Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/galerija0apsurda

Marketing

Ja sam OK!, a ti???

(Ramones: Teenage Lobotomy )


Kad god ga vidiš osjećaš leptiriće u trbuhu? Znoje ti se dlanovi? Rumeniš? Noću sanjaš njegove plave oči i plavu kosu? Da, ti si se zaljubila. No, čini se da te on ni ne primjećuje. Ovo je mali vodič koji će te naučiti kako u 5 koraka navesti simpu da potpuno poludi za tobom.

Korak 1. SMIJEŠAK MOLIM! Curke koje se često smiješe magnet su za komade. Njih privlači dobro raspoložena curka koja zna što želi. Zato, kad ga vidiš na hodniku škole, nasmiješi mu se.
Korak 2. UPOZNAJ METU! Poznavanje mete najbolja je taktika. Raspituj se kod njegovih frendova – što voli, što ne, koji mu je omiljeni klub, film itd. Tako ćeš lakše započeti razgovor.
Korak 3. ZAPOČNI RAZGOVOR! Čak i ako si sramežljiva, ne brini. To je simpatično. Započni razgovor – ništa ne možeš izgubiti. Dođi do njega i iskoristi informacije koje si saznala o njemu. "Bok! Kako si?" je, naravno, najjednostavniji način, ali možeš i započeti s nečime poput: "Bok! Imaš dobru majicu. I ja volim tu grupu."
Korak 4. POZOVI GA NA ČVENK! U slučaju da on tebe već nije pozvao. Ako dobivaš pozitivne signale s njegove strane (zamuckuje u tvojoj blizini, zadirkuje te, bulji u tebe, a kada primijeti da ga gledaš brzo skreće pogled...), ali primjećuješ da je sramežljiv, pozovi ti njega. U slučaju da si hrabrija, najbolji je izravan način poput "Hoćeš sa mnom na kavu. Voljela bih te bolje upoznati!" no, ako si sramežljivija, probaj s nečim manje direktnim kao "Joj, imam užasnu zadaću iz matke, a, jooj, ja to ništa ne kužim. Hoćeš li mi, molim te pomoći?", a ako je i to previše za tebe, jednostavno ga samo pokušaj pogurnuti u pravom smjeru: "Ah, večeras je u kinu onaj fakat dobar film, a ja nemam društva...".
Korak 5. ČVENK! Pretpostavimo da ste dogovorili čvenk. Što sada? Ovo je najjednostavniji dio. Odjeni nešto ležerno, ali elegantno. Lijepo, ali seksi... Budi prirodna. Budi svoja. Smij se njegovim šalama, slušaj ga, i poklanjaj mu komplimente (npr. "Baš ti je cool ova majica!").

Što nakon čvenka? Ako si slijedila svim pravilima – zavrtjela si mu glavom, a da to on nije ni primijetio. Ako nazove – TVOJ JE i na tebi je samo da ga zadržiš. Ako te ne nazove u roku od dva dana – ne sviđaš mu se i nemoj ništa forsirati – ne želiš da pomisli da si očajna. Ima još riba u moru. Sigurno tvoj brat ima nekog zgodnog prijatelja.


Tko u životu nije čitao jedan teen časopis, neka prvi baci kamen. Ja jesam, i još uvijek, mada rijetko, čitam. Iz dva razloga: ne da mi se davati 20 i toliko kuna za Cosmo kako bih pročitala kolumnu Rujane Jeger (ako mi se posreći pa netko drugi kupi, jupi jej!), a ponekad se i volim dobro nasmijati te proučiti najnovije tračeve. Moram držati u korak s vremenom, ne?

Dakle, u početku bijaše Modra lasta, zatim Teen (+ Posteri i Prijatelji, ali ne bi o tome – još uvijek sanjam izblajhane Backstreet Boyse), OK!, polako Chica i Joy. Svoju karijeru čitateljice časopisa (nije baš impresivna, ali opet) započela sam prije nego li sam ušla u te divne tinejdžerske godine. Uglavnom sam čitala Teen kod sestrične koja je kupovala svaki broj i naučila sam mnogo toga. Naučila sam kako zavesti najzgodnijeg dečka na školi (u 5 do 30 koraka,ovisi o godišnjem dobu), naučila sam da uvijek treba biti svoj, ali opet se na neki način potpuno prilagođavati potrebama suprotnog spola, naučila sam kako reći NE, naučila sam da su dečki definitivno s drugog planeta te da sam bez svih onih proizvoda koje ti časopisi reklamiraju nepoželjna (trenutačno je u trendu prirodnost. A da bi tu prirodnost postigle moramo nabaciti tonu šminke, ne?).

