Likovne skripte

utorak, 23.10.2007.

Neolitik

NEOLITIK 10 000 – 1800
Postupni prijelaz iz nomadske lovačke u sjedilačku poljodjeljsko-stočarsku kulturu
- Na bliskom istoku ranije, najkasnije na sjeveru Europe
JAVLJA SE PRVA ARHITEKTURA I URBANIZAM!
Tipovi kuća – kolibe od raznih materijala jednostavne kuće s jednom ili dvije prostorije
Neolitsko selo – kuće su organizirane prema vanjskoj granici, ali nema unutarnje organizacije (nema ulica)
Prvi grad – Jerihon (7800 pr.K.)
Sakralna arhitektura – monoliti – veliki kameni blokovi iz jednog dijela
MENHIR – uspravni veliki kamen – obilje DOLMEN – dva menhira s horizontalnom pločom - KROMLEH – kru Pojava keramike (pečena glina) – iz potrebe da se oblikuje prostor-sadr - Posude raznih oblika, ukrašene apstraktnim šarama (ornamentom) – čovjek na višem stupnju razvoja dolazi do apstrakcije

Vjerovanje neolitika – ANIMIZAM – priroda je skup moćnih sila od kojih svaka ima svoju dušu koja njome upravlja
- Te prirodne pojave se povezuju s fazama ljudskog (paleolitski lovac je ovisio jedino o svojoj spretnosti u lovu, dok u neolitiku ljudi postaju ovisni o prirodnim pojavam koje ne mogu kontrolirati)
- Kipići-idoli kojima sene zna točna namjena, vjerojatno su predstavljali neke prirodne sile
Protopovijest:
eneolitik (bakreno doba), brončano doba i Pojava metala – kovanje i lijevanje oruđa i oru - Izum lončarskog kola – ljepše izrađena keramika
Likovni izraz još uvijek apstraktan, no osim ornamenata se pojavljuju i simboli

Prapovijest na hrvatskim prostorima
Najva - Keramičke posude i oblici poput zdjela

Vučedolska golubica – najljepši primjer, sjajne crne boje ukrašena stiliziranim ukrasom





23.10.2007. u 09:10 • 0 KomentaraPrint#

Paleolitik

UMJETNOST PRAPOVIJESNOG RAZDOBLJA

- do pojave pisma

PERIODIZACIJA:
Paleolitik – starije kameno doba – 2 500 000 pr. K. (pojava Homo habilisa) – 8000 pr. K. (kraj pleistocena – posljednjeg ledenog doba)
Mezolitik – srednje kameno doba (8000 – 6000 pr. K.)
Neolitik – mlađe kameno doba (10 000 – 3 500 Bl.i.; 5 500 – 1 800 Eu)



STARIJE KAMENO DOBA – PALEOLITIK

- ljudi žive kao lovci i sakupljači
- prije 400 000 godina radi oruđe – dovodi u vezu oblik i funkciju- razni kameni obluci
- ostavlja otiske ruke u špiljama

- tek u mlađem paleolitiku (40 000 – 10 000) se čovjek počinje likovno izražavati

ORINJAŠKO RAZDOBLJE – prema nalazištu Aurignac u Francuskoj
30 000 – 24 000 g. Pr. K.
Skulptura – zavjetni kipići

kipići koji simboliziraju plodnost
· Venera iz Lespugea (32 000 g. Pr. K.)
· Willendorfska Venera
- od kamena ili kostinaglašeni dijelovi koji simboliziraju plodnost, a ruke, noge, lice glava su stilizirani ili izostavljeni – predstavljaju ženu općenito, njezinu ulogu u majčinstvu i društvu - matrijarhat
- prilagođeni za držanje u ruci


SOLUTRE-MAGDALENSKO RAZDOBLJE – prema nalazištima LE Solutre u Švicarskoj i La Madelaine u Francuskoj
18 000 – 11 000

