„Sve posude i sav samostanski imetak neka smatra
kao posvećeno oltarsko posuđe“ (RB 31,10).
Uvod
Sveti Benedikt traži od celerara, ekonoma samostana:
„Sve posude i sav samostanski imetak neka smatra kao posvećeno oltarsko posuđe“ (RB 31,10). Za Benedikta ne postoji razlika između profanoga i sakralnoga, između čisto svjetovne stvari i svete posude. Sve je dodirnuto i prožeto Božjim Duhom. U svemu susrećemo Božje stvorenje i u njemu Stvoritelja. Stoga je u ophođenju sa stvarima potrebna pažljivost i obazrivost. Benedikt to ekonomu stavlja na savjest u poglavlju
„O oruđu i ostalim samostanskim stvarima“ (RB 32). Ekonom treba paziti na to da se braća brižljivo i savjesno odnose prema stvarima. Nije to samo zapovijed štedljivosti. Za njega je to duhovno pitanje. Jer moja se duhovnost pokazuje u načinu kako se odnosim prema stvarima. Tko sa svojim alatom postupa nepažljivo ili čak brutalno, očituje time svoju nutarnju krutost i bezosjećajnost. On doduše može očitovati pobožne misli, ali duhovnost mu je samo u glavi, ne i u njegovim rukama. Ali ako je i u njegovim rukama, njegova je duhovnost prava. Benediktova duhovnost je prizemljena duhovnost. Ona ne samo da oblikuje zemlju, nego se izražava i u odnosu prema zemlji, prema zemaljskome.
U ranome monaštvu svaki se čin monaha shvaćao kao svećenički čin. Svećenik je čuvar svetoga. On ima osjećaj za to da je sve što dodirujemo sveto, da pripada Bogu. Origen govori o tome da svaki kršćanin vrši (obavlja) svećeničku službu na oltaru srca.
„Oltar je dakle čovjekovo srce koje se smatra najodličnijim, najotmjenijim u čovjeku.“ I on opominje kršćane:
„Na oltaru treba uvijek biti vatra.“ Vatra je slika za Duha Svetoga kojega se u tradiciji opisuje kao oganj i kao ljubav. Uza sve što činimo, potrebna je vatra srca. Sve trebamo činiti nepodijeljenim, pažljivim srcem u kojemu gori vatra ljubavi. Tada će sve što činimo biti sveti čin. I mi ćemo u stvarima svakodnevice otkriti vatru ljubavi. Sve što dodirujemo, postaje nešto sveto, nešto što postaje slikom Božje naklonosti.
Već je Isus stvari svakodnevice gledao kao sliku za dublju stvarnost. On u vratima vidi sliku sama sebe. On je prava vrata. On nam otvara nutarnji prostor srca. On je pravi trs. U trsu prepoznajemo da smo u Kristu i on u nama. On u vodi vidi sliku izvora vječnoga života. On sama sebe daje u kruhu da nas okrijepi na našemu putu. Za Isusa je sve izvanjsko slika nutarnje stvarnosti. Izvanjsko je puno Duha Božjega. U meditacijama (koje slijede) želim u našu svakodnevicu konkretizirati ovaj Isusov način gledanja i duhovnost ranoga monaštva. Draga čitateljice, dragi čitatelju, možda s nekim svakodnevnim stvarima o kojima ovdje razmatramo imate svojih poteškoća. Možda vam neke stvari izgledaju smiješne. Ovdje do pomalo izražaja dolazi način duhovnosti bez ozbiljnih namjera. Želim vam da vas misli potaknu da usred svakodnevice susretnete Boga, čak i u naoko neupadljivim (neznatnim) i banalnim stvarima s kojima ste povezani.
