Po židovskom računanju vremena danas je 25. dan mjeseca „kislev“ 5770. godine.
Prije više od dvije tisuće godina Izraelom je vladalo Seleukidsko carstvo, koje je provodilo nasilnu helenizaciju naroda pokorenih krajeva, a prostiralo se od područja današnje Turske sve do Kazahstana na sjeveru i Pakistana na istoku. Carstvo Sirijaca i Grka imalo je u ono vrijeme najbrojniju i najjaču vojsku na zemlji. No Juda Makabejac se sa svojim suborcima nije dao ustrašiti pred u ono vrijeme najvećom i najsnažnijom vojskom na zemlji. Ime Makabej se inače sastoji od četiri hebrejske riječi : Mi Komocho Bo'eilim Hashem, što bi u prijevodu značilo "Tko je kao Ti, O B-že." Juda Makabejac stadoše pozivati i sakupljati svoju braću po krvi i sve od naroda koji ostadoše vjerni B-gu.
»Rekoše tada jedni drugima: “Podignimo narod svoj od propasti i pođimo u rat za narod svoj i za svetinje svoje!” I sazvaše sav zbor da se svi spreme za boj i da se pomole i vapiju za milost i milosrđe.« (Prva knjiga o Makabejcima 3,43-44)
Postili su tada Izraelci, obukli se u kostrijet i posuli glave pepelom. Zavapili su prema Gospodinu neka im se smiluje i neka odvrati svoj gnjev od grijeha njihovih.
Juda, na čelu svoje tek stvorene vojske, povede rat protiv okupatora, i postade nepobjediv, jer se gnjev Gospodnji promijenio u milosrđe.
Iako mnogobrojniji i vojno opremljeniji, neprijatelj je bivao poražen iz borbe u borbu i otjeran u bijeg. Na kraju je protiv Jude i njegove braće bila poslana vojska koja je brojala 40.000 vojnika sa dva vojna zapovjednika - Nikanor i Gorgija. Uz B-žju pomoć izraelski je narod još jedanput odagnao naizgled nadmoćnijeg neprijatelja.
Vrativši se u Jeruzalem, Makabejci su ušli u Hram kojega bijahu pogani oskvrnuli, očistiše ga i sagradiše novi žrtvenik po uzoru na prijašnji. Prinesli su žrtvu na novom oltaru i slavili posvetu žrtvenika osam dana za redom.
Od onog vremena pa sve do danas, počevši sa 25. danom u mjesecu kislev, slavi se osam dana za redom svetkovina „Hanukah“ u spomen na očišćenje Hrama i posvetu žrtvenika.
Zanimljivo je kako u ovo isto vrijeme dok mi svake nedjelje Došašća palimo jednu svijeću više, u Izraelu se isto tako za svaki dan svetkovine Hanukah na svijećnjaku zvanom „menorah“ upali jedna svijeća više.
Menorah ima po četiri svijeće sa svake strane svijećnjaka sve postavljene u istoj razini, a nasred svijećnjaka je jedna svijeća zvana shamash, koja je uzvišena u odnosu na ostale svijeće i s njom se pale ostale svijeće.