Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr


free counters


website creation

visitors counter


Kontakt mail: luki69@net.hr


Čitam, volim, komentiram - i nadam se i oni mene :)))):
(složeno prema abecednom redu tj. originalnom nazivu pod kojim se blogovi vode, a ne prema nickovima ili nadimcima!):



Monoperajanka

Andrea

Andrejevna

Bivša apstinentica

Assilletta

Barba

Bigg

Neverin

Bookeraj - raj za pasionirane čitatelje

Borut-moj dragi Makaranin s obitelji

Blogerica

Blogomoljac

Catwalk

Chablis

Fra Gavun

Ana četiri pištolja

Dia Vet

Pardon my French

Ima jedan svijet

Promatram, razmišljam

Dordora 2

Elektromagnetica

Fanny

Foto i nefoto priče - Nina

Gajo

Galerija latica

Nihonkichigai

Helix

Indijanka Vegetarijanka

Irida

Tražeći sebe

Jja

Ježev blog

Kalidas blog

Katalona

Morska zvijezda

Kengi

Kinky

Knjiški moljac

Knjizevnost organizacija - (Dnevnik s Kosova" objavljen na njihovom linku pod: poezija&proza)

Klodica

Kriza srednjih godina

Rusalka 2- prekrasne micke

Kojotica

Koraljna

Mima

Kulerica

Sursum Corda (Aquaria)

Majstorica s mora

Sanja

Mendula

Po putu i azimutu

Minimaxine

Mi rastemo

Miško+Lora

Knjiga recepata by Nina

Modesti Blejz

More snova

Mrvičak

Moj pogled na život

Nebuloze moje

Gustirna

Nitko nije otok

Fulvusica

Živjeti svoj život

Ljubav je, ipak, najveca

Carla blog

One love one life

Fotko

Tixi

Zrakoplov

Katja

Teutina ljubav - Plavozeleni

Zvrk

Claire

Čiovka

Sanja 2

Saraja Azra

Film- majstor priča o filmu

Rusalka

Sanjamo u dvoje

S Books

Miškova Lora

Semiramidin vrt

sempercontra

Slatko grko

Mirjam

Smotani

Snoopy

Suzette

Vitae

Teutica

Teeja-Split

Dolphina

Tibica

Tičerica

1977 godina

Toronto Sunshine

Nisam ja odavde

Tyche

Family blog

Virtualna reporterka

Greentea

Zlica od Opaka

Zuza

Windica





















O vama i komentarima
Za sve Vaše sugestije, komentare, prijedloge ili reakacije u potpunosti otvaram svoje srce...Zajedno smo jači!
Ipak, zajedljive, glupe i vrijeđajuće komentare brišem, autore prijavljujem kao spam - jer ovo je MOJ blog, moja kuća i moje misli, a ja u svojoj kući ne dozvoljavam da me vrijeđaju i na bilo koji način ograničavaju MOJU slobodu.
Jer - sloboda nije anarhija - i sloboda ima svoja pravila!!!!
Molim da ih na MOM blogu poštujete!

Luki

subota, 18.11.2017.

Kapice....



Navijačka kapa - voli i rado nosi....



Pletena kapa - obožava; hoće, veseli joj se i smije.....



Ne voli, ne podnosi, grrrrr ljuta sam kao da kaže; nije dobro odmahuje glavicom na kapu :)))))) A zašto - samo dragi Bog zna što ne paše...:(((( I neććuuuu ovu kapu i nećću i gotovo! I pusti Ti mene kozo na miru! :))))

Sutra u posjet moja draga prijateljica Marija iz Rijeke. U ponedjeljak ima jedan seminar vezan za posao, pa ćemo se družiti preko vikenda. Milina! Veselim se!

Pusa, vole vas L+B+G

ps: Već dva dana mogu normalno na blog, preko Mozille! Živjeli! Hvala majstorima koji su popravili! Pusa, L+B+G

Oznake: Kapica kapičasta...:))))


- 01:48 - Komentari (12) - Isprintaj - #

srijeda, 15.11.2017.

Komentar

Dakle, iako svaki dan po nekoliko sati hodočastim u Sveučilišnu i stvarno sam nakon cijelog dana, koji u mome slučaju počinje u 6.00, a završavao je u 1, 2 ili 3 sata iza ponoći - dok sam mogla i izdržavala pisanje na blogu....Nemam više te snage; zato sam uzela pauzu...Ali - zaboga - odem na kratko - i odmah neke nevolje...:((((( Strašno mi je žao bilo čitati i Suki i Morskoga da odlaze :((((( Ma, zašto?! Pa na blogu doista ima mjesta za sve koji se žele baviti pisanom riječju, prezentirati neki svoj hobi ili zanimaciju; družiti se....Suki sam osobno upoznala, predivna je - i to mi je puno važnije od njenih blogo zapisa, koje sam uvijek rado čitala.....Vodila nas je s Morskim u Japan, gdje, možda mnogi od nas neće imati mogućnost za svoga života otići...Predivne fotke, priče, uvijek aktualne teme....Koliko je dizajna napravila draga Suki - to valjda ni ona više ne može izbrojiti...Ali, vidim ja - kada otvaram vaše blogove!
S jedne strane razumijem - radi se o principu i o tome da Suki i Morski neke stvari na blogu doživljavaju kao nepravdu...Npr. nepostojanje kriterija kod Top blogera....
Znam, sjećam se kao danas - bila sam na Kosovu (da, onaj odlazak zbog kojeg je kasnije nastala i moja knjiga; sredila sam je i knjiga je izašla; poticaj i motiv svakako je bilo i to što sam pisala na blogu!), kada sam prvi puta ugledala svoj nick na cool listi (ili se to tada zvalo nekako drugačije, više se ne sjećam). Uglavnom, hodala sam cijeli dan kao paun, ponosna - hej, na cool listi sam! :)))) Kasnije sam shvatila da nije poanta biti na ovoj ili onoj listi, dokazivati neke svoje istine (koje ne možeš dokazati!) ili se svađati i burno reagirati - što sam znala raditi u prvim godinama prisustva na blogu, nego je poanta druženje, pisana riječ i uživanje!!!!
Kakve liste, kakvi bakrači...Bila sam i bloger dana, tjedna, u vijestima s bloga, u foto blogu...Znači, nisam željna više nikakve pažnje te vrste - drago mi je ako neko pročita moj zapis, jer pišem iz srca i da prokomentira ako smatra da treba i želi....Doista rado iščitavam Blogere, uvijek se nađe toliko lijepoga, emotivnoga, zanimljivoga...
Top blogeri?! Mislim o njima sve najbolje. Doista, i Domenico (dragi Domenico, zaljubljen u život i Dalmaciju, Split), i Nissa (žena je umjetnica; napraviti hitno izložbu fotografija!), i Gurmanka (nezaboravni kolači, zimnice, torte...), i Nisan El Diablo (uvijek na svoj način upozori na neke probleme, koje nepogrešivo uočava), Slučajno srce (umjetnost pronalaženja ljepote u srcu), Yulunga2 (krasne fotke, divna žena koja stoji iza tih riječi i fotografija), Dinaja (njeni me tekstovi prate kroz dan i razmišljam o njenim riječima), Euro (dragi Euro, kojim svakodnevno nasmije sve na blogu), pa Semper Contra koji odlično detektira društvene probleme, nježna Život je kako kada iliti Demetra (sjetite se putopisa iz Irske, divota i riječju i fotkom!) pa i Gastarbajterica, H. A D. L (oprostite ako sam koga zaboravila nabrojati, to su prvi kojih sam se sjetila!) imaju vrlo zanimljive što tekstove, što fotografije i što je najvažnije - ono nešto, neki poseban "začin", za koji znaju samo oni - i koji čini njihove tekstove intrigantnima ili se prezentiraju putem fotografija....I to kakvih! Umjetničkih. Stoga smatram da administrator ili administratori ovoga bloga ipak dobro rade svoj posao i znaju izabrati.
Ja bih samo proširila listu na još neke Blogere! Voljela bih, kao neki od njih, reći puno sa malo riječi...Ali ne. Nije mi dano. I nije potrebno. To ne bih bila ja - koja mora biti opširna, docirajuća, obrazlažuća....)))))) Romansirana....Ne kratka...Raštrkana, umjesto s jednom jedinom poantom...:))))) Da se ja preselim u London, bombardirala bih vas muzejima, kraljevskom i inom obitelji, šetnjama, kazališnim predstavama, tražila gospodina Holmesa...:)))))))) I mislili bi ste da mi je najljepše na svijetu! :))))))))
Tako da mogu shvatiti jednu stranu - koja insistira na principima i jednakoj mogućnosti za sve, ali razumijem da je teško svima ugoditi i da moraš baš probrati od dobrih, odličnih - one koji se izdvajaju....Nekom svojom posebnom notom. I s druge strane, ne treba zaboraviti da sui neki blogovi nastali kao stvar narudžbe ili zamolbe da netko piše o svojim iskustvima (Gastarbajterica mi najviše vuče na takvo nešto, ali žena piše o svojim iskustvima, koja nisu ista kao nečija druga), jer i to je način privlačenja sponzora i reklama (koji su potrebni, jer mi ne plaćamo iz svoga džepa održavanje bloga ni administratore)....
Ispričati ću za kraj samo jedno osobno iskustvo. Davno, davno smo Kojotica i ja posjetile koncert - mislim da je bio Bajaga u pitanju....I napisale osvrt. I Kojotica me na kraju pitala: "Oprosti, jesmo li nas dvije bile na istom koncertu?!" :)))) Ja sam vidjela samo Bajagu i njegove pjesme, Kojotica je puno realnije uzela u obzir tehniku, koja nije bila baš nešto i sl. Želim reći: isto događanje - dva viđenja...Tako je to i u životu, i na blogu...
Stoga, pozivam na mir; nema potrebe se ljutiti - i tražiti revoluciju tamo gdje ne treba...Treba nam evolucija, a ne revolucija....
Ovaj post ne znači da sam se već vratila na blog! :))))) Dajte mi još maaalooo vremena.....Molim....
Danas sam ispratila Leonku na koncert u Beč - Jamiroquai. Nisam neki fan, a ona će uživati opasno i bez mene! :))))
Ne stignem.....No, kada odradim sve što je potrebno - biti će za sve vremena, nadam se....
Pusa, vole vas L+B+G

