Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/drapanjepovrsine

Marketing

Image Hosted by ImageShack.us

Antropolog Desmond Morris, autor čuvene studije "Goli majmun", u knjizi "Promatranje čovjeka" ("Manwatching") daje upečatljivo objašnjenje zašto duge ženske noge djeluju na muškarce tako uzbuđujuće. On podsjeća da se djevojačke noge izdužuju pri ulasku u seksualnu zrelost, te je upravo razdoblje puberteta, (kada je već dosegnuta mogućnost spolnog općenja, ali tijelo nije konačno oblikovano), ona životna dob u kojoj su ženske noge proporcionalno najduže u odnosu na cijelu visinu. Uzmemo li to u obzir, možemo lako zamisliti naše pećinske i pretpećinske pretke kojima je nagla, "prekonoćna" promjena u tjelesnim omjerima neke, do jučer, dječice izazivala nagli priliv krvi u glavu i još neke dijelove tijela. Pa, ako je već našim tako dalekim precima duga noga bila prvi i najočitiji znak da je izbor spolnih partnera obogaćen još jednom prinovom, ne trebamo se čuditi što su i suvremeni muškarci genetski jednako podložni uzbuđenju pri pogledu na duge ženske noge.

Činjenicu da duge ženske noge muškarci doživljavaju "seksi", Morris potvrđuje podsjećajući na erotizirane crteže idealiziranih pin-up ljepotica: noge su na tim crtežima i slikama u pravilu izduženije od nogu realnih modela. Mjerenja su pokazala da je produživanje nogu na crtežima dalo idealizirane duge noge koje su jedan i po puta duže od stvarnih koje su poslužile kao predložak crtačima.


Image Hosted by ImageShack.us

Dobar primjer su pin-up crteži i slike za koje je pozirala Merylin Monroe. Premda se već nekoliko desetljeća uvriježilo da je M.M. bila žena idealnih proporcija - umjetnik koji je crtao ih je promijenio da bi pojačao erotski naboj svojih djela. Jasno, jedna od najupadljivijih razlika je upravo u tome da je nacrtanoj M.M. produžio noge.

Rekordi Engleskinja

Stopama crtača krenuli su i fotografi. Doduše, zbog prirode medija njihov posao nije jednostavan kao crtačima, ali su rezultati daleko upečatljiviji. Kao prvo, fotografi se trude pronaći modele koji stvarno imaju natprosječno duge noge. Taj je trud očit pratimo li povijest fotografije. Leona Siebenschön u "Cosmoplitanu" (prenesno u "Izboru" od lipnja 1986. godine) upozorava da "... usporedimo li slike, primjerice s natjecanja ljepotica u prvoj polovini 20. stoljeća i danas, zapazit ćemo vrtoglav razvoj. Čovjek današnjice sustiže visinom žirafu." U "Večernjem listu" od 13. i 14. ožujka 1982. godine nalazimo kraći članak "Noge - sve dulje" (uz prigodnu fotografiju): "Noge Engleskinja sve su dulje. Stručnjaci jedne londonske tvornice čarapa pratili su, kažu, visinu ženskih nogu u posljednjih 50 godina i utvrdili da su se one produžile za 3,8 centimetara..." Međutim, iako moramo priznati da je bolja ishrana, zdraviji život i bavljenje sportom u evropskih žena nakon prvog, a naročito nakon drugoga svjetskog rata, zasigurno doprinijelo njihovom izgledu, zdravlju i kondiciji, a vjerojatno i ukupnoj visini, teško možemo povjerovati da je išta moglo promijeniti proporcije duljine udova. Ono što se promijenilo jest da je broj žena voljnih fotografiranju višestruko uvećan, te je između njih lakše odabrati one koje više odgovaraju traženom idealu. Pored toga fotografi se često obraćaju šesnaestogodišnjih ili sedamnaestogodišnjim djevojkama koje preko noći postaju "zvijezde".