Iako su ti časopisi kategorizirani kao teen časopisi, dakle namijenjeni širem čitateljstvu u dobi od 13. do 19. godine (a i nadalje), čini mi se nekako da tema za pripadnike suprotnog spola baš i nema. Eventualno nešto poput (opet!) Kako je osvojiti?, Kako znati da joj se sviđaš?, Komplimenti koji život znače? ili Moda za dečke? itd. A za pripadnice "nježnijeg" spola tu su stotine članaka na iste te teme, plus preostale stranice namijenjene raznoraznim tekstovima o ljepoti, stilu, frendicama i ostalim lijepim temama za razbibrigu. Zbog toga ću u nastavku govoriti uglavnom u ženskom rodu.

Kakav je, dakle, svijet teen časopisa? Za podrobniju analizu istih, uzela sam u ruke jedan jedini primjerak kojeg imam: OK! br.138, travanj 2007. Htjela sam kupiti novi broj, no kako sam ga pročitala na moru, a nije u mojem vlasništvu, odustala sam. To je sasvim dovoljno - ionako se sve svodi na vrtnju jednih te istih tema.

Znači, imam u rukama OK!. Na naslovnici je plavuša ružičastih usana, poster Maria Valentića (vrećica na glavu i mljac), Shakire i veliki, upadljivi naslovi – Proljetni modni hitovi Be cool! Be sweet! (hello?) - najmodernije odjevne kombinacije za tople dana na čak 18 stranica; Obiteljske frke – Kako se svađati sa starcima; Stvarni život; Škola ljepote – savršena linija bez dijete, zatim, vidi vraga 10 najvažnijih ljubavnih pravila i kao šećer na kraju: lista HOT STARS (Justin, Bill, Brit, US5, Jesse...). A uz sve to dobivate i proljetnu trendi narukvicu koju su možda izradila jadna djeca u Kini i ,što je najtužnije, ja imam doma iste takve perlice i mogu je sama izraditi. Ah...

Otvaranjem prve stranice nailazim na kazalo, sadržaj te 5-6 sličica lijepih mladih ljudi. Što to naš OK! nudi? Imamo dakle redom – Zoom trach Boom, Hot Star, Tajne srca, Izravan prijenos, Supertest, Star report, Frendologija, O njemu se priča, Dorin svijet, Vruće kuverte, Zvjezdani dvoboj, Posve osobno, Škola stila, Stvarni život, Škola ljepote, Samo ti, Naj priče iz teen života te rubrike: Tvoja pošta, Fan info pošta, Boys, boys, Vicevi mjeseca, Strava i užas, Sve o tebi, Tvoji problemi, Beauty hits, Beauty pitalica, OK! talenti, Kviz-show, Hitovi mjeseca, Kupon klub, Horoskop, a tu si i posteri osam pripadnika muškog, jedna ženskog te jedan ili jedna životinjskog roda. OK!--evih famoznih stotinu stranica ni tekstualno ne pruža bogznakoliku idejnu raznolikost. Formula uspjeha leži u bezbrojnim kombinacijama jednih te istih tema, već ranije spomenutih. U brojkama je to ovako: 7 rubrika posvećenih zvijezdama, što je ukupno 23 stranice (od 114). 15 i ˝ stranica potrošenih na reklame, 10 (+/-) stranica psihoanalize čitateljica, a 24 (možda i više – zahvaljujući zločestoj sestri, nedostaju mi 2 stranice) stranice zauzima tema mode i ljepote.

ZOOM TRACH BOOM i OSTALE CELEBRITY RUBRIKE:

Što očekivati u u rubrici koja sadrži riječi trač i bum? Uz to što broji osam stranica te nam donosi životne tajne celebritija, ne govori o niti jednom izvođaču/ici ne-pop glazbe, o niti jednom starijem kvalitetnom glumcu/ici. Glavna su atrakcija prolazne ili pak neprolazne (ali isto tako i neuravnotežene) zvijezde te njihove najnovije nedaće – što su danas jele/i, imaju li novog dečka ili curu te jesu li dobili kilu više. Kad sam već kod bogatih i slavnih, bacite svoje krasne okice na post Kraljice laka za kosu. Svrstavanje u kalupe jedno je od glavnih osobina teen časopisa koja nije zaobišla niti OK!, taj moderan i liberalan časopis. Naravno da apsolutno svih zanima Britneyna nova frizura, skandali plavokosog dečkića imenom Richie te ljubavni život jel-muško-il-žensko Billa iz Tokio Hotela.

Ipak, svake prijestupne godine sjete se i alternativaca (jer OUT je IN,što god to značilo) te objave poneki članak o žestokim punkerima Green Dayu (?), goth metalcima Evanescense (??) i death metalcima Lordijima (???), dok 5. travnja, znaju Cobainu posvetiti čak i 2-3 stranice. Njemu. Ne bendu, ne Nirvani, već Cobainu, neuravnoteženom narkomanu koji se ustrijelio (ja cijenim Cobaina, ako se to tako može reći, ali ipak sam mišljenja da bez Krista i Davea ne bi bilo Nirvane). Dižem im kapu zbog toga.