ps: Ovih dana jutarnji šećer (na tašte, prije jela) imam oko 9; 9,4 :((((( Zato me nemojte sekirati! :((((( Jedem sada šipak, i razmišljam - zar se stvarno nisam mogla suzdržati i zar sam jučer baš morala požderati onu krafnu iz Pan Peka?! :(((( Grozno!!!!! Ponašam se kao da mi nije ništa, a to nije dobro...Prestala sam paziti na sebe...

Oznake: komentar


- 23:49 - Komentari (26) - Isprintaj - #

nedjelja, 12.11.2017.

Kapica :))))

Evo Goldiene kapice (na žalost, jučerašnje fotke s revije još mi nisu poslali, pa stavljam ove, koje sam sama fotografirala). Obratite pažnju na izraz Goldiene njuškice :))))) Ono, fuj - bljak - što mi to stavljaš na glavu :))))):



A ovako kapica izgleda bez Goldie :)))) :



Eto, toliko za sada. Nemojte se ljutiti, ali sada me jedno vrijeme neće biti na blogu - jer vidim na fizički ne stižem...A glupo je komentirati ili javiti se nekome, drugome ne i sl. Čuvajte mi se, volite, grlite. U mislima ste s nama!

Do sljedećeg pisanja, vole vas L+B+G :))))))

ps: Bravo za naše nogometaše! Idemo na Svjetsko nogometno prvenstvo; idemo u Rusiju!!!!! Bravo!!!!!
I molim, hranite mi Goldie ovdje na blogu dok me nema! Pusa, vole vas L+B+G

Oznake: Kapica


- 20:57 - Komentari (28) - Isprintaj - #

subota, 11.11.2017.

Interliber

Dakle, ljudi moji ja sam toliko sretna i zadovoljna sa današnjim (odnosno već jučerašnjim :)))) danom da vam to ne mogu opisati....Posjeta Interliberu je bila pun pogodak!!!!! Nema čega nema; novi naslovi, prijevodi i "originali" - pa Ti biraj....Posjetila sam i štand "Frakture", javila se dragoj Vlatki (spominjala sam ju u nekim prijašnjim postovima)-koja se tužila kako joj je jako vruće...Onda nešto ne štima sa mnom - pomislih - jer je meni bilo ugodno i u kaputu...Slaba mi je cirkulacija, očito...No, to me nije omelo da pregledam i prošetam kroz oba paviljona i izaberem svoje favorite...Gužva?! Kakva gužva, molim vas, kad se nalazite u najljepšem carstvu ikada - carstvu knjige...
Malo fotkica:


O meni omiljenoj Sissi....
























Za nećaka - kupila....A tu su još i bookmarkeri, pa srce za Goldie (žuto) - pomogla udruzi za pse vodiče slijepih....





Kupila za sebe....:))))



Kalendar mi je poklonio jedan moj prijatelj iz Crkve, kao i primjerak Deset božjih zapovijedi :)))))



Deset božjih zapovijedi....

I najveći "ulov" od svih, zbog čega sam presretna, oduševljena i pjevam cijeli dan: :))))



Đole, Đole, Đole, Đoleeee...:)))))

I majica:



Ovako, s ovim divnim omotom i riječima na njemu, izgleda upakirana....



Ovako otpakirana; imali su crnu i bijelu varijantu - uzela sam ovu crnu...Ljepša je...:))))

Kao dio obaveznog folkora odlaska na Interliber je i kupiti nešto za jelo tamo. Danas su to bili ćevapi ...:))))




Došla kući, brzo spremila Goldie kod vetića - treba nam potvrda za reviju sutra...Uheka opet zezaju :(((( A zeza i Goldie...Za svaku reviju dobije odjećicu, i onda u njoj učimo hodati...No, danas ju je primilo da neće nositi jednu prekrasnu francusku kapu...:((((( I neće! Neće! :(((( A ako ne bude kapa na glavici - ne nosimo je doma :((((( Znači, samo ono što nosi - smije ponijeti kući....Nadam se da će se urazumiti, jer joj kapa predivno stoji...Nešto očito smeta, ali ne znam što ...:((((( Vidjet ćemo sutra!
I na kraju ovoga dana, predivnoga, susret sa Demetrom i razgovori ugodni uz tople napitke....Hvala draga Demetra na divnim rođendanskim poklonima! Hvala, hvala najljepša! Hvala na divnom druženju; topla si i draga osoba i uživala sam u svakom trenutku! Dobila sam dvije zbirke poezije od drage Demetre, (a otkrila mi je da će uskoro i nova zbirka) i jedan nakit, koji sama izrađuje...Unikat si, draga Demetra!

Poklanjam Ti ovu Đoletovu pjesmu:





Čim pročitam, izabrat ću najljepše (meni) i predstaviti vam....Iz obje zbirke!

Pusa, vole vas L+B+G

Oznake: Interliber


- 01:32 - Komentari (25) - Isprintaj - #

četvrtak, 09.11.2017.

Sutra Interliber....:))))

Veselim se sutrašnjem danu, jer sam odlučila otići u moje carstvo - carstvo knjiga...Interliber....:)))))) Hura! I nakon toga pripreme Goldie za izložbu (koja je prekosutra, u subotu)...Pa jedan lijep blogerski susret...Što biste još?! :))))) Pusa, L+B+G

Oznake: Interliber


- 23:32 - Komentari (13) - Isprintaj - #

Nema bloga-ima Sveučilišne :))))

Evo, konačno lumenica shvatila da postoje i drugi preglednici, na kojima se može vidjeti blog. hr i odgovarati i napisati novi post :)))))))
Potrudila sam se i svakome odgovorila još i unatrag za neke postove ...Sretna!!!!! (jedan dan ne odgovoriš, treba vremena jer smo vrijedi i pišemo; tako i treba biti!)
Jedino nisam uspjela ostaviti komentar kod Prozor u svijet - ne da mi :(((( No, odgovaram ovdje...Najgori trenutak u , životu je bio kada smo na komparativnoj počeli "secirati" bajke i što se s njima htjelo reći...Trnoružica i Crvenkapica, moja najdraža Pepeljuga :(((( Ne želim na takav način :(((( Uh, taj sam ispit položila sa suzama u očima :(((( Tako da - slažem se - bajke su divne, i ne bi ih se smjelo "kvariti" na bilo koji način...Samo uživati u njima...Hvala Ti na komentaru, baš si me obradovala...
Dakle, opet Sveučilišna....Donosim svoje papuče, presvučem se iz onih teških čizmi...Olakšanje! I veselo radim...Evo opet jednog dijela.

