BOSNA I HERCEGOVINA
DEMOGRAFSKI PODACI I SOCIOEKONOMSKA SITUACIJA
Ukupan broj stanovnika:
Oko 3,,798,336
Nacionalna struktura
-Srbi
-Bošnjaci
-Hrvati
-pripadnici ostalih etničkih skupina
Struktura stanovnika po starosti
Do 14 godina - 18,4%
Od 15 do 64 godine - 68,0%
Preko 65 godina - 13,6%
Struktura stanovništva po rodu
46,86% muškarci
53,14% žene
Obrazovna struktura stanovništva u školskoj 2000/2001 .god. ukazuje da je 601.967 učenika i studenata u svim bosanskohercegocačkim školama i fakultetima ,od čega je 391.533 učenika osnovnih škola i 160.173 učenika srednjih škola, te 50261 studenata. Bez obrazovanja po posljednim podacima iz daleke 1981 .god. bilo je 14,4%.
Paralelno sa procesom rekonstrukcije ,Bosna i Hercegovina ulazi u fazu pozitivnog ekonomskog razvoja i ekonomske stabilnosti. Na pet do sada održanih donatorskuh konferencija ,međunarodne organizacije prijatelji BIH –obavezale su se da doniraju 5,582 milijerde dolara za rekonstrukciju BIH. Od ukupnog iznosa obećanih sredstava oko 2/3 je realizovano ili je raelizacija u toku. Najveće donatoriza rekonstrukciju BIH su Evropska unija (EU) , Svjetska banka, Sjedinjene Američke Države, Japan i Islamske zemlje. U okviru svojih mogućnosti ,izgradnji i oporavku zemlje značajno su doprinjeli i drugi donatori.
ISTORIJAT VOLONTERIZMA
Kulturno naslijeđe volonterstva datira iz ranije istorije BIH. Navika davanja i dijeljenja uglavnom je izgrađena kroz vjerske institucije.U BiH su dominantno zastupljeni predstavnici četiri religije(muslimani,pravoslavci,katolici i jevreji),i institucije ovih vjerskih zajednica stvarali su tokom istorije osnove društvenih normi kao što su uzajamna pomoć i volonterski rad koji je od koristi za širu zajednicu.Njihove akcije bile su najčešće fokusirane na pomoć npr. Raseljenim licima i pokazuju solidarnost sa ovim ljudima.Vjerske institucije tradicionalno ohrabruju volonterizam šireći ovu poruku kroz pisane riječi,propovjedima i/ili organizovanim akcijama.I danas postoje vjerske grupe koje su aktivne kroz volonterske akcije.Takva su udruženja¨Merhamet¨ u islamsoj vjerskoj zajednici u BiH;˝Caritas¨ u katoličkoj i ¨Dobrotvor¨ u pravoslavnoj vjerskoj zajednici u BiH.Njihove aktivnosti su organizovane kako iz vjerskih i patriotskih razloga,tako i radi prestiža.
Nakon II svjetskog rata,vjerske grupe izgubile su svoj značaj i reputaciju u novoosnovanoj Federativnoj Narodnoj Republici Jugoslaviji.Vrijeme socijalističke vlasti poznato je kao vrijeme kada je veliki broj ljudi svih godišta,posebno mladih ljudi,bio uključen u različite oblike volonterskog rada.Ova pojava je često opisivana kao¨…napredna vremena nade i rekonstrukcije posljeratnog društva u Federativnoj Narodnoj Republici Jugoslaviji¨,čiji je Bosna i Hercegovina bila sastavni dio.
Za vrijeme socijalističkog režima,država je preuzela na sebe pomenutu ulogu od vjerskih institucija,i preuzela mnoge druge funkcije društvene zaštite,kulture,društvenog osiguranja i kao rezultat toga volonterska inicijativa je bila umanjena i marginalizovana.Udruženja su funkcionisala pod pokroviteljstvom Socijalističkog saveza radnog naroda Jugoslavije(SSRNJ),te je jedina organizacija van ovog sistema bila Crveni krst i neke povremene inicijative.Neplaćeni rad je,kao i sve ostalo,bio organizovan na različitim nivoima državne administracije i vlasti.
Škole su bile odgovorne za realizaciju volonterskih aktivnosti prema obaveznom školskom planu i programu specifikovanom kroz dodatne sate volonterskog rada koji su đaci morali da rade u zajednici.To su bili uglavnom poslovi na zaštiti životne sredine.Omladina okupljena oko ˝Saveza socijalističke omladine¨(SSO) je bila glavni realizator događaja pdo nazivom ¨Omladinska radna akcija¨(ORA) koja je bila veoma popularan vid volonterskog rada.Kroz ovu vrstu aktivnosti,volonteri su realizovali mnoge velike poslove od koristi za zajednicu,najviše u oblasti izgradnje i rekonstrukcije.Drugim riječima,volontiranje je bilo centralizovano,bez društvenog i demokratskog učešća,i bilo je reakcija prije nego inicijativa koja odgovara društvenim promjenama,što je uobičajeno danas u društvenim zajednicama Bosne i Hercegovine.
Veza između demokratskog učešća i volontiranja je pojam koji društvo još uvijek teško razumije.Ova činjenica objašnjava slab razvoj volonterskog sektora,kao i otpor vlasti da u okrolje prihvati sektor,kao važan dio društva;te razviju odnose između volonterskog sektora i vlasti u Bosni i Hercegovini.
Post je objavljen 10.04.2006. u 09:13 sati.