Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/int505

Marketing

505 Trim - 6.

6. Raspored težine i balans jedrilice

U ovom tekstu sam htio opisati općenito utjecaj težine i položaja posade na trim male jedrilice (primjenjivo i na krstaše). Što se tiče težine jedriličara, uvijek je poželjno da teži jedriličar bude naprijed. Naravno da možete staviti i curu od 55 kg naprijed na trapez dok se ne nauči kormilariti, ali će slike jedrilice sa strane izgledati malo smiješno sa duboko uronjenom krmom ako kormilar ima 90 ili 100 kg. U tom slučaju kormilar mora sjediti jako naprijed, ispred klizača škote glavnog jedra da bi jedrilica bila ravna. Naravno, 55 kg na trapezu na 505-ici neće puno pomoći na jakom vjetru :)

Što se tiče uzdužnog rasporeda težine, na 505-ici treba razlikovati uvjete od laganog, srednjeg i jakog vjetra, te veličinu valova i načina jedrenja, tj. da li npr. glisiramo uz vjetar ili želimo imati što bolji kut uz vjetar.

Lagani vjetar

Na laganom vjetru (do 5 čvorova) primarni zadatak je smanjiti otpor trupa. Ako promatrate krmeni val dok vam je krma uronjena, vidjet ćete puno vrtloženja koje signalizira veliki otpor trupa. Ako pomaknete težinu naprijed i malo izdignete krmeno zrcalo iznad površine mora, vidjet ćete kako je krmeni val postao čist i miran, bez vrtloženja i brod će osjetno ubrzati. Gdje se treba nalaziti kormilar a gdje flokist? Kormilar mora sjediti ispred klizača škote glavnog jedra, dok flokist nekad mora sjesti ili stajati tik do jarbola (ovisno naravno o težini posade).




Srednji vjetar (5-12 čvorova)

Na srednjem vjetru dok ne glisiramo uz vjetar, primarni zadatak je imati što bolji kut u vjetar. U tom slučaju želimo imati što dužu vodenu liniju trupa. Iznad 7-8 čvorova, flokist je već na trapezu i može promatrati koliko prova uranja u more i može pomicati svoju težinu naprijed-nazad kako bi održavao što bolji balans. U takvim uvjetima kormilar sjedi što više naprijed, često sa jednom nogom ispred klizača škote glavnog jedra, pogotovo ako je teži.
Inače u tim prijelaznim uvjetima kad flokist izlazi na trapez, kormilar mora omogućiti flokistu izlazak što je prije moguće, na način da sjedne unutar broda umjesto na boku.




Jaki vjetar (13 i više čvorova)

505 glisira u orcu na vjetru iznad 12 čvorova, kad težinu polako pomjeramo nazad, tj. kormilar i dalje ostaje sjediti naprijed, dok se flokist na trapezu pomiče nazad odmah do kormilara. Kako vjetar pojačava, oboje se pomiču nazad kako bi osigurali da brod što lakše glisira. U tom slučaju, kut uz vjetar nije više bitan, nego se treba fokusirati na konstantno glisiranje kad ćemo imati puno veću brzinu i nadoknaditi malo lošiji kut (nekoliko stupnjeva). Ako se u tim uvjetima želimo što više penjati uz vjetar bez glisiranja, težinu treba pomjerati opet malo naprijed.



Što sa valovima? Što su veći valovi, moramo paziti da se prova ne zakopava u valove, te prema tome težinu treba pomicati lagano nazad, kako bi se prova izdignula.

Ako pogledate položaj kobilice na slikama, vidjet ćete da na laganim uvjetima kobilica stoji lagano naprijed, te se pomjera prema nazad kako vjetar pojačava!

Poprečan nagib jedrilice

Glavno pravilo jedrenja u većini malih jedrilica je održavati jedrilicu potpuno ravnom, tj. kako bi englezi rekli: "Flat is fast!". U početku često će vam se činiti da jedrite ravno, a jedrilica će biti nagnuta i više od 10 stupnjeva. Ako imate klasičan kompas, lako ćete po njemu vidjeti nagib jedrilice.
Izuzetak od tog pravila je jedino jedrenje po laganom vjetru, tj. ispod 5 čvorova, kad jedrilicu treba lagano nagnuti u zavjetrinu! Prvi razlog je što će jedra u tom slučaju dobiti svoj oblik zbog same težine i bolje ćemo iskoristiti svaki mali refulić, dok je drugi razlog dobivanje privjetrinskog kormila, tj. tendencije da jedrilica želi skrenuti u vjetar. Privjetrinsko kormilo će nam u tim slučajevima dati dodatni uzgon i bolji kut uz vjetar.
U svim ostalim uvjetima, cilj vam je imati što neutralnije kormilo kako bi otpor bio što manji.

Prilikom jedrenja u bok sa spinakerom po jakom vjetru, često će biti nemoguće jedrilicu održavati potpuno ravnom, kao i pri jedrenju u pola krme po valovima, kad ćemo loviti valove i često mijenjati kurs.


Post je objavljen 09.08.2007. u 18:31 sati.