„Democratization in Eastern Europe“

„Domestic and International perspectives“

Edited by (uredili): Geoffrey Pritham and Tatu Vanhanen

Val demokracije koji je zahvatio Istočnu Europu 1989-90 predstavljalo je ogroman izazov politolozima, koji su se bavili istraživanjem uzroka i modela demokratizacije. Ovi znanstvenici nisu mogli predvidjeti ili bar naslutiti urušavanje socijalističkog sistema u Istočnoj Europi, kao ni shodno tome nadolazeću demokratizaciju.
Samuel Huntington je 1984. u članku o tome, da li će još neke zemlje postati demokratske, zaključuje da je najmanja vjerojatnost da će se demokratizacija dogoditi upravo u Istočnoj Europi, nego bilo gdje drugdje u svijetu.
Ovaj proces ima tri stepenice (ili tri stupnja): demokratizacija – tranzicija – konsolidacija.
Pod „demokratskom tranzicijom“ podrazumijeva se promjena režima, trenutak kada se prijašnji totalitaran/autoritaran sistem počinje urušavati, što dovodi do situacije da se nova pravila igre i novi poredak , kao i demokratske strukture postaju standard (rutina) i političke elite prilagođavaju svoje ponašanje liberalnim demokratskim normama.
Zadaci tranzicije uključuju, iznad svega, pregovore oko ustavnih normi i postavljanje pravila i procedura za političko nadmetanje, ali također i ukidanje autoritarnih praksi i ukidanje zakona koji ne odgovaraju demokratskoj praksi.
Demokratska konsolidacija je obično duži proces, ali također i proces koji ima šire i dublje posljedice. Uključuje uklanjanje dotadašnjih nesigurnosti, potpunu institucionalizaciju demokracije i širenje demokratskih vrijednosti.
Na primjer, teorije tranzicije naglašavale su ulogu elita – posebno političkih elita, pogotovo što se tiče ključnih odluka. No, znanstvenici koji su proučavali događanja 1989 ne bi se složili, te naglašavaju ulogu masa kao ključnu u urušavanju komunističkog režima, koje opisuju kao „revoluciju“. Treba obratiti pažnju također na međusobnu interakciju između elita i masa.
Pretpostavljalo se da su domaće snage ključne, a vanjski utjecaji (međunarodna zajednica, okruženje) sekundarni. Treba dobro još jednom sagledati snagu vanjskih i domaćih determinanti (odrednica) u promjeni režima.
Tranzicijska teorija bila je deficitarna i u zanemarivanju povijesnih objašnjenja (razloga). Ni jedna tranzicija, ma koliko radikalna bila, ne može prekinuti u potpunosti sa prošlošću, zbog nasljeđa (uključujući i ono negativno) iz prethodnog režima i utjecaja na povijesno pamćenje i nacionalnu kulturu. (oživljavanje povijesti; kontinuitet – ako je već prethodno postojalo iskustvo demokratizacije, ma koliko malo bilo ili ma koliko dugo trajalo, povijesno pamćenje naroda!)
Teška i problematična tranzicija Istočne Europe podsjeća da krajnji ishod, u nekim slučajevima, ne mora biti usporediv sa uspostavljenim i uhodanim demokracijama Zapadne Europe. (magnetska privlačnost – koncentriranje na ulazak (želja za ulaskom) u europske integracije ima veliki utjecaj na proces demokratizacije na Istoku (do današnjih dana!). Tu je i ekonomska i savjetodavna pomoć, vlastito iskustvo koje Zapadna Europa može pružiti Istočnoj. To ne znači, i to treba naglasiti, da se demokracija može nametnuti građanima Istočne Europe. (važno!) Vanjski faktori mogu ponuditi samo povoljno međunarodno okruženje za demokratske reforme. Ipak će najveći teret demokratske tranzicije morati podnijeti istočnoeuropljani sami.

Demokratska tranzicija u teoriji i praksi
Južnoeuropske lekcije za Istočnu Europu?

Geoffrey Pridham

Postoje dvije škole koje promišljaju teoriju demokratske tranzicije: jedna škola je funkcionalistička, a druga genetska, makro i mikro orijentirane.
Funkcionalistička škola gleda na promjenu režima uvjetovanog posebnim kriterijima, kao što su ekonomski razvoj ili kulturalni modeli ili naprosto - modernizacija.
S druge strane, genetska teorija (proizlazi ili poziva se na zajedničko nasljeđe; zajedničke korijene) daje prednost političkim odrednicama promjene režima, i stoga naglašava važnost političkih izbora i odluka i strategija aktera za vrijeme tranzicijskog procesa. Pretpostavka je ovdje da je proces tečan; da se odvija s lakoćom i da se ne podrazumijeva tj. da nije automatiziran i da pozitivan, uspješan ishod nije zadan (predodređen). (osobno mi je bliža ova teorija)
Iako su ova dva pristupa filozofski različita, i često se promišlja da su u sukobu, oni su moguće manje kontradiktorni nego što se čini kada se primijene na empirijska istraživanja.
Funkcionalistička škola se usmjerava na dugotrajne procese prije pojave tranzicije, ali uvjerljivo prate njihova postignuća: socioekonomske promjene, koje nisu jednostavne i lake; u južnoeuropskim tranzicijama njihova implementacija trajala je u prosjeku oko pola desetljeća.
Genetski teoretičari se jasno koncentriraju na razdoblje kada se autoritarni/totalitarni režim urušio i rana demokratizacija počinje. Ovdje se prepoznaje značaj i važnost, i ide korist genetske interpretacije, ne zanemarujući ili ne negirajući vrijednosti funkcionalističkih objašnjenja.
Ne može se isključiti i značajan element strateških odabira, u ovom slučaju, političkih grešaka autoritarnih lidera.
Ponekad se proces ekonomske transformacije odvija istovremeno sa promjenom režima, a ne treba zaboraviti da taj proces ima svoje specifičnosti – jer je svaki nacionalni slučaj priča za sebe; no poanta je upravo pronaći zajedničke značajke koje bi vrijedila za sve slučajeve (uopćiti ih).- TO JE KOMPARTAIVNI PRISTUP; TO BI TREBALA BITI BIT DOKTORATA – PRONAĆI ZAJEDNIČKOSTI, ONO ŠTO SVE TE PROCESE SPAJA; METODOM USPOREDBE DVA RAZLIČITA SLUČAJA – HRVATSKE I SLOVAČKE

Pusa, vole vas L+B+G

Oznake: blog


- 01:00 - Komentari (16) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 06.11.2017.

Knjževno prevođenje za djecu

Evo kako je Tribinu, kojoj sam danas prisustvovala,u organizaciji Društva hrvatskih književnih prevoditelja divno najavio Knjiški moljac:

Tribina DHKP-a : Prevođenje književnosti za djecu

Društvo hrvatskih književnih prevodilaca svojim temeljnim zadatkom shvaća promicanje prevodilačke struke na hrvatskoj kulturnoj sceni, a kako to bolje ostvariti nego tragom iznimnih prijevoda? S tim ciljem Društvo je pokrenulo tribinu na kojoj se u nekoliko termina tijekom godine predstavljaju po dva zaslužna prijevoda koji u javnosti nisu dobili primjeren i zaslužen prostor. Svim je tim prijevodima zajednička golema predanost njihovih prevoditelja koji su im pristupili oboružani strpljenjem i nadahnućem, istodobno pedantni i kreativni.

Književnost za djecu, posebno ona za ranu čitalačku i predčitalačku dob često se marginalizira i svodi na razinu trivijalne i infantilne zabave, a knjige i slikovnice u tome kontekstu često poprimaju ulogu igračke ili komercijalnog artikla. Pri tome se zaboravlja da je rana literatura nemjerljivo važna u odgoju budućih čitatelja: djece – budućih odraslih - koja razumiju, vole i cijene pisanu riječ, koja kritički razmišljaju i postavljaju prava pitanja.

U općenito zanemarenoj dječjoj literaturi, mjesto prevoditelja često je marginalno do nepostojeće. I to je poseban problem, ako znamo da je riječ o kompleksnom procesu prijevoda i prilagodbe za posebnu vrstu publike, one najzahtjevnije.
Prijevodi dječje književnosti često se ne daju „ozbiljnim" prevoditeljima, i to je štetna i potencijalno opasna eskapada. Ali, na svu sreću, iznimki ipak ima, a to su gosti u ovom izdanju tribine „Tragom prijevoda", posvećenoj književnosti za djecu i mlade.

Dva konkretna teksta koja ćemo predstaviti su 'Grimmove bajke za male i velik'e Philipa Pullmana, u nagrađenom prijevodu Snježane Husić, te slikovnice planetarno popularne Julije Donaldson ' Što je bubamara čula', u već gotovo kultnom, silno nadahnutom prijevodu Ozrena Doležala.

Prevoditelji će nam govoriti o ljepoti bavljenja dječjom književnošću na raznim razinama, o tome što im znače prijevodi za male u kontekstu prijevoda za velike, gdje leže najveće zamke i najskliskiji izazovi te što svi zajedno možemo učiniti za bolji i ozbiljniji status ovoga važnog područja.

Tribinu moderira Anda Bukvić Pažin.

"Bogdan Ogrizović", danas u 18 sati
I doista - bilo je odlično. Mene osobno su privukle Grimmove bajke, rado sam ih čitala i razmišljala o njima...Snježana Husić je odlično pibližila Pullmanove interpretacije Grimma, kojima je autor dodao još neke svoje primjedbe, naputke i objašnjenja....Naručila sam knjigu odmah u knjižnici nakon tribine....Na čitanju je, pa kad bude vraćena - nazvat će....Hvala Bogu, do tada mi stučnog štiva ne manjka :)))))
Ozren Doležal je došao na tribinu sa suprugom i malim sinom, koji je prvi slušač tatinih prijevoda i daje svoje ocjene...Jer, prevoditi za djecu nije nimalo lako...Moraš prenijeti ne samo misao, nego i rimu sa stranog jezika,
a kako bi ta ista rima imala smisao na ovim prostorima, npr. a ne u Engleskoj ili Danskoj, Švedskoj - gdje je već napisana...S druge strane, djeca su jako zahvalna publika, raduju se rimama i stihovima, čak i u "Pepeljuzi" (prizivanje golubova da joj pomognu sa pepelom i graškom), i ako je sve dobro i lijepo, pažljivo i smisleno prevedeno - kasnije će sami posegnuti za čitanjem knjige....Uživancija!!!!
Evo i fotke:



S lijeva na desno: Snježana Husić, Anda Bukvić Pažin i 0zren Doležal....





Ozrenov sin pažljivo prati tatino izlaganje...