ŠPILJSKO SLIKARSTVO – u Španjolskoj (ALTAMIRA) i jugozapadnoj Francuskoj (LASCAUX)

likovni prikazi su vezani isključivo uz magijske rituale
- najčešći prikazi životinja duboko u pećinama (blizu ulaza – stanovanje, teško pristupačni dijelovi – svetišta
- izraziti realizam (zato što čovjek u potpunosti ovisi o životinjama) i plastičnost, ali bez prostorne organizacije
- slika životinje služi kao pomoć u lovu – vjerovali da stvarno ubijaju na slici njezin duh
- izraziti realizam vjerojatno i zbog toga što je namjena tih slikarija bila ne samo da se životinje ubiju, nego i da se naprave – sve ih je manje jer se krajem ledenog doba velika stada povlače na sjever – zato ih rade duboko u utrobi zemlje jer se tamo rađa život

· Ranjeni bizon (Altamira, 15 000 – 10 000)
- sigurni snažni crtež, sjenčanje daje oblicima plastičnost

- često rezbare životinjske figure iz manjih predmeta – kosti, jelenji rogovi ...


u nekim društvima takav likovni izraz traje i do danas – Bušmani, plemena Australije – to je više stupanj razvoja, nego točno određeni vremenski period


MEZOLITIK

- kulturološki bliže paleolitiku – složeniji društveni odnosi, ali još uvijek nomadi, lovci i sakupljači
podjela poslova na lovce, hajkače, goniče... – što se ogleda u likovnoj organizaciji naslikanog - pojava kompozicije!!!!
- špiljsko slikarstvo – prizori lova, borbe i plesa - životinje su prikazane vrlo realistično, ljudi stilizirani

23.10.2007. u 09:10 • 2 KomentaraPrint#

Mezopotamija

Grad u starim civilizacijama
3000 – 500 pr. K.
Mezopotamija
- Oko 3000. P. K. Mezopotamija ulazi u povijesno vrijeme
- Sumerani – 3000 – 2340, ju<. Mez.
- Asirci – 1000 – 612, sj. Mez.
- Perzijanci – 539 – 331,

o URBANIZAM I ARHITEKTURA
- Za Sumerane specifični gradovi-dr – gradovi zatvoreni zidinama – citadele
- Prostorna organizacija u odnosu na zidine
- Krivudave uske ulice, organizirane oko svetog dijela grada

U tom području nema kamena, pa se gradi uglavnom od opeke – nema puno ostataka arhitekture
- Tanki zidovi se pojačavaju lezenama, a koriste i lučni nadvratnik i bačvasti svod
Za Mezopotamiju je karakteristična građevina – zigurat – hram na terasastoj uzvisini od sirove opeke sa stepenicama ili rampama (poput krnje piramide)
- Svaka terasa je druge boje i odgovara boji planeta u Sunčevom sustavu (bilo ih je 7)
- Na zadnjoj (sunčevoj) terasi se nalazi svetište i opservatorij
- Nema unutarnjeg prostora
- Simoličko povezivanje neba i zemlje
- Zigurat će od Sumerana preuzeti i kasniji narodi Mezopotamije
Npr. Zigurat grada Ura, Babilonska kula

Sumerani vjeruju da svijetom vladaju bogovi kojima ljudi slu
Asirci grade hramove i zigurate po uzoru na Sumere
PALAČE – raskošne, grade od opeke, ali ih obla
*Novi Babilon – za vrijeme Nabukodonosora (7. St. P. K.)
- okru - impozantne građevine – kraljevska palača, Ištarina vrata, Mardukov hram – ukrašavane ocakljenim višebojnim pločicama i reljefima
- zigurat -7, katova, visok 100 m, s modrim hramom na gornjoj terasi – jedno od 7 svjetskih čuda
- brojne viseće terase i vrtovi (Semiramidini vrtovi)

