Pjesnik, kritičar i izdavač književnih listova.
U povijesti hrvatske književnosti Antun Branko Šimić (1892-1925) svrstava se u književnike koji su ostvarili vrhunske domete u našem književnom stvaralaštvu Južnih Slovena. U okviru hrvatske književnosti Šimić se pridružuje veličinama pera od Ivana Mažuranića, Kranjčevića i Matoša do Tina Ujevića i Miroslava Krleže.
Šimić se u književnosti javio tri godine poslije smrti Matoševe vlastitim književnim časopisom Vijavica (1917) u kome otvoreno istupa protiv dotadašnje literarne tradicije i traži novu umjetnost inspiriranu evropskim ekspresionističkim pritom se oslanjajući na domete njemačke književnosti. Nakon časopisa Vijavice u Juriš, časopisu kojeg je izdavao 1919. godine, on pokazuje maksimalan zahtjev za radikalizaciju književnog stvaranja. "Treba jedanput da bacimo sa sebe svu tu laž, 'otmjenost', dekorativnost, pa ako je potrebno i odijelo sa sebe, kragne, manšete, kravate, šalove, i sve ono drugo, da bacimo iz sebe sve trope, figure, metonimije, aliteracije, asonance, klimakse, sve ono što je ukus, što je retorika i 'ljepota', to će reći, sve ono što je suvišno – i da govorimo istinu."
Po Šimiću umjetnost predstavlja najintimnije i suštinsko poimanje svijeta koji se kao takav jedino i ostvaruje u umjetnosti. Svijet je onakav kakvim ga vidi umjetnik čulo. Umjetnost je duboko ljudska i ne pripada nijednom vijeku, pokretu, vlasti ili politici. Umjetnost i postoji da bi bila umjetnost, neotuđivo ljudska, neotuđiv unutrašnji doživljaj i iskaz, i tu nema ništa izmišljeno.
Njegova poezija mogla bi se podijeliti na dva razvojna perioda: onaj u koji ulaze njegovi početnički radovi nastali do 1917. godine, i drugi koji predstavlja ostatak njegovog pjesništa, njegovog sukoba sa bolešću i urbanom gradskom sredinom.
U prvom periodu su vidni utjecaji na formiranje mladog pjesnika, poezija čiste impresije, opisna, vezanog stiha i određena prirodnom okolinom. Susret s gradom, sukob svijeta prirode bez primjesa sa svijetom racija, strojeva, eksploatacije, uveliko preokreće pjesnikov duh. U gradu je osjetio i klice tuberkuloze, tada neizlječive bolesti, i to još više doprinosi pjesnikovi preobražaju, insistiranjem na novim u svijetu već ustaljenim formama, njegovom okretanju slobodnom stihu.
Napisao je: "Bolest čini da čovjek otkrije u sebi nekog drugog, različitog od onog 'zdravog' čovjeka. "
Tu su klice i korijeni Šimićeva prodora u dubinu, prijelaza sa impresije na ekspresiju, u vlastite traume i opsesije: u pitanja koja se kreću od doživljaja ljubavi i osjećaja prisutnosti smrti, do sukoba duha i tijela, do fiksiranja u pjesniku samom mračnih strana stvarnoga života i njegova poistovjećivanja s tim životom.
Šimićev doživljaj svijeta i života započinje i završava upravo na spoznaji vlastitog nestajanja: nestajanja tijela i narastanja duše. Ljubav i smrt postat će dominantni motivi njegove lirike, jer se u njima i kroz njih i očituje početak i krajk.
Upravo u stihovima ljubavi, žudnje, neugasle želje naspram spoznaje vlasitotg svršetka i neumitnog skorog kraja pjesnik uspijeva ostvariti najmoćniju poetsku ekspresiju i najjači umjetnički doživljaj. U njemu se spaja ljubav kao naplodotvornija sila života, s jedne, i smrt kao njena negacija, s druge strane, i upravo sudarom ova dva kosmička elementa, oslobođena svake nadnaravnosti i mistike, realna, neminovna i sveprisutna, jedan koji iz ništa stvara i u ništa vodi, i obratno, u Šimićevom kratkom životu rađaju moćnu pjesničku riječ: "Svemir pjesniku može biti tema, ali ne problem koji mu treba riješiti. Ja pjevam o smrti, ali ne rješavam problem smrti".
Ovom, dakle, svijetu materijalnom, stvarnom, demitologizi-ranom i demistificiranom okrenut će se licem potpuno pjesnik, i taj će svijet on pjesnički oslikati kroz samoga sebe. Stih "I pjevam život svoj i život vaš i život sviju stvari, jer ja sam srce" – postat će tako na neki način motto cjelokupnoj njegovoj poeziji i njeno određenje. Iz vlastitog života i patnje on će se vremenom posvetiti problemu siromaštva i socijalne bijede. "U stvari, kao što je neobično sažetim izrazom u temama o ljubavi i smrti pokušao naslutiti neke osnovne ljudske tajne, prodrijeti u dubinu, u kako to on kaže "beskrajno unutra" ljudskog bića, i u nemogućnosti da dokuči srž, pobunio se protiv svega sputanog i nedorečenog u čovjeku – tako je isto taj svoj bunt, zapravo nemoćni revolt pred neumitnošću prolaženja, koje je on shvatio kao nepravdu u najvišem smislu prenio i u svoje teme o tijelu, prije svega o vlastitom tijelu i na ciklus pjesama o siromasima čime je duboko prodro u socijalnu problematiku svog vremena."
Antun Branko Šimić je uveo u poeziju slobodni stih. Osnov toga predstavlja pjesnička sloboda, jer umjetnik drugačije i ne umije da se iskaže, sve drugo je izmišljotina i šminka. Nažalost, mnogi pjesnici ni do danas nisu shvatili značaj ovakvog shvatanja slobode pjesničkog iskaza i još uvijek robujući rimi dosežu tek polovična misaona ostvarenja. Šimić je prije sto godina shvatio da je vezani stih, njegova rima i