Image Hosted by ImageShack.us

Nakon izbora modela na scenu stupa fototehnologija i trikovi: koriste se pogodni objektivi, kutovi snimanja i položaji modela kako bi noge ispale što duže. Nakon pola stoljeća bombardiranja rezultatima takvih nastojanja došli smo do situacije da je kao ideal ljepote i poželjnosti nesrazmjerno dugonoga žena, zamišljena ljepotica kojoj noge počinju gotovo ispod grudiju (a grudi strše uvis). To što je u stvarnosti takvih žena izuzetno malo, nimalo nije olakšalo situaciju ostalim ženama. Da bi se barem donekle mogle mjeriti s idealom zamišljene ljepotice preostalo im je samo da se u stvarnosti posluže trikovima koji će nadoknaditi trikove foto-tehnike.

Najefektniji od tih je cipela s visokom petom.

Privlačna visina

Žene su nosile cipele s visokim petama već i onda kada se o Isabeli Kastiljskoj i visokomoralnoj kraljici Victoriji tvrdilo i narodu obznanjivalo da "kraljice nemaju noge", i onda kada je u Engleskoj "noga" bila opscena riječ, i onda kada su se noge koncertnih glasovira zastirale suknjicama da ne bi izazivale povredu ćudoređa...

Ne bi nas trebalo zavarati što se noge tada uopće nisu vidjele, što se puritanski ljubavnici nisu nikad razodijevali do kraja i što su se dodirivali samo u mraku. Muškarci su znali da noge postoje, a po prilici i gdje se nalaze. Za razliku od pretpećinskog pretka koji je izravno gledao i roktao, ondašnji potomci su naslućivali i pretpostavljali kolike su i tiho stenjali razdirani genetskim uprogramiravanjem. Jedino mjerilo za procjenu bio im je odnos ukupne visine i širine vidljivih dijelova tijela, te je visoka peta skrivena krinolinom - povoljno za žene - uspješno doprinosila nabrijavanju rezultata te procjene.

Od početka prošlog stoljeća, kada je ponovo dopušteno da se cipela vidi, pa kroz razdoblja u kojima je nužno da se vidi što više cijele noge, moda se mijenjala, ali je visina visoke pete dio koji najmanje mijenjamo. Visina ženske pete može biti niska, srednja, visoka i vrlo visoka. Čak iako se vrlo rijetko nosi, cipela s visokom petom je obavezni dio ženske garderobe.

Visoka peta nesumnjivo doprinosi privlačnosti žene povećavajući joj ukupnu visinu i stvarajući iluziju dužih nogu, ali time njezini efekti nisu iscrpljeni.

Kad žena obuje cipele s visokom petom, anatomija njezina tijela u trenu se prilagodi i nastanu promjene u držanju i obliku tijela. Kut između bedrene kosti i zdjelice se poveća, pa se zdjelica mora prilagoditi tako da se izvije prema naprijed. Time se pomakne prema naprijed i karlična kost što mijenja njen kut s lumbalnom kralježnicom. Mijenja se statika prenošenja opterećenja s lumbalne kralježnice na zdjelične kosti, čemu su zglobovi kukova, koljena i stopala anatomski neprilagođeni jer tako raspoređeno opterećenje neravnomjerno opterećuje prednje strane zglobova. Prva fiziološka posljedica kod slabije muskulature je brzi zamor mišića zbog pojačanog rada uslijed poremećene ravnoteže...

Narodski rečeno, žena koja obuće cipele s visokim petama izvije se u struku prema naprijed, stražnjica se jače isturi i otvrdne, gornji dio trupa drži se uspravnije što istakne grudi, isprsi se, trbuh postane zategnutiji, ali jače naglašen, stopalo postane vizualno kraće, skrati se i korak, ali gibanja lijevo-desno pri hodu se povećavaju. Sve u svemu, naglašuju se sve razlike naspram muškog tijela, te cjelina figure i njeno držanje djeluju izazovnije na muškarce. Koljena manje strše i cijela noga je ne samo izduženija, nego i elegantnija. Silueta žene iz profila doživljava transformaciju: jaka prsa, uspravno držanje i duge noge asociraju na lovca-mesoždera, umjesto ranije asocijacije na opuštenog biljoždera-preživača. Ili, drugim riječima, žena na visokim petama je sličnija Merylin Monroe nego što je bosa žena slična Veneri Milskoj.

