TRENUTNI SVJETSKI PRVAK

Image Hosted by ImageShack.usjavascript:%20void(0);

Magnus Carlsen, 2013- Norveška

___________________________
TRENUTNA SVJETSKA PRVAKINJA



Mariya Muzychuk 2015- , Ukrajina

Svjetski prvaci
javascript:%20void(0);
Image Hosted by ImageShack.us

Nezvanični prvaci

Pedro Damiăo, ~1520, Portugal
Ruy López de Segura, ~1560, Španjolska
Paolo Boi and Leonardo da Cutri, ~1575, Italija
Alessandro Salvio, ~1600, Italija
Gioacchino Greco, ~1620, Italija
Legall de Kermeur, ~1730–1747, Francuska
Francois-André Philidor, ~1747–1795, Francuska
Alexandre Deschapelles, ~1800–1820, Francuska
Louis de la Bourdonnais, ~1820–1840, Francuska
Howard Staunton, 1843–1851, Engleska
Adolf Anderssen, 1851–1858
1860–1866, Njemačka
Paul Morphy, 1858–1859, SAD
Wilhelm Steinitz, 1866–1886, Austrija


Nesporni svjetski prvaci


1. Wilhelm Steinitz, 1886–1894, Austrija/SAD
2. Emanuel Lasker, 1894–1921, Njemačka
3. Jose Raul Capablanca, 1921–1927, Kuba
4. Aleksandar Aljehin, 1927–1935, Rusija
5. Max Euwe, 1935-1937, Nizozemska
4. Aleksandar Aljehin, 1937–1946, Francuska
6. Mihail Botvinnik, 1948–1957, SSSR
7.Vasilij Smislov, 1957–1958, SSSR
6. Mihail Botvinnik, 1958–1960, SSSR
8. Mihail Talj, 1960–1961, SSSR
6. Mihail Botvinnik, 1961–1963, SSSR
9. Tigran Petrosian, 1963–1969, SSSR
10. Boris Spaski, 1969–1972, SSSR
11. Robert J Fischer, 1972–1975, SAD
12. Anatolij Karpov, 1975–1985, SSSR
13. Gari Kasparov, 1985–1993, SSSR/Rusija

Ujedinjeni svjetski prvaci


14. Vladimir kramnik, 2006–2007, Rusija
15. Viswanathan Anand, 2007-2013, Indija
16. Magnus Carlsen, 2013- , Norveška

Prvaci i Prvakinje



"Klasični" svjetski prvaci


Gari Kasparov, 1993–2000, Rusija
Vladimir Kramnik, 2000–2006, Rusija

FIDE svjetski prvaci od 1993.

Anatolij Karpov, 1993–1999, Rusija
Aleksandar Halifman, 1999–2000, Rusija
Viswanathan Anand, 2000–2002, Indija
Ruslan Ponomariov, 2002–2004, Ukrajina
Rustam Kasimdzhanov, 2004–2005 , Uzbekistan
Veselin Topalov, 2005-2006, Bugarska

Nježniji spol

Image Hosted by ImageShack.usjavascript:%20void(0);
Svjetske prvakinje

Svjetske prvakinje

1.Vera Menčik, 1927–1944, Engleska
2. Ljudmila Rudenko, 1950–1953, SSSR
3. Elizabeta Bikova, 1953–1956, SSSR
4.Olga Rubcova, 1956–1958, SSSR
3. Elizabeta Bikova, 1958–1962, SSSR
5. Nona Gaprindašvili, 1962–1978, SSSR
6. Maja Čiburdanidze, 1978–1991, SSSR
7. Xie Jun, 1991–1996, Kina
8. Susan Polgar, 1996–1999, Mađarska
7. Xie Jun, 1999–2001, Kina
9. Zhu Chen, 2001–2004, Kina
10. Antoaneta Stefanova, 2004-2006, Bugarska
11. Xu Yuhua (2006–2008), Kina
12. Alexandra Kosteniuk (2008–2010), Rusija
13. Yifan Hou (2010–2012), Kina
14. Anna Ushenina (2012–2013), Ukrajina
13. Yifan Hou (2013–2015), Kina
15. Mariya Muzychuk (2015- ), Ukrajina

P R E P O R U Č U J E M

todorproeski
asboinu
Recepti
silvanaurbs
zackoljice
zekoservisi
chablis
mysteries
lastcaress
zagonetke
osijek

Free Web Site Counter





Naučio sam... da trebamo biti zahvalni što nam Bog ne daje uvijek ono što tražimo

Naučio sam... da uvijek možeš za nekoga moliti, kad nema snage da si može pomoći na drugi način.