Pusa, vole vas L+B+G

ps: Recite da sam luda, ali meni uz ovaj post odlično paše ova pjesma:



Ljub, L+B+G

Oznake: Književnost za djecu


- 23:53 - Komentari (10) - Isprintaj - #

nedjelja, 05.11.2017.

Ustav RH

"Ustav RH", kazalište "Kerempuh", 20 h

Da vidiš tu politike....Od ustaša, preko Srba i sve tako....Dakle, u jednoj zgradi žive jedna medicinska sestra i njen suprug, policajac - porijeklom Srbin; te jedan pripadnik gay iliti LGBT populacije s ocem - i jedan i drugi ustaše....
E sad, tata ustaša je bolestan, pa ga medicinska sestra, Hrvatica njeguje, a suprug policajac-Srbin dolazi zauzvrat kod sina -profesora - gaya na instrukcije....Luda kuća....:))))) Sve ispričano s dozom gorčine, ironije i punnooo humora....Gledala sam film, a predstava je u svojim okvirima - odlična....
A ja sam se "tužila" na politiku u prošlom postu, spominjući jednu drugu predstavu :))))))))))))))

Pusa, vole vas L+B+G



USTAV REPUBLIKE HRVATSKE / redatelj: Vinko Brešan

O predstavi


Profesor Vjeko živi u centru Zagreba s Hrvojem, nepokretnim ocem, nekadašnjim ustaškim časnikom. Vjekin užitak su noćne šetnje kada, odjeven kao žena, luta gradom. U jednoj od tih šetnji pretuče ga grupa mladića. U bolnici ga prepozna Maja, medicinska sestra koja živi u podrumu njegove zgrade. Od toga trenutka Maja se počne brinuti za njega i njegovog oca. Zauzvrat Vjeko Majinom mužu, policajcu Anti, pomogne pripremiti ispit iz Ustava Republike Hrvatske... Tako počinje ova priča o ljubavi i mržnji, priča o četvero vrlo različitih ljudi koje je sudbina iznenada učinila međusobno ovisnima.

Nakon velikog uspjeha jednog od najhrabrijih filmova novog milenija, „Ustav Republike Hrvatske“ i na pozornici Satiričkoga kazališta Kerempuh.

Riječ je o predstavi koja će se baviti ljubavlju i mržnjom, hrabrošću i kukavičlukom, erotikom i netrpeljivošću prema drugima i različitima.


Crno - bijeli svijet

Okruženi smo netrpeljivošću. Strašno nas iritira sve što je drugačije od onoga u što vjerujemo, a istovremeno ne dozvoljavamo da naš svjetonazor, našu istinu, bilo tko ironizira ili dovodi u pitanje. Mi, što bi ono pjesma rekla, stojimo postojano, uzdignutog čela u crno-bijelom svijetu koji dijelimo na naš "svijet dobra" i njihov "svijet zla".


Nitko ne zna zašto smo takvi, zašto kod nas populizam tako lako proizvodi virus netrpeljivosti? Znamo samo da sve uvijek počinje s neimaštinom i podgrijavanjem mržnje do točke na kojoj se ona pretvara u nasilje. A to nasilje, taj ples smrti, zatim traje najmanje tri do četiri godine. I kada napokon završi, na brzinu se pokriju grobovi, a zločini kazne više simbolično, no stvarno. Niti jedna nova vlast na prostorima bivše Jugoslavije nikada nije imala vremena za prošlost. I taj "opći zaborav" traje sve do trenutka dok netko ponovo ne razgrne grobove i upravo u njihovo ime sve vrati na početak kruga.

Zadnjih godina ponovno smo svjedoci nimalo nježnog bujanja mržnje. Kao da dolazi novi val netolerancije, ideološke zasljepljenosti, fanatizma. I ne samo na ovim prostorima. Netrpeljivosti između pripadnika različitih nacija, religija, starosjedilaca i doseljenika…. zapanjujućom se brzinom širi i Europom.

Kako je kod nas od zadnjeg plesa smrti prošlo tek dvadesetak godina, ovo što se događa opasno poremećuje pedesetogodišnji ciklus krvavih nevolja na koji nas je historija navikla. Zato nam se učinilo važnim zapitati se kako ta mržnja danas i ovdje živi, čime se hrani, kako oblikuje ljudske živote?

Ako me filmovi koje sam radio nečemu uče, onda je to da je svaka priča razumljiva izvan našeg geografskog i mentalnog prostora samo ako je čvrsto ukorijenjena u svoju svakodnevicu, u svoj prostor i, što je najvažnije - u mentalitet iz kojeg potiče. I ako pritom ne koketira sa "svijetom" pokušavajući pojednostavniti stvari kako bi one tamo nekom nepoznatom bile "lakše razumljive". Jer jedino kada se ljudi u gledalištu suoče sa stvarnim ljudima na platnu, pa makar im oni na početku i bili potpuni stranci, mogu sebe usporediti s njima, njihov život prevesti u svoje, u svoje ljubavi i mržnje.

Ustav Republike Hrvatske vrlo je intimna, ljubavna priča o četvoro ljudi koji žive u istoj stambenoj zgradi u centru Zagreba. Priča je to o ljudima koji su međusobno vrlo različiti, od društvenog statusa do seksualne orijentacije, od političkog svjetonazora do religija kojima pripadaju ili ne pripadaju. U našoj priči, osim prostora, spajaju ih i njihovi, često suprotstavljeni, "demoni prošlosti". Demoni koji ih tjeraju da žive više u prošlosti, no u sadašnjosti.

Svjestan sam da pričati o tome nije ni jednostavno ni lako. Isto tako znam da se u takvoj priči ponekad mora biti direktan, čak i grub. Uz sve to moja nakana je vrlo jednostavna, želim se baviti živim ljudima, ne mrtvim idejama. Zato od ove priče i njenih junaka ne namjeravam raditi "tragediju". Dapače, nakana mi je da o svim tim "teškim stvarima" pričam s malim, jedva primjetnim smiješkom na licu, s toplinom s kojom se može voljeti i najnegativniji junak.

S poštovanjem,

Rajko Grlić


Ostala viđenja predstave:


Ustav RH priča je o četvero ljudi koji žive u istoj zgradi i nikad valjda ne bi međusobno prozborili da ih nesretne okolnosti na to ne natjeraju. Junaci priče su neoustaša Vjeko koji živi s Hrvojem, nepokretnim ocem, nekadašnjim ustaškim časnikom. Vjeko noću šeta odjeven kao žena i u jednom od izlazaka biva pretučen. U bolnici ga prepozna Maja, medicinska sestra i njegova susjeda. Maja se počne brinuti za njega i njegova oca, a Vjeko Majinu mužu policajcu zauzvrat pomogne pripremiti ispit iz Ustava RH. Ante, dobrovoljac Domovinskog rata, živi u strahu da će pasti na ispitu jer je Srbin. Paušalno promatrano, Tomićev i Grlićev scenarij ne doima se kao teško adaptibilan u kazalištu…

- Ne, nije teško adaptibilan. Kao kazališni redatelj ovdje koristim artificijelnost kazališta, služenje znakovima, što u filmu ne možeš. Na primjer, meni su u teatru svi likovi non-stop na sceni, dva stana dviju obitelji jedan su prostor, hoću reći, slijedeći ideju komada, svi smo mi u istoj kaši i svi gledamo jedan drugome kroz prozore i vrata - otkriva detalj kazališnog uprizorenja Ustava RH.



Štos u Grlićevoj podjeli, koji se svidio filmskoj publici, jest što Vjeku, neoustašu, gaya i transvestita, igra srpski glumac Nebojša Glogovac. Tog manevra nema u Brešanovu teatru.

- Gledajući film, nisam razmišljao o tom detalju podjele. Znači li, uostalom, takva podjela išta austrijskoj ili njujorškoj publici. Film se, konačno, radi za svjetske kinodvorane. Irelevantno mi je stoga igra li ustašu Srbin, Hrvat ili Slovenac. Važno mi je samo da je ustaša odličan glumac. Kod mene će to biti Borko Perić, a policajca će igrati Nikša Butijer. Maja je Ana Maras Harmander, a Damir Poljičak ostarjeli ustaški časnik - kaže Vinko Brešan o podjeli u kojoj su još Matija Šakoronja i Vedran Mlikota. Dramaturginja je Željka Udovičić, kostimografkinja Doris Kristić, a scenograf Dragutin Broz.



Brešanov je generalni odnos prema Grlićevom opusu očekivan.

- Rajko je redatelj mog odrastanja. Samo jednom se ljubi, Štefica Cvek u raljama života, Za sreću je potrebno troje filmovi su mojih formativnih godina…



Htio ne htio, predstava Ustav RH ipak je, kaže, novo čitanje Grlićeva i Tomićeva scenarija.

- Film je riješio odnose među likovima pa ja ne moram ispočetka uvjeravati glumce da je lik takav i takav, što mi je olakšanje. Predstava će sličiti filmu, ali će sličiti i na Mirise, zlato i tamjan. Kao Madona kod Slobodana Novaka, tako je i Hrvoje Kralj kod Tomića stalno u krevetu, kod mene čitavo vrijeme na sceni u krevetu.



