Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/zelengrad

Marketing

VOZILA ZELENGRADSKIH ŽELJEZNICA (4)

La Bucunada

(LGB 30550)

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Prije nešto više od deset godina osnovan je preko švicarskih granica poznat «Club 1889» s ciljem održavanja i zadržavanja starijih vozila Retskih željeznica. Po obnovi vagona C 2012 (koji također postoji kao LGB-ov model, uz sestrinski vagon C 2010), taj se klub upustio u svoj drugi projekt – obnovu vagona C 114. Radi se o dvoosovinskom putničkom vagonu kojeg je za Retske željeznice 1910. proizvela tvornica SIG iz Neuhausena u seriji od četiri vagona (C 111 – C 114), pri čemu ovo «C» označava vagon trećeg razreda. Uobičajeno za ondašnju Berninsku Željeznicu – «Berninabahn» (BB) vagon je obojen u žutu boju.

Nakon fuzije Berninske željeznice s Rhätische Bahnom (RhB) godine 1943. sva su četiri vagona dobila nove brojeve RhB-a (C 2081 – 2084) i obojani su u tada uobičajenu bež-zelenu RhB kolornu shemu, koja je poslije zamijenjena posve zelenom. Po napuštanju trećeg razreda, uslijedilo je 1956. i preimenovanje u B 2081 – B 2084. A onda krajem šezdesetih godina prošlog stoljeća četiri navedena vagona više Retskim željeznicama nisu bila potrebna...

Tri su vagona zadržana kao službena kola RhB-a, a 2083 otišao je u poduzeće BVZ gdje je također, pod oznakom X 2913, služio kao službeni vagon. Po preuređenju u WR-S 2227 danas se ubraja u nostalgičnu kompoziciju Matterhornško-gotthardskih željeznica (MGB).

Izvorni C 114, a kasniji B 2084 RhB-a zadržan je kao službeni vagon pod oznakom Xk 9079 i do 2000. služio je u željezničkom upraviteljstvu broj 8. U travnju 2001. godine započelo se s temeljitom obnovom toga vagona i već 26. listopada 2001. uporabi je predan posve obnovljeni vagon C 114 s nadimkom «La Bucunada» (što bismo mogli prevesti kao međuobrok ili zalogajčić), nazvan tako budući da ondje sada u fascinantnom graubündeškom krajoliku možete uživati uz male, snack-obroke i pićence.

Otada sve do danas, Bucunada veselo klopara berninskom prugom Retskih željeznica, u pravilu zajedno s također u povijesnu žutu boju obojenim oldtajmerima – motornim kolima ABe 4/4 Nr. 30 i 34. Iako Bernina (uz značajan teretni promet) osigurava redovit putnički saobraćaj svakoga sata između Tirana u Italiji i St. Moritza (i dalje) u Švicarskoj, za povijesnu žutu garnituru karte su u pravilu mjesecima unaprijed rasprodane!

LGB-ov model «La Bucunade» više je no detaljan, sadrži ime «La Bucunada» ispisano na staklu vrata na oba vagonska perona, natpis «Office» (!) na staklu iznad prolaza u odjeljak kuhinje, klupe sa stolićima na kojima se nalaze male lampice, a u priručnoj kuhinji precizno su izrađeni čak i sudoperi, perilice i držači za flaše! Na žalost, LGB nema naviku serijski instalirati metalne kotače i rasvjetu na dvoosovinske vagone, pa je ŽTP Zelengrad to morao dodatno ugraditi. Ipak «Bucunada» će do proljeća morati biti strpljivo parkirana u šturcu prvog perona kolodvora Zelengrad, jer u za sada krajnjem kolodvoru Zaborje nije još uređena mimoilaznica pa bismo motorna kola Bernine morali vraćati čitavom prugom iz Zaborja s vagonom naprijed (što ne bi odgovaralo originalu), a i određene dijelove pruge morat ćemo zbog sigurnosti prilagoditi malim dvoosovinskim vagonima poput ovog, kakve još nismo imali. U svakom slučaju, ako Bog da, ove će godine čitava povijesna garnitura sastavljena od motornih kola ABe 30 i 34 i Bucunade proći čitavom zelengradskom prugom...


Post je objavljen 14.02.2009. u 22:54 sati.