Ručni sat
Moj ručni sat pokazuje mi vrijeme. Podsjeća me na to da mi je vrijeme ograničeno. Ponekad me stavlja pod pritisak jer je već prošlo puno vremena i jer me već čeka sljedeći termin. Moj ručni sat postaje tada „mjerač vremena“, „kronometar“, pokazuje mi vrijeme. Ali ja ga doživljavam i drukčije. Kad držim predavanje preda se stavim svoj ručni sat da ne bih govorio niti prekratko niti predugo. Pravo vrijeme, ugodno vrijeme, primjereno vrijeme nije više „kronos“, neumoljivo vrijeme koje proždire svoju djecu, nego „kairos“, ugodno vrijeme, vrijeme milosti. Isus je uvijek govorio o ovome „kairosu“: „Ispunilo se vrijeme, približilo se kraljevstvo nebesko.“ Moj ručni sat mi daje ne samo sigurnost i strukturu za moj rad, nego mi pokazuje i ugodno vrijeme u kojemu me Bog dodiruje, vrijeme u kojemu se dodiruju vrijeme i vječnost.
Aktovka
Zaštitni znak jednoga subrata je njegova prastara aktovka. naslijedio ju je od svoga oca. Već ju je on nosio sa sobom. Ona je više od držača knjiga i radnog materijala. Podsjeća ga na oca i na pažljivost kojom je prema njoj postupao. Tako se on prema njoj odnosi kao prema svetome oltarskom posuđu. Podsjeća ga na ono što je njemu sveto: na očevu brigu za obitelj, na životnu mudrost koju je otac u odnosu prema stvorenim stvarima iznosio na vidjelo, na pažnju koju je imao prema stvarima. Predstavnici i savjetnici postrojenja danas sa sobom nose bitno veće torbe kad dođu k meni u ured. Tada također promatram kako se oni često prema njima odnose vrlo obazrivo, kako su ponosni da u nju stane sve što trebaju za savjetovanje. Način kako svatko postupa sa svojom aktovkom govori uvijek nešto i o njemu i njegovoj duši. Obazrivost u ophođenju s torbom obećava i dobru kvalitetu razgovora.
Krevet
Kad nakon predavanja kasno dođem kući, radujem se svome krevetu. On me ne samo poziva na spavanje i počinak, nego mi dariva i sigurnost. Kod predavanja sam stajao ured ljudi. Sada sam sâm. Priljubim se uz krevet i uživam samoću. I puštam da padnem u Božje ruke. Zamišljam si kako me one nose. Ne moram činiti ništa. Sutrašnji termini nisu važni. Nitko od mene ne želi ništa.- Jednostavno sam nošen, zaštićen, prihvaćen, nježno dodirnut dobrim Božjim rukama. Od vremena studija u Rimu podnevni odmor mi je sveto vrijeme. Nakon objeda legnem pola sata u krevet. Prekrižim ruke preko prsiju i uživam da sukobi prijepodneva u poslovodstvu nemaju sada nikakva pristupa. To je kao spasonosan prekid. Ja dolazim u dodir sa samim sobom. Uživam što sve (jednostavno) ostavljam, dopuštam da padnem, da se odmorim, da jednostavno budem.
Penkalo
Dok izrađujem predavanje ili propovijed, pišem svojim penkalom jednostavno spontano misli koje se u meni javljaju. Pri telefoniranju zapisujem najvažnije stvari koje moram upamtiti. A poslije predavanja moram često signirati mnoge knjige. Ne mogu pisati svakim penkalom. Ako je na njemu puno metala, osjećam odvratnost. Ono mi je previše hladno. Imam svoja omiljena penkala s kojima rado pišem. Ona svakako imaju i svojstvo da jednostavno odmagle. Više ih ne mogu naći. Kad radim s ugodnim penkalom, misli mi naviru lakše nego kad se služim neugodnom pisaljkom. Ugodan stav tijela, penkalo koje mi dobro leži u ruci, sve je to važno da i misli teku, da rado pišem da ljubav može teći i u pisanje.