Ustav Republike Hrvatske
O dramatizaciji filma i njegovog scenarija

Prilagodba filma (ili njegovog scenarija) za kazališnu izvedbu još uvijek djeluje kao senzacija, pa bi na taj način mogla biti dočekana i predstava prema vrlo uspjelom filmu Ustav Republike Hrvatske redatelja Rajka Grlića koji je s Antom Tomićem i koscenarist, a time i koautor teksta kojeg je za izvedbu u Kerempuhu adaptirala i dramaturški obradila Željka Udovičić Pleština, a režirao Vinko Brešan. Doduše, taj postupak više nije potpuni kuriozitet, jer je i zagrebačka publika mogla vidjeti nekoliko takvih inscenacija posljednjih godina - Nakon probe prema TV-filmu Ingmara Bergmana u Histrionu redateljice Aide Bukvić koja je u Komediji režirala i Diplomca, scensku prilagodbu hita Mikea Nicholsa iz 1967. U Gavelli je Rene Medvešek postavio Kao na nebu prema švedskom filmu Kaya Pollacka, a Dalibor Matanić Fine mrtve djevojke prema vlastitom filmu i scenariju Mate Matišića. Istarsko narodno kazalište iz Pule gostovalo je s Matanićevom predstavom Thelma i Louise prema slavnom filmu ceste iz 1991. Ridleya Scotta, a na Festivalu svjetskog kazališta Schaubühne Berlin je izvela Brak Marije Braun u režiji Thomasa Ostermeiera prema Fassbinderovom remek-djelu iz 1979. Glavni poticaj većini tih predstava nije bilo ponavljanje komercijalnih uspjeha odabranih filmova nego njihova tematska zanimljivost, društvena kritičnost i provokativnost. I Ustav Republike Hrvatske pojavljuje se u Kerempuhu jer i film, a i tekst Grlića i Tomića, kroz začudne mijene sudbina nekoliko protagonista zanimljivo i vrlo jasno personalizirano prikazuju socijalne probleme i predrasude, te kako oni utječu na sudbinu pojedinca i njegov ne samo profesionalni nego i privatni život.

U počecima kinematografije, nakon što su pokretne slike prestale biti senzacija samom svojom tehnološkom novinom i dojmom da su (čak i bez boje i tona) najvjernije ogledalo života, film je ponajviše u kazalištu tražio elemente koje će mu pomoći u razvitku i stjecanju digniteta. Doduše, u tome se koristio i onim umjetnostima kojih se utjecaje moglo pronaći i u teatru – iz književnosti je u prvo vrijeme nerijetko uzimao fabulu, slikarstvo je moglo pomoći u oblikovanju filmske slike, a glazba (u razdoblju nijemog filma kao živa pratnja) je pridonosila stvaranju atmosfere. Kazalište je ipak bilo najbliže zbog toga jer su njegov najbitniji dio kao i u većini filmova bili predstavljači - najčešće glumci, a i (u filmu tek nakon uvođenja zvuka) plesači i pjevači, pa se film kao nova predstavljačka umjetnost oslanjao na onu koja je posjedovala bogatu tradiciju. Tako je još 1908. u Francuskoj bio značajan Film d'art koji se zasnivao na snimljenom kazalištu, ali čak i kad se film počeo osamostaljivati i pronalaziti posebnosti vlatitog izraza postojali su snažni utjecaji bliskog medija. Kazališni ekspresionizam snažno je utjecao na rasvjetu, scenografiju, a donekle i na oblikovanje fabule iznimno uspjelog filmskog ekspresionizma u Njemačkoj, a u tek oformljenom Sovjetskom Savezu revolucionarne promjene i u umjetnosti rezultirale su u kazalištu iznimno dojmljivim i originalnim rješenjimaa koja su utjecala i na vrlo značajna ostvarenja mladog sovjetskog filma pri čemu je ponekad bilo i zanimljivih povratnih utjecaja. U SAD-u su pak popularne kazališne vrste – vodvilj (bitno drugačiji od europskog) i burleska fizičkim gegovima - snažno utjecali na filmsku slapstick komediju.

Nakon uvođenja zvuka film se još snažnije okrenuo prema kazalištu nalazeći u njemu ne samo zanimljive fabule nego i gotove, provjerene dijaloge, ali rezultati su nerijetko bili ispod očekivanja i tek je s vremenom postalo jasno da gotovo identične stvari u dva medija funkcioniraju na drugačiji način. Posebno je to bilo uočljivo u dijalogu. On je u kazalištu morao uključiti i naznake o onome što se na sceni nije moglo vidjeti, a što je filmska slika vrlo jednostavno mogla prikazati – od sitnih detalja do vremenskih prilika i cjelovitih ambijenata i njihovih brzih promjena. Uz za film nepotrebno obilje informacija kazališni je dijalog kao i scenski prostor bio donekle stiliziran, dok je filmski u većini slučajeva nastojao djelovati potpuno realistično ili svakodnevno. U tome je i zametak bitnih razlika glume u ta dva medija, ali za njih je ne manje važna i činjenica da glumci na sceni svoju ulogu ostvaruju u kontinuitetu i u suigri s patnerima, dok filmski glumac nastoji održati kontinuitet svojeg tumačenja uloge tijekom višednevnog (ponekad i višemjesečnog) snimanja, a svoju interpretaciju određuje mnogo više prema redatelju nego partneru, jer su redatelj i njegova upotreba kamere i montaže presudni za stvaranje lika.

Iako su s vremenom i neki principi filmskog pripovijedanja ponekad imali odjeka u teatarskim postupcima (uporaba svjetla, montažna organizacija radnje...), odnos ta dva bliska medija dugo je bio daleko od idiličnog. Dok su se ambiciozniji filmski autori trudili dokazati da kinematografija, iako puno mlađa, može biti isto tako umjetnost kao i teatar, kazalištarci često ogorčeni što im je film oduzeo nezanemariv dio široke publike nastojali su svom poslu pridati respektabilnost umjetnosti, a konkurente predstaviti kao puke zabavljače. Sve je vodilo prema tipičnom sukobu elitističke i popularne kulture, a ti su se odnosi počeli mijenjati tek kad je filmu dio gledatelja preotela televizija, a potom video i DVD da bi nakon šire uporabe interneta i svih njegovih mogućnosti publika filma (osebice ona koja ga je gledala na velikom ekranu) brojem postalo gotovo izjednačena s kazališnom, pa su obje predstavljačke umjetnosti u tom pogledu postale podjednako namijenjene eliti. U tim su okvirima i međusobni odnosi izgubili dugogodišnji antagonizam, pa se i teatar počeo otvorenije i bez osjećaja krivnje koristiti raznim elementima filma, te su i scenska uprizorenja filmova ili njihovih scenarija postajala sve češća. Pritom se ipak ne smije zaboraviti da različitost ta dva medija mora donijeti i različita ostvarenja, te da „vjernost originalu“ ne može biti razlog za pozitivnu ocjenu predstave, što je i povijest kinematografije pokazala time što su među brojnim ekranizacijama kazališnih djela upravo vjerne preslike bile i najmanje uspješne, jer film i kazalište uz sličnosti imaju i bitne razlike - od drugačijeg tretmana prostora i vremena, glume i dijaloga do konteksta i odnosa prema gledateljima, pa bi zato i intrigantnu scensku verziju Ustava Republike Hrvatske, a i njene sastavnice od glume do scenografije trebalo sagledati prvenstveno u okvirima kazališne predstave i njenih dometa i značenjskih slojeva.

Tomislav Kurelec




Maja i Ante...

Vole vas L+B+G


Oznake: Ustav RH.


- 23:43 - Komentari (13) - Isprintaj - #

subota, 04.11.2017.

Opera HNK

HNK; opera u četiri čina; "Adel i Mara"

Četvoročinska opera "Adel i Mara" jedno je od najvažnijih djela hrvatskog skladatelja Josipa Hatzea. Romantičarski ep Bijedna Mara o nesretnoj ljubavi dvoje mladih, koje je napisao Splićanin Luka Botica temelj je opernog libreta Branka Radice. Naočit mladić, Turčin Adel i mlađahna kršćanka Mara iz Vranjica ugledaju se i zaljube na seoskom sajmu. Izvori za ovu dirljivu ljubavnu priču potječu iz 16. stoljeća, kada su postojala dva različita područja Dalmacije, mediteranski Split i grad Klis , koji je tada bio pod turskom vlašću.
Pjevači su bili odlični; opera nije preduga (trajanje: dva sata); jedino što mi se nije svidjelo: na kraju Adela obuku u maskirnu uniformu, što bi trebalo značiti da se zbog Mare odrekao svoje vjere i prešao na kršćanstvo zbog ljubavi....Mogli su ga obući u bilo što drugo, ne takve insinuacije na ratne sukobe Hrvata i Bošnjaka i na rat....:((((( Sve ostalo - super! (Ne možeš pobjeći od politike ni u kazalištu...Zapravo, tek tamo ne možeš pobječi od politike, jer je kultura i te kako ispolitizirana...). Više me ni ne ljuti - samo konstatiram...

Danas je svoju premijeru imao mamin poklon - zimski kaput....:))))



I za Mecu pjesma: :)))



To su ti malci iz "Pinkovih zvezdica":))))

Pusa, vole vas L+B+G

Oznake: HNK


- 22:50 - Komentari (18) - Isprintaj - #

Novi dan....

