Putovanja i hedonizam

utorak, 14.11.2006.

Izumi koji su promjenili putovanja

ATLAS
Kartograf Gerardus Mercator je u 16. stoljeću počeo upotrebljavati riječ atlas za knjigu mapa. U to doba je izrada atlasa bila skupni posao matematičara, astronoma, kartografa i umjetnika koji su, između ostalog, crtali morska čudovišta u oceanima. Karte su bilo vrlo skupe, a pomorske nacije poput Španjolaca i Portugalaca čuvale su ih kao nešto najvrjednije tako da su bile omiljeni plijen gusara. Čak su se namjerno izrađivale krive karte kako bi navele suparnike na pogrešan put. Karte su mnogima i danas prvi korak pri planiranju novog putovanja. Izumi poput GPSa polako, ali sigurno zamjenjuju karte, no mnogi još uvijek vole vidjeti neki kraj ili zamlju u velikom formatu. Karte svijeta ili neke regije, pogotovo one stare, su I dobra dekoracija u mnogim stanovima I uredima.

KREME ZA SUNČANJE
Stari Egipćani, drevni Kinezi, Grci, Rimljani zgražali su se izlaganju lica ili, ne daj Bože, tijela suncu. Potamnjela put bila je odlika seljaka i robova koji su morali raditi na poljima, dok je blijeda put označavala status plemstva. U srednjovjekovnoj su se Engleskoj nosile maske kako sunce ne bi položilo svoje zrake na blijedu put dvorskih dama. Dolaskom industrijske revolucije, kada su se seljaci transformirali u radnike, prestali raditi vani te se preselili u zagušljive i mračne tvornice, sunčanje dolazi u modu. Od tada brončani ten označava one koji ne moraju raditi. Prve sunčane naočale dizajnirane su 1929. za šetnje po Atlantic Cityju, a 1936. kompanija L'Oreal lansirala je prvu kremu za sunčanje. Sve ostalo je povijest. Danas sa sve večim problemom zračenja kreme sa visokim faktorima zaštite su nezaobilazni dio putne prtljage. U nekim dijelovima svijeta, poput Azije, lokalno stanovništvo iz gradova ne cijeni osunčanu put te se I dalje sakriva iza odjeće čak I kada su na plaži.

CJEPIVO
Putovanja su idealan način da se pokupe egzotične boleštine. Preko devedeset posto lokalnog stanovništva Amerike, prije Kolumbovog dolaska, oboljelo je i umrlo od različitih bolesti koje su sa sobom donijeli španjolski osvajači. U Europi je tek 1721. lady Montague, supruga britanskog ambasadora na Otomanskom dvoru, predstavila pracjepivo zapadu. Danas se cijepljenjem sprečava mogućnost zaraze u najopasnijim područjima svijeta i nikada do sada medicina nije pružala toliko zaštite od najsmrtonosnijih bolesti. Profilaksa cijepljenjem se preporuča prije putovanja u mnogobrojne egzotične zemle pa se dobro informirati o tome prije putovanja na web stranicama HZZO-a.

BIKINI
Nakon rata, 1946. godine mali atol Bikini na udaljenim Marshallovim otocima u Pacifiku postao je poznat po testiranjima nuklearnih bombi. Tog ljeta na vrhuncu sezone u Cannesu počele su se nositi male krpice povezane špagicom. Bikini je rođen na užas puritanaca kojima je i kostim Esther Williams, nalik na atletski dres, bio izvan pojma o ćudoređu. Pravi proboj u svijet mode bikini je doživio osam godina kasnije kada ga je režiser Roger Vadim poklonio tada nepoznatoj starleti Brigitte Bardot poslavši je na sunčanje na rivijeru u St.Tropez. Monokini je dizajniran u Austriji 1964, no nikada nije doživio slavu svog oskudnog prethodnika bez obzira na promjenjivu modu. Usprkos sve večem saznanju o štetnosti sunčevog zračenja na kožu, bikini je I danas u modi. Ne zna se tko je izmislio monokini, no taj mali komad krpice je I danas najugodniji oku muškarca.

