Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/malika

Marketing

Sarah i Avraham
zidovski brak


Suprug mora suprugu voljeti najmanje koliko sebe, a postovati je vise nego sebe.
Talmud

Da bi se objasnila bit zidovskog braka najbolje je posegnuti za primjerom Sarah i Avrahama, koji su svojom zajednicom-brakom simbol volje Stvoritelja.

Odnos zene i muskarca od davnine izaziva preispitivanje. Kakva je odgovornost zene, muskarca i kakva je, u toj zajednici-braku njihova zajednicka odgovornost, koja ih treba za zivot osnaziti.

Sarah je kao prototip zidovske zene od svoga doma ucinila svetiste. Njen primjer u kasnijoj povijesti zidovstva i zidovskog naroda posluzuje kao jedinstven primjer u gradnji Beit ha-miqdasha, sagradjenoj u Yerushalaimu. Dakle to ukazuje na izuzetnu vaznost zidovske zene. (Nad Sarah je bio oblak zastite B-ze nazocnosti.) I sam Avraham je priznao njezinu nadredjenost, jer B-g je naredio Avrahamu da slusa njen glas i sve sto kaze, jer su njene prorocke sposobnosti bile daleko iznad njegovih.

U zidovstvu poznata je uzrecica "vrednija od dragulja".

SARA, KAO PRVA MAJKA ZIDOVSKOG NARODA, PREDSTAVLJA SIMBOL SVIH ZIDOVSKIH ZENA I ONA PREDSTAVLJA B-ZANSKO U COVJEKU.

Velika duhovna bit zidovske zene biti ce objavljena u vrijeme Odkupljenja. Sve zidovske zene imaju tu odgovornost da slijede primjer Sarah, ne grijeseci pri tom u svojim odlukama i procjenama. Cesto nismo u mogucnosti donjeti ispravnu odluku zbog svoje velike emocionalne angaziranosti. Slusajuci glas Sarah, mi cemo biti vodjene ispravnim putom, prema ispravnim odlukama.

U zidovstvu brak nije samo zajednica, to je idealno stanje odrasle osobe.

Zidovstvo je oduvijek bilo, kao sto i danas jest religija i pripadnost istovremeno. U zidovstvu se o svemu, pa i o braku raspravlja, vaze se njegova pojavnost u zivotnim situacijama. Nasa kutura nalaze da se o svemu raspravi, pa od tuda postoji jedan ponesto podrugljiv aforizam: Gdje se nadju dva Zidova, tu su uvijek tri rasprave. Ali ne radi se tu o izlisnim raspravama koje se vode samo da bi se izmjenjivale mudrosti, uvijek je na prvom mjestu prisutno prakticno znanje i njegova manifestacija. U zidovstvu ne radi se samo o teokraticnosti, radi se o postivanju Torah, to jest B-zjih zakona, koji je istovremeno i zakon drzave.

Zbog B-zje zapovjedi zidovskom muskarcu da se umnozava djecom i zbog te iste naredbe (Plodite se i mnozite!) za zenu je bitna svrha braka dati svome muzu potomstvo.

U zidovstvu je poznat odnos B-ga i zidovskog muskarca, putem kojeg se prenosi Savez sto ga je B-g sklopio s praocima zidovskog naroda Avrahamom, Ytzachom i Yaakovom, ali uloga zene nije niposto marginalna, naprotiv ona je nenadomjstiva:

Samo zidovska majka radja zidovsko dijete: zidovstvo se prenosti putem majke. Zena je ta koja odgaja djecu, koja uz nju oblikuju svoj identitet i prihvacaju tradiciju. Ona u svom domu u trenutku paljenja Shabatnih svijeca odredjuje pocetak najveceg blagdana, Shabata.

Istovremeno postoji nesto sto je prikracuje u poredjenju sa zenama ostalih religija, ona ne moze traziti razvod, ne moze odlucivati o nekim vrlo bitnim stvarima o kojima odlucuju nezidovske zene (naravno da se ovdje misli o tradicijskog zidovskoj zeni).

Pa ipak i pored ogranicenja koje "podnosi" tradicionalna zidovska zena, u zidovskom svijetu mnogo je zena koje su vrlo aktivne u drustvenom zivotu.

Dakle iako se brak tradicionalne ili netradicionalne zidovske zene u svim svojim segmentima ne moze smatrati identicnim s brakom nezidovki, ipak je u zidovstvu brak onaj temelj koji nastavlja zidovstvo, pa svaka teorija o tome da je zidovska zena "limitirana" u svom drustvenom zivotu, ne odgovara istini, naprotiv zidovska zena stup je zidovskog drustva, njegova cvrsta osnova i garancija njegovog postojanja.


Post je objavljen 22.10.2006. u 22:11 sati.