Prije svega, isprika što sam za danas ostavila odgovore na neke komentare - sve odgovorila danas...Ne zamjerite; jučer sam bila toliko umorna da sam zaspala na kauču, nakon šetnje sa Goldie...:(((( Gledala me malo čudno, ali na kraju se - smijala...:)))) Uglavnom, probudih se u tri ujutro....Bauljajući, otiđoh do kreveta....I usnuh; odmah se vratih u carstvo snova....
A htjela sam pogledati ono divnu djecu kako pjevaju (Pinkove zvezdice), ali....Internet je tu, nema zime! :))))
Danas sam u Sveučilišnoj pronašla jednu knjigu, za kojom sam dugo tragala....Sretna kao sretna godina; umor nije prošao, ali je velikim dijelom zaboravljen...:))))



Tatu Vanhanen - odličan! Čitala sam ranije njegovih nekoliko članaka u politološkim časopisima - kako čovjek tumači ono što je spoznao - savršenstvo! "Democratization in Eastern Europe" - Domestic and International perspectives....

Od ponedjeljka popodne počinje čitanje...:)))) Javim; polažem velike nade u ovu knjigu, navodno je čista petica!!!!

Večeras kazalište...Veselim se!
Pusa, vole vas L+B+G

ps: Nisam bila osobno, ali i informacija o događanju vrijedi!



“NA BREHU PRI DUNAJI” U ILOKU

Festival pjevača slovačkih narodnih pjesama

U Slovačkom domu u Iloku održan je 12. po redu festival pjevača slovačkih narodnih pjesama pod nazivom “Na brehu pri Dunaji” (“Na obali Dunava”), u organizaciji Matice slovačke Ilok i Slovačkog kulturno-prosvjetnog društva Ljudevit Štur. Festival je natjecateljskog karaktera, a u natjecanju je sudjelovalo 17 natjecatelja u tri kategorije, a od toga su 11 pjevača članovi MS Ilok. Osim predstavnika MS Ilok, sudjelovali su i gosti festivala, predstavnici Matice slovačke Radoš, Matice slovačke Soljani i Matice slovačke Jakšić. Natjecanje se odvijalo po kategorijama i prijavljeni pjevači pjevali su po dvije pjesme. Pjevače i njihovu izvedbu odabranih pjesama ocjenjivalo je stručno povjerenstvo u sastavu: Ivica Hodolić, Blaženka Đierčan i Ana Babiak. U uvodnom dijelu nastupala su djeca mlađa od sedam godina s jednom pjesmom po svom izboru. To su pjevači prve kategorije i oni se ne natječu. Nakon posljednje izvedbe natjecateljske pjesme uslijedilo je ocjenjivanje i prosudba stručnog povjerenstva svih natjecatelja. U drugoj kategoriji pjevača (djeca od 7 do 12 godina) treće mjesto dijele Mihael Lomljanski (Ilok) i Silvija Čapelja (Ilok), drugo mjesto osvojio je Adam Zajac (Ilok) koji je ujedno dobio i nagradu publike, a pobjednica u drugoj kategoriji pjevača je Monika Mudroh (Ilok). U trećoj kategoriji pjevača (djeca od 13 do 16 godina) treće mjesto je osvojila Katarina Mihalj (Soljani), drugo mjesto dijele Natalija Činčurak (Ilok) i Mia Janjić (Soljani), a pobjednica treće kategorije pjevača je Vladimira Matuš (Ilok). Nagradu publike u ovoj kategoriji pjevača dobila je Natalija Činčurak (Ilok). Povjerenstvo je još dodijelilo i jednu specijalnu nagradu u trećoj kategoriji pjevača i to Luki Žiberna (Jakšić) za njegovu specifičnu izvedbu narodnih pjesama. U četvrtoj kategoriji pjevača (pjevači od 17 do 25 godina), natjecalo se dvoje pjevača iz Iloka te je povjerenstvo prednost dalo Gabrijeli Činčurak koja je osvojila prvo mjesto, a drugo mjesto je osvojio Dario Dubovski. Izvedeno je ukupno 50 slovačkih narodnih pjesama u izvedbi 30 izvođača. Novinar: M.Kokaj; "Glas Slavonije"


Pusa, L+B+G


Oznake: novi dan


- 13:01 - Komentari (9) - Isprintaj - #

petak, 03.11.2017.

Još....knjiga

I danas sam bila u knjižnici. I uspjela izvući bilješke iz jedne knjige....Umorna, ali zadovoljna..:)))) Dijelim sa vama (kao i uvijek):

Guillermo O Donnell i Philippe C. Schmitter:
„Tranzicija iz autoritarne vladavine“ (1986.)
(Centar za politološka istraživanja, Zagreb, 2006)

Podnaslov: Provizorni zaključci o neizvjesnim demokracijama
Kada govorimo o tranziciji, ne govorimo samo o pukoj formalnoj jednakosti mogućnosti, nego i o postizanju stvarne ravnopravnosti u koristima. Donnell i Schmitter tu „drugu“, pravu tranziciju nazivaju još i „socijalizacijom“. Cilj je sve pretvoriti u građane – aktere s jednakim pravima i obavezama da odlučuju kako će institucije djelovati. Drugi proces, koji se katkad povezuje s terminom „gospodarska demokracija“, odnosi se na pružanje jednakih koristi od dobara i usluga koje je stvorilo društvo, kao što su bogatstvo, prihod obrazovanje, zdravstvo, stanovanje, informacije, slobodno vrijeme, pa čak i samostalnost, ugled, poštovanje i samoizgradnja.
Akteri starog autokratskog režima dijele se na tvrdolinijaše i mekolinijaše. Tvrdolinijaši se opiru liberalizaciji, a mekolinijaši podupiru liberalizaciju i demokratizaciju.
1. „Zaštitnička demokracija“ – liberalizirani autoritarizam
2. Ograničena demokracija

a) Kao što naglašavaju Schmitter, Laurence Whitehead i ostali, najčešći kontekst u kojem je u posljednjim desetljećima započela tranzicija iz autoritarne vladavine bio je vojni poraz u nekom međunarodnom sukobu, ili okupacija od strane sile koja je i sama bila politička demokracija.
(primjeri: Argentina – Faklandski otoci; Grčka – Cipar).
U drugim slučajevima, razlozi za započinjanje tranzicije uglavnom se mogu naći u domaćim, unutarnjim čimbenicima.
Političke se demokracije uglavnom svrgavaju zavjerama koje uključuju vrlo malo aktera. Liberalizacija i kasnija demokratizacija autoritarnih režima mogu imati zavjereničku crtu, ali je njihova ključna sastavnica mobiliziranje i organiziranje velikog broja pojedinaca, što smanjuje ulogu vanjskih čimbenika.
Ako su autoritarni režimi bili neuspješni, protivnici su bili potaknuti na djelovanje, jer je neuspjeh bio tako očit.
Nasuprot tomu, autoritarni režimi koji su bili relativno uspješni, te su stoga naišli na manje aktivnu i manje agresivnu opoziciju , s većim su se stupnjem samopouzdanja odlučili za tranziciju. U nadi da će moći okupiti laganu većinu, nastojali su postići izborno odobrenje i narodnu legitimaciju za ono što je oduvijek bilo najosjetljiviji problem unutarnjeg upravljanja, a to je nasljeđivanje najvišeg ureda izvršne vlasti. Očekivali su, nadalje, da će zaraditi lijepi bonus u očima međunarodnog javnog mijenja slijedeći svoje izvorne tvrdnje da će pripremiti zemlju za povratak demokracije.
b. Važnost predautoritarnog nasljeđa
U trenutku kada je odabrana liberalizacija – koji god bio razlog i kakav god bio stupanj kontrole nad njom, javlja se jedan čimbenik koji poput Damoklova mača visi nad mogućim ishodom. To je strah od državnoga udara koji ne samo da bi prekinuo tranziciju, već bi i nametnuo povratak k jednom čak strožem i represivnijem načinu vladanja. (tzv. strah od sadašnjosti)
c)Sređivanje starih računa (bez uznemiravanja sadašnje tranzicije)
Problem bavljenja represivnim djelima počinjenima tijekom autoritarnog režima – da li su oružane snage imale ulogu u represiji – važno pitanje!!!!!
Politika blagosti činila bi se najodrživijom i najmanje opasnom za demokratizaciju ondje gdje je represija u početku bila manje brutalna i ekstenzivna ili ondje gdje se davno dogodila. (lustracija – Slovačka – da, Hrvatska – ne)
Gdje i kada je lakše zakopati prošlost? Ondje i onda kada je manje važno to učiniti. I obratno, ondje gdje ti „stari računi“ imaju veću važnost i novije korijene i gdje uključuju širi spektar osoba, puno je teže i opasnije pokušati ih naplatiti. Sjećanja su intenzivnija; žrtve (ili preživjeli među njima) i mučitelji još su uvijek prisutni.
Unatoč ogromnim rizicima koje ona predstavlja, „najmanje loša“ strategija u takvim ekstremnim slučajevima bila bi skupiti političku i osobnu hrabrost za osuđivanje onih optuženih za teška kršenja ljudskih prava pod prethodnim režimom. To zahtijeva primjereni pravni proces koji u potpunosti jamči prava branjenika. I na kraju treba naglasiti: niti u jednom slučaju vojska nije intervenirala bez bitne i aktivne civilne potpore. Primjer: bivša Jugoslavija, bivši SSSR. (unatoč tome što je vojska bila visoko profesionalizirana!)
Zaključivanje sporazuma
Sporazum se može definirati kao izričit, ali ne uvijek i javno objašnjen ili opravdan dogovor između nekolicine autora koji nastoje definirati (ili bolje rečeno, redefinirati) pravila koja određuju obnašanje vlasti na osnovu uzajamnih jamstava za „vitalne interese“ onih koji dolaze na vlast. (kompromisi).
Ironično, takvi moderni sporazumi pokreću politički poredak prema demokraciji s pomoću nedemokratskih sredstava.
Sporazumi su primjer onoga što je istaknuo Dankwart Rustow , u svom članku u kojem tvrdi da demokratizacija napreduje tako što kolektivni akteri ulaze u manje-više trajne kompromise. Niti jedna društvena ili politička skupina nije dovoljno dominantna da bi nametnula svoj „idealni plan“, te se obično javlja 2drugo najbolje“ rješenje koje nijedan od aktera nije htio niti se s njim u potpunosti identificirao, ali s kojim se svi mogu složiti i u kojemu mogu sudjelovati.
Sporazumi nisu uvijek vjerojatni ili mogući, no poželjni su ondje gdje su svojstvo tranzicije- odnosno, gdje povećavaju vjerojatnost da će taj proces dovesti do održive političke demokracije.
Konceptualizirati tranziciju možemo uključivanjem niza elemenata: npr. vojnog, političkog, ekonomskog.
Vojska – sporazum o izuzeću (neće se tražiti sankcije za „ekcese“ počinjene pod paskom autoritarnog režima), ukoliko vojska ne pribjegne razdoru ili nasilju (ukoliko je vojska umjereni protivnik) – liberalizirana diktatura (liberalizacija – prvi stupanj prema demokratizaciji!); vojska ima ulogu držati svoje bivše tvrdolinijaške saveznike podalje od glavne igre
Politika – raspodjela predstavničkih položaja; vodi prema raspisivanju prvih višestranačkih i slobodnih izbora (nakon autoritarnog režima)
Ekonomija – autoritarni režimi iza sebe ostavljaju uglavnom teško gospodarsko nasljeđe. Stoga je potrebno stvoriti proceduralna rješenja na opće zadovoljstvo, prema kojima žrtve utupljene pregovorima u sadašnjosti mogu vrlo vjerojatno biti nadoknađene u budućnosti.