Naučio sam... da ti je, bez obzira koliko ozbiljnosti život zahtijeva od tebe, uvijek potreban prijatelj s kojim se možeš glupirati.

Naučio sam... da je biti ljubazan važnije nego biti u pravu.

Naučio sam... da ljubav, a ne vrijeme, liječi sve rane.

Naučio sam... da svatko koga sretneš, zaslužuje da ga pozdraviš s osmjehom.

Naučio sam... da dobre prilike nikada nisu izgubljene; netko će se uvijek poslužiti onima koje ti propustiš.

Naučio sam... kada se naučiš živjeti u luci gorčine, sreća će se uvijek sidriti negdje drugdje.

Naučio sam... da treba dijeliti riječi koje su nježne i mekane, jer češ ih sutra možda morati pojesti.

Naučio sam... da je osmjeh jedan jeftin način da popraviš svoj izgled.

Naučio sam... da ne mogu odabrati kako se osjećam, ali da mogu odabrati što ću napraviti u vezi toga.

Naučio sam... da svi žele živjeti na planini, ali da se sva sreća i rast događaju dok se uspinješ.

Naučio sam... da je dobro davati savjet samo u dva slučaja: kada ga netko traži ili kada je pitanje života i smrti.

Naučio sam... kada planiraš osvetiti se nekome, time samo dozvoljavaš sebi da te ta osoba nastavi vrijeđati.

Naučio sam... što imam manje vremena, više stvari mogu napraviti.

Mozgalice

26.01.2008., subota

Magični kvadrat II

Najprije rješenje iz posta od 08.01. s istom temom: Ovo je jednostavna pozicija koja lijepo ilustrira nadmoć bijelog kralja. On ima dvije uloge i to: napadačku i obrambenu ! Napadačka, jer ima mogućnost ući u kvadrat crnog pješaka, a obrambena, jer brani crnom kralju ući u kvadrat svojem pješaku. Dakle: 1. Kc5! g5 2. b4 g4 3. Kd4 Kg5 4. b5 g3 5. Ke3 Kg4 6. b6 Kh3 7. b2 g2 8. Kf2 Kh2 9. b8D+ i bijeli dobiva samo zato što je izvukao damu sa šahom. Da se crni probao približiti bijelom pješaku, na putanji bi mu se ispriječio bijeli kralj: 1. Kc5 Kg6 2. b4 Kf7 3. b5 Ke7 4. Kc6! i dobiva.

Slijedeći položaj je karakterističan za ovu temu. Pogledajmo dijagram :

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i remizira

Bijeli kralj nije u kvadratu crnom pješaku, a crni jest bijelom - dakle po toj logici crni dobiva, ali šah ne bi bio šah da je to sve tako jednostavno. 1. Kb7 a5 2. Kc7 Kc5 (na 2..... a4 slijedi 3. f5) 3. Kd7 Kd5 4. Ke7 Ke4 5. Ke6! (to je to ! bijeli glumi da će podržavati svog pješaka a zapravo preko oka gleda crnog usamljenika na a5 ) 5... Kf4 6. Kd5 i bijeli kralj ulazi u kvadrat crnome pješaku - remi.

Slijedeći primjer je još jedan prikaz poznate Retijeve ideje.

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i remizira

Crni pješaci djeluju zastrašujuće. Igrač sa slabijim nervima ali i znanjem konačnica, predao bi partiju. No primjenom poznate Retijeve ideje o "dvostrukom vektoru" bijelog kralja, slabija strana remizira. 1. Kg6 h5 (na 1... f5 2. Kg7: samo što bi u damskoj konačnici ostao bezvrijedni h-pješak u damskoj konačnici koja je lagani remi ) 2. Kg7: h4 3. kf6: h3 4. Ke7 h2 5. c7 remi.
Ako bi crni nakon 2. Kg7: igrao Kb6 tada slijedi 3. Kf6: h4 4. Ke5! ("dvojni vektor") pa onda na 4. ... Kc6: 5. Kf4 a na 4. ...h3 5. Kd6 itd. Remi.

