Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/aboutmarketing

Marketing

Tramvaji, kultura i (osječki) turizam

…Tako na struju, već 80 godina prolazi u samoj blizini kina i rasteže se «Donjikom» sve do «Gornjike», pa još malo dalje, a sad i šire. Ne mogu se sjetiti dana u kojem tramvaj nije bio prisutan, niti tebe pamtim drugačijeg. Ovakvog prepoznatljivog, sa stajalištima na kojima sam se toliko puta rješavao dosadne kiše. Neke tvoje dijelove drugačije i ne razumijem. Srasli su u meni kao i tramvajske pruge. Kad kraj njih prolazim, tramvaj ponekad uspori, ali njegova škripa protutnji, žureći prema slijedećem stajalištu.

(ulomak iz Kolumne «Osijek, moj lega» s portala www.osijek031.com)


Dragi moji, evo i mene je obuzela neka sjeta, ha jesen je i prvi snijeg se upravo sasvim rastopio… Zapravo svi oni koji vole Osijek, razumjeti će otkud odjednom takvim tonom započinjem novi post na ovom blogu… Stvar je u tome što je na pomolu jedna velika povijesna sramota…

Na slici pored, vidite fotografiju jednog od starih modela osječkog električnog tramvaja proizvedenog u našoj poznatoj hrvatskoj tvornici Đuro Đaković pod oznakom ĐĐ 101. Sve do 1970-ih godina 20. stoljeća ovi su modeli tramvaja bili vrlo česti na osječkim ulicama pa tako i na Korzu odnosno na slici prikazanoj Kapucinskoj ulici. Tada je donesena odluka o nabavci novih tramvaja iz Češke. Vjerujem da su vam poznati. Oni neugledni, debeli, sovjetski bezosjećajno crveni, a danas rekonstruirani u bijelo-plavoj varijanti, tih su burnih '70-ih s gradskih ulica otjerali naše domaće tramvaje, «bečki crvene» 101-ice, popularne «stojadine». Neki od njih vjerojatno su završili i na otpadu, dok je njih 6 spas potražilo u remizi Zagrebačkog električnog tramvaja, gdje su prebojeni u plavo vjerno služili sve do nedavno...
A onda se pojavio novi uljez! Plava zmija, kako u Metropoli nazivaju Končarev niskopodni tramvaj, našeg je starog «stojadina» opet primorao na bijeg, ovoga puta u mirovinu… Ali kakvu – u rezalište!

Gradski oci grada na Dravi na tu su strašnu ideju najprije reagirali s malo više poštovanja prema tradiciji tramvajskog prometa i hrvatske industrije željezničkih vozila nego '70-ih, izrazivši želju da se preostala dva originalna modela vrate u Osijek i pridruže već postojećem starom turističkom tramvaju iz 1928. - ali presporo! Na žalost tu se ne radi o «essekerskoj opuštenosti», već ipak i opet o ne brizi za očuvanjem naše povijesti. Skori izbori i prateći kaos u upravljanju gradom Osijekom doveli su do toga da zagrebački ZET više ne želi čuvati stare 101-ice na svojim tračnicama pa najavljuju njihov skori odlazak u staro željezo, ako se u Osijeku pod hitno ne dogovore kako će ih i kada konačno preuzeti i vratiti u grad njihove mladosti gdje će sve Osjećane i njihove goste opet uveseljavati «nemirno klizeći» Donjim gradom, pored Tvrđe, uz «Katedralu» i dvorac Pejačević kao što to već dulje vrijeme čini spomenuta stara Škoda – najstariji tramvaj u voznom stanju u Europi!

Nadam se da će moj slijedeći post biti veselijeg duha, zahvaljujući vrijednim aktivnostima ljubitelja tramvaja, članova internetske stranice www.zeljeznice.net, TZ Osijek i GPP-a.


PS. Strelicu bih na kraju usmjerio i na jedno vrlo zanimljivo mjesto – osječku tramvajsku remizu. Najavljeno je njezino skoro izmiještanje s trenutne lokacije kako bi se poboljšala kvaliteta usluge gradskoga prijevoza, poduzeća GPP, a sama lokacija remize oslobodila za atraktivne nove gradske sadržaje. Lokaciju remize uz samu povijesnu gradsku jezgru Tvrđu trebalo bi između ostalog iskoristiti i za izgradnju Muzeja tramvajskog prometa! U njemu bi svoje mjesto pronašli i starac iz 1928. i «stojadini» i debeli Česi pa čak i neki noviji budući modeli, a zašto ne, možda i tramvaji iz Zagreba i drugih susjednih gradova, pa čak i neka druga željeznička vozila. Time bi Osijek dobio još jedan atraktivni prostor, još jedan muzej i to s vrlo zanimljivim tehničkim postavom vozila koja su još uvijek u stanju povremeno, za blagdane ili na želju posjetitelja provozati se gradskim ulicama i svima pokazati da, barem u turističke svrhe «essekerski duh» još uvijek živi uz rijeku Dravu.




Post je objavljen 23.11.2007. u 20:52 sati.