FOTOAPARAT
Od davnina, kada su pećinski praljudi umočili prst u prah pomiješan bojom i na zidu nacrtali prizore iz lova na mamute, ljudska bića žele zabilježiti ono što su vidjela. Prva fiksirana fotografija nastala je 1827. god. iz camere obscure. Postupak je mnogo puta poboljšavan pa su krajem stoljeća putnici donosili prve dagerotipe (po Daguerru, slikaru koji je najviše radio na procesu) s putovanja po Egiptu. George Eastman, koji je izumio prvi film a kasnije i fotoaparat za masovno tržište, početkom prošlog stoljeća lansirao je reklamni slogan 'vi fotografirajte, a mi ćemo učiniti ostalo'. Nasljednici tih prvih Kodak freakova danas e-mailom šalju fotografije iz srca afričkog buša. Digitalna tehnika je do krajnosti demokratizirala područje fotografije tako da je gotovo nemoguče vidjeti grupu turista u kojoj netko nema fotić. Objavom kompjuterskih programa za obradu fotografije počelo je novo doba tako da je danas fotografija popularnija nego ikada.

SUVENIRI
Riječ souvenir dolazi od francuske riječi koja označava memoriju. Dokaz iz daljina koje smo donijeli kući kako bismo se prisjećali lijepih trenutaka te pravili važni pred susjedima i prijateljima. Sakupljanje suvenira su u modu uveli razni osvajači, a dovoljno je posjetiti Britanski muzej u Londonu koji ujedno predstavlja i najveću svjetsku izložbu suvenira, skupljenih kroz duge godine turističkih putovanja kraljevske vojske. Suvenire kupuju gotovo svi, bez obzira radi li se o kičastim plastičnim gondolama iz Venecije, majicama s natpisima 'I got drunk in Tijuana ili ukradenim glavama sa spomenika u Angkor Watu. Večina suvenira nakon nekog vremena počinje smetati I sa polica na kojima skupljaju prašinu nestaju u ladicama I garažama. Često su I dobar poklon pa kad nam dosade poklanjamo ih nekome za rodjendan uz riječi: Vidiš kako sam mislio na tebe u Maroku.

TURISTIČKI VODIČI
Prelaskom putnika s konja u vlakove turizam je u Europi postao bitno jednostavniji. Tako se pojavila i potreba za podacima o nekoj zemlji na domaćem jeziku. Godine 1839. tiskan je prvi turistički vodič. Njemački izdavač Karl Baedecker otac je vodiča kakve danas poznajemo, a više od stotinu godina njegovo ime je bilo sinonim za tiskane vodiće. Crveno ukoričene knjige, koje je kasnije kopirao Michelin, bile su prave enciklopedije podataka i uputa. Sjedište kompanije i njeni vrijedni arhivi stradali su za bombardiranja Leipziga 1943. Kompanija je počela ponovno izdavati pet godina kasnije, a uskoro ju je preuzeo američki Fodor's, također izdavač vodiča. Danas su daleko najpopularniji Lonely Planet i Rough Guide, osobito za putovanja na druge kontinente, koji pokrivaju gotovo svako najvažnije turističko mjesto na našem malom planetu. Lonely Planet kao najpopularniji izdavač vodića za sve vrste putnika, od backpackera do bogatuna, vrlo uvjerljivo daje upute ne samo o turističkim znamenitostima nekog mjesta nego I recenzije restorana, hotela I ostale zabave tako da je nezaobilazno štivo svakog pravog putnika.

- 13:47 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2006 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Globetrotter u riječi i slici

  • Live and let live.
    Putujuci svijetom ucimo i polažemo ispite. Upoznajemo ljude, običaje, krajeve...postajemo tolerantni, shvačamo koliko smo mali i ranjivi. To ja zovem školom života.
    Fotografije često govore više nego rijeci.

Linkovi

  • www.merlin-world.com