Slijedeći dijagram ćemo pojačati sa skakačem.

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i dobiva

Naizgled, bijeli skakač može čuvati svog pješaka ali bijeli kralj ne može stići crnog pješaka. Da li je to baš tako? Neiskusan igrač bi lako pogriješio pa bi nakon "očevidnog" 1. Sd2? h5 2. Sb1+ Kd3 još i izgubio, ili pak 1. Se3? Kb3 2. Sc2 h5 3. Kc6 Kc2:! 4. a4 h4 i crna dama izlazi sa šahom i zato bi bijeli morao odigrati odmah 4. Kd5=.
1. Sb2! (To je pravi potez) h5 2. a4 Kb4 3. Kc6 (Retijeva ideja primjenjena u praksi: ili će na 3. ....Ka5 ući u magučni kvadrat s 4. Kd5, ili će .. ) 3... h4 4. Kb6 h3 5. a5 h2 6. Sd3+ (uz 7. Sf2 i dobiva).

Ako umjesto skakača dodamo lovca imamo:

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i remizira

Bez obzira na instrumente kojima se izvodi, Retijeva studija je savršenstvo. 1. Ke7 g5 (Prijetilo je 2. Kf6) 2. Kd6 g4 3. e7 Lb5 4. Kc5 Le8 5. Kd4 Kb7 6. Ke4 Kc7 7. Kf4 remi. (7... Lh5 8. e8D).

Dakle što reći. Retijeva ideja naglašava važnost magičnog kvadrata, ali i načina mišljenja. Ono što ti se čini u samom početku kao nemoguće, ne treba odbaciti nego pokušati "razgrnuti" sve ono što ti zaklanja vid i to otkriće je više nego dovoljna nagrada svakom šahisti bez obzira na nivo. Ovakvih pozicija u šahu ima beskonačno, dovoljno da čovjek cijeli život uživa u njima pa i poslije toga.

Još jedan mali zadačić do slijedećeg posta:

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i remizira

Mala pomoć. Paradoks je realna mogućnost u šahu !

- 12:30 - Komentari (2) - Isprintaj - #

18.01.2008., petak

Umro je najveći !

Jučer je, pod još nepoznatim okolnostima, umro šahist koji je nama - starijim zaljubljenicima u ovu igru bio svijetlo u tmini ondašnjeg vremena. Da, Robert James "Bobby" Fischer (Chicago, 9. ožujka 1943. - Reykjavík, 17. siječnja 2008.), američki šahist ili ponajveći buntovnik, ne samo među šahistima, otišao je u vječnost.

Image Hosted by ImageShack.us
Meni najdraža njegova fotografija

Bio je jedan od najvećih igrača u povijesti šaha. Osvojio je titulu svjetskog prvaka 1972. g. u meču sa Borisom Spaskim. Nakon toga prestao je igrati i odustao od obrane titule, pa je godine 1975. prvakom proglašen pobjednik mečeva kandidata Anatolij Karpov.

Godine 1992. odigrao je neslužbeni meč sa Spaskim u Herceg Novom. Time je prekršio američke zakone jer su Srbija i Crna Gora bile pod sankcijama. Početkom 2005. godine dobio je državljanstvo Islanda, gdje je živio do jučer.

Već kao trinaestogodišnjak, 1956., nastupio je na prvenstvu SAD. Privukao je pažnju svjetske šahovske javnosti briljantnom pobjedom nad Donaldom Byrnom. Kad je bio na vrhuncu karijere, početkom 1970-ih, rekao je da mu je to bila "partija života".
Pogledajmo je:

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us
Pozicija nakon briljantnog 17... Le6!!

Image Hosted by ImageShack.us
Završna pozicija

Već iduće godine postao je prvak SAD. Na međuzonskom, igranom u Portorožu, dijelio je 5-6. mjesto, osvojio titulu velemajstora i plasirao se na turnir kandidata. Iako je u posljednjih desetak godina nekoliko još mlađih dječaka osvojilo najviši naslov, njegov je uspjeh bez premca jer danas su kriteriji za osvajanje titule mnogo blaži.

