KOMENTIRANJE:
NAPOMENA #1: molim sve koji dođu na blog na neki stariji post da komentiraju na najnovijem zato što je velika vjerojatnost da komentare na starijim postovima neću vidjeti, pa tako neću moći ni odgovoriti na upite.
NAPOMENA #2: u komentarima molim da ne spamirate i da ne pišete bzvz 15 komentara za ono što se vrlo lijepo i lagano može reći u jednom. više cijenim jedan kvalitetan komentar nego 10 bezvrijednih. postove NE pišem zbog komentara i oni mi nisu bitni. pišem ih zbog sebe, a moji najbolji prijatelji znam da čitaju blog iako i ne komentiraju. Svaka kritika (negativna ili pozitivna) je dobrodošla. Svaki spam ili vrijeđanje neke treće osobe brišem istog trena, a možda i prijavljujem administratoru. hvala
Prvi piloti motornog aviona nisu bili braća Wright, nego njemac Karl Jatho.
Njemački inžinjer Otto Liliental naziva se "ocem" jedriličarstva, a izvršio je više od 2000 uspješnih letova na vlastitim konstrukcijama u blizini Berlina od 1891.-1896.
Francuz Louis Bleriot je sagradio jednokrilac i prvi izvršio prelet kanala La Manche motornim zrakoplovom 25.7.1909. s modelom "Bleriot XI".
Prve vojne jedinice naoružane avionom stvorene su u Francuskoj 1914. god.
15.5.1918. ostvarena je prva redovita linija poštanskog prometa: New York - San Francisco.
8.2.1919. ostvarena je prva međunarodna zračna linija: Pariz-London.
1919. god Pariskom konvencijom doneseni su pvi propisi vezani uz zračni promet.
14.6.1919. engl. piloti Alcock i Brown izvršili u prvi prelet Atlantika za 16 sati.
9.5.1926. Byrd i Bennett preletjeli su Sjeverni pol.
1928. ostvarena je prva linija zračnog prometa Zagreb-Beograd avionima "Potez-29" avioprijevoznika "Aeroput".
U svibnju 1928. pilot Smith Kingsford s tri člana posade izvršio je prelet Tihog oceana zrakoplovom "Fokker".
16.1.1930. englez Frank Whittle patentirao je mlazni motor.
20.6.1939. poletio je prvi zrakoplov na rakteni pogon - Heinkel He-176.
20.8.1939. poletio je prvi zrakoplov na mlazni pogon - Heinkel He-178.
1943. god u operativnu upotrebu ušao je raketni lovac Me-163 Komet, a godinu poslije i mlazni lovac Me-262.
U drugom svjetskom ratu avijacija se dijeli na tranportnu, desantnu, izviđačku, lovačku i mornaričku.
6.8.1945. iz aviona B-29 bačena je prva atomska bomba na Hirošimu.
17.10.1947. Chuck Yeager prvi je probio zvučni zid.
4.10.1957. lansiran je prvi umjetni zemljin satelit Sputnjik-1 (SSSR).
Faust Vrančić iz Šibenika (1551.-1617.) projektirao je i konstruirao padobran.
David Schwarz je oko 1890. konstruirao zračni brod - diržabl (kasnije popularno zvan cepelin).
1908. godine Penkala je patentirao konstrukciju zrakoplova s motorom, a 23.2.1910. je uredio prvi hrvatski aerodrom na vojnom vježbalištu u Črnomercu. Te godine je počeo i s prvim letovima.
Dragutin Novak je svoju zrakoplovnu karijeru započeo kao mehaničar kod Penkale, a kasnije je i sam počeo letjeti. Pilotski talent i vještinu dokazao je 1912. pobijedivši na natjecanju u Budimpešti pri teškim vremenskim uvjetima.
Rudolf Fizir bio je najznačajniji hrvatski konstruktor zrakoplova koji je u 47 godina rada konstruirao 18 različitih tipova zrakoplova.
1928. utemeljen je aeroklub "Zagreb".
