Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/malika

Marketing

Yom Kippur dan pomirdbe i pokajanja







POST
pokajanje i znak sjecanja na tragicne dane


Opcenito je post uskracivanje konzumacije hrane s ciljem prosiravanja psihicke i socijalne kontrole, moci, svijesti ili smjernosti. Po vjerskoj definiciji post predstavlja svjesnu ili dobrovoljnu trezvenost od (ili umanjeno konzumiranje) inace uobicajne cvrste ili tekuce hrane, zbog vjerskih ili kultnih motiva. Vjerski post cesto prethodi vjerskim blagdanima.

Post u zidovstvu je put za jacanje duha odricanjem od hrane i pica, to je priblizavanje vjernika biti njegove vjere, vjezba u povezivanju snage duha i tijela.


Post 10. tishrija: YOM KIPPUR

Desetog dana nakon pocetka godine, na deseti dan mjeseca tishrija, diljem zidovstva nastupa potpuni cjelodnevni post. Najpobozniji poste po pola dana i tijekom predhodnih dana izmedju Rosh Hashanah i Yom Kippura, osim na Shabbat i erev, vecer koja predhodi samom blagdanu, jer tada je post zabranjen.

Od erev Yom Kippura pa do kraja sluzbe B-zje molitvom Neila sutradan navecer odrasli Zidovi ne uzimaju nikakvu hranu ni tekucinu. To je zapravo 25 ili 26 sati odricanja od hrane i pica. Bolesni, djeca, trudnice i majke s dojenackom djecom mogu od rabina dobiti reshut, oprost od posta. Naravno da je nepripremljenoj osobi ovaj post izuzetno tezak jer dani u kojima je on na snazi, su posebno aktivni. Tijekom tih dana drze se dugotrajne sluzbe B-e, a oni najpobozniji provode u sinagogi cijeli dan, citajuci prigodne tekstove pokajanja.

Zasto je potreban ovako tezak i strog post? Odgovor je u velicini i smislu jom kipurskog blagdana. To je prilika za kajanje, za osvjestivanje od propusta i grijehova. To je istovremeno posljednja prilika za pokajanje prije nego li ce B-g zapoceti presudu za svakog posebno. Naime tijekom sedam dana izmedju Rosh Hashanah i Yom Kippura, svakome se nudi vrijeme za pokajanje, a danom Jom Kipura dolazi do vrhunca i zavrsetka tih dana znanih nam ih pod imenom Yomin noraim - Strasni dani.

Yom Kippur je dan koji s postovanjem primaju svi pripadnici zidovske zajednice, pa cak i oni koji se tokom godine ne drze propisanih zapovjedi i zabrana. Tako na taj Veliki dan cak i oni koji sebe smatraju slobodnim od vjere i vjerskih propisa pohode sinagoge.


Yom Kippur najveci je i najsvetiji zidovski blagdan, dan pomirenja, pokajanja i prastanja.

Desetog dana mjeseca Tishrei uoci samog blagdana pale se dvije svijece u znak sjecanja na one kojih vise nema i za sve zive. Svijece ce kao i one Shabatne paliti majka porodice uz blagoslov:

Ba-ruch A-tah Ado-nai E-lo-hei-nu Me-lech Ha-olam Asher Ki-deshanu Be-mitzvo-tav Ve-tzvi-vanu Le-hadlik Ner Shel Yom Hakipurim

blagoslov Yom Kippura izgovorit ce otac porodice:

Ba-ruch A-tah Ado-nai E-lo-hei-nu Me-lech Ha-olam She-heche-ya-nu Ve-ki-yi-ma-nu Ve-higi-a-nu Liz-man Ha-zeh

Tog dana cemo u znak posjecanja posjetiti grobove nasih pokojnika .

Od vremena postojanja Hrama postoji obicaj na dan Yom Kippura oblacenje bijele odjece koja simbolizira cistocu i bezgresnost i pokazuje nasu nakanu da slijedimo put andjela.

Uoci samog blagdana dolazi do izrazaja jos jedna obaveza: pomirdba sa svima: dakle svih kojima smo ucinili i najmanje zlo molit cemo za oprost, cinit cemo do toliko uporno dok taj oprost i ne dobijemo, a isto tako cemo i na svaku zamolbu o oprostu, oprostiti.