Često je dolazio u sukob s organizatorima turnira, jer je tražio ekstra-honorare i borio se za savršene uvjete. Iako su mu zamjerali tvrdoglavost, sitničavosti i grandomaniju, njegovi su zahtjevi obično bili opravdani. Svojim uspjesima, popularnošću i upornošću pomogao je i ostalim profesionalnim šahistima. Bio je bijesan na najjače sovjetske igrače, koji su dobivali plaću od države i nisu tražili posebne honorare i visoke nagrade na turnirima.

Potpuno se posvetio šahovskoj igri. Nakon prvih uspjeha prekinuo je školovanje i nikada nije završio srednju školu. Nije ga zanimala umjetnost, znanost, politika, sport, niti seks.

Tek 1970. odlučio se na juriš na svjetsko prvenstvo. Pobjeđuje na Međuzonskom s lakoćom. Bilo je jasno da je favorit mečeva kandidata, ali način na koji se obračunao s protivnicima bio je i ostao jedinstven u povijesti šaha. U četvrtfinalnom meču pobijedio je Marka Tajmanova s čistih 6-0! Izgledalo je nemoguće da se tako nešto ponovi, ali polufinalni meč protiv Benta Larsena završio je jednako !

U finalu, Fischer je igrao protiv Tigrana Petrosjana, svjetskog prvaka 1963-1969. g. Fischer je dobio i taj meč s 6,5-2,5. Bilo je to prvi put nakon Drugog svjetskog rata da jedan igrač van Sovjetskog saveza dođe do meča za titulu.

U pripremama meča sa svjetskim prvakom Borisom Spaskim postavljao je stalno nove zahtjeve i meč je bio blizu otkazivanja; krize su se nastavile i kada je meč počeo. U svijetu je vladalo golemo zanimanje za meč, koji je doživljavan i kao obračun usamljenog američkog genija s moćnim strojem komunističke imperije. Tadašnji američki ministar vanjskih poslova Henry Kissinger telefonom je razgovarao s Fischerom, nagovarajući ga da igra.

Meč je igran u Reykjaviku, glavnom gradu Islanda. Nagradni je fond bio dotad nezamislivih 250.000 dolara.
Fischer je najavio da neće igrati ako se iz sale ne uklone televizijske kamere kompanije Chester Fox, koja je imala pravo snimanja svih partija za predviđeni film o meču. Tvrdio je da mu smeta njihovo zujanje, iako je ranije potpisao ugovor o snimanju i izborio se da on i Spaski dobiju svaki po 30% prihoda od prava na snimanje. Nije došao na drugu partiju i izgubio je kontumacijom. Nakon toga kamere su ipak uklonjene i meč je nastavljen. Fischer je ponovo pokazao superiornost: i dobiva meč s rezultatom 12,5-8,5.

Fischer je konačno otvario cilj kojem je podredio cijeli život. Dokazao je da je najjači na svijetu.Postigao je svjetsku slavu, u SAD je postao nacionalni heroj, pobjednik nad komunizmom. Prema riječima njegovog odvjetnika, s nekoliko potpisa na ugovore za reklamiranje mogao je za tri tjedna zaraditi 1,2 milijuna dolara. Međutim, odbio je sve te ponude.
Fischer je tražio da se način igranja mečeva promijeni, tako da se umjesto fiksirane 24 partije igra na deset pobjeda. Kongres FIDE zaključio je da bi tada meč mogao predugo trajati. On je međutim odbio igrati i nakon što su iscrpljeni svi rokovi, predsjednik FIDE, bivši svjetski prvak Max Euwe, proglasio je Karpova prvakom svijeta. Fischer nikada nije priznao tu odluku.
Nakon toga potpuno je nestao iz javnosti; heroj je postao legenda. Kolale su razne priče o tome gdje se zapravo nalazi. Povremeno su ga nalazili i pokušavali nagovoriti da ponovo zaigra, ali on je tijekom dvadeset godina sve ponude odbijao.
Kolika je legenda Fischer postao, pokazuje slijedeća priča. U kolovozu 2001. godine pažnju svjetskih masovnih medija privukla je senzacionalna vijest da Robert Fischer, anonimno, igra on-line partije na Internetu! Ova urbana legenda mjesecima je kružila među igračima koji igraju on-line na raznim serverima: anonimni igrač, nazvan "Mister X", igra brzopotezne partije, u otvaranju igra besmislene poteze, a zatim igra savršeno i uništava protivnike, čak i velemajstore. Široj publici priču je obznanio Nigel Short, jedan od najačih svjetskih igrača (1993. igrao meč za svjetsko prvenstvo sa Garijem Kasparovom). Po vlastitom priznanju, u seriji partija sa "Mister X-om" izgubio je osam partija, a nije dobio nijednu!
Znao je i igrao sva šahovska otvaranja i u svima nalazio novosti. Poznavao je stilove svih velikih igrača prošlosti i svojih suvremenika. Imao je savršen osjećaj za poziciju i besprijekorno kombinirao.
Rano je razvio beskompromisni agresivni stil, nastojeći čak i s crnim figurama već u otvaranju preuzeti inicijativu i pobjediti u matnom napadu. Ako to ne bi uspjelo, demonsrirao je savršenu tehniku i u konačnicama. Po stilu, prethodnik mu je Aljehin, a nasljednik Kasparov.
Iako već dugo nije bio šahovski aktivan, on je mnogo doprinosio šahu. Svaki njegov korak bio je itekako medijski popraćen. Lutao je od države do države tražeći neki svoj mir.
Nadam se da ga je konačno našao, ma gdje to bilo !

