Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/sinnerboy

Marketing

Mala škola bubnjanja pt.4

...nastavak trećeg dijela. tema - činele i hardver - stalci i papučice.

khm, khm...

Proizvodnja činela je počela još prije 2000 godina. Kineski i turski narodi su najstariji proizvođači ovog instrumenta a same činele se upotrebljavaju same ili u kombinaciji sa drugim udaračkim instrumentima. Činele koje se koriste na setovima bubnjeva su u principu unaprijeđena varijanta ručnih činela (koriste se recimo u limenoj glazbi…)
Znaci, svaka činela se sastoji od zvona (eng. bell) – zadebljanog dijela oko centra činele (za ovo postoji izuzetno lijep izraz – sisa činele) i tijela činele. Najčešće su kružnog oblika, ali postoje i modeli koji se proizvode u obliku drugim geometrijskim oblicima npr. šesterokut, činele koje imaju po sebi rupe, zakovice (tzv.rivetse), valovite rubove a posebna vrsta su «flat» činele koje nemaju zvono već su ravne. Kao zemlja u Srednjem vijeku.

Veličine su im takodjer u inčima.

Razne vrste materijala se upotrebljava u proizvodnju činela, no u osnovi su sve činele legura bakra, uz dodatke ostalih metala u raznim omjerima koje pojedini proizvođači drže u tajnosti – tj. poslovna su tajna. No neke od standardnih mješavina metala tj. slitina su:

CuSn20 - 80% bakra, 20% kositra ili B20
Standardna slitina od koje se rade najkvalitetnije činele. Ova legura se uglavnom obrađuje ručno, tj. do finalnog proizvoda, činele se stiže isključivo ručnim radom. činele izrađene od B20 legure daju zvuk nižih frekvencija

CuSn12 - 88% bakra, 12% kositra ili B12
Također standardna slitina. Od nje se rade nešto manje kvalitetnije činele u odnosu na B20 leguru. Izradjuje se ručno i automatski. Zvuk koji daje činela proizvedena od B12 slitine slična je kao i B20, samo što daje nesto viši zvuk.

CuSn8 - 92% bakra, 8% kositra ili B8
najrasprostranjenija među proizvođačima cinela. Imaju visok zvuk i dobro "probijaju" kroz glasnu glazbu

CuZnMgAl - 69% bakra, 15% cinka, 15% magnezija, 1% aluminija ili FX9
najkompleksnija mješavina i najmlađa koja se koristi. Za efekt činele.

CuNi12 - 88% bakra, 12% nikla ili NS12
Za činele lošijeg kvaliteta i zvuka. Iskljucivo automatska obrada smanjuje troškove izrade i samim tim i cijenu finalnog proizvoda tj. činele.

CuZn63 - 63% bakra, 37% cinka ili MS63
slitina od koje se rade najlošije tj. najniže serije činela. Isključivo automatska proizvodnja.

Sam postupak izrade se razlikuje od prozvođača do proizvođača ali se u principu radi odlijevak, koji se kasnije preša i reže u strojevima. Gotovi odlijevak se potom dodatno kuje, reže, polira i ponekad ručno obrađuje, što opet ovisi od proizvođača do proizvođača. U principu, kvalitetnije činele se obrađuju ručno, za što postoje čak i posebni majstori koji izučavaju zanat godinama ali to također nije pravilo jer neke tvrtke svoje činele od najniže do najviše (čitaj – naskuplje serije) izrađuju isključivo strojno pod računalnim nadzorom. Da skratim priču – poučni filmić svih faza izrade Zildjianovih činela (inače jedna od najpoznatijih tvrtki za izradu činela)






činela ima više vrsta i sve imaju različite namjenu na setu ali uglavnom osnovne vrste su


1. Kontračinela (eng. hi-hat) je ustvari par činela koje su okrenute jedna prema drugoj. Svira se rukom (tj.palicom) i nogom (nogom je preko mehanizma hi-hat stalka otvaramo i zatvaramo). Uglavnom je osnovni "brojač" ritma a kombinacijom ručnog i nožnog «rada» može davati zanimljive ukrase osnovnom ritmu u pjesmi – izuzetno kreativan dio seta. Njene dimenzije su: 10", 12", 13", 14", 15", 16ˇ. Standardna dimenzija je 14" a zbog specifične konstrukcije kombiniranjem gornjih i donjih činela koje mogu biti i bušene, ravne, sa valovitim rubovima, različitih debljina ili različitih tipova činela (npr. Zildjianov K-Z hihat se sastoji od dvije različite činele koje se prodaju kao komplet) iz kontre se može izvući cijeli niz tonova raznih frekvencija. Uz same shellove nezaobilazni dio modernog seta bubnjeva.