Naočale
Kad sam dobio svoje prve naočale za čitanje, u početku sam se sramio uopće ih staviti. Izgledao sam smiješno s naočalama. Možda je to bio razlog da sam ih često ostavljao ležati. Sada pazim na svoje naočale kao na sveto posuđe. Znam koliko su mi važne. Bez njih ne mogu čitati. Kad čitam knjigu, moram najprije očistiti naočale. Samo tako mogu nesmetano i radosno čitati knjigu koju sam upravo izabrao. Zahvalan sam da slova ne bježe nego su posve jasna. Tako čitanje postaje užitak. Svoje naočale uvijek imam u svome džepu habita. Tako ne moram tražiti kojekuda. One pripadaju meni. Oprezno s njima postupam. Osjetljive su. Samo ako sam pažljiv, neće dobiti ogrebotine. Zahvalan sam za njih. Jer bez njih ne bih mogao čitati. A bez čitanja moj bi život bio siromašniji. Čitajući uranjam u drugi svijet, u svijet duha, u svijet Božji.
Knjiga
Prije nego odem u računovodstvo, ujutro čitam oko tričetvrt sata. Brižno si izaberem knjigu koju pročitam od početka do kraja. Uranjam u jedan drugi svijet. To mome životu daje jednu drugu dimenziju. Ne gubim se u svakodnevnome. U knjizi imam dijela na razmišljanju drugih ljudi, na razmišljanju ranijih vremena. To obogaćuje moje vlastito razmišljanje. Pitam se kako ljudi dolaze na ideju tako nešto napisati. Što ej iskustvo koje stoji iza toga? Zahvalan sam za knjige koje imam u svojoj monaškoj ćeliji. Za njima mogu svako malo posegnuti. Leksikon za duhovnost mi je tako jedna draga knjiga koja mi za neke natuknice daje poticaje, da sam mogu dalje razmišljati. Ili svako malo posegnem za komentarima evanđelja. Neke knjige su pouzdani pratitelji već dulje vrijeme. Prate me od moga studija. I uvijek ih iznova čitam. Bez knjiga moj bi život bio bitno siromašniji.
Računalo
Svoje knjige pišem na računalu, na PC-ju koji imam u svojoj samostanskoj ćeliji. Zahvalan sam za ovaj moderni alat. Ranije sam sve morao pisati rukom. Jer nisam mogao pisati izravno u pisaći stroj. To je bilo previše konačno. Na računalu mogu eksperimentirati. Pišući mi naviru misli. Zato se radujem što utorkom i četvrtkom oko šest sati ujutro sjednem za računalo i pišem što upravo želi teći. I zahvalan sam da me moj PC ne ostavlja na cjedilu. U računovodstvu imam drugo računalo. S njime sam ponekad u sporu kad e-mail ne funkcionira ili se slova odjednom sastave. Tada tek primijetim da nije po sebi razumljivo da mogu pisati nesmetano. Stoga sam pažljiv i prema svome PC-iju. On ne može podnijeti grube ruke. Hoće da bude posluživan nježnim i blagonaklonim rukama.
Automobil
Moj automobil me sigurno doveze na mnoga mjesta na kojima moram držati predavanja. Zahvalan sam da je uvijek dobro održavan. Naš automehaničar brat Leandar, brine za to. Prije nego pođem na vožnju, zamolim Boga za blagoslov i za anđela čuvara koji će me čuvati dok se vozim. Nedavno mi je ipak na autoputu iskočio iz brzine. Samo sam s mukom stigao na cilj. Kvar je bio u pogonu. Tada mi je opet postalo jasno da nije po sebi razumljivo da uvijek i sigurno prispijemo na cilj. U automobilu nemam mobitela. Tu doživljavam neku vrstu klauzure. Tu sam neometan. Mogu se predati vlastitim mislima ili meditirati. Ili mogu putem slušati vijesti i prometni radio. Tako sam u automobilu usred svijeta a ipak se mogu od njega povući. Gledam svijet a zaštićen sam u klauzuri koja me odvaja od ovoga svijeta.
