ozbiljnozanimljivo?

četvrtak, 26.07.2007.

Spontana aktivnost i sloboda

Zašto spontana aktivnost rješava problem slobode?
Negativna sloboda pravi od pojedinca izdvojeno biće, čiji je odnos prema svijetu dalek i nepovjerljiv, a čije osobno ja slabo i neprestano ugroženo. Spontana aktivnost je jedan način na koji čovjek može savladati strah od usamljenosti ne žrtvujući pri tom integritet svoga osobnog ja; jer se spontanom ostvarivanju svojega osobnog ja čovjek ponovo sjedinjuje sa svijetom – sa ljudima, prirodom i sa samim sobom.
Ljubav je glavna sastavnica te spontanosti; ne ljubav kao iščezavanje osobnog ja u drugoj osobi, niti ljubav kao posjedovanje druge osobe, već ljubav kao spontano potvrđivanje drugih, kao sjedinjavanje pojedinca sa drugima na temelju očuvanja pojedinačnog ja.
Druga sastavnica je rad; ne rad kao prinudna aktivnost radi izbjegavanja usamljenosti, niti rad kao odnos prema prirodi, koji je djelomično gospodarenje njome a djelomično obožavanje proizvoda ljudskih ruku i robovanje njima, već rad kao stvaranje, pri kojem se čovjek sjedinjuje s prirodom u stvaralačkom činu.
Što vrijedi za ljubav i rad, vrijedi i za svaku spontanu radnju, bila ona ostvarivanje čulnog zadovoljstva ili sudjelovanje u političkom životu zajednice. Ona potvrđuje individualnost osobnog ja a u isto vrijeme ga sjedinjuje s čovjekom i prirodom.
Pri svakoj spontanoj aktivnosti pojedinac prihvaća svijet. Njegovo pojedinačno ja ostaje netaknuto i ono postaje jače i čvršće. Osobno ja je onoliko snažno koliko je aktivno.
To u suštini znači da je važna aktivnost kao takva, da je važan proces, a ne rezultat. U našoj kulturu naglasak je upravo na obrnutom. Mi proizvodimo ne radi konkretnog zadovoljenja već u apstraktnu svrhu prodaje robe; osjećamo da kupovanjem možemo doći do svega materijalnog i nematerijalnog i tako prisvajamo stvari bez ikakvog osobnog stvaralačkog napora. Tako naglasak prelazi sa zadovoljenja stvaralačke aktivnosti na vrijednost gotovih proizvoda. Time čovjek propušta jedino zadovoljenje koje mu može pružiti stvarnu sreću – doživljaj aktivnosti u datom trenutku – pa juri za utvarom koja ga razočarava čim povjeruje da ju je uhvatio – za varljivom srećom koja se naziva uspjehom.
Ako pojedinac svojom spontanom aktivnošću ostvari svoje osobno ja, te tako dođe u vezu sa svijetom, on više nije izdvojeni atom, on i svijet postaju dio jedne strukturalizirane cjeline; on ima svoje zakonito mjesto, a time nestaje njegova sumnja u sebe i u značenje života. Ta sumnja je potekla iz njegove podvojenosti i iz ometanja života; sumnje nestaje kad on bude u stanju da živi spontano, a ne prinudno ni automatski. On je svjestan sebe kao pojedinca koji je aktivan i koji stvara, te shvaća da život ima samo jedno značenje: sam čin življenja.

26.07.2007. u 20:49 • 6 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< srpanj, 2007 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Rujan 2007 (1)
Kolovoz 2007 (4)
Srpanj 2007 (8)
Lipanj 2007 (6)
Svibanj 2007 (3)
Travanj 2007 (7)
Ožujak 2007 (3)
Veljača 2007 (13)
Siječanj 2007 (8)
Prosinac 2006 (8)
Studeni 2006 (5)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Postavljanje ozbiljno zanimljivih pitanja

Linkovi

http:ateizma.blog.hr
http:davor000.blog.hr
http://fidingmyself.blog.hr