Ima tu i cijeli jedan dio jedne stranice posvećen filmu. Nažalost, potpuno nekritički orijentiran, a ponegdje i seksistički. Najava filma 300 započinje ovako: "Draga djeco, danas ćemo učiti o drevnoj bitki kod Termopila..." nastavlja s "Filmaši su shvatili da epski spektakli u posljednje vrijeme odlično prolaze..." a završava s ocjenama: Bitke – 5, Komadi – 4, Animacija - 5. Nema ničeg o tome kako je temeljen na romanu Franka Millera, nema ničega o bluescreen tehnici snimanja. Zatim je tu najava filma Rocky Balboa čija je glavna bit to da Rockyu u filmu potporu daje onaj "mrak komad iz Gilmoreica tako da će i cure imati što gledati". Oprostite, ali ja sam još uvijek žensko, i kada bih gledala filmove samo zbog "komada" Rocky definitivno ne bi bio na mom popisu. A jest (ali sam i dalje žestoka protivnica Stalone-Švaceneger-Van Damme trolista). I sviđa mi se film. I plakala sam kad je Adrien bila u komi! Zato molim vas lijepo!!!

Novinari OK! bave se i psihoanalizom zvijezda, te su tako analizirali svima znano ponašanje Britney Spears prije nekoliko mjeseci kada je jadno stvorenje obrijalo glavu. Imamo tu fotografiju bivše pop-princeze u grudnjaku i halterima te kaputu i fotografiju iste u procesu brijanja glave. Navedeni su njezini simptomi (već spomenuto brijanje, partijanje itd.) te je postavljena dijagnoza koja kaže da je za sve kriv loš odnos s bivšim suprugom, "a osim toga čini se da pati i od pomanjkanja samopouzdanja". Slučaj broj 2 predstavljaju žrtve tzv. pseće mode, gdje su analizirane dive poput Hiltonice koje svoje minijaturne psiće oblače u skupocjenu robicu. Postavljena dijagnoza kaže da se "zvijezde na taj način bore protiv negativnog publiciteta i kritike medija". Pod slučaj broj 3 stavljeni su (budući) supružnici poput Brada i Angeline kojima je odijevati se potpuno jednako (samo rpilagođeno spolu) baš fora. Oni naime tako pokazuju "da u njihovom odnosu cvjetaju ruže, da se slažu i vole". Tu su zatim i tzv. brzopotezni vjernici, poput Madonne i katie Holmes koje se se priklonile Kabali, odnosno scijentologiji. Ta je pojava objašnjena činjenicom da su "slavni često deprimirani zbog tereta slave te u novim religijama traže utočište".

OK! I TI:

Da ne bi ispalo da OK! psihoanalizira samo bogate i slavne, on pomoću super testova analizira i tvoj odnos s profesoricom, te na temelju kompleksnih pitanja daje odgovor na vječno pitanje "Što tvoja profa misli o tebi?", a tu su i, zamislite, pravila ljubavi. Ljubav i pravila (ako uopće postoje u paru) očito se mogu svesti na broj 10. Jest da savjeti nisu loši, ali,osim što svaki put, iz broja u broj, iz članka u članak, ponavljaju stereotip da su "dečki definitivno s drugog planeta" i definiraju ovakve i onakve razlike, kako u ljubavnom, tako i u seksualnom smislu, oni ponovno naglašavaju da pred njime uvijek budemo uredne i njegovane, seksi.. Dobro, mislim, kažu oni i nešto poput "ne uljepšavaš se samo za njega nego i za sebe", ali opet je ON na prvom mjestu. Uz to, upozoravaju da "tvoj dečko ne mora znati kojom se zubnom pastom koristiš, kako se šminkaš (...) Neka i dalje misli da si savršena sama od sebe!". A kada krepaš od umora (jer konstantno prešućivanje činjenice da si samo ljudsko biće zna umoriti), nikom ništa... Bitno da on misli da si savršena!

Stvarni život podjednako je stvaran kao i novosti iz svijeta slavnih te kao, nekada prisutne Tajne stvarnih u kojim oni otkrivaju kako obožavaju grickati nokte na nožnim prstima. Hvala Bogu pa su se sjetili umjesto onih OK! sapunica u kojima Petra/Stella otkriva svoje ljubavne dogodovštine ubaciti kolumnu koju piše stvarna čitateljica. Prije je to bila Dora i njezina rubrika Užas je moja furka, no upravo u ovom trenutku traže novu spisateljicu (doznala iz prije spomenutog novog broja). Moram li napomenuti da su uvjeti da pišeš dobro i DOBRO IZGLEDAŠ (moraš i fotografiju poslati). Dakle, koliko god tvoje pisanje bilo kvalitetno, fenomenalno ili ne znam što, ako se nalaziš ispod OK!-eva standarda atraktivnosti, ništa od toga. Tužno, zar ne? A stalno naglašavaju važnost samopouzdanja.