2. Rajd činela (eng. ride cymbal) je većih dimenzija i ima istu ulogu kao i kontra s tim što se rajd ne svira nogom i nalazi se na posebnom stalku. Uglavnom se koristi radi promjene "atmosfere" u ritmu,ime je dobila po specifičnom zvuku koji podsjeća na zvuk zvona kod vožnje vlaka (ovo je doslovno objašnjenje i samog naziva – ride = vožnja) Lako ih je prepoznati jer su najveće po dimenzijama, deblje i imaju jače izraženo zvono iako se proizvode i modeli bez zvona tzv. «flat rides». Dimenzije su 18", 19", 20", 21", 22", 24ˇi 26ˇ. Standardna veličina je 20" ali se po narudžbi rade i veće dimenzije, čak do 30ˇ. Također je standardni tj. osnovni dio seta uz


3. Kreš činelu (eng. crash cymbal) koja služi naglašavanju fraza tj. akcentima u ritmu. Kao i sve činele razlikuje se u dimenzijama i modelima ali je u principu manja i tanja od rajda. Dimenzije su 13", 14", 15", 16", 17", 18", 19", 20", 21ˇ i 22ˇ.Standardna velicina je 16" a u katalozima proizvođača su upravo kreševi najveći dio ponude jer se iz ovog tipa činela u ovisnosti o dimenzijama, materijalu, debljini, finalnoj obradi, pa čak i samom obliku (neke su izrađene sa rupama ili valovitim i nazubljenim rubovima) se može postići bezbroj tonova i boja zvuka koji je odlično opisan samim imenom – tj. doslovno zvuči kao «crashhhhhhh…».

4. Spleš cinela (eng. splash cymbal) i zvono (eng. bell) su najmanje činele u setovima i namijenjene su dobijanjima kratkih akcenata i uljepšavanjima ritma. Dimenzije su 6", 7", 8", 9", 10", 11", 12" Standardna velicina je 10" i osnova razlika je u obliku. Splaš izgleda i zvuči kao mali kreš, tj daje sličan zvuk ali manjeg intenziteta, više frekvencije i kraćeg trajanja dok je zvono doslovno to – dakle samo zvono činele bez tijela i daje doslovno zvuk zvona. Inače spleševi i zvona spadaju u tzv. efekt činele uz

5. Čajne (eng china cymbal) kojima je svrha ista kao i kod kreševa ali se ipak razlikuju zvukom. U principu su tanke, daju kratki, prljavi zvuk a mogu se koristiti i kao rajd činele. Najlakše ih je prepoznati po tome što doslovno izgledaju kao kreš činela okrenuta naopako. Dimenzije su 14", 15", 16", 17", 18", 19", 20", 21", 22", 24" .Standardna veličina je 18" ali se proizvode i mini modeli veličine spleša te posebne verzije tzv. sviševi (eng. swish) imaju još kraći zvuk.

Na slici se fino vide namontirani svi tipovi navedenih činela i to sa desna na lijevo:

Photobucket

Ride (malo se vidi u kutu fotografije), crash, iznad njega china, potom splash (najmanja činela) dva crasha sa lijeve strane i u lijevom kutu hi-hat.

Ovo je osnovna podjela tipova činela ali naravno postoje još tipova činela koje se ipak rjeđe koriste (kao npr. Zildjianov trashformer koji je nešto između kreša i čajne) a osim toga dvije činele se mogu montirati na isti nosač, čime se dobija tzv. staks (eng. stax ) specifičnog zvuka.

Proizvođača ima čitav niz ali su najpoznatiji spomenuti ZILDJIAN SABIAN PAISTE ISTANBUL MEINL UFIP BOSPHORUS i niz manjih tvornica.



Da bi činele bilo moguće svirati, moraju stojati na čemu drugome nego na – stalcima.

Photobucket

Inače nisu nikakva filozofija – par cijevi koje se mogu uvući jedna u drugu radi lakšeg transporta, nogice koje se razvlače radi stabilnosti (prosječan kreš ima težinu od jednog kilograma, snaga udarca po njemu je dosta velika i sam moment sile je ponekad dovoljan da se stalak jednostavno prevrne ili odskoči…) par zglobova kojim se može podešavati nagib svakog pojedinog dijela i na vrhu stalka maleni podložak sa šarafom na koji se montira sama činela.U principu svaka tvrka koja proizvodi setove bubnjeva proizvodi i sam hardver a jedino što je važno kod kupovine jeste da se stalak može dovoljno razvući, podesiti i da ima dovoljnu masu za nošenje činele. E sad, ima tu mali milijun sitnica, pa tako skuplji stalci imaju i mogućnosti podešavanja nagiba svega živog i mrtvog i sto čuda ali je princip isti...stalak od 30 eura će isto držati činelu kao i stalak od 130 eura. Jedino što će ovaj od 30 eventualno biti teži za podesiti i ranije će prohrđati i riknuti na zglobovima.