Emitiranje izazova

Bilo je u povijesti mode nekoliko razdoblja u kojima su visoke pete nosili i muškarci. No, dok je muškarac s visokom petom feminiziran, žena je ženstvenija. Varijantu feminiziranog muškarca možemo naći u nekim razdobljima uniseks-mode, može čak biti i poželjna kao namjerna feminiziranost, međutim to su ili privremeni modni trendovi ili transvestitska patologija, tako da je logično da visoka peta može djelovati samo kao detalj (mali, ali značajan; stup oslonac!) ženske mode.

Dok glavnina ostalih dijelova ženske garderobe, ne računajući ukrase, ima kakav-takav funkcionalni izgovor, cipela s visokom petom je proizvod koji nema nikakvo drugo opravdanje osim emitiranja seksualnog izazova.

Do tog zaključka možemo doći i ako razmotrimo kako se u praksi ostvaruje tvrdnja Rolanda Barthesa iz knjige "Mythologies" da se "žena deseksualizira upravo u trenutku kada se potpuno razodjene".

Žene koje se svlače s namjerom da djeluju čedno, recimo pred doktorom ili pred ljubavnikom do kojeg im je stalo "što će misliti poslije" (tj. da ostave dojam "nepokvarene") ili ako se svlače pred partnerom do kojega im nije stalo, redovno kao posljednji dio odjeće skidaju gaćice.

Nasuprot njima, one koje se svlače s namjerom da djeluju erotizirajuće kao posljednje odbacuju cipele s visokom petom ili ih čak zadržavaju na nogama nakon što su se potpuno razodjenule. (Naravno, ako tom prilikom nisu došle obučene u hlače ili ne nose onu glupu deerotizirajuću napravu zvanu "hulahopke".) Problem mogu biti čarape koje je nemoguće skinuti prije cipela, ali se on rješava tako da se i čarape zadržavaju.

(Jasno, ova dva scenarija svlačenja odgovaraju ljubavnim situacijama u kojima je gledanje željeni ili neizbježni dio igre. U mraku ili tijesnom kontaktu međusobnog svlačenja više ih se ne može tako dijeliti ni ocjenjivati.)

U tim mehanizmima svlačenja možemo naći uzroke poznatoj ikonografiji pin-upa: jedan od likova u kojima se pojavljuje imaginirana žena-boginja seksa, je gola, ali s peticama, čarapama, pa i halterima. Nerazodjevena do kraja, pa, po Rolandu Barthesu, još uvijek "seksualizirana", nogata, ali sve erogene zone na vidjelu promatraču ili raspolaganju partneru.

Inače, ima ljudi koji se kunu da visoke pete, osim vizualno stimulirajućeg dojma, imaju i prednosti pri ljubavnoj igri. Potkrepljuju to pozivajući se na uobičajenu razliku u visini muškaraca i žena, tvrdeći da je idealan omjer partnera kada se stojeći gledaju oči u oči, što je ženi moguće postići ako se propne na prste ili, još lakše, ako nosi visoke potpetice.

Odrastanje i neprimjetno sjećanje

Kod čovjeka se osnove karaktera i mentalne slike svijeta, pa tako i seksualnog karaktera, formiraju još u djetinjstvu, u onoj fazi koja se kasnije zaboravlja, ali su njene pouke neizbrisive. Većina muškaraca zapadne civilizacije je u tom razdoblju doživjela da se majka, najljepše stvorenje na svijetu, nešto posebno uređivala. Bili su maleni, pa je ono što su najbolje vidjeli bilo upravo noge, a na nogama začudni element kojeg se rijetko viđalo, te time upečatljiviji - cipele s visokom petom. Uzbuđenje oko uređivanja rezultiralo je uređenom majkom koja je bila je posebno, nadnaravno lijepa. Dvadesetak godina kasnije, i još kasnije, odrasli dječak se više ne sjeća odakle mu to, ali kad vidi ženu na visokim petama, ona mu je - neznano zašto - posebno atraktivna i uzbudljiva.



Visoke pete i krevet

Ikonografija pin-upa očito pokazuje seksualni karakter visokih peta. Ako su modeli bosi, onda je noga u takvom položaju da izgleda izdužena ili se ne vidi. Ako imaju cipele, onda su visoke pete gotovo obavezne. Dapače, cipele s visokim petama su toliko snažni seksualni simbol da ih često možemo naći na fotografiji iako nisu na nozi modela; recimo, nemarno odložene pokraj kreveta ili ih bosa manekenka nosi u ruci. Ako je slučajno model u nekoj drugoj vrsti obuće (tenisicama, skijaškim "pancericama" ili ronilačkim perajama), onda su drugi erotsko-uzbuđujući sadržaji takvi da cjelina slike nadoknađuje nedostatak "krucijalnog elementa".

