Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/012station

Marketing

Aerospace nakladništvo

Upravo smo priveli kraju rad na djelu "Aerodinamika i mehanika leta za profesionalne pilote (CPL rating)", tj. do sad najobimnije tiskane knjige u izdanju tvrtke JET MANGA d.o.o. za svemirski prijevoz i usluge. Posebnu težinu tom djelu daje to što je njen autor, general pukovnik zrakoplovstva u mirovini Dr.Sc. Zlatko Rendulić, prošao cjelovit put - od pilota u 2. sv. ratu do konstruktora vojnih aviona. Njegovo višedesetljetno i pionirsko bavljenje tom problematikom na ovim prostorima, okrunjeno je s nekoliko vlastitih avionskih konstrukcija - Galeb, Jastreb, Kraguj, dok je posredno sudjelovao i u razvoju Orla i Supergaleba. Sukladno tome, značaj takvog djela u očuvanju zrakoplovne misli u širem regionu ne treba posebno naglašavati. Tvrdo ukoričena knjiga dimenzija 24x30 cm na 400 stranica s 347 ilustracija (shema, grafikona i sl.) sadrži čak 555 kartica teksta. Povodom izlaska iz tiska tog značajnog djela, s izrazitim zadovoljstvom, prenosimo Vam cjeloviti predgovor iste:

remek-djelo iza kojeg stoji cijeli život bavljenja zrakoplovstvom

Od 1999. godine uvode se pilotske dozvole potvrđene od JAA - Joint Aviation Authorities, a na kraju 2002. godine 33 zemlje članice JAA prihvaćaju novi Pan Europski sustav izdavanja pilotskih dozvola. Broj novih zemalja članica JAA sustava izdavanja pilotskih dozvola stalno raste. Uvođenje JAA dozvola je povezano s cijelim programom teoretske nastave praćene s JAR - FCL praktičnom provjerom sposobnosti upravljanja zrakoplovom od strane kandidata za dobijanje dozvole. Ova knjiga sadrži nešto više od programa iz Aerodinamike i Mehanike leta za sve vrste dozvola po JAA - Private Pilot Licence i Commercial Pilot Licence i temeljno je prilagođena tom programu. Tome je prilagođen kako primijenjeni matematički aparat, tako i šire objašnjenje pojava, kako bi bile što jednostavnije prihvatljive za pilota. Ono što je dano malo više od određene minimalne razine, poslužit će pilotu za lakši prijelaz na nove tipove zrakoplova.

Budući da se terminologija u zrakoplovstvu stalno obogaćuje velikim brojem novih izraza na engleskom jeziku, nemoguće je da svaka mala zemlja ima u potpunosti riješen problem terminologije na tom području. Zbog toga su engleski izrazi korišteni pored domaćih kako bi se izbjegle moguće zabune. Za njih je prvo navedeno detaljno objašnjenje, a zatim se koriste direktno bez prevođenja. To se ne odnosi samo na one termine koje je zrakoplovna znanost odavno prihvatila, npr. izrazi flutter, buffeting, Dutch-roll, spring tab itd., već i na one koji su direktna posljedica pilotskog žargonskog jezika, npr. Mach Tuck, Tuck Under i Coffin corner. Ovaj posljednji, premda vrlo grub u lingvističkom smislu, postaje neizbježan pilotski izraz. Navedeni izrazi se nigdje ne prevode. Na kraju knjige, u Prilogu, dane su oznake i objašnjenja karakterističnih brzina leta prema JAR-1 definicijama i kraticama, a navedene su i najčešće korištene definicije pojmova na engleskom jeiku. Proučavanje tih pojmova pomoći će pilotu praćenje stručne literature na engleskom jeziku te će ujedno i učvrstiti njegovo znanje na tom području.

Posebno sam zahvalan kolegama i prijateljima Mr.Sc. Tinu Jelaviću, dipl.ing. aeronautike-pilot i Danijelu Vukoviću, dipl.ing. zrakoplovstva na korisnim sugestijama tijekom stručne recenzije i pomoći pri obradi opsežnog teksta i crteža. Na kraju se zahvaljujem i Tadeju Brlecu, ing. na suradnji i potpori.


Zlatko Rendulić

Jastrebarsko, u ožujku 2005. godine



Post je objavljen 15.02.2007. u 23:30 sati.