Kiparstvo
Sumersko kiparstvo je statično i teško, ukočeno, a osnovni oblici su izvedeni iz valjka i stošca
- Uglavnom prikazi muških i - Figure MOLIOCA – kruto frontalno postavljen, s rukama sklopljenim na prsima, oči su širom razrogačene i obrubljene jakim crnim rubom, ozbiljnog izraza lica – zamjenjuju stvarne osobe u molitvi
- Npr. Grupa figura iz Tell Asmara – nema prostorne organizacije, svaki kip ima svoje postolje i mogu se slobodno razmještati
- Hijerarhiska perspektiva – najva Asirsko kiparstvo – manje slobodne plastike, više reljefa
- Tematski prevladavaju osvajanja kraljeve vojske (narativni reljef, dosadno ponavljanje kraljevih pobjeda) i kraljevski lov na lavove (cermonijalne borbe), ali su prizori tretirani realistički i oslobođeni konvencija, naturalizam
- Npr., Ranjena lavica iz Ninive – plitki reljef, ali fina gradacija površine, čime se posti Slobodna plastika – uglavnom prikazi vladara
Perzijanci – preuzimaju ranije umjetničke obrasce, grade ogromne i raskošne palače, a njihova inovacija je vitki stup s palmolikim ukrasima ili kapitelima
- Izvanredni zlatarski proizvodi, uglavnom

Egipat
– otvoreni grad, bez zidina- prostorno organiziran prema Nilu
Npr. NO-AMON – nepravilan plan
S desne strane Nila – grad S lijeve strane – grad mrtvih – Dolina kraljeva i Dolina kraljica

23.10.2007. u 09:09 • 1 KomentaraPrint#

Egejski svijet

3. i 2. tisućljeće – nekoliko kultura na egejskom prostoru :
Cikladi
– zavjetni idoli od mramora – vrlo stiliziranih formi
Troja
– dvosobne kuće s MEGARONOM – sprijeda ulaz, u sredini veliko ognjište, iz njega se ulazi u stra Kreta
–vrlo slo Mikena
– citadela utvrđena kiklopskim zidinama (veliki nepravilni kamenovi bez vezivnog sredstva), ulaz kroz LAVLJA VRATA – portal s jakim dovratnicima i masivnim nadvratnikom nad kojim je trokutasta ploča s reljefom - dva lava koji čuvaju stup – simbol kraljeva dostojanstva

GRČKA
Periodizacija:
1. Protogeometrijski stil (11. – 10. St. P. Kr.)
2. Geometrijski stil (10-7. St.)
3. Arhajski stil (650-470 g.)
4. Strogi stil (480-450)
5. Klasični stil (450-330)
6. Helenizam (330-30)
Urbanizam
Gradovi-dr Gradovi s povremenim stanovništvom –proročišta (Delfi) i sportska borilišta (Olimpija), imaju sve sadr Dva tipa grada – organski (Atena) i planski (Milet)
ATENA
- Nastaje organski, spontano
- Ima 2 središta – svjetovno (AGORA) i vjersko(AKROPOLA); (kao i većina grčkih gradova)
- Agora – društveno i administrativno središte – u njenom sklopu se nalazi STOA – natkriveni hodnik s uzdu - Akropola - gradi se u 5. St. – dominantni akcent grada, nalazi se na brijegu, nekoliko vjerskih građevina – Partenon, Erehteion, hram bo MILET
- Helenistički grad, nastaje planski – pravilan geometrijski plan, ravne ulice koje se sijeku pod pravim kutem, u sredini se nalazi pravokutni trg koji je i svjetovno i vjersko središte

Arhitektura
Hramovi – najčešći oblik arhitekture
- Za razliku od njihovog današnjeg izgleda bili su bojani 2 osnovna tipa – uzdu Koriste 3 klasična reda – dorski (razvija se na kopnu), jonski (razvija se na egejskim otocima i obalama Male Azije) i korintski (varijanta dorkog reda)
- Razvija se od megarona
Kod grč. hrama najva Arhitektura po mjeri čovjeka (stup : interkolumnij = čovjek : korak), harmonija, nepravilnosti zbog optičke pravilnosti (enthasis – zadebljanje stupa u sredini da bi izdaleka izgledao ravan, stilobat – postolje hrama neznatno ispupčen iz istog razloga)
Dijelovi grčkog hrama