Slika roditeljâ
U svojoj samostanskoj ćeliji na pisaćem stolu imam sliku svoga pokojnoga oca i sliku svoje pokojne majke. One me podsjećaju na to da roditeljima puno zahvaljujem (dugujem). Zdravi korijeni iz kojih izrasta moje životno stablo, temelje se ne samo u Bogu, nego i u njima. Dok gledam njihove slike, dolazim u dodir s onim što one utjelovljuju i iz čega su živjeli. I osjećam se od njih praćen. Uza me je zaštićujuća snaga moga oca. Ona mi jača pleća. Pogled pun razumijevanja moje majke podsjeća me na to da pazim na sebe i da ne moram ispuniti sva očekivanja ljudi. Nije to sam Božja spasonosna nazočnost koja me okružuje, nego i blagonaklonost roditelja. To me oslobađa pritiska da se u svome radu moram dokazivati. Nošen sam Božjom ljubavlju i ljubavlju svojih roditelja. Fotografije u moju samostansku ćeliju donose nešto od njihove ljubavi.
Novčanik (dokumenti)
Novčanik nosim uvijek u istome džepu od hlača. Zato ne moram dugo tražiti kad moram nešto platiti. Novčanik mi daje sigurnost. U njemu imam dostatno novaca da putem natočim gorivo ili si na odmorišnoj postaji priuštim kapučino. U njemu imam i najvažnije papire. Zato se vrlo brižno odnosim prema njemu. Zahvalan sam za njega. On je i izvor energije. Mogu si njime priuštiti okrjepu. Naravno znam i za posebnu dinamiku novca. Svjestan sam da novac služi ljudima i da nije tu za to da se njima definira ili se iza njega krije. Novac u snu predstavlja vlastite sposobnosti koje imam. Moja sestra mi je pripovijedala kako joj je u kolima s ležajevima na putu u Rim ukraden novčanik. Tada je bila potpuno ovisna o blagonaklonosti drugih ljudi. Novčanik nas čini neovisnima i slobodnima. Zato sam zahvalan da mi još nikada nije bio ukraden i do sada mi je omogućivao sigurna putovanja.
Telefon
U prvim samostanskim godinama nije nam bilo dopušteno telefonirati kući. A ako smo morali telefonirati, tada je bilo komplicirano preko samostanske povezati se s vanjskom linijom. Danas je u međumjesnom telefonskom saobraćaju a pogotovo s mobitelom puno jednostavnije. Zahvalan sam za telefonske razgovore s mojom majkom u kojima sam joj mogao reći za što joj zahvaljujem. Telefon održava povezanost s mojom braćom i sestrama. Ali u računovodstvu telefon često postane i prava muka. Upravo kad pišem pismo, neprestano zvoni telefon. Zatim mi prilaze ljudi koje uopće ne poznajem. Ponekad se osjećam nezaštićeno. To važnije je za mene uzeti svjesno u ruke slušalicu i podesiti se na nasuprotnika. A kad nemam vremena za razgovor tada me brižno ophođenje sa slušalicom omogućuje ljubazno upozorava na moje granice.
Rokovnik
Moj rokovnik je moj neprestani pratitelj. Daje mi orijentaciju što me danas ili što me u ovome tjednu ili sljedeći mjesec očekuje. Na kraju godine meditiram o protekloj godini na temelju svoga kalendara. Sjećam se pojedinačnih susreta, raspravljanja, predavanja i tečajeva. I zahvalan sam za sve što mi je Bog u protekloj godini darovao. Pored moga pisaćeg stola visi kalendar sa slikama. Na početku tjedna ga prelistam, pogledam sliku, izreku tjedna i imena svetaca ovoga tjedna. Neki me sveci podsjete na ljude koji ovoga tjedna imaju imendan. Nekim se blagdanima svetaca radujem. Oni me dovode u dodir s onim što su ovi ljudi živjeli. Ovi blagdani, koji su uneseni u kalendar, daju godini strukturu. I daju da u poslovni svijet uđe nešto drugo: spasenje koje nam je Bog darovao a koje do nas hoće doprijeti u blagdanima, Božji Duh koji u svecima zasja na uvijek različit način.