Nadalje, tu su i one bezbrojne stranice posvećene modi i ljepoti čitateljica. Da, ponekad i daju dobre modne savjete, za one koji vole ultima-moda krpice, no tekstovi poput: "Katarina nosi bijeli topić s cvjetićima (700 kn), maslinastosmeđu minicu (710 kn) i traper-jaknicu (1040 kn).Tomislav nosi košulju s prugicama (690 kn) i traperice (810 kn)." govore sami za sebe. Razmišljaju li ljudi koji uređuju teen časopise o tome da neke djevojke nisu u mogućnosti priuštiti si minicu od 710 kuna? Osobno, ne vidim apsolutno nikakav razlog da kupim minicu od 710 kuna ili pak traperice s tregerima od 1110 kuna kada znam da za tu cijenu mogu imati tri minice i tri para hlača, iste kvalitete i ljepote. Jedina će razlika biti to što neće imati potpis "Tommy Hilfiger Denim svjetski poznate marke koju obožavaju i modno osviješteni tinejdžeri i velike zvijezde". Zanemarimo malo cijene – OK! uglavnom reklamira odjeću koju je moguće kupiti samo u Zagrebu, eventualno Rijeci. Zanemarimo i činjenicu da nisu sve čitateljice iz Zagreba, već ima i nas Istrijanki (ne, nismo Istranke!!!) kojima je Zagreb malčice daleko za subotnji šoping. Zanemarimo i to da reklamiraju samo marke, i zanemarimo odjeću kojoj je posvećeno 18 stranica. Obratimo malo pozornost na savjete o ljepoti.Od rata s celulitom, do ludila uzrokovanog gubitkom savršenog ruža za usne, OK! nudi nebrojene primjere ženske opsjednutosti vlastitim izgledom, tjelesnim "nesavršenstvima" i obećaje lijek i prepun je shizofrenih poruka – od profeminističkih savjeta da se voliš takva kakva jesi, do recepata kako prikriti "nedostatke". I slijepcu je jasno da će netko lakše steći samopouzdanje privezan za stup sramote, nego čitajući inovativne savjete teen časopisa.

Kad sam već kod savjeta, osvrnula bih se i na T-portal, točnije rubriku Teen, a još točnije na Vi pitate, mi odgovaramo. Naime, od silnih pitanja, oni objave tri i potrude se veoma opširno odgovoriti. s time da polovicu teksta zauzimaju izrazi poput fakat, cool, full, curka, ono, znaš di smo! See ya! B strong, Hmmm.... Da te malo imitiramo!. Oprostite, ali čini mi se da cura od 14 godina koja je postavila pitanje kako treba izgledati "ono" dolje da se On ne prestraši nije očekivala da će, pretpostavljam, jedini ljudi kojima se usudila postaviti takvo pitanje, odgovor započeti sa "Da te malo imitiramo!". Ne znam, ali meni su njihovi odgovori prestrašni! Oni koji postavljaju pitanja traže odgovore, a ne u-krizi-smo-srednjih-godina-pa-se-trudimo-biti-fakat-ono-full-cool odgovore! Isto tako da ja imam tri tjedna do prijamnih i tražim odgovor na pitanje koji će možda odlučiti o mojoj budućnost, ne bih htjela da mi ljudi koji mi trebaju pomoći drže antioružje prodike, i svaku drugu činjenicu potkrijepljuju svojim kvazipacifističkim doskočicama. Da, oružje jest FUJ!, kako oni kažu, ali ljudi koji se bave balistikom i kriminalistikom su upravo zato, na neki način i potrebni! Isto tako, po mom skromnom mišljenju, ljubavni savjeti i rečenice poput "Potpuno otapanje, što ti se cura tiče", također su potpuno nepotrebne u rješavanju ovog problema. Pa čovjek traži ozbiljan odgovor.

No, već sam malo pretjerala s kritikom. Ne mogu reći da OK! i ostali teen časopisi nikada nisu pružio neki koristan savjet. Za one rijetke koji su Sizifovom upornošću stigli do kraja teksta želim reći da ja čitam teen časopise kada mi padnu u ruke. I nisam protiv. Samo smatram da bi trebali neke stvari korigirati i misliti na čitateljstvo koje traži nešto više od liste najkrpica za ljeto. No, s druge strane, kada bismo htjeli intelektualno stimulativno štivo uzeli bi u ruke Dostojevskog, zar ne?


Post je objavljen 04.07.2007. u 17:18 sati.