Najva Partenon (448-432) – graditelji Iktin i Kalikrat – dorski peripterni hram
Erehtejon (421-405) – graditelji Filohlo i Arhiloh – slo Propileji (437) – graditelj Mneziklo – monumentalni ulaz koji je odlično prilagođen nepravilnom terenu – u sj. Dijelu se nalazila 1. Slikarska galerija
Teatar u Epidauru (370 g.) – polukru

23.10.2007. u 09:08 • 0 KomentaraPrint#

GRČKA – kiparstvo i slikarstvo


Slikarstvo
Geometrijski stil
- Na lončariji – prvo samo apstraktne šare (organski i geometrijski elementi), kasnije i ljudski i - Npr. Dipilonske vaze
Arhajski stil
- Vaze manjih dimenzija – prizori iz mitologije, legendi i svakodnevnog - STIL CRNIH FIGURA – na pozadini crvenkaste gline – dobro poznavanje tijela, detalji se urezuju iglom
- STIL CRVENIH FIGURA (mlađi, oko 500.g.) – crvene figure na crnoj pozadini – više detalja, bolje proporcije
Strogi i klasični stil
Ostalo slikarstvo nije sačuvano, ali iz pisanih izvora znamo za najpoznatije grčke slikare – Polignot (bavio se perspektivom), Apolodor (bavio se odnosima svjetla i sjene), Zeuksid i Apel (majstori realističko-iluzionističkog slikarstva)

Kiparstvo
Arhajski period
KUROSI i KORE – kipovi mladića i djevojaka
- Ukočeni, frontalni stav, pojednostavljene forme, stroga simetrija tijela
- Potpuno slobodne skulpture (nisu vezane uz nikakvu podlogu, obrađene sa svih strana
- To su bili zavjetni darovi – u hramovima, na grobovima
- Polubogovi – i smrtni i besmrtni, bez individualnih obilje - Kurosi su uvijek nagi, a kore uvijek odjevene u haljine, čije draperije ne prate linije tijela, stilizirane kovrčave kose,stlizirani detalji
- Proporcije – 1:5
- Bili su polikromirani
- ARHAJSKI SMIJEŠAK – pokret kojimse pokušava izraziti Kiparstvo vezano uz arhitekturu:
Reljefi – na zabatima, frizovima i metopama – ukočeni pokret
Karijatide - Npr. Sifnijska riznica u Delfima – prikaz grčkih bogova s Titanima

Klasični period
5.st. – odraz stalo - KONTRAPOST!!! – asimetrija tijela, pokretu mirovanju - POLIKLET : DORIFOR (Kopljonoša) – klasični ideal ljudske ljepote – skladne proporcije tijela, različite desna i lijeva strana tijela ; proporcije 1: 6
- Mirovanje
MIRON: DISKOBOL ( Bacač diska) – pokret, torzija tijela
FIDIJA : Atena iz Partenona – izrađena u hrizelefantinskoj tehnici (slonovača, drvo i zlato) – izgubljena
Skulpture s Partenona – bo Partenonski friz – povorka u čast boginje Atene

4. st.
- Dinamičnije, razvedenije, sna PRAKSITEL - Hermes, Afrodita Knidska – meki, zamagljeni oblici modeliranja, SKOPAS – kipovi na mauzoleju u Halikarnasu – napetost, strast, duboko usađene oči
LIZIP – Apoksiomenes – strugač – prodor u prostor

Helenizam
Nemir, pokrenutost, jaki kontrasti svjetla i sjene, iskazivanje patosa (tetralne geste) i emocija – nesigurnost i neizvjesnost - Rafiniranost, erotizam, prenaglašena ljupkost – akademizam, izvještačenost
Npr. Umirući Gal, Nike sa Samotrake (izuzetno - AGESANDOR, ATENODOR I POLIDOR S RODOSA: Lakoont i sinovi
- Aktivna povezanost volumena i prostora


