Robert Andrija Skejić Motorom po Africi
motorobi.blog.hr

 

10.03.2010., srijeda - Apneja u spavanju

Što se tiče one moje bolesti vezane za spavanje nabavija sam onaj uređaj pa evo malo informacija pogotovo za ljude koji misle ili sumnjaju da imaju sličnih problema. Ovako ćemo započeti priču. Ja sam cijeloga života puno hrka (pila drva, bušija beton...) a u zadnje vrijeme sam počeo osjećati povremeno nekakav lagani umor tokom cijelog dana odnosno dosta često bi imao osjećaj kao da sam neispavan iako bi spavao nekad i po deset sati.

Za cijelu tu situaciju optužio sam hrkanje pa sam odlučio otići do liječnika i potražiti pomoć. Nakon što me liječnik pregledao i nakon što me malo ispitivao a ja njemu ispovidio, uputio me na pretragu u labaratorij za spavanje. Nakon provedene noći u labaratoriju za spavanje sutradan su mi dijagnosticirali teški oblik bolesti Sleep Apnea ili po hrvatski Apneja u spavanju. Osobina koja krasi tu modernu bolest je poremećaj disanja dok čovik spava.

Šta se dešava kod ljudi koji su „zaraženi“ s tom bolesti kao ja? Čovik lipo ode uvečer spavati i uglavnom zaspe bez nekih problema. Međutim čim zaspe počinju problemi kojih uopće nije ni svjestan. Čovik diše normalno a onda od jedanput jednostavno prestane s disanjem i taj zastoj traje ovisi od čovika do čovika po 20, 30, 50 i više sekundi. Kad sam ja bio na ispitivanju u Sleep Laboratoriju izmjerili su mi jedan zastoj u disanju u trajanju od 67 sekundi. To je poprilično zastrašujuće međutim za olimpijske igre to je poprilično jadan rekord.

Govorim to zbog toga što sam upoznao čovika koji je imao zastoj od 3 minute. Pored takvog junaka ja sam prava sramota. Također ima nekav indeks kojim se mjeri razina poremećaja. E sada, ja nisam doktor da znam te medicinske zakone i pojmove ali koliko sam skonta, indeks preko 30 je skroz zajeban a kod mene su izmjerili indeks 55, to znači da je moj indeks turbo zajeban. Dakle da nekako sumiramo. Da bi vam se dijagnosticirala Apneja treba položiti spavačke ispite u Sleep Laboratoriju. To znači da dođete u bolnicu na Križinama u Splitu i tamo vas smjeste u jednu sobu da prenoćite.

Prije nego što "odete na počinak", prvo vam spoje razne žice koje idu oko vaše glave, prsta, prolaze kroz nos i idu u želudac itd. S tim svim žičurinama lipo zaspete a ujutro kad se probudite oni vam kažu koliko ste "slatko" spavali. Kako u većini medicinskih pretraga tako i ovdje postoji neka tolerantna granica koja se svima oprašta. Po mom računu, zastoji u disanju koji traju manje od 10 sekundi se ne računaju kao zastoj, a također ako imate do 5 zastoja u jednom satu spavanja odnosno ukupno ne više od 10 zastoja tokom cijele noći ni to se ne računa.

Sve preko tih mjera se računa tako da je formula dijagnoze porilično jednostavna. Ako ste probili te limite imate Apneju a ako niste nemate. Naravska stvar, kao i većina bolesti tako i Apneja ima više kategorija: lakša, srednja, teža itd ovisno od onoga što vam je test spavanja u Sleep Laboratoriju pokazao, odnosno koliko ste "debelo" probili limit. Po nekakvim statistikama navodno oko 4% muškaraca i 2% žena boluje od Apneje. Najčešće su apnejičari osobe koje puno hrču dok spavaju, no ima i slučajeva da ljudi koji uopće ne hrču imaju Apneju.

