Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/peratovic

Marketing

Matija Babić nasjeo na Feralovu diverziju


Po povratku iz Sarajeva pričao mi Saint Georg Behemot, redoviti čitatelj Ferala, da je njegov omiljeni tjednik prošloga tjedna objavio hrpu oglasa. Zadovoljno je priopćio novinaru Ferala Igoru Lasiću da splitski tjednik marktinški podebljan izgleda bolje, dakako i ozbiljnije od Globusa. Igor se samo smješkao. U prvi sam tren pomislio da je EPH preuzeo Feral, tj. da će splitski tjednik od sada uređivati Sanja Mlačak, direktorica EPH-a, supruga Davora Butkovića. Ipak, djelovalo mi je to prešokantno pa sam pričekao s javnim komentiranjem.

Matija Babić, vlasnik Index.hr-a nije dijelio moj oprez. Na svom bloger blogu požurio se održati lekciju Feralu i svijetu što je primijetio Viktor Ivančić i uvrstio u zaključak ovotjedne kolumne:

MEDIJI & MARKETING

Jedan od mnogih koji su popušili Feralovu diverziju s oglasima bio je i Matija Babić, donedavni glavni urednik uspješnoga hrvatskog tabloida (s nakladom od stotinjak tisuća primjeraka i cijenom nešto višom od džaba), lik što se nameće kao neka vrsta kompjutorski educiranog Marinka Božića, pa ćemo ga u slavu pokojnika notirati kao M.B., a koji se odmah tim povodom oglasio na svome privatnom blogu. Malo je likovao zbog reklama T-coma i Ožujskog na udarnim stranicama, zlobno primijetio kako će sada Feral možda prestati glumiti jedini bastion slobodnog novinarstva, a zatim održao malu lekciju iz budućnosti koju – uvjeravamo vas – vrijedi citirati:

Možda je ovo korak u smjeru prihvaćanja tržišta. Zakoni tržišta imaju svoje minuse, ali ako ih prihvatiš i dobro plivaš uz njih, daju ti veliku slobodu. Ako ih ne poštuješ ili ne znaš plivati, postaješ underground bez ikakve moći da nešto mijenjaš, bez moći da napraviš nešto korisno i nešto u čemu zaista uživaš.

M.B. je potom to rekao pojednostavljeno:

Pojednostavljeno: ako imaš Paris Hilton imaš publiku. Ako imaš publiku, imaš oglašivače. Ako imaš oglašivače, imaš novaca za 'kvalitetu'. Ako imaš novaca, imaš i moć da objavljuješ komercijalno neisplativ sadržaj zbog kojeg si se zapravo i krenuo baviti ovim poslom.

Što to znači na ovakvom tržištu?

Na ovakvom tržištu ako želiš biti čitan moraš im dati sve. Bild, Guardian, Hello i mjesečnik o Golfu u jednom. Biti ozbiljan i angažiran pod maskom tabloida, odnosno biti tabloid pod maskom ozbiljnog medija, kako god želite.

Blistaviji sažetak strategije tabloidiotizma – kao medijskoga trenda i mentalnog stanja – gotovo i nije moguće zamisliti. Ako bismo tome dodali određenu praktičnu notu, radni naziv strategije glasi: Kako postupati kao kurva da bi iskazao poštenje zbog kojeg si se zapravo i krenuo baviti ovim poslom.

Donekle je šteta što je jedan od čitatelja M.B.-ova bloga na istu web adresu, komentirajući njegov tekst, poslao pisamce sljedećeg sadržaja: One reklame u Feralu su objavljene iz zajebancije, jer se nitko ne želi reklamirati kod njih. Malo si ispao glup. M.B., vjerojatno pocrvenjevši, odgovorio je promptno da nije on glup, nego samo pretjerano optimističan u vezi budućnosti Ferala.

No, glavna stvar s M.B.-om – i zbog toga smo ga ostavili za kraj, kao paradigmu cijele ove glomazne priče – u tome je što je on bio po hitnome postupku smijenjen s mjesta glavnog urednika uspješnoga tabloida kada se drznuo na naslovnoj stranici kritizirati premijera Ivu Sanadera. Naime, zakoni tržišta imaju svoje minuse, ali ako ih prihvatiš i dobro plivaš uz njih, daju ti veliku slobodu.

To je taj primjerak naraštaja iz sretne budućnosti. Smjenjuju ga zbog iskazanog stava, ne dopuštaju mu da misli svojom glavom, a on se osjeća slobodnim. Ne zato što je glup, već što je pretjerano optimističan.


Viktor IVANČIĆ, Feral Tribune, 6. srpnja, 2006.


Matija Babić stvarno nema kredibiliteta pisati bilo što o Feralu i drugom ozbiljnom novinarstvu. Opravdano ga je Ivančić locirao kao kompjuterski educiranog Marinka Božića. On svoju slobodu unosno trži. Okus dreka koji je polizao odlazeći s mjesta glavnog urednika 24 sata zasladio je novim automobilom koji si je kupio od otpremnine za šutnju. Inače je poznat kao neplatiša honorara suradnicima što se može smatrati strategijom uspješnog medijskog poduzetnika. Ostao mi je dužan honorar iz 2000-e za jedan tekst na Vijesti.net, te ćevape za informaciju o ubojstvu Marka Sliška koju sam mu dao za Index.hr.

Svakako preporučam pročitati čitav Ivančićev članak. Ima jako lijepih mjesta o Ivi Pukaniću, Hloverki Novak Srzić, Goranu Miliću, pa i predsjedniku Mesiću.


Post je objavljen 07.07.2006. u 11:00 sati.