- 20:38 - Komentari (6) - Isprintaj - #

14.01.2008., ponedjeljak

ŠAH JE ZA DJECU “COOL”

Leopold Lacrimosa

Slike Walt Disneya najavile su početak produkcije filma (Biram ostati), koji će biti realiziran 2005.g. Baziran je na knjizi “Biram ostati: Crni učitelj odbija napustiti središte grada”, publicirano 2003.g. od Kensington Publishing i napisala Salome Thomas-EL. Gospodin Thomas-EL, nadareno dijete koje potpomognuto projektima Philadelphije, steklo obrazovanjje na Iwy Legue i vratilo se u Philadelphiju 1987., da bi postalo nastavnik u srednjoj školi Vaux.

Tamo je oživio šahovski klub s temeljitom vjerom u njihove potencijale, učio je djecu igrati šah. Ta su djeca pobjeđivala na lokalnim i nacionalnim natjecanjima. Gospodin Thomas-EL je iskoristio ove rezultate za motivaciju stotina djece za pohađanje privlačnih srednjih škola i nakon toga na važnijim fakultetima i sveučilistima. Mnogi su nastavili raditi u višem obrazovanju i u profesionalnom svijetu.

Može li šah doista na taj način utjecati na djecu?

Ali, jesu li ta postignuća ostvarena zbog bavljenja šahom? Prije svega to je samo igra, zar ne?
Ono što sve više roditelja počinje uočavati je da šah može pomoći u poticanju razvojnog razmišljanja kod djece.
Yasser Seirawan, jedan od prvih američkih velemajstora, voli reći kako šah podučava na pet područja: čitanju, pisanju, aritmetici, odgovornosti i poštovanju.

Šah i pet učinaka kod djece

Šah i čitanje: jer djeca moraju čitati iz mnogih knjiga da poboljšaju svoju igru.
Šah i pisanje: jer pravila šaha kažu da je poželjno zapisivati svoje partije.
Šah i matematika: jer svaka figura na šahovskoj ploči ima neku vrijednost, jedna veća od druge; ako izgubiš jaču figuru za slabiju može te stajati cijele partije.
Šah i odgovornost: jer jedino ti odlučuješ da se tvoja vojska tj. tvoje figure razvijaju u najboljem smjeru, bilo kakva loša odluka rezultirat će gubitkom ljudi (figura) bez mogućnosti nadoknade. To te može stajati gubitka partije.

Šah i poštovanje: jer poštuješ sebe i svog suparnika, a isto vrijedi i za tvog suparnika; svaka partija počinje i završava se s rukovanjem.

Šah potiče razvojno razmišljanje kod djece

Kao šahovski trener vidio sam da šah čini mnogo, mnogo više. Kad dijete prihvaća kraljevsku igru ( Šah je bio od oko 1550 do 1620 godine i poznat kao “kralj igara” i “igra kraljeva” ), počinje razvijati logično razmišljanje, kritičko mišljenje, rješavanje problema, kao i matematičke vještine, algebru i geometriju.