Post koji smo obavezni odrzati simbolicno pokazujemo B-gu: evo uzmi zrtvu s mene, pokazujem Ti da vladam sobom, i ne dozvoljavam da slabosti imaju vlast nada mnom.

Jos je jedan obicaj koji je cesto bio zbunjuc za nezidovsku okolinu - Kaparot (otkup), a o tome je vec pisano.

Vrijeme Yom Kippura oznaca zavrsetak i Strasnih dana. Sve otvorene nebeske knjige se zatvaraju i biva zapecacena sudbina svakog pojedinca. Sjecamo se starih dana iz vremena Prvog Hrama slusajuci muziku koju su Leviti sacuvali. Sjecamo se da u vrijeme Prvog Hrama glavni svecenik bio odvojen svih sedam dana od dodira sa vanjskim svijetom. Kad je nakon svega stupio u Svetiste on je prizivao Gospoda Njegovim Istinskim, Uzvisenim i Strasnim Imenom, koje se nikada nije smjelo pomenuti. Svi prisutni tada padaju nicice na zemlju. U tom najsvetijem danu, najsvetiji covjek na svijetu Qodesh Ha Qodashim, molio bi u Beit HaMikdashu ime sveg svojeg naroda. I nakon izlaska, a prema liturgijskim kazivanjima: “sjajio je poput boja duge...poput ruze iz vrta radosti...poput jutarnje zvjezde koja blista na obzorju...

Sredisnja i najvaznija misao vodilja Yom Kippura je spoznaja o znacenju pokajanja. U ovom vremenu nema mjesta za obmane, izgovore i lazi, jer dusu nasu, koja je dio samog Sveprisutnog u nama nikako ne smijemo i ne mozemo prevariti. Onaj koji je Milosrdan dobro zna jesmo li patili zbog nepravdi koje smo prouzrocili i zbog onih koje su nama bile nanesene. On koji sve zna, zna kakvim smo nacinom dospjeli na svako mjesto i da li smo se u nasem postojanju ogrijesili o Njegove i o ljudske zakone.

Dubinom naseg pokajanja, velicinom prastanja i srecom pomirenja iskazujemu predanost B-gu.

B-gu upucujemo i rijeci:

“Gospodine B-ze nas, daruj cast svom narodu. Dao si nam ljubav na ovaj dan, ovaj dan prastamo grijehove, ovaj je dan sveti sastanak za prastanje. Sjeti nas B-ze po dobru, misli na nas i blagoslovi nas. Spasi nas i budi velikodusan, budi milosrdan i daruj nas...”



Na najsvetiji dan zidovske godine Yom Kippur covjeka obuzima osjecaj pokajanja i razumijevanja njegove prave prirode, njegova veza sa svojim Narodom i svojom vjerom, zavirili smo ovih dana u dubinu nase duse preplavljene tajnama, kao sto je i Torah preplavljena tajnama.

Mislili smo na Njegovu utjehu:

“Utjesit cu vas kao sto majka tjesi dijete svoje.”


Nase se osobno pokajanje sjedinjuje sa opcim pokajanjem cineci zajednicku dusu svijeta. Ujedinjujemo se s B-gom u svom pokajanju, znajuci:

“Sve stremi prema jedinstvenom cilju...”


Dusa Naroda israelskog tezi prema apsolutnoj pravdi. Najvisu razinu dosizemo postivajuci ideal Svemoguceg. Rabini nas uce da iza svakog iskrenog pokajanja otvaramo vrata svijetova koji ce nas ugrijati visom osjecajnoscu.

Na Sveti Dan Yom Kippura u molitvama izgovaramo rijeci:

“Gospodar svijetova je kraljevao prije nego li je ista stvorio. On je bio. On jest. On ce uvijek biti u sjaju i slavi. Njemu predajem svoj duh kad ustajem i kad lijezem. On je sa mnom, s duhom mojim i s tijelom mojim. Vjecni ja sa mnom, i ja se ne bojim.”


To je odgovor na nase pitanje: gdje sam ja, je li duh B-zji sa mnom? A on je svagdje gdje ga pustimo uci u svakoj dusi u svakom srcu, u svakom djelu i u svakom pokajanju.



Shema Yisrael Adonai Eloheinu, Adonai Echad.
Hear Oh Israel, Adonai our God, Adonai is One.
Pocuj Israele, Adonaj je tvoj B-g, Adonaj Jedini.






Post je objavljen 08.10.2008. u 06:22 sati.