1908. Madame Therese Peltier bila je prva žena koja je samostalno letjela avionom.
Baroness Raymonde de la Roche je bila prva žena koja je dobila pilotsku dozvolu 1910.
Noćne vještice bile su izvanredne ruske eskadrile ženskih lovačkih vojnih pilota u Drugom svj. ratu koje su noću letjele iznad Kavkaza i napadale Njemce.
Cb je jedini oblak čiji razvoj možemo pratiti golim okom, jedini daje pljuskove, tuču i grmljavinu. Taj tamni i prijeteći oblak doseže velike visine, čak do vrha troposfere (što je vrh viši to će oluja biti snažnija). Načinjen je od 20-tak milijuna tona vode.
U Kumulonimbusima dolazi do velikih elektricnih prazenja i turbulencija, a najopasnije je to sto se mogu sakriti unutar Nimbostratusa, koji su inace kisni, ali bezopasni oblaci. Danas u zrakoplovima postoje instrumenti koji sluze za otkrivanje Kumulonimbusa kako bi ih piloti mogli izbjeci, jer su ti oblaci zabranjeni za letove zrakoplova.
ps. o Suhoju pisem neki drugi put, morala sam uciti pa nisam stigla istrazivati malo po netu.
Ranu je produbio -
nije ju zacijelio,
i nikada neće
jer nju uvijek-više voljet će.
Moje srce-
jadno i bijedno,
polako ali sigurno-
tiho se raspada.
Svakim odjekom-
riječi njegovih,
rana je sve dublja-
a bol snažnija.
Ona je njegov-
izvor beskrajne sreće,
iako ga ona kao ja,
nikad voljet neće.
Samo za nju
Žedna sam, žedna,
tvoje ljubavi,
koju nikada,
neću imati.
Ti je čuvaš,
samo za nju,
jer samo je ona,
u srcu tvom.
Tu nema mjesta,
nema za mene,
jer samo ona,
tvojim mislima putuje.
Ja mogu samo patiti,
srce svoje ti mi ne daš,
čuvaš ga za nju,
a ti moje imaš.
Vjetar
VJETAR je zrak u gibanju. Pokreće se zbog razlike tlakova, puše od područja visokog prema
području niskog tlaka. Određen je brzinom i smjerom koji u velikoj mjeri ovise o: visini iznad
površine zemlje, obliku terena, godišnjem dobu, dobu dana, stvarnoj vremenskoj situaciji…
Smjer vjetra određuje se prema smjeru odakle vjetar puše. Na meteorološkim se kartama smjer i brzina
vjetra prikazuje pomoću posebnih oznaka, tzv. zastavica. Zastavice su usmjerene tako da pokazuju
smjer odakle vjetar puše - u primjeru iz sjeveroistoka - SI.
Oznake na zastavici daju nam podatak o jakosti vjetra u izabranoj mjernoj jedinici. Za brzo računanje
brzina u praksi može se uzeti da je
m/s = 2 kt = 4 km/h
danas sam slucajno saznala za jedan preeedobar ruski avion pete generacije, pa cu najvjerojatnije sutra, kad malo sve proucim napisati post o njemu.
jedna zvijezda,
tužno me gleda,
s tog bijednog,
svoda nebeska.
nema joj sestrica,
drugih zvjezdica,
sama je-
baš kao ja.
u noći tihoj,
u noći hladnoj,
ona svoju bol-
iza suza sakriva.
ne može imati,
ono što hoće
mir i tišinu-
i zaborav.
zvjezdice sjaj i dalje,
jer doći će dan,
kad mi ćemo sretno-
u zaborav past.
ne brini ništa,
tu sam ti ja
jer znam da me ti
ostavit nećeš-baš nikada.