Ponovno buđenje civilnog društva (i restrukturiranje javnog prostora)
Autoritarni su vladari skloni nedostatak zamjetne opozicije interpretirati kao dokaz „socijalnoga mira“ među prethodno sukobljenim klasama i kao dokaz prešutnog konsenzusa za svoju politiku.
U trenutku kada vlada dade znak da smanjuje troškove sudjelovanja u kolektivnim akcijama i da dopušta neka osporavanja oko pitanja za koja se prije govorilo da su izvan granica, ti režimi ubrzo otkrivaju kako su takozvani mir i konsenzus u najboljem slučaju bili dio nametnutog primirja. (slojevi eksplozivnog društva!)
Obično su umjetnici i intelektualci prvi koji iskazuju javno protivljenje autoritarnoj vladavini, često i prije nego što je tranzicija započela. (Vaclav Havel; Charta 77). Popuštanjem cenzure, kritike postaju izričite, te njihovo javno i glasno iskazivanje postaje izrazito popularno – i profitabilno, do te mjere da suprotstavljanje autoritarnoj vladavini može postati visoko komercijalizirana industrija, pa ga je teže potisnuti. Sada se cara vidi ne samo golog, već i bez svoje uobičajene pratnje.
To ne znači da je povlaštenim sektorima suđeno da budu predvodnici ponovnog buđenja civilnog društva. Upravo suprotno.
Stoga, u trenutku kada se naprave prvi koraci prema liberalizaciji i kada se neki usude iskušati svoje granice, mijenja se cijela tekstura, gustoća i sadržaj intelektualnog autoritativnog diskursa, što uvelike pridonosi smrti (preminuću; ljepše zvuči) autoritarne vladavine.
Srednji sloj ne pomažu tranziciji samo s pomoću udruženja koja imaju intelektualni autoritet. Ima i drugih aktera, također uglavnom podrijetlom iz srednjeg sloja, koji tranziciji daju ništa manje važan intelektualni autoritet. Privatna i javna međunarodna podrška pomaže ovim akterima. (primjer Slovačke).
Narodno ushićenje tijekom tranzicije ni u kojem slučaju nije konstanta. Što je tranzicija iz autoritarne vladavine kraća i manje očekivana, veća je vjerojatnost narodnog ushićenja i njegova trajnog djelovanja na ishod tranzicije. (element iznenađenja- o ovome sam već pisala; treba li znanstvenike kazniti jer nisu bili u stanju predvidjeti ove procese – pita se Valerie Bunce). Razočarenje, koje nužno dolazi nakon entuzijazma, trajni je problem za kasniju konsolidaciju političke demokracije.

Eto, što je ostalo od knjige od 120 strana! :))))) A ponekad iz knjige od tristo strana izvučeš - jednu rečenicu...To je to...Strpljenje, ljubav, upornost!!!!! Pusa, vole vas L+B+G











Oznake: Još knjiga....


- 00:58 - Komentari (18) - Isprintaj - #

srijeda, 01.11.2017.

Čardaš



Znam da će se ovo svidjeti i Lastavici....Suki je poželjela slovački čardaš!
Pusa, vole vas L+B+G

Oznake: čardaš


- 18:12 - Komentari (20) - Isprintaj - #

Ludi dan - čas me vidiš, čas me ne vidiš

No, dakle današnjega dana...Drž -nedaj...Trka...Stizanje...Dotrčavanje...Skraćeno radno vrijeme...O.k, ali skraćeno radno vrijeme i u Sveučilišnoj.....:))))

Vapim za kavom - i gle čuda, na samom ulazu, u Sveučilišnoj - cure dijele kavu....Netko to od gore vidi sve, definitivno!!!!



Moje kratke bilješke i razmišljanja:

Dawisha, Karen and Parrott, Bruce (ur.): „The consolidation of democracy in East-Central Europe, Cambridge University Press, Cambridge/New York/Melbourne (40-65 str.)
Dawisha, Karen, 1997: „Democratization and political participation: reserch concepts and methodologies“

Političko sazrijevanje društva se mjeri….(razina demokracije se mjeri u odnosu na prethodno stanje; i usporedbom sa zemljama u sličnoj situaciji i sličnih mogućnosti i pokazatelja)
Demokratizacija: slobodni izbori. (početak demokracije!!!!)
Građanske slobode i politička prava mogu se gledati kao dvije različite komponente demokracije.
Građanske slobode: sloboda da se stvaraju nove organizacije i da im se građani slobodno mogu pridružiti; sloboda izražavanja; pristup i dostupnost više izvora informacija, kako bi se stvorilo mišljenje o nečemu.
Treba također naglasiti da neće sve zemlje koje su krenule na put prema demokraciji dovršiti tu tranziciju. Neke će se zemlje vratiti u autoritarni režim, neke će doživjeti građanski rat, neke će zemlje imati nisku razinu demokracije desetljećima, plešući stalno na rubu provalije i odmaka od demokracije.
I sve će se te tranzicije razlikovati, zavisno od individualnog političkog nasljeđa, vođa, socioekonomskih temelja i međunarodnih poveznica i reakcija političkih elita.
Znanstvenici su došli do saznanja da čim je duže neka zemlja bila izložena antidemokratskim i totalitarnim praksama, tim su manje šanse da demokracija doista uspije. No, ukoliko postoji prethodna povijest demokracije i civilnog društva, i komunističko nasljeđe reformi i otvorenosti, tada su šanse za uspješnu tranziciju prema demokraciji veće i brzina tranzicije biti će veća.
Velike teškoće u stvaranju (formiranju) političkih i ekonomskih institucija od samoga početka ne smije se podcijeniti: Samuel Huntington je pronašao u svome istraživanju da su dvadeset i tri od dvadeset i devet zemalja, koje su se demokratizirale tijekom „trećeg vala“ demokratizacije (između 1974 do 1990) imale prethodno demokratsko iskustvo. Također, one zemlje koje se nisu demokratizirale do 1990 nisu imale demokratsku prošlost. Huntington također kaže da uspjeh jedne zemlje ili regije u uvođenju demokratskih reformi ima efekt „grude snijega“ – „kotrlja“ se i potiče promjene i u drugim zemljama.
U onim zemljama čija je tranzicija protekla nenasilno i dogovorno između elita i opozicije, stranački sistem bi se trebao uspostaviti vrlo brzo.
U onim zemljama čija je tranzicija bila nenasilna i dogovorena između različitih grupa elita, vladajuća stranka ili grupa će vjerojatno biti u mogućnosti zadržati svoj status, ako ne i monopol.
U onim zemljama u kojima nove elite djeluju brzo kako bi nametnula brzu liberalizaciju, privatizaciju i demokratizaciju, ekstremističke opozicijska stranke će malo vjerojatno zadobiti povjerenje i neće imati uporište među građanstvom.
U tranzicijama obilježenim nasiljem, elite će vrlo vjerojatno pokušati spriječiti pojavu nezavisnih udruga i stranaka.
Mnogi teoretičari, a najviše Robert Dahl , naglašavali su civilnu (građansku) kontrolu nad vojskom kao ključan zahtjev za uspješnu demokratizaciju.
Socijalni i etnički rascjepi potisnuti za vrijeme komunizma vrlo se vjerojatno pojavljuju u tranziciji i često su pojačani zbog ekonomskih promjena i političkom i osobnom nesigurnošću.
Najveći izazov uspješnoj demokratizaciji je postojanje nasilnog konflikta, bilo unutar zemlje ili sa drugim državama. Nasilje slabi postojeće institucije, i ruši dogovore postignute među elitama.

