Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/obsijana

Marketing

Kontra letve

Kao što sam već jučer spomenuo, u subotu smo rano jutro proveli detaljno analizirajući što nam još treba od bramac materijala, ostataka crijepa i ostalog za konačno postavljanje crijepa. Sve to kako bi si osigurali da kada se počne sa pokrivanje da ne moramo čekati za dostavu. No naš dobavljač je baš dan prije dobio novu pošiljku tako da se možda i nismo trebali toliko žuriti.

Nakon subotnjih radova ostalo je do konačnog postavljanja crijepa staviti kontra letve na dijelu krova, recimo jednoj petini krova, ozidati dimnjak i postaviti siporeks na prostoru od rubnih štafli do rubnog dijela betonskog vijenca. Nekako nismo htjeli da imamo drvo točno uz rub krova gdje bi ipak bila nekako više izložena vanjskim utjecajima. Nadzorni je predložio da stavimo beton u taj prostor, što bi dodatno zakompliciralo posao, da ne kažem kako bi morali ponovo izvoditi nekakvu sitnu oplatu visine 5 cm, pa se na kraju našlo rješenje u obliku siporeksa debljine 5 cm.

Kada smo postavili sve kontra letve, dobili smo točnu poziciju krovnog prozora, jer se on postavlja nekih 8+2 cm iznad doljne kontra letve do naravno svoje visine. Inaće to je jedan od praktičnih nedostatak betonskih krovova nasuprot drvenom krovu. Potrebno je ostaviti otvor u betonskoj ploči dovoljan da se može postaviti krovni prozor u njega na točnu poziciju s obzirom na kontra letvu koja određuje poziciju crijepa. Problematično je kada imate gredice poprečno u odnosu na visinu prozora te ne želite previše poremećenu statiku ploče. Vidjeti ćemo kako će to na kraju ispasti. Kontra letve su na dva prozora na dobroj poziciji, no morati ću provjeriti sutra kakvo je stanje sa trećim krovnim prozorom. Zanimljivo, tek sada sam se sjetio toga.

Sam razmak letvi u teroiji i nije neka znanost, no postoje određena ograničenja i preporuke. Gornja letva se postavlja u ovisnosti o tehnici izvedbe sljemena, odnosno da li će se koristiti tzv. suha ili mokra izvedba. Mi smo se odlučili za suhu izvedbu, gdje se koristi sljemeno-grebena traka za idealno pokrivanje te zaštitu od kiše i vjetra na spoju sljemenog i prvog crijepa, a sam sljemenjak se povezuje za sljemenu letvu sa nekakvim posebn oblikovanom poveznicom za tu namjenu. I da, kod suhe izvedbe prva letva se postavlja na 4 cm od vrha krova.

Drugo ograničenje je upotreba rubnih crijepova koji imaju male utore za preklapanje crijepa, i baš zbog toga je moguće imati raspon letava isključivo između 31 i 34 cm. Potom imate nekakvu težnju prebacivanja crijepa preko ruba ploče u žlijeb i naravno izgrađenu dužinu krova, te preporuke tvrtke bramac. Oni su za naš nagib preporučili maksimalni razmak od 31.5 cm, a mi smo zbog svih navedenih uvjeta postavili kontra letve na 32.8 cm. Iskreno prije davno bi mi milimetri djelovali realni za težiti u građevini, no onda sam spoznao da se može težiti samo centimetrima. Ne toliko zbog izvedbe građevinara, već i jer su proizvođači građevinskog materijala prilično slobodni u proizvodnji, npr. cigla širine 25 cm nije širine 25 cm, već od 24.5 - 24.8.

S druge strane malo me mučilo što nam razmak među letvama odstupa za jedan centimetar od njihove preporuke (zanemarimo njihovu težnju za više redova crijepa i većom potrošnjom), sve dok nismo izveli testno postavljanje crijepa i uvjerili se da nema te sile koja će na preklop od oko 9.5 cm dovesti do potpuhivanja kiše (mi inaće ovdje nemamo snijega). Daleko da crijepovi ne posjeduju međusobne hermetičke spojeve, no samo prijanjanje mi djeluje prilično dobro i kvalitetno.

Za kraj jedan dodatak u rječnik prekrasnih riječi koje počinju sa slovom Š. Šaguma je jedna ili više povezanih letvi sa oznakama za pozicije svake kontra letve. Sa gornje strane ima jednu malu kontra letvu koja prijanja sa gornje strane uz prvu letvu i niz sebe ima niz čavala koje limitiraju pozicije kontra letvi, te olakšavaju rad prilikom postavljana svih kontra letvi.

Kako je to sve izgledalo u subotu, možete vidjeti na slikama



Priručno postavljen crijep



Pogled na krov sa doljnje strane



I panorama sjever-jug za znatiželjne





Post je objavljen 12.11.2006. u 19:59 sati.