Tlak zraka
TLAK ZRAKA je težina kojom zračni stup (koji se prostire sve do vrha atmosfere) pritiska jedinicu površine. U prosjeku iznosi oko 1013 hPa na nivou mora, u prosjeku s porastom visine jednoliko opada za 1 hPa svakih 8 m, u prosjeku raste od ekvatora prema polovima. U stvarnosti, tlak zraka se na nekom mjestu stalno mijenja. Te promjene mogu biti pravilne i nepravilne. Pravilna promjena tlaka najočitija je u stabilnoj atmosferi, ima svoj dnevni raspon od 2 hPa s periodom od 12 h. Nepravilna promjena tlaka zraka posljedica je prolaska raznih atmosferskih sustava- ciklona, anticiklona, fronti … Osnovni uzročnik promjena tlaka zraka, kako na nekoj mikrolokaciji tako i u globalnim razmjerima, je razlika u temperaturi zraka. Hladan zrak je gust i težak, pa se stoga spušta i stvara visok atmosferski tlak. Topli zrak je rjeđi i lakši pa se uzdiže, a posljedica je nizak tlak. Zbog uzdizanja toplog zraka, na čije mjesto počinje pritjecati hladni zrak, oko zemlje se stvaraju golemi cirkulacijski sustavi. Tlak prikazujemo na vremenskim kartama crtama koje nazivamo izobarama. One povezuju područja jednakog tlaka, poput izohipsi na zemljopisnim kartama. Imaju izgled zatvorenih, koncentričnih linija nepravilnog oblika. Ako se idući od periferije k centru koncentričnih linija tlak smanjuje, tada u centru imamo polje niskog tlaka (N) ili ciklonu. Kada se tlak prema centru povećava to je sustav visokog tlaka (V) ili anticiklona.
Zakonita promjena tlaka s visinom pomogla je pri izradi visinomjera. Zrakoplovni visinomjeri jesu tlakomjeri konstruirani tako da umjesto promjene tlaka s visinom
prikazuju samu visinu. Izuzetno je važno njihovo početno podešavanje prema vrijednosti tlaka u zračnoj luci koji može biti izražen na nekoliko načina:
• QFE- tlak izmjeren u zračnoj luci, visinomjer će pokazivati 0 m
• QNH- izmjereni tlak u zračnoj luci sveden na razinu mora, visinomjer će pokazivati nadmorsku
visinu zračne luke (npr. 88 m za Zadar)
• QNE- standardni, međunarodno dogovoren tlak od 1013,25 hPa
evo video spot od jedne predivne ljubavne pjesme od avenged sevenfolda...blago onima koji to mogu nekome uputiti...
stigla je noć-
i kraljica s njom,
sa zorom će otić-
al opet će doć.
za jedne kraljica,
za druge demon-
u lovu stalno,
pa i ove noći.
lovi nas slabe,
uplašene i prazne,
bez budućnosti,
i bez života.
svojom ljepotom očara,
utjehu ponudi,
velom tame obavije,
od ovog svijeta sakrije.
meni je nudila,
svog heroja,
probala me zavesti,
svoje čari odati.
ali na sreću,
On je tu,
i čuva me od nje,
i njenih heroja.
čuva me ljubavlju,
i toplim osmjehom,
ne da me njoj,
daje mi utjehu.
da nema njega,
ja bih kao drugi,
prihvatila heroja,
i sebe uništila.
jer heroj naplaćuje,
svaki svoj dar,
i opsjedne slabe,
a potom ih ubija.
hvala ti čuvaru-
moj Voljeni,
jer me čuvaš
i srećom obavijaš.
VLAŽNOST ZRAKA
Vlaznost zraka je količina vodene pare u zraku. Apsolutno suhog zraka nema, najviše vodene pare ima iznad velikih i zagrijanih vodenih površina. Topli zrak može apsorbirati mnogo više vodene pare od hladnog. Ako se topli i vlažni zrak, koji još nije apsorbirao max. moguću količinu vodene pare, ravnomjerno hladi – na određenoj će temperaturi postati zasićen vlagom. Ta se temp. zove temp. rosišta (engl. dew point). Daljnjim hlađenjem vodena para se kondenzira u kapi… i, eto nam oblaka. Vlažnost zraka mjeri se hidrometrom-spravom čiji je glavni dio čovječja vlas, koja se na vlažnom zraku rasteže, a na suhom skuplja. U praksi koristimo relativnu vlažnost kao stupanj zasićenosti zraka, tj. omjer stvarne količine vodene pare i maksimalne moguće količine vlage u zraku pri određenoj temperaturi.