Svijeća
Ujutro nakon prve jutarnje molitve pred svojom ikonom Krista zapalim nekoliko svijeća. One prostoru daju toplo svjetlo u kojem se osjećam ugodno. Jedna svijeća me mjesecima prati kod moje meditacije sve dok dogori. A svaka svijeća ima svoj vlastiti život. Jedna gori ravnomjerno, kod druge moram uvijek pomoći da se plamen ne digne previsoko i u mojoj sobi stvara čađ. Paleći svijeću jamčim samomu sebi da me ispunja Božja ljubav. Znam da Božja ljubav ne ovisi o svijeći. Ali svijeća je za mene postala simbol za blago Božje svjetlo koje ne osuđuje, nego rasvjetljuje, koje ne osvjetljava prodornim svjetlom, nego koje me grije i svemu u meni i na meni dariva ugodan sjaj. Ponekad i svjesno zapalim svijeću za drugoga čovjeka. Dokle god svijeća gori, moja se molitva za drugoga uzdiže k nebu. Svijeća postaje izrazom moga razmišljanja i moje ljubavi prema ovome čovjeku. I ja se nadam da svjetlo rasvjetljava i njegovu tamu i donosi toplinu u njegovu hladnoću.
Križ
Neki sa sobom nose križ kao privjesak. Drugi su svoju sobu ukrasili križem. Svatko s križem povezuje nešto drugo. Ivan je u Evanđelju križ shvatio kao ljubav do kraja. Isus nas je na križu ljubio do kraja. I sve je suprotno u nama obavio svojom ljubavlju. Čak i ono agresivno i plašljivo u nama dodirnuto je njegovom ljubavlju. I križ je za mene znak slobode. Pavao govori o tome da je njemu svijet razapet. Mjerila ovoga svijeta, mjerilo uspjeha i neuspjeha, priznanja i odbijanja prekriženo. Križ je za mene znak slobode. Ja pripadam Bogu a ne nekom caru ili kralju nada mnom. I križ je slika za to da mi negativne snage koje opažam u društvu ne mogu naškoditi. Zato s križem postupam pažljivo. Ponekad ga uzmem u ruku da sebi zajamčim da sam bezuvjetno voljen i zaštićen od svega što me ugrožava.
Pribor za jelo
Mi monasi blagujemo u šutnji. Pritom kod stola slušamo čitanja. Za vrijeme objeda upoznajemo subraću. Jedni su pažljivi i oprezni sa svojim priborom za jelo. Drugi ga rabe kao oruđe (alat). Kao što u radionici rukuju čekićem ili odvijačem, tako i kod jela s nožem, viljuškom i žlicom. Sveti Benedikt govori o tome da sa stvarima trebamo postupati brižno, kao sa svetim oltarskim posuđem. Jer jelo nas uvijek podsjeća i na Euharistiju. U jelu smijemo uživati dobre Božje darove i u njemu kušati nešto od Božje dobrote i čovjekoljublja. Mističarke srednjega vijeka govore o slasti (slatkoći) Boga, o dulcedo dei. Da mogu tako kušati, moram s priborom za jelo brižljivo postupati s hranom. Već sam način kako u ruku uzimam nož pokazuje moj pažljivost ili nepažljivost. Poznajem subraću koji celebriraju jelo nožem i viljuškom. U njih postaje vidljivo da s priborom za jelo postupaju kao sa svetim oltarskim posuđem.