Studija doktora Petera Dauvregnea sa sveučilista u Sydneyu je pronašla da su studenti koji igraju šah povećali kvocijent inteligencije ( IQ ) u slijedećim područjima:
25 pojačana vještina rješavanja problema
26 naučeni kako neovisno donijeti teške i apstraktne odluke
27 unaprjeđenje čitanja, pamćenja, jezika i matematičkih sposobnosti; njeguje kritičko, kreativno i orginalno mišljenje
28 spremno donositi točne i brze odluke pod vremenskim pritiskom ( vještina koja može pomoći poboljšanju ispitnih testova u školi )
29 naučeni kako misliti logično i uspješno, učeći kako izabrati “najbolju” od velikog broja opcija
30 Nadarena djeca pomažući manje uspješnoj djeci uče kako učiti i postići što bolji uspjeh
31 Prikazuju važnost fleksibilnog planiranja, koncentraciji i posljedici odluka
32 Pruža dječacima i djevojčicama bezbrižnost razvoja njihovih prirodnih sposobnosti neovisno o socijalno-ekonomskoj pozadini.

Druge studije koje pokazuju da je šah dobar za djecu

“Šah je obrazovno istraživački sazetak” Roberta Fergusona ( 1995 ). Četrnaest stranica sažetka ključa šahovskog istraživanja
“Šah poboljšava akademske perfomanse”, sažetak NY šahovskog programa
“Važnost šaha u razredu” Atlanske šahovske novosti, 1990 ( Michael D. Wojcio ). Wojcio podučava šah lošije učenike u pet NY skola i opisuje njegov program i uspjehe.
“Šah i obrazovanje” John Artise. Poslije dvije godine psihološkog istraživanja u šahu, Artise je pronašao spoznajno poboljšanje u pamćenju i logici, promatranju i analizi i djelotvornoj kondiciji.
“Efekti šaha na rezultate čitanja” Stuarta Marguliesa, Ph.D.
“Učeći četvrto R ( rezoniranje ) kroz šah” ( Robert Ferguson ). 1979.g. projekat učenja nadarenih ( razred od 7 – 9 ) u Bradford Pa. Statistički “potvrđuje” da šah poboljšava rezultate razmišljanja. Također uključuje opis programa učenja.
“Šah čini djecu oštroumnom” ( Anne Graham – roditelji – prosinac 1985. ). Potiče roditelje da upoznaju svoju djecu sa šahom i navodi rad Pete Shaw, Jeef Chesin, Bob Cotter itd.
“Šah čini djecu oštroumnijom” ( Dr. Gerard J. Dullea ).
“Šah kao put učenja misliti” ( Diane Horgan ).

Ovo su samo “nabacane” neke studije. U Nizozemskoj, Nizozemci su pronašli da su djeca koja igraju šah gotovo 8% bolja u matematici i znanosti u odnosu na djecu koja nisu igrala šah.
( Statistički rezultati kod djevojčica bili su 12% bolji u korist djevojčica koje su igrale šah).

Šah u školama

Šah ( već dugo prihvaćen od Rusa i Europljana koji isto tako žele učinit tu igru dijelom njihovog obrazovnog sustava ) je postao dio nastavnog plana u stotinama škola našeg sjevernog susjeda, Kanadi. Kanađani su uvidjeli koristi koje šah pruža djeci.
Ali svi ovi razlozi ne privlače djecu da se upuste u igranje šaha. Kao šahovski trener, uočio sam sjajnu pomoć u šahovskim školskim klubovima u kojim sam poučavao. U školi za koju radim u Phoenix-u, AZ primjećen je porast od 20 % godišnje u odnosu na vrijeme prije 8 godina kada sam u školu došao. Kad sam počeo podučavati šah pet godina ranije mogli smo održavati formalan turnir sa 70 igrača. Kad smo imali 100 ili 150 sudionika mislili smo da je to veliko. Ove godine ( 2004.) u osam turnira koje smo održali zadržali smo preko 350 u pet sekcija i to samo iz većeg Phoenix područja. Arizona državno prvenstvo i Arizona guvernerski kup svaki je imao priblizno 600 natjecatelja, dok je nedavno američko šahovsko savezno osnovno prvenstvo zaključeno s 2100 djece u nastupu.

