NOVO: Sandor Marai - 'Zemlja, zemlja' (Mirakul, 2007.)

utorak , 08.05.2007.



Izdavačka kuća Mirakul nastavlja s objavljivanjem djela velikog Sandora Maraia, roman 'Zemlja, zemlja' treći je naslov iz te edicije :



SÁNDOR MÁRAI:
'ZEMLJA, ZEMLJA'

roman
izd. Mirakul, Zagreb
S mađarskog prevela: Xenia Detoni
Meki uvez, 344 str.
Cijena: 130 kn


Riječ izdavača


Sándor Márai rođen je 1900. u Košicama u današnjoj Slovačkoj. Zbog komunističkih progona, godine 1948. odlazi iz Mađarske, najprije u Italiju i potom u SAD, gdje je živio sve do svoje smrti 1989. Krajem prošlog desetljeća njegovo značajno i vrijedno književno djelo ponovno je otkriveno. Posthumno je proglašen jednim od najvažnijih pisaca europske književnosti 20. stoljeća.


Godine 1969., trideset pet godina nakon objavljivanja prvog dijela svojih memoara 'Ispovijedi jednoga građanina', Sandor Marai ponovno prelistava album svojih sjećanja i prepričava teške poratne godine. Kao na filmskom platnu redaju se slike, i on traži ostatke nekadašnjega života. Potaknut sudbinskom ljubavlju, Marai se još jednom vraća domovini i piše moćno djelo 'Zemlja, zemlja'.

Odlomak iz knjige:
Lola je obećala da će se prikloniti mojoj odluci; ići će sa mnom, što mi je bilo drago, jer sam znao da se na njezina obećanja može računati. Čovjek se u neku ženu zaljubljuje dvaput: prvi put kad je upozna, a drugi put u vremenu koje slijedi. Od ljudi se nisam opraštao, jer sam već naučio da se ljudima baš i ne može objasniti ako nam se u životu događa nešto uistinu važno. Neće povjerovati da je neka životno važna odluka samo pitanje savjesti, a da pritom nema i neki drugi smisao. Nikoga nećete uvjeriti da netko može bez skrivenih namjera odbaciti nešto iz čega bi po svoj prilici mogao izvlačiti stanovitu korist. Zato je, kada se to događa, mudrije šutjeti.

Goethe je rekao da «čovjek mora proživjeti vlastitu sudbinu...» Dakle, ne onu koju će mu nametnuti događaji i Povijest, izraženu kroz činjenice, već onu svoju, jedinstvenu i nedvojbeno vlastitu.
I tako se opet upleo Goethe, na uglu Ulice srca. Odjednom mi se učinilo vrlo hitnim da što prije krenem odavde, ne da bih se našao u Parku, na Budimu ili u mađarskom jeziku, niti pod kišobranom solidarnosti svojih ukućana; ne, valjalo je otići mnogo dalje. Valjalo mi je otići iz ovoga prekrasnoga, tužnoga, pametnoga i živopisnoga grada, iz Budimpešte, jer ako ostanem, i ja ću usahnuti od ove silno agresivne gluposti koja me okružuje. I moram odavde spasiti ono nešto, svoje «ja», onu svoju osobnost koja postoji samo u jednom primjerku. To moje «ja» nije ni bolje ni vrednije – o da, može biti samo slabije, plošnije – od onoga «ja» koje imaju drugi, no ja imam samo ovo svoje. A nema ni Ideologije, ni Cilja koji će mi nadoknaditi štetu izgubim li svoje «ja», ako se odreknem one druge «nostalgije za domovinom» koja me sada prožima poput mladenačke ljubavne strasti ili uzbudljive čežnje jer, ako ostanem, presušit će i ta žudnja. Otići odavde i krenuti prema nečemu... Bilo je to poput neobične, sudbinske «čežnje za domovinom».




<< Arhiva >>