Košara za papir
U košaru za papir vrlo često nepažljivo bacamo otpad, sve što ne možemo rabiti. Naš domar nam je usadio da trebamo sortirati otpad. To vodi tomu da se dobro razmisli što se smije baciti u košaru za papir a što treba odložiti na drugo mjesto. Košara za papir ima za mene i jedno drugo značenje. Znam za nastojanje da se neke stvari sačuvaju. Zapravo ne znam hoću li to ponovno trebati. Baciti to u košaru za papir čin je ostavljanja, rastanka. Zato me moja košara za papir uvijek iznova poziva da se odijelim od nekorisna balasta, da neke stvari odvažno povjerim košari za papir umjesto da to negdje skupljam. Često stječem iskustvo da ću to što sam skupio kad-tad ipak baciti u košaru za papir. Uštedio bih si poneki posao da sam to ostavio ranije. Košara za papir za mene je tako slika za to jesam li spreman puno toga ostaviti da bih pazio na jedino potrebno: na nutarnju skladnost i propustljivost za Boga.
Kišobran
Često imam peh sa svojim kišobranom. Ili ga negdje ostavim, ili je pak vjetar toliko snažan da ošteti kišobran. Tako sam se u posljednje vrijeme naviknuo brižno postupati sa svojim kišobranom, uvijek ga čuvati na istome mjestu da mi bude na raspolaganju kad ga zatrebam. Ponekad mislim da ću malo kiše podnijeti i bez kišobrana. Jer kišobran me sužava. Ipak ako imam hrabrosti otvoriti kišobran, osjetim ugodu. Hodati suh po kiši ima vlastitu kvalitetu. Suh sam unatoč kiši. Mirišem miris koji ostavlja kiša. I slušam pljusak kiše a da mi ne naškodi. Tako kišobran postaje prispodoba da sam usred nemira zaštićen. Kišobran izvorno znači kožna presvlaka štita kojim se zaštićuje od neprijatelja. Tako me kišobran upućuje na zaštitu koju mi dariva Božja spasonosna nazočnost usred ugroženosti svakodnevice.
Ključevi
Kod nas u samostanu ponekad na crnoj ploči stoji priopćenje da je jedan od subraće izgubio (zaboravio) svoj svežanj ključeva. Za neke je to opasno jer na svome svežnju imaju važne ključeve ili čak generalni ključ. Tek kad njih izgube, osjete koje značenje on za njih ima. Bez svežnja ključeva osjećaju se nesigurni i nezaštićeni. Ključ za mene ima dublje značenje. Otvara mi i zatvara prostore. Otvara mi nove prostore u mojoj duši a često mi otvori i vrata do drugoga čovjeka. Ponekad se pitam kako mogu pronaći ključ koji mi omogućuje pristup drugomu kojega sam ranije susretao samo zatvoreno. U antifonama adventskoga vremena Isus je označen kao Ključ Davidov: „Ti otvaraš i nitko ne može zaključati. Ti zaključavaš i nikoja snaga ne može otvoriti.“ A Isusa se moli da otvori tamnice mraka da bi u moju dušu prodrlo Božje svjetlo.
Pisaći stol
Od svoga prethodnika u računovodstvu preuzeo sam veliki pisaći stol. Načinio ga je naš stolar prije pedeset godina. Još mi i danas dobro služi. Ima puno ladica u koje mogu odložiti ono što dnevno dođe. Unatoč tomu svako malo imam problema sa pospremanjem svoga pisaćeg stola. Jednostavno dođe previše pošte koju ne mogu svaki dan obraditi. Tada sam radostan da mi moja tajnica svaki dan stol dovede u red. Također sam zahvalan da puno toga na ovome stolu mogu obraditi za kratko vrijeme. Ne trebam ići duge putove. Na pisaćem stolu nalazim sve što trebam. Zahvalan sam za ovaj pisaći stol. Pokušavam tako ga njegovati da mi još dugo služi. To je solidan stolarski rad. Dugo će služiti ako s njim pažljivo postupam. Rado sjedim za pisaćim stolom da posvršavam sve što od mene traži posao u računovodstvu. On je jednostavno tu i služi mi. Za njega sam zahvalan.