Šah privlači djecu

Zašto su djeca privučena šahom? Vjerujem da to pripada našoj ( njihovoj ) naslijeđenoj individualističkoj, natjecateljskoj prirodi. Kako dijete raste on /ona želi stati na vlastite noge, daleko od roditelja ili čuvara i u isto vrijeme, kad postignu gol, reci im “hej, gledajte što mogu učiniti!”

Za razliku od mnogih timskih športova šahisti su oslonjeni na vlastite snage. Ako izgube partiju to je njihova grješka, njihov neuspjeh i ničiji više. Ne mogu opravdavati svoj gubitak na timskoj grješci, krivo dodana lopta, ne dati gol ili biti prisiljeni loše igrati, nije važno kako je loša timska igra. U isto vrijeme, kad pobjede, to je također na njihovim ramenima. To je zbog toga jer su oni bili ti koji su uložili ekstra napor pri proučavanju ove zamršene igre. Oni su ti koji su smislili kako svoje suparnike izmučiti dugom borbom ili kratkom zamkom. I poslije njihovog meča ta pobjeda može povisiti adrenalin puno više nego na profesionalnom športskom nivou.

Djeca koja prihvaćaju šah gaje duboke emocije za tu igru. Jednom naučeno, to je s njima za cijeli život. Ipak, to su samo oni koji igraju natjecateljski šah koji će ih razviti u bolje igrače više od onih koji samo uče poteze igre. Ali, je li ovo zdravo? Zar natjecateljski stav kod naše djece može biti loš? To ne vjerujem, barem ne u natjecanju u šahovskoj areni.

Vidio sam da djeca koja odrastaju uz šah postaju sjajna djeca. Djeca koja su nervozna, smire se; djeca koja su hiper-aktivna sjede i igraju satima; djeca koja su jako osjećajna uče gubiti i vraćaju se opet igri; djeca koja su preuspješna uče da ima netko tko ih može pobijediti; djeca koja nikako ne mogu vjerovati da mogu išta dobro napraviti ili isticati se u nečemu dobivaju partije. Djeca koja žele pobjediti pod svaku cijenu uče da pobjeđivanje nije sve i vidio sam djecu koja pobjeđuju ili gube, povezane s roditeljima na neopisivom nivou kad izlaze iz dvorane za turnire.

Vjerujem da je šah dobar za vas i odličan za djecu. Besmrtne su riječi trinaestog svjetskog prvaka Gari Kasparova: ”Ako misliš to je samo igra, onda je ne igraš dobro!”


- 20:56 - Komentari (6) - Isprintaj - #

08.01.2008., utorak

MAGIČNI KVADRAT

Naprije rješenje iz pretprošlog posta:
Iako ima dva pješaka manje, bijeli dobiva ali samo ako odmah igra svojim udaljenim slobodnjakom. Sve drugo vodi k remiju. Primjerice: 1. Kd7: Kd4! 2. ke6 Ke3 3. Kf5: c5 4. h4 b5 5. h5 Ke2: 6. Kf4: c4 i remi. Zato 1. h4! d5 2. h5 d4 3. h6 crni može birati gdje će izvući damu na d1 ili f1, ali u oba slučaja gubi. 3... d3 4. ed3: f3 5. h7 f2 6. h8D f1D 7. De3+ kb5 (Ako 7... Kd5 8. Dc4+ Ke5 9. d4+i crni gubi damu) 8. Dc4+ Ka5 9. Da4 mat. Druga mogućnost je bila 3... f3 4. ef3: d3 5. h7 d2 6. h8D d1D 7. Dc3+ Kd5 (na Kb5 slijedio bi mat ) 8. Dc4+ Ke5 9. f4 mat.

Današnja tema je izuzetno važna za svakog početnika ali i iskusnijeg igrača. U pješačkim konačnicama često je od velikog značenja može li suparnički kralj spriječiti promociju dame. Kad je to slučaj onda kažemo da se kralj nalazi "u kvadratu". I obratno : ako kralj ne može stići pješaka koji juri do posljednjeg reda, onda kažemo da je ostao van "kvadrata".