Photobucket

Poseban stalak je stalak za hi-hat i to zbog konstrukcije – naime mora se omogućiti otvaranje i zatvaranje kontra činele, što se postiže osovinom koja prolazi kroz šuplju cijev i koja je povezana sa papučicom. Sa nogom dolje sklopljene su i same činele. Kad se digne stopalo sa papučice sustav opruga diže kontru i ona se otvara. Kombinacijom otvorenosti kontre i udaraca palicom se iz činela može izvući cijeli niz zvukova.
Isto kao i kod stalaka, u principu svaka firma koja proizvodi setove proizvodi i svoje hi-hat stalke koji se razlikuju po konstrukciji, težini i ostalim finesama ali ovdje za razliku od stalaka za činele treba ipak paziti na samu kvalitetu proizvoda jer se kontra svira non stop, uglavnom – dovoljno je da bude dovoljno masivan (zbog težine samog hi-hata – dvije činele!), da glatko funcionira, da se može podešavati visina i (ovo je posebno važno zbog smještanja u set) da se nogice mogu rotirati.U principu dobar hi-hat stalak se može nabaviti za 500 – 1000 kuna. Ja recimo na setu umjesto originalnog stalka imam polovni Mapex koji sam nabavio za sitnih 300 kn i radi savršeno.

Photobucket

Doboš se nalazi također na posebnom stalku koji je sastavljen od donjeg dijela tj.nogica i gornjeg ležišta koje se može podešavati po nagibu i visini.

Posljednji obavezni dio hardvera je naravno – papučica ili pedala (eng. drum pedal)

Dakle – podloška (eng. foot board) namontirana na okvir koja putem sustava osovine, opruge i poveznog lanca ili trake pretvara vertikalno gibanje noge u kružni zamah batića koji potom udara u opnu bas bubnja. Princip kod svake od pedale je isti, iako je konstrukcija podosta različita, od načina povezivanja podloške na zglob – lanac, traka ili poluga preko oblika opruga – neke konstrukcije uopće nemaju opruge već se koristi elastičnost samog foot boarda (pdp boa) ili koriste magnetsko polje (drumcinetics) pa do oblika samih batića.
Dvije pedale se mogu putem poluge povezati (to je čuvena dupla, gdje su na jednoj osovini dva batića, od kojih jedan ima pogon via poluge sa tzv. slave pedale) ili se mogu istim footboardom svirati dva batića (Sonorov giant step).
Na slici je upravo Sonor dupla pedala

Photobucket

Kod papučice je važno da se može fino podesiti i da vam jednostavno paše. Nema nikakvog drugog kriterija. Kao i kod hi-hata stalka je važno da glatko funcionira i ako se kupuje nemojte se navući na reklamne trikove i priče bubnjara. Jednostavno isprobajte ako treba 50 vrsta i tipova pedala raznh prizvođača dok ne nađete onu koja vam odgovara .
Za početka će dovoljna biti jednostruka pedala koja obično i dolazi u kompletu sa setom.
Kasnije – nebo je granica. I količina novaca koju želite izdvojiti za sve navedeno gore.

Ja bi recimo drage volje sve elemente nanizao na tzv. drum rack tj poseban sustava cijevi i nosača najsličniji skeli, pod noge si namotirao duplu Axis longboard pedalu (cijena? Sitnica – 600 dolara...) te sa velikim guštom opleo po Zildjian K-seriji činela (…koje su toliko ugodne cijenom da kad je kupite ne znate da li bi je udarili ili uramili na zid kao skupi zidni ukras…dovoljno je reći da K-ride košta oko 3000 kuna…).
Naravno da bi i set bubnjeva trebao biti odgovarajući – fascinira me Pearlov hibridni set napravljen od kombinacije javora i ugljičnih vlakana…joj joj joj…uf…sweet dreams…

I upozorenje : nikada nemojte sa bubnjarima ulaziti u rasprave o činelama, pedalama, opnama i općenito o samom instrumentu koji koriste.
Očekuje vas solilokvij od najmanje sat vremena nerazumljive terminologije…koju sam pokušao makar malo približiti ovim postom.


Post je objavljen 25.05.2008. u 15:40 sati.