Stolna lampa
Dok čitam trebam dobro svjetlo. Ne čitam rado ako je mračno. Zato sam zahvalan za svoju lampu na pisaćem stolu. Ona dobro obasjava knjigu koju upravo čitam. Tako čitam s užitkom. Svakoga jutra nakon doručka radujem se da mogu čitati pri dobru svjetlu. To je lampa koja štedi struju i već godinama gori na mome pisaćem stolu. Nikada se nije pokvarila. Zato sam zahvalan što mi dobro služi. Kad sam u stranim kućama na tečajevima i želim čitati, tek tada primijetim kakvu lampu imam na svome pisaćem stolu. Zato ju čuvam i pazim. Ona pripada u moju sobu. Dio je moga osobnoga namještaja. Srastao sam s njom. I ne želim novu. Jer ona mi svaki dan daje sigurnost da će mi svijetliti kad ju zatrebam da s užitkom čitam.
Biblija
Naš knjigovezac uvezao mi je moju Bibliju u kožu. Inače bi mi se potpuno raspala. Ovako ju sada mogu uvijek iznova uzeti u ruku i iz nje čitati bez straha da ću knjigu oštetiti. Na mojoj Bibliji uopće ne vidiš koliko je stara. Kad sam na putovanjima, uvijek ju imam uza se. Navečer iz nje redovito pročitam po jedno poglavlje. Osjećam da s čitanjem nikada nisam na kraju. Uvijek otkrivam nove vidike. Riječi koje sam već često pročitao, danas odzvanjaju posve drukčije. Ponekad se spotaknem o određene riječi. Tada zastanem i o njima razmišljam. Odjednom mi puno toga o tajni Boga i tajni moga života postane jasno. A Isus mi uvijek iznova daje nove spoznaje za put kojim idem kao monah i kao kršćanin. Nikada ne dolazim do kraja razmatrajući o ovome Isusu. Tako mi je Biblija postala drag pratitelj i vođa u život.
Novine
Svaki dan čitam dnevne novine. Ne trebam televizor ni radio. Ali novine ne želim propustiti. Najprije čitam regionalne novine. „Mainpost“. Tu iskusujem ono najvažnije u politici. Ali mogu i kratko preletjeti što je za mene značajno u regiji. I čitam nad-regionalne novine „Die Süddeutsche“. Tu cijenim ne samo gospodarski dio, nego i feljton. Poznata novina daje mi mogućnost da puno toga preletim. Ali znam gdje ću pronaći ono najvažnije. A ponekad si uzmem vremena da pročitam članak u pozadini. Tako čitanje novina spada u moj svakodnevni ritual. Novina me ne informira samo o tome što se događa u svijetu, nego mi nudi i tumačenje dogođenoga. Ne moram preuzeti tumačenje novina. Ali to je jedno od mogućih tumačenja koje me potiče da sam stvaram svoje vlastite misli. Tako novina postaje za mene i mjesto meditacije. Iskusujem za što i za koga trebam moliti kod naše korske molitve. I novina me poziva da meditiram što mi Bog preko događaja želi reći.
Kućno zvono
U samostanu nas budi kućno zvono u 4.40 sati. Ipak svoju osobnu budilicu podesim nekoliko minuta kasnije. Jer kućno zvono često prečujem. Svoju budilicu još nikada nisam prečuo. Tako mi ona daje sigurnost da pravodobno ustanem. Ponekad moram ustati još ranije, jer već u 4 sata moram automobilom na tečaj ili predavanje. Tada se smijem pouzdati u budilicu da će me pravodobno probuditi. Ako sam ju prilikom putovanja zaboravio, jednostavno ne mogu mirno zaspati. Napet sam hoću li pravodobno ustati. Tako mi je budilica pouzdan pratitelj. Ali ona mi govori i više od toga: Poziva me da se probudim. Biti budan, odložiti san, izložiti se danu, to su važni duhovni stavovi. Gnoza čovjekovo stanje vidi kao opijenost snom. On je svoje oči zatvorio pred stvarnošću. Mistik znači: probuditi se za stvarnost. Budilica me dakle svakodnevno stavlja pred pitanje stvaram li sebi iluzije o svome životu ili sam spreman probuditi se i izložiti se onome što mi je Bog danas namijenio.
Anselm Grün