utorak, 21.02.2006.

VIŠ KAK MI, FINO

Zadnjih dana slao se po mailu video, mislim da je bio spomenut i na naslovnici bloga, Isus pjeva I Will Survive. Krevelji se po ulici pa ga u pol refrena slisti kamion u prolazu.

Spor kakav jesam, tek mi je sad pao na pamet tajming tog e-mailom-forwardiranog-stosa br 900 975 116 133. How convenient, dok gledamo kako poludjeli muslimani pale kuce zbog sale, mi se evo sa salom na svoj racun slozno slatko smijemo. I to sa ovakvom sprdnjom s takodjer (presumably, nasom) najvecom svetinjom. Pitam se samo je li (video) odaslat odnekud (take a wild guess otkud ;), ili su pricekali da neki entuzijast pobudjenih strasti vec iskopa neki. Sasvim moguce ovo drugo, jer entuzijasta sigurno falilo nije... Ali znajuci kako se u dobroj operaciji (a ova pokazuje sve odlike) stvari ne prepustaju slucaju, i da je bitno obje grupe pardon na izrazu ovaca utvrditi u njihovim stavovima, za dalji razvoj sukoba, vjerojatno i nisu cekali. Ne bih se cudio ustvari i da je snimljen u tu svrhu. Ustvari, raspisujem evo natjecaj za dokaz da je ovaj video-klip kruzio internetom (ili bio postan na nekom sajtu) i prije ovih karikaturalnih sranja. Nagrada: 50 Mb FTP prostora na upotrebu, za prebacivanje mp3-ca, i uostalom bilo koju drugu svrhu (within reason), na pola godine. Bar cemo mozda vidit da nisam u pravu glede tog detalja :)

Nego, iako mi sve ovo nije tad padalo na pamet, meni se licno smucilo kad sam ga vidio, i ugasio sam player iste sekunde. Znao sam odmah da ovu "salu" necu forwardirati; ja o svojim prijateljima imam bolje misljenje.

Saliti se sa svetim (kao sto smo se u proslom nastavku dogovorili ;) ne smije biti zabranjeno, ali da bi to imalo smisla i bilo dobro, za to treba imati stila, ukusa i muda (i, umal' ne rece, biti svet).

Kad se sali sa svetim, ne samo sto s jedne strane ako se nekog uvrijedi, valja biti spreman na bilo sto sto u kulturi koju vrijedja, licnoj ili kolektivnoj, slijedi poslije uvrede; nego i s druge, ne puno manje bitne strane, ako je sala losa, glupa ili ne smjesna, autoru na ruglo, tim vece sto ce gluplje izgledati usporedjen s onim cemu se pokusava rugati. Jedno proizlazi iz toga sto je svetinja uvjek necija; sve sveto je sveto nekome. Drugo prizlazi iz toga sto svetinja moze biti s razlogom sveta, i treba sam imati velicine da se s njom mozes (uspjesno) saliti.

Umije naravno i svinja da se poigra sa biserjem ispred sebe... ali samo njuskom, i u blatu; i dok ih ne proguta i ne ugusi se.

Nije ovo meni Monti Pajton, ovaj klip. Mada vjerujem da se mnogom cestitom zapadnjaku (u svoj ovoj halabuci oko kultura i izrugivanja religijama) oteo olaksavajuci smjeh, meni licno je bilo jefitino, glupo, i ruzno. Debeli dlakavi idiot se krevelji po ulici pokusavajuci svim snagama ali malim kapacitetima napraviti sto gluplju karikaturu Isusovog najpoznatijeg stereotipa, i onda ga spizdi kamion, onako gag-ovskom brznom. A on pjeva "i will survive". Haha. I will survive, a pogibe. Vrhunac humora. Satira da se porezes. Uostalom, kao sto me podsjetila ueikap, stos je zapravo stari, i pokupljen - prije par godina se isto ovako slao mailom, samo je onda umjesto Isusa bio (animirani) svemirac, a umjesto kamiona disko-kugla koja ga poklopi.

Sta uostalom, ima "I will survive" sa Isusom? Je li to bila njegova poruka? Sto se smrti tice, bila je "I will return", ne survive. Ali valjda znati detalje nije bitno za urnebesni nikad vidjeni stos na kraju. Kad nisi talentiran, ili zuris, i otprilike je dovoljno. I kad znas da ce velikoj vecini ciljane publike "otprilike" biti dovoljno.
Pjevati I Will Survive je mogao bilo tko, stos bi bio potpuno isti. Za metnuti bas Isusa u geg treba vise razloga nego ovo.