Evo grafičkog prikaza:

Image Hosted by ImageShack.us

Bijeli će vući 1. d5-d6. Crni će uspjeti spriječiti izlazak tog pješaka samo ako mu se kralj nalazi u obilježenom kvadratu. (Ako ne npr. na polju g5 iii g8 ). Čim se pješak gurne za jedno polje naprijed onda se kvadrat smanjuje. U našem primjeru, ako je crni kralj na g5 on ulazi u "kvadrat", ali ako je na h5, onda ne ulazi. Pogledajmo slijedeću poziciju i zamislimo prvo, da nema crnog pešaka na e5 :

Image Hosted by ImageShack.us

Istina, crni pješak je daleko, ali bijeli je na potezu i taman na vrijeme stiže u kvadrat 1. Kc6 h5 2. Kd5 h4 3. Ke4 h3 4. Kf3 itd. problema nema! Problem će nastati tek ako u ovoj poziciji dodamo jednog crnog pješaka na e5.
Bijeli kralj će pokušati poslije 1. Kc6 opet uđe u kvadrat crnog h-pješaka, ali će mu na putu iskrsnuti npredviđene smetnje 1... e4!! 2. de4: h5 3. Kd5 h4 i polje e4 je zauzeto, pa bijeli kralj može samo preko ograde gledati kako crni pješak ode u damu ! 4. kd4 h3 i više nema ulaska u magični kvadrat. Da taj kvadrat može biti doista magičan svjedoči jedna studija Richarda Retija koja je ušla u sve udžbenike svijeta.

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i remizira

Bijeli kralj namjerava, ni manje ni više, nego stići crnog h-pješaka. na prvi pogled potpuno nemoguć zadatak - osim ako obuje "čizme od sedam milja"... Ali baš kao u toj bajci, tako i ovdje se bijeli kralj uspije domoći magičnog kvadrata. Dakle 1. Kg7 h4 2. Kf6 Kb6 (na 2... h3 3. Ke6!! h2 4. c7 Kb7 5. Kd7 i remi ) 2.... Kb6 3. Ke5!! (Bijeli namjerava na 3... h3 igrati 4. Kd6 h2 5. c7 h1D 6. c8D opet remi ) 3... Kc6: 4. Kf4 Hura! ušli smo u magični kvadrat. Ova Retijeva studija dvostrukog djelovanja (dva vektora) bijelog kralja našla je primjenu u mnogim studijama, ali je poslužila jednom francuskom kompozitoru za sličnu studiju koja daje drukčiji rezultat:

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i dobiva

Naizgled nema velike razlike. Slobodni a-pješak juri naprijed, ali će ga crni pokušati stići uz pomoć magičnog kvadrata. jedino što bijeli kralj nije na trećem redu, nego na drugom... ali zar to čini neku veliku razliku ?
Da, to čini odlučujuću razliku zbog koje bijeli dobiva.
1. a4 Kb3 2. a5 Kc4 (E, pa tu je ta razlika. Na 2... Kc3 3. Kg1! Kd4 4. a6 Ke3 5. Kf1 i dobiva ) 3. a6 Kd3 4. a7 f2 5. a8D f1D i nije sa šahom i to omogućuje 6. Da6+ i 7. Df1:.

Iste godine (1922.) objevljena je još jedna slična studija:

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i remizira

Ova studija, nastala godinu dana poslije Retija, zanimljiva je jedino po vizualnosti: bijeli kralj sa h7 uspijeva stići poodmaklog pješaka na suprotnom kraju ploče. 1. Kg6 a4 2. Kf5 Kb6 ( Prijetilo je 3. Ke6 sa izvlačenjem dame na c8 ) 3. Ke5 (Opet hoće 3... a3 4. Kd6 a2 5. c7 a1D 6. c8D=) 3... Kc6: 4. Kd4 i evo ga - bijeli kralj je ušao u magični kvadrat !

Zadatak dok se ne vratim sa skijanja :

Image Hosted by ImageShack.us
Bijeli vuče i dobiva

- 13:10 - Komentari (2) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Pišite na:
mozgalice@net.hr

Predsjednici FIDE
Image Hosted by ImageShack.us
______________________
Predsjednici FIDE

1. Alexander Rueb 1924 - 1949, Nizozemska
2. Folke Rogard 1949 - 1970, Švedska
3. Max Euwe 1970 - 1978, Nizozemska
4. Fridrik Olafsson 1978 - 1982, Island
5. Florencio Campomanes 1982 - 1995, Filipini
6. Kirsan Ilyumzhinov 1995 - , Rusija
______________________