Drugo obilježje po kojemu možemo odrediti taj karakter je povezanost cipela s visokim petama i kreveta (ili bilo koje pogodne ležaljke). Pogledamo li stotinjak tisuća fotografija na kojima se vide žene (a to iskustvo ima danas svaki odrasli muškarac zapadne civilizacije) zapazit ćemo da što je žena koju prikazuju bliža krevetu (ili nekoj drugoj sličnoj podlozi), to su visoke pete češće prisutne. Ženu u visokim petama snimljenu u kuhinji gotovo da i ne možemo pronaći, (osim ako je gola i raskrečena na kuhinjskom stolu ili presavijena preko daske za peglanje ili sl.) Što je sadržaj fotografije više povezan uz proizvodni rad ili druge korisne poslove, koje žene obavljaju u društvu, to su visoke pete manje zastupljene. U posljednjem slučaju moramo izuzeti fotografije sekretarica, stjuardesa i zanimanja u kojima se očekuju da žene djeluju "ženstveno", no i u tim slučajevima prisutnost obuće o kojoj govorimo ukazuje da li je fotografija napravljena s informativno-dokumentarističkom ili lascivno-erotskom namjerom.

Treći element pin-up ikonografije vezan uz visoke pete na koji valja obratiti pažnju su đonovi cipela. Gotovo u pravilu, a kod ambiciozno rađenih fotografija kakve viđamo u visokoprofesionalnim magazinima kao što je "Playboy", bez izuzetka đonovi su sasvim novi. To su đonovi s kojima se nije hodalo. Drugim riječima, cipele čija je namjena da obuku noge podignute u zrak!

Fatalnost fatalnih žena

Dok je djelotvornost prvog elementa svojstvena dugim nogama samim po sebi i izravnom podsjećanju na poželjne ženske osobe iz životnog iskustva potrošača pin-up proizvoda, u djelotvornosti drugog elementa ogleda se prošireno mišljenje po kojem je seksualnost (kao vrsta zabave i užitka) nešto izuzetno i oštro odijeljeno od proizvodnog rada, životnih obaveza i svakodnevnog rasporeda.

Treći pak element zasniva svoju snagu na mašti. Psihijatar Arthur H.Feiner u časopisu "Medical Aspects of Human Sexuality" od listopada 1970. godine kaže: "... seksualna atraktivnost je sposobnost pobuđivanja fantazije". I odista - neoštećeni đonovi pobuđuju s jedne strane asocijacije na takav standard u kojemu se hoda samo po tepisima i medvjeđim krznima ili se cipele obuvaju samo jedanput, a onda bacaju; takav standard koji lišava sve probleme i omogućuje ispunjenje i najmanjih i najhirovitijih prohtjeva. S druge strane, oni pobuđuju asocijacije na ženu koja ne hoda, koja lebdi ponad tla, toliko izuzetnu da je oslobođena gravitacije, a kad je već toliko izuzetna onda bi i seksualni čin - izuzetan događaj sam po sebi (tumačenje drugog elementa) - morao biti po svemu toliko izuzetan da je nestvaran, dakle, sasvim odijeljen od stvarnosti i time neusporediv i neprocjenjiv.

Svijet mašte pin-upa u kojem se đonovi ne habaju je svijet oslobođen svih ostalih životnih problema koji inače onemogućuju, ometaju i ograničavaju ljude u dosizanju željenog. Problemi opterećuju svijet te se ne možemo u potpunosti prepustiti ograničenom uživanju.

Stoga su "fatalne žene" još i prije pojave Marlene Dietrich uvijek propete na visoke pete. One obećavaju neispunjivo. Ipak, i lažno obećanje, dok mu se vjeruje, bolje je nego ništa. Zato su "fatalne žene" neodoljive.


Image Hosted by ImageShack.us



Post je objavljen 22.06.2006. u 02:23 sati.