Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/sinnerboy

Marketing

Formula 1 - nesreće

...odgledao jučer VN Španjolske, uključujući i udes Kovalainena (tko nije gledao : zavoj broj 9, puknuta guma i izlijetanje pri 250 km/h te zabijanje u zaštitne gume, neugodne minute dok nisu izvukli na sreću neozlijeđenog vozača iz totalno uništenog bolida)
tehnika je toliko uznaprijedovala da tijekom posljednjih par godina nitko nije poginuo ali ipak i dalje je u pitanju popriličan rizik - za neupućene moderni bolid F1 je usprkos silnim karbonskim vlaknima, kevlaru, lakim legurama i elektronici i dalje u principu nevjerojatan stroj, izuzetno brz i ekstremno težak za kontrolu.
Recept za brzinu : stroj od 900 ks pričvršćen na monokok kutijastu konstrukciju u kojoj gotovo leži vozač. Ispred nogu pričvršćen nos i prednji ovjes, na par cm iza leđa spomenuto čudo tehnike koje se vrti na 20 000 okretaja i proizvodi vibracije i 120 db buke. Rezultat : od 0 – 100 za 2 sekunde, G sile do 9 g (znači zbog ubrzanja i kočenja te prolazaka kroz zavoje vozač trpi devetorostruku težinu samog sebe – ravno opterećenju pilota vojnih zrakoplova), udarci srca koji se penju do 200 u minuti, gubitak po 2 – 3 kilograma težine po utrci. Vozači prolaze posebne kondicijske treninge da bi im tijelo uopće izdržalo sve to.
Bolidi imaju ona silna krila (stručni izraz – spojlere) da ne polete i teorijski proizvode dovoljno potiska (downforcea) da bi mogli voziti po stropu tunela bez ikakvih problema.

Ekvivalent bi bio kad bi na kanu našarafili 4 točka sa pevecovih ručnih kolica i iza guzice nakalemili motorčinu od parsto konjskih snaga. I još to pokušali voziti.

nažalost dok se nije došlo do današnjeg stupnja sigurnosti dosta vozača je poginulo zbog (pre)velike snage, neupravljivosti bolida i opasnosti samih staza.

1971. mladi Roger Williamson na VN Nizozemske udara u zid i nakon prevrtanja ostaje zarobljen ispod gorućeg bolida. David Purely zaustavlja bolid i golim rukama pokušava prevrnuti zapaljeni bolid i spasiti nesretnog mladića. Prateće osoblje zbog neopremljenosti može samo gledati. Nakon ove nesreće je reorganiziran sustav sigurnosti i osoblje na utrkama F1.



VN Južne Afrike 1977. Renzo Zorzi odustaje zbog kvara motora. Bolid počinje gorjeti. Na Frederick Jansen Van Vuurena koji pretrčava stazu sa aparatom za gašenje punom brzinom nalijeće Tom Pryce, doslovno ga prepolovivši. Aparat udara vozača u glavu I ubija ga na mjestu.




godinu dana kasnije u Monzi Ronnie Peterson umire u bolnici od srčane embolije uzrokovane višestrukim lomovima kostiju nogu. Nesreća se dogodila na samom startu utrke, inače najopasnijem dijelu utrka F1…



1982. u Zolderu na VN Belgije je poginuo Gilles Villeneuve prilikom pretjecanja. BBC je objavio punu snimku, bez cenzure.



1994. godine po mnogima najtragičnija utrka u povijesti F1. Imola.
Rubens Barrichelo za dlaku izbjegao smrt na treningu. Potom gine austrijski vozač Ratzenberger. Direktor utrke ipak odobrava održavanje utrke što dovodi do sudara na startu, prilikom kojeg su ozlijeđeni gledatelji i smrti Ayrtona Senne. Prije 14 godina sam odgledao cijeli vikend. Malo podsjećanje…



nakon ove tragedije su izuzetno pojačane mjere sigurnosti, prekrojene su mnoge staze i bolidi su konačno dovedeni do te razine sigurnosti da vozač može preživjeti ekstremne nezgode bez većih ozljeda. Ali nažalost to ne vrijedi za popratno osoblje pa je tako 2001. na startu VN Australije poginuo «track marshall» Graham Beveridge. Pogodio ga je kotač sa bolida Jacquesa Villeneuvea (sina poginulog Gillesa!) koji je naletio na Ralfa Schumachera. I jedan I drugi vozač su iz bolida izašli neozlijeđeni.



privatna snimka pokazuje udarac samog kotača u nesretnog Beveridgea…



jedna od većih nesreća se dogodila prošle godine na VN Kanade, kad je poljski vozač Kubica punom brzinom udario u zid.



nakon nesreća vozači obavezno prolaze pregled kod psihologa, koji procjenjuje da li su uopće sposobni za utrke. Dosta njih je sujevjerno ili imaju osobne motivacijske trenere.

Ili se stresa rješavaju na druge načine. Kao Raikonen koji je prošle godine snimnjen kako totalno pijan pada sa palube svoje jahte



pa slijedeći put kad čujete da netko od vozača zaradi po sezoni parsto milijuna dolara – malo razmislite zašto su toliko plaćeni….



Post je objavljen 28.04.2008. u 14:33 sati.