Apneja je obilježena s dosta simptoma, međutim mnogi od tih simptoma su također slični i za trilijun drugih bolesti pa je tako teško odmah posumnjati na Apneju. Ali ima par simptoma koju su vrlo česti kod apnejičara. Naprimjer, jedan vrlo čest simptom je bračni drug i to je "jebački" pouzdana dijagnoza. Kad čovik spava a pogotovo ako još hrče onda vjerojatno njegova žena od tog "urnebesa" ne može zaspati pa ga tako poprilično "s guštom" sluša kako spava. Stoga ako dolazi do prekida u disanju ona će to primjetiti i ujutro će ga na to upozoriti pa će muž ako ima barem dvije daske u glavi otići do liječnika. Još jedan jako pouzdan način na koji se s ogromnom sigurnošću može posumnjati na Apneju a bez da vam je potrebna žena u krevetu je relativno često buđenje preko noći koje uvjetuje naglo gušenje i neobičan umor preko cijeloga dana.

Cijela tajna te bolesti je ustvari u tome što ti, zbog učestalih zastoja u disanju dok spavaš, ne dade da se dobro naspavaš. Točnije rečeno čovik bi treba oko 7-8 sati spavati svaki dan i treba bi za vrijeme spavanja imati normalnu opskrbu kisika da bi mu se tijelo i duh odmorili kako treba. Kad čovik boluje od Apneje onda on nema normalnu opskrbu kisikom za vrijeme sna pa umjesto da se dobro odmori on probudi umoran. To vrlo često uzrokuje osjećaj umora preko cijelog dana. E sada zavisi od čovika do čovika odnosno od organizma do organizma koliko će dugo moći podnositi Apneju.

Također to ovisi i o veličini Apneje od koje boluje neki čovijek. Obično mlađi ljudi do nekih 45 godina uspjevaju nekako odoljevati i podnositi Apneju međutim nakon nekih godina Apneja počme uzimati svoj danak i to na jako bezobrazan način. Prvo napada srce, krvne žile, mozak i metabolizam a onda može i sve ostalo, zavisi od čovika do čovika. Ono što je stvarno bezobrazno kod Apneje je to da kad organizam počme popuštati pod Apnejom onda ona napada progresivno.

To bi značilo otprilike ovo. Čovik ima 45 godina i cili život ima Apneju. A onda kad mu jednog dana organizam počme popuštati u par godina Apneja ga pregazi toliko da mu zdravstveno stanje sa 50 godina bude kao u čovika od 65-70. Najtragičnije u ovoj cijeloj priči je to što većina ljudi koji imaju objektivne simptome Apneje tome ne predaju nikakvu važnost i time "sjebu" svoje zdravlje isključivo svojom zaslugom. Apneja je jebeno bezobrazna bolest i ponaša se kao tihi ubojica, gazi te i gazi pomalo dok te ne načme a onda te pregazi kao kamion na zebri.

Ima nekoliko načina kako se može smanjiti indeks Apneje ili se čak možda i izlječiti. Prvi način je opće poznat na ovom svijetu i svaki dan slušamo o njemu a to je "pod hitno smršaviti!!!". Međutim kad se kaže smršaviti to se odnosi na normalno mršavljenje koje će vam liječnik reći a ni slučajno mršaviti pomoću trikova i nekih dijeta koje pišu kojekakve budale po novinama i internetu. Neka vam orijentir bude ovo: nitko ne bi smio gubiti više od 2% svoje težine mjesečno. Sve preko toga je nezdravo.

Drugi način je kirurški. Dobar dio apneičara ima iskrivljene kanale u nosu i produženu resicu u grlu pa se to može kirurški srediti i time se smanji indeks Apneje a ukoliko čovik ima blaži oblik apneje čak može ozdraviti. Treći način je uređaj za spavanje i on je najsigurniji i najučinkovitiji način u liječenju Apneje a evo i zašto. Daleko najčešći krivci koji uzrokuju Apneju su dušnik i mozak. Naime kod ljudi kojima dušnik uzrokuje Apneju dešava se to da im se dušnik preko noći previše opusti.