Politički razvoj (politička kulturna evolucija) društva

Danas je opće prihvaćeno da demokracija traži (zahtijeva) i kulturu, koja će je podupirati. Demokratske institucije promoviraju, ali ujedno su i promovirane demokratskom političkom kulturom. Time se ujedno i promoviraju različitosti – različiti socijalni interesi pojedinih grupa ili udruga.
Važno je ponovno zadobiti povjerenje građana, izgubljeno u autoritarnom ili totalitarnom režimu.
Također, postoji veza između tržišta (izlaska na tržište) i demokratizacije. Na jaku srednju klasu, povezanu sa trgovinskim i industrijskim elitama u privatnom sektoru, gleda se kao na nužan, ali ne i dovoljan uvjet za uspješnu demokratizaciju.
Što se tiče organiziranog kriminala, kriminal potkopava vjeru javnosti u demokraciju, pa će javnost tražiti tzv. „čvrstu ruku“ kako bi se zaustavila korupcija, pa čak i sama demokracija može u tom slučaju biti „stavljena na čekanje“.
Što se medija tiče, što je veća nezavisnost i pluralizam medija, tim će biti veće povjerenje javnosti i javnog angažmana (uključenosti).
Izborni sistem: većinski ili proporcionalan. Većinski se koristi više kod predsjedničkih izbora, kao i u parlamentu i legislativi.
Proporcionalan – kada je potrebno birati više članova određenog tijela ili predstavništva, omogućava proporcionalnu podjelu osvojenih stolica prema postotku glasova koje je npr. neka stranka dobila na izborima. Također, čest je slučaj da se ova dva sistema kombiniraju.
Juan Linz, osvrćući se na greške predsjedničkih sistema u Latinskoj Americi, zaključuje da parlamentarizam donosi veću fleksibilnost u politički proces, promovira konsenzus i miri interese različitih političkih stranaka. Predsjednički sistem, pak, fokusirajući se na izbor pojedinca, slabi utjecaj političkih stranaka. Kod političkih stranaka u prezidencijalizmu nalazimo manju povezanost, nego u parlamentarizmu. Prezidencijalizam podupire stvaranje dvostranačja (dvije najjače stranke). Nema zastupljenosti različitih interesa. Partijska disciplina je jača u parlamentarnom sustavu, jer su disciplinirane i povezane (unutar sebe) stranke ključne za opstanak vlade. Također, bolje su predstavljeni manjinski interesi.
Da, demokracija može postati jedina „igra u gradu“, , ali kao u svakoj igri, i u ovoj postoje pobjednici i poraženi, a pobjednice će biti one zemlje u kojima je socijalna, ekonomska i institucionalna mašinerija dobila dovoljno pažnje od strane elita, stranaka i građana – podjednako.


Nakon ranije zatvorene Sveučilišne (zbog današnjeg blagdana, jel!) (o.k, o.k, i ja sam imala skraćeno) - uputila sam se u knjižnicu "Bogdan Ogrizović" na promociju knjige Dražena Katunarića "Kronos", izabrane pjesme, Buenos Aires - Hrvatsko-hispansko društvo organizator promocije....Tomica Bajsić, Dražen Katunarić i prevoditeljica Carmen Vrlichak bili su učesnici ove lijepe tribine....Srećem dragu Vlatku iz "Frakture" na promociji, pa pričamo o nadolazećem "Interliberu" i "tračamo" malo....Poznate nam ljude...:))))



Zakašnjeli rođendanski poklon...Ne mogu dokazati da je ne nosim šešire :(((( Proguta me, sitna sam, sitna glavica :)))) Lijep je šešir, moje boje, ali....Ne nosim :(((



Nakon toga, još prije dva dana dala sam se nagovoriti, budala, na prezentaciju nekog super modernog usisivača, sa svim mogućim funkcijama...Trči kući da stignem, da dečko ne misli da se zafrkavam...Studentima-prezenterima svaki takav dolazak znači, jer su plaćeni po prezentaciji....Pa hajde, da čujem...I pomognem bar na taj način...



Sasvim zgodan mali robot :))) Goldie je bila presmiješna. "Makni to čudo od mene, čuješ? Glupačooo..." :)))) Takav izbezumljeni pogled je imala...:))))



Još sam dobila i poklon - vuneni pojas za zimu :))))



I za kraj - danas, ali ne samo danas, prisjećamo se naših najdražih...Meni je to moja baka, pa sam uredila mali spomen na nju .....Slike, svijeće...Znam ja da je ona uvijek tu negdje, i da me čuva i pazi....Neka joj je mir is pokoj, kao i svima najdražima....Tati, Vladimirku....
Moji Metkovćani su zbrinuli bakin ( s tatine strane) i tatin grob u Metkoviću, a rođaci su otišli baki na grob u Bratislavi...Meni nije preostalo ništa, nego poslati novce za cvijeće i svijeće; u Zagrebu nemam na groblju nikoga....Toplo mi je oko srca kada znam da su svi bili posjećeni...U mom su srcu i duši, mislima - dok me ima.....Pusa, vole vas L+B+G

Oznake: Ludi dan


- 02:07 - Komentari (14) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2017  
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Studeni 2017 (13)
Listopad 2017 (26)
Rujan 2017 (26)
Kolovoz 2017 (25)
Srpanj 2017 (26)
Lipanj 2017 (27)
Svibanj 2017 (25)
Travanj 2017 (23)
Ožujak 2017 (22)
Veljača 2017 (13)
Siječanj 2017 (1)
Prosinac 2016 (4)
Lipanj 2016 (1)
Travanj 2016 (1)
Ožujak 2016 (1)
Veljača 2016 (1)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (1)
Listopad 2015 (1)
Rujan 2015 (2)
Kolovoz 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (3)
Veljača 2015 (2)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (3)
Listopad 2014 (3)
Rujan 2014 (6)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (2)
Lipanj 2014 (2)
Svibanj 2014 (4)
Travanj 2014 (1)
Veljača 2014 (1)
Studeni 2013 (3)
Rujan 2013 (4)
Kolovoz 2013 (1)
Srpanj 2013 (3)
Lipanj 2013 (2)
Svibanj 2013 (6)
Travanj 2013 (2)
Ožujak 2013 (3)
Siječanj 2013 (2)
Prosinac 2012 (4)
Studeni 2012 (4)
Listopad 2012 (3)
Rujan 2012 (3)
Kolovoz 2012 (2)
Opis bloga
Ovo je blog o životu i načinu na koji ga živimo; o mojoj Goldie; o pisanju doktorata, o glazbi i hrani...i jos koječemu ! Navratite! Uvijek ste dobro došli!






Counter
Get a Counter


bedzevi.com,button,badges,priponke,Nemojte pricati sa mnom! Zaljubit cete se




Magical Name Acronym Generator!
Go-Quiz - Great, Odd, Quirky, Unique, Interesting, Z... Z.. ZANY!

Nothing is more important to a person than their name. It is a label we are given at birth and therefore can affect our personality as we grow up and become individuals. Name acronyms have been around for a very long time. This generator will take your real name or blog/journal username and tell you what each letter of it means about your personality. Do your own or do one for a friend or girlfriend! The things you learn about yourself or others in this test may be important!

L Lovable U Useful
K Kinky
I Important

LLegendary
UUnforgettable
KKeen
IInnocent

Name / Username:


Name Acronym Generator
From Go-Quiz.com

LLovable
UUseful
KKinky
IImportant

Name / Username:

javascript:%20void(0);
Name Acronym Generator
From Go-Quiz.com
GGloomy
OOld
LLovable
DDangerous
IIndustrious
EExhausting

Name / Username:


Name Acronym Generator
From Go-Quiz.com


Moja Goldie :)))))

Image and video hosting by TinyPic




my pet!





Moje životno putovanje
Ovaj blog će služiti kao podsjetnik na sve ono lijepo i ružno što mi se događa; na sve uspjehe i neuspjehe; sva prijateljstva i ljubavi; sve nepodopštine moje Goldie....thumbupthumbupthumbup
Uglavnom, biti će i sreće i nesreće, i tuge i smijeha, i nadam se - puno lijepih i dragih trenutaka, koje treba sačuvati....kisskisskiss

Image and video hosting by TinyPic

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se