Neke stvari se danas cini se brkaju. I to ubrzava alarmantnim tempom. Religija je pojam siri od tlaciteljsko-parazitskih (ili barem samo parazitskih) struktura koje se uz svaku kad tad nahvataju. Nije religija, odn vjerovanje, donijela zla koja joj se pripisuju, kao ni zacetnici velikih religija, vec "ekipa koja se nahvata" s vremenom (obicno brzo). Ali ta ekipa se nahvata svagdje, nista vise u religiji nego u drzavnoj vlasti, birokraciji, aristokraciji, drzavim sluzbama, biznisu... you name it. I nimalo drukcija; samo u nekim periodima i kulturama jedni imaju vecu vlast, u drugim drugi, pa te u nekom dobu jedan dio ekipe vise tlaci nego drugi, obrnuto.

Vecina religija uci dobru, brizi za druge ljude, ljubavi, istini, ispravnosti, cestitosti, postenju, pomaganju... Iskreno, volio bih da je bar neki drugi organ drustva preuzeo (tj uspio odrzati, sto obrazovni sistem cini se sve manje uspjeva) ucenje o tome, jer svih tih stvari vec nedostaje; i nedostajace i dalje cini se i vise, i uskoro bi nam moglo JAKO nedostati. I dobra i brige za druge ljude i ljubavi i istine i ispravnosti i cestitosti i postenja i pomaganja.

Nisam niposto ljubitelj crkvi, i ne pripadam ni jednoj vjeroispovijesti, ali nâuke iz drevnih knjiga i pouke velikih ucitelja ne brkam sa povijestima koje su glupava djecine djece djeca ucinile s njima kroz generacije. Isus i Papa mi nisu bas isto.

Na stranu sto mislim da je ono cemu je poucavao bilo vazno i dobro (a sto su njegovi nasljednici u njegovo ime ladno krsili, sve redom), nego je Isus u najmanju ruku bio tip koji je u ime dosljednosti onom o cemu je pricao, pristao na vlastitu mucnu smrt. To su muda kakvih bi nam danas dobro doslo. Itekako. Takvog ja postujem, a ne se sprdam s njim. S ljudima takvog kova se ja salim privatno, kad i ako, i jer smo prisni; a ne kreveljim mu se sa sigurne daljine (od 2000 godina) kao papci.

Uostalom, molio bih primjetiti da se ni Monty Python nisu izrugivali s Isusom, vec sa svim oko njega, mesijanstvom, sljedbenistvom, svecenistvom, itd. Isus se pojavljuje samo kratko na pocetku, s ledja; i vidi mu se odlazeci plast kad Brian dolazi na red kod Poncija Pilata. A uostalom i da jesu, Monti Pajton je Monti Pajton, i nije svatko Monti Pajton. Zadovoljavaju cak i uvjet "biti svet" sa pocetka moje price (sveci zastitnici humora), a kamo li ne ostale (duhovitost, stil, satiru, itd).

Sve u svemu, ovo mi nije humor sa stilom, nego mi je rovanje njuskom po blatu, u kojem umrljani biseri izgledaju kao govna. Nije me nasmijao, niti me ucinio ponosnim sto zivim na liberalnom Zapadu - naprotiv, za mrvu mi ga je dodatno smucio. U jedno sam siguran: da se sa Isusom sretnu Pajtoni i autor ovog skeca, posljednji bi u zemlju propao, i usrao bi se pred tipom kakav je bio Isus, dok bi se Pajtoni rukovali, i bila bi im cast, bas kao i Isusu.

Danas sam eto sa zadovoljstvom shvatio da sam glede ovog "skeca" imao pravo i vise nego sam dosad mislio, jer ovaj tzv. 'protuudarac' u Ratu Karikatura nije ni dosao iz ugla (u ringu) duhovitosti, stila, i satire, vec iz ugla preseravanja, niskih udaraca, niskih pobuda, i niskih cela. Uostalom, iz istog ugla kao i prvi udarac.

Bravo majstori. Dokazali smo koliko nam je kultura veca nego onih tamo muslimana. Pokazali smo im. Onom ruznom karikaturom smo razbjesnili njih, ovom ruznom karikaturom smo pokazali kako smo mi fino civilizirani. Mi svojem najsvetijem naljepimo trbuh i dlake, i generalno ga napravimo kretenskim, i to nas cini ponosnim. To nas cini slobodnim. Jupi mi.

I uostalom, to nam daje za pravo da to cinimo i sa bilo cijim najsvetijim. Ako slomim svoju ruku, imam naravno odmah pravo ovom preostalom slomiti i jednu tvoju, zar ne? Logicno.

ovaj-><-onaj