Poznato je da se svim ljudima dok spavaju dušnik opušta ali kod apnejičara se opušta više nego normalno odnosno toliko im se dušnik opusti da sam sebe začepi te tako prouzroči zastoj u disanju odnosno Apneju. Apneja kasnije vrlo često tokom godina može iskrivi kanale u nosu, rastegnuti resicu, pojačati hrkanje itd. Kafanskim rječnikom rečeno, napravi dar-mar u dišnom sustavu a temeljni krivac je ustvari dušnik.

Kod mene je krivac za Apneju dušnik. Međutim kod nekih ljudi Apneju izaziva direktno mozak. Iz nekih razloga, Boga pitaj kojih, mozak jednostavno zapovijedi prestanak disanja preko noći a pošto je on vrhovni zapovijednik, pluća ga moraju poslušati i prestati sa disanjem i čekati da "gospodin Mozak" ponovno izda naredbu da se može nastaviti sa disanjem. To je jeben uzrok Apneje, ali Bogu hvala i za njega ima protuotrov - borbeni komplet za spavanje.

Borbeni komplet se sastoji od: uređaja, crijeva za disanje i maske. Maske imate za nos, usta ili za kompletno lice što je uglavnom vaš slobodan izbor. Šta kome paše neka kupi. E sad evo kako uređaj funkcionira. Lipo, prije nego idete spavati stavite masku na glavu koja je crijevom spojena s uređajem. Tokom noći uređaj šalje zrak kroz crijevo u vašu masku i vi tako cijelo vrijeme imate lagani tlak u maski.

Tlak u maski vam omogućava lakši udisaj i, ono što je najvažnije, ne dozvoljava da vam se dušnik zatvori. Tako lipo normalno spavate kao i svaki normalan čovik. Što se tiče mojih osobnih iskustava ja sam se bez ikakvih problema navikao na spavanje s maskom na nosu. Moram priznati da sam prvih par dana imao nekakve nus pojave i da sam imao osjećaj da mi je glava cijeli dan pod pritiskom. Sada su ti simptomi nestali. Doduše možda je uzrok tim simptomima i blesavo vrijeme koje je krasilo zadnje dane, uglavnom sad je to nebitno.

Ja vjerojatno nikad neću osjetiti neki poseban učinak ovog uređaja zbog toga što sam u momentu dijagnosticiranja Apneje bio u skroz normalnom zdravstvenom stanu i zdravlje mi nije bilo narušeno pa mi nema uređaj šta ni popravljati niti šta posebno olakšavati. Koristim ga prije svega iz preventivnih razloga da spriječim neželjene i neugodne posljedice Apneje koje sam spominjao.

Dakle konačan rasplet. U velikoj većini slučajeva apnejičar je ipak osuđen da ostatak života provede s tim uređajem. Ako apneičar ima viška kila uvijek je poželjno smršaviti ali ne naglo. Također, ako ima iskrivljene kanale može ih operirati iako dosta lječnika to ne savjetuje, odnosno savjetuje operaciju kanala u nosu jedino ako su turbo začepljeni. Ja se s tom njihovom dijagnozom skroz slažem pogotovo ako se još uzme u obzir da se velika većina apnejičara, koji su napravili operaciju kanala u nosu, nisu uspjeli tom operacijom otarasiti Apneje.

Kod mene je desni kanal kriv i pomalo začepljen ali nemam nikakav problem dok spavam s maskom za nos. Dapače, ona ga čak i solidno otčepi preko noći tako da nemam nikakvu potrebu da idem na operaciju. Mislim da čovik treba, ako ima mogućnost, izbjegavati kirurge ako je ikako moguće. A mislim da se sa ovom mojom teorijom slažu i sami kirurzi a i mi, obični ljudi. Eto to bi bilo to a ako nekoga detaljnije zanimaju neke stvari neka se obrati udruzi apneičara www.udruga-apneja.hr . A što se mene tiče ja mogu reći samo još ovo: Apneičari svih zemalja, ujedinite se!!!

vidi motorobi.com

- 10:09 - Komentari (5) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>