kad se netko predstavlja kao vi, komunicira s vašim prijateljima ili vas ocrni u mediju koji sigurno ima veću gledanost/čitanost nego dnevne novine, postoji i vrlo jednostavan način za spamere i zlikovce kako iskoristiti osnovu Facebooka - mrežu prijatelja.
Kreirati lažni profil nije teško. Dovoljna vam je email adresa (koju besplatno možete otvoriti na barem 50 različitih mjesta i nije povezana s vašim pravim identitetom) i malo kreativnosti pri smišljanju osobnih podataka. Sljedeći korak je slanje zahtjeva za kontakt jednoj široj grupi ljudi. Već samo zbog statistike i vjerojatnosti možete biti sigurni da će vas netko potvrditi kao prijatelja iako nema pojma tko ste vi. Sad kad imate nekoliko prijatelja, odlično - imate pristup do svih njihovih prijatelja! Naravno, ti ljudi će misliti da imate zajedničkog prijatelja, koji vas je već potvrdio i time implicitno jamčio za vas. Što više ljudi vas prihvati, to ste vjerodostojniji u očima ostalih. Kad dođete do tog stupnja povjerenja, možete početi "šišati" naivne ovce: "Hej, koja ti je ono adresa, htio sam ti poslati čestitku za Božić?" (za nastavak priče pogledaj točku 5) "Ajmo se naći na cugi, volio bih vidjeti tvoj novi auto!" (sada pajdaši kradljivci auta točno znaju gdje i kad će biti parkiran auto)

Zadnja inovacija na "fejsu" su stranice/interesi. Znači, kad nešto napišete u svoje interese, to postaje povezano s odgovarajućom stranicom (npr. interes za, štajaznam, Big Brother vas automatski poveže sa stranicom za Big Brother). I sada kad bilo što napišete o Big Brotheru i upotrijebite ključne riječi "Big Brother", to se automatski pokazuje na stranici za Big Brother, čak i ako ste vi možda ograničili prikazivanje vaših pisarija samo na prijatelje! Nisam još provjerila, ali čini mi se da se to događa čak i ako nemate Big Brother među interesima - dakle dovoljno je samo upotrijebiti ključne riječi u svom postu. Zamislite sad situaciju s ključnim riječima "FBI", "CIA", "Jaca" i slično... Naravno da onda bilo tko može otvoriti stranicu "Jaca" i pogledati tko što piše na tu temu...

Ako ste imalo paranoični, vjerojatno možete i sami sastaviti slične scenarije. Mene osobno brine činjenica da većina ljudi izgleda nije nimalo paranoična i nemaju pojma da razbacivanje toliko osobnih podataka po internetu možda nije najbolja ideja. Zato vas lijepo molim da, ako ste na Facebooku, provjerite "security" i "privacy" opcije i razmislite što kome pokazujete. Ako ništa drugo, onda zato da ja lakše spavam noću. wink


Update: ReclaimPrivacy je odličan alat koji će vam pokazati potencijalne probleme (s vidika sigurnosti i privatnosti) u vašem Facebook profilu!

Post je objavljen 12.05.2010. u 12:30 sati.