23.10.2007. u 09:08 • 0 KomentaraPrint#

Egipat

Staro carstvo 3100-2185
Srednje carstvo 2133-1786
Novo carstvo 1580 - 1085
URBANIZAM
– otvoreni grad, bez zidina- prostorno organiziran prema Nilu
Npr. NO-AMON – nepravilan plan
Odvajaju gradove S desne strane Nila – gradovi S lijeve strane – gradovi mrtvih – Dolina kraljeva i Dolina kraljica,Saqqara, Gizeh

ARHITEKTURA
Egipatska religija je orijentirana u potpunosti na zagrobni svijet, pa će se i umjetnost prije svega orijentirati na monumentalne grobnice i njihovu opremu
Za vrijeme Starog carstva tipične su PIRAMIDE
Najstarija je
· Stepenasta piramida faraona Đosera (Saqqara, 2600 pr. K.) – graditelj IMHOTEP – prvo zabilje - Grobna komora se nalazi ispod razine zemlje
- Cijela grobljanska četvrt – hramovi i druge zgrade – tu su se odr
· Piramide kod Gizeha (2530-2470 pr. K.) – Keops, Kefren i Mikerin
- Uz piramide se grade i MASTABE – male krnje piramide za dostojanstvenike i članove kraljevske obitelji
- Uz svaku piramidu pogrebni hram od kojeg vodi put za procesije do hrama u dolini Nila
- Kraj Kefrenove piramide i velika sfinga (20 m ), koja je navodno imala njegovo lice
- Grobne komore su iznutra ukrašene raskošnim freskama ili plitkim reljefima s prikazima priča o U Novom carstvu se grade grobovi uklesani u stijene (Ramzes II, Tutankhamon)
Grobni hram kraljice Hatšepsut (1485), Deir el Bahari – hram terasasto usječen u stijenu, terase su povezane dugim rampama, prostori hrama usječeni u samu stijenu
Amonov hram u Karnaku
Amonov hram u Luxoru – predimenzionirano, nije prilagođeno čovjeku, osjeća se malo i izgubljeno
- Aleja sfingi, pilon na ulazu, hipostilna dvorana (sa „šumom stupova“), dvorište, uzdu KIPARSTVO
- Kruto, standardizirano, nije se puno mijenjalo kroz cijelu povijest Egipta
- Ukočeni, statični volumeni bez imalo pokreta, frontalni stav, ukočene ruke, noge i pogled, sjede ili stoje
- Portretne statue
- Svi oblici izvedeni iz kocke – na stranama pravokutnog bloka nacrtali sliku s lica i iz profila i klesali dok se projekcije ne bi srele
Pr., Kefren, Mikerin sa Pisar Kai
OBOJENI RELJEFI I SLIKE
Strogi smisao za red
Hijerarhijska perspektiva, vertikalna perspektiva, plošnost – te Egipatski kanon – likovi prikazani uvijek u istom polo Muškarci prikazani tamniji,
Taj strogi kanon se prekida jedino za vrijeme Akhenatona (Amenofisa 4.) koji uvodi monoteističku religiju, zatvara Amonove hramove
- Novi ideal ljepote – manje ukočeno, veća individualizacija
- Pokret, neusiljeno dr - Čudno ispijeno lice, prenaglašeni valoviti oblici
Nakon njega se vraćaju tradicionalnim kanonima, ali ipak ostaje nešto od slobode, izra

23.10.2007. u 09:07 • 4 KomentaraPrint#

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

Opis bloga

Za sve koji neznaju likovni

Linkovi





Get a playlist!
Standalone player
Get Ringtones


Koliko vas je trenutno...

online
Online Casino



Koliko ih je bilo...

hits

Obavijest-VAŽNO!!!!!!

Povijest BLOGA
Blog je nastao iz veoma sebičnih razloga, dapače ne s namjerom da pomogne ljudima, ali tako sam ja zavolio umjetnost(XD), i počeo sam dodavati.Kao sebičnost, mislim na to jer sam bio zadužen slati skripte iz likovnog svom razredu, da bih si olakšao posao, došlo je do bloga, u početku je bio sam tekst, a onda su stavljane i slike, i tako su nastale famozne nepoznate likovne skripte!!!