Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/int505

Marketing

505 Trim - 3.

3. Pripone!
Napetost pripona utječe na dvije kritične stvari:
- napetost prednjeg štraja
- savijenost gornjeg dijela jarbola

Napetost prednjeg štraja određuje veličinu i položaj trbuha na floku, te kao posljedicu oblik prednjeg poruba jedra, tj. da li će biti oštar ili više zaobljen. Kako?

Ako na prednjem štraju nema sile, tj. opušten je, pojavit će se tipičana krivulja prednjeg štraja (sag), koja će za posljedicu imati veći trbuh na floku. U tom slučaju položaj trbuha bit će naprijed, tj. prednji porub bit će zaobljen. Ta postavka neće sigurno neće omogućiti dobar kut uz vjetar.

Ako povećavamo silu na priponama, povećava se i sila na prednjem štraju, tj. postaje sve napetiji, te se krivulja sve više smanjuje. Istovremeno se smanjuje trbuh na floku, te se pomjera unazad. Prednji porub postaje oštriji, što omogućuje bolji kut uz vjetar. Naravno u nekim uvjetima nam to neće odgovarati i željet ćemo ipak vratiti trbuh malo naprijed (u slučaju valova ili ako želimo žrtvovati kut u korist brzine). Trbuh možemo pomaknuti naprijed sa napetosti prednjeg poruba jedra. Napetost se regulira sa konopom koji je učvršćen za donji prednji dio jedra i većinom preko prijenosa 1:2 možete dovoljno napeti jedro.

Savijenost gornjeg dijela jarbola utječe na oblik gornjeg dijela glavnog jedra. Veća savijenost, imate pliće glavno jedro. Isto tako sa većom savijenosti trbuh se pomjera nazad. Vraćamo ga naprijed sa cunningamom, uglavnom pri jačem vjetru (cunningam je zadnja kontrola u slučaju kad imate previše vjetra u orcu). Podigač glavnog jedra se ne može podešavati za vrijeme jedrenja na većini brodova.

Kako trimati pripone prema uvjetima, tj. vjetru?
- vjetar 1-3 čvora: napeto kako bi što više smanjili trbuh na jedru
- vjetar 4-6 čvorova: jako napeto - kako bi dobili što bolji kut u vjetar (do 200 kg na priponama za nove brodove)
- vjetar 7-10 čvorova: opušteno, ali zavjetrinska pripona se ne smije tresti
- vjetar 11-16 čvorova: još malo opuštenije (konstantno glisiranje uz vjetar uz manji kut)
- 16 i više - napeto kako bi smanjili trbuh u jedrima kad imamo previše sile u jedrima

Napomena: Ako nemate brod novije generacije (90. godište nadalje), pazite sa silama na priponama! Može vam se dogoditi da vam se brod jednostavno preklopi! Većina brodova za koje je korišten epoxy prilikom gradnje, pogotovo sa karbonskim pojačanjima mogu bez problema podnijeti sile od 200 kg na priponama ako su pravilno održavani. Zadnjih 10-tak godina, većina brodova je građeno potpuno u karbonu i oni imaju puno veću čvrstoću nego stariji brodovi. Stariji brod možete pojačati putem različitih jednostavnih rješenja, kako bi mogao izdržati veće sile na priponama, ali o tome u nekom drugom tekstu.
Ako ste sretnici i nabavite nekog Waterata iz 80-tih, ti brodovi još uvijek izgledaju kao novi, te nisu izgubili čvrstoću trupa!

Križevi
Kako križevi utječu na krivulju jarbola i oblik jedara? Položaj, tj. kut križeva može se slobodno mijenjati. Ako križeve zakrenete više unatrag, tj. smanjite kut, dobit ćete više savijen gornji dio jarbola i naravno manji trbuh u gornjem dijelu jedra.
Dakle, ako ste lakši tim, smanjite kut između križeva, dok će teži timovi povećati kut i dobiti jedra sa većim trbuhom.

Klasični križevi imaju 2-3 moguće pozicije, dok se već duže vremena mogu nabaviti križevi sa finim podešavanjem, bez potrebe za alatom:


Podešavajući križevi - samo su prsti potrebni!

Uskoro još slika, kad stignem sve složit!

Dobrodošli su svi komentari i pitanja!

Post je objavljen 02.08.2007. u 00:13 sati.