ovo je primjer hidrometra
a evo i jedne predivne slike mog najdrazeg aviona - SUHOJ SU-37
ovo je blog na kojem pišem o zrakoplovstvu općenito i zrakoplovima zasebno. zaljubljena sam u avijaciju, zbog čega sam završila zrakoplovnu tehničku školu. najdraži zrakoplovi su mi ruski Suhoji Su-37, Su-27 i Su-47.
Najprije je sve bio san,
Dok nisam shvatila jedan dan,
Da snovi nisu samo noć,
Nego želje za kojima moram poć.
Tada neće biti bitno,
Da l' mi je ulica postala dom,
Ni ima li kruha na stolu mom.
Sve bit će nebitno.
I neće biti važno,
Koga želim, a kog sanjam,
Ni da li je on uistinu stvaran.
Sve bit će nevažno.
I nestat će onaj znan,
Strah od ljubavi lažne,
I sudbine poznate bolne.
Sve nestat će taj dan.
Tada neće biti bitno,
Da li mi brat još u oči laže,
Ni sestra gdje mi nestala je,
Sve bit će nebitno.
I neće biti važno,
Ko su prijatelji pravi,
Ni gdje su oni stari.
Sve bit će nevažno.
I nestat će onaj znan,
Miris lijepih uspomena,
I gorkih sjećanja.
Sve nestat će taj dan.
Ničega neće biti,
Kada k nebu krenem,
Toga dana brat će reći:
Daj poleti i za mene.
Jer taj dan - sve nestaje...
Gube se nade
gledam u nebo,
posve sama,
grije me jedino,
ponoćna tama.
pogled mi izgubljeno luta,
tješi me povjetarac blagi,
u srcu mi avijacija,
u mislima dragi.
baš kao i zvijezde,
moji snovi imaju sjaj,
al gube se nade,
bliži se kraj.
čuva me od gore,
to zvjezdano more,
suze mi sa lica briše,
a u srce opet stare želje piše.
avione pratim,
pa u maštu svratim,
ali onda se probudim,
u okrutnu stvarnost vratim.
baš kao i zvijezde,
moji snovi imaju sjaj,
al gube se nade,
bliži se kraj.
Jesenje jutro
Mraz je zabijelio ledine,
a hladnoća srce moje,
ne volim više srce tvoje.
Magla obavija ulice grada,
baš kao sjećanja mene ovih dana,
sjetim te se, sjetim,
ljubavi stara.
Sunce se skrilo iza oblaka,
tako i moje srce u grudima,
ne traži nikog i nikog ne treba.
Hladnoća se uvukla u ulice,
kao bol u rane sve ove,
i još me boli kad te se sjetim,
davno moje.
I sunce će se vratit,
ali ljubav neće.
I hladnoća će otić,
ali rane sve ostat će.
Staroj ljubavi
dragi moj, opet sam te sanjala
i ove tihe, hladne noći.
uz sve druge sam mislila,
da preboljet ja ću tebe moći.
al sad kad njih više nema,
vidim da nisam, nisam uspjela.
još uvijek te želim jako,
još uvijek u moje snove ulaziš lako.
o nesuđena moja ljubavi,
želim te kraj sebe ove noći.
ali i danas, ja liježem u samoći,
u mislima vidim, samo tvoje oči.
i onaj osmijeh, što sneno me prene,
pa sjeti, da ti još uvijek nemaš mene.
a ja te još uvijek želim jako,
još uvijek u moje snove ti ulaziš lako.
btw >>> svi moji tekstovi i pjesme zasticeni su autorskim pravom (copyright) i bez izvora je nedozvoljeno kopirati bilo sto osim tekstova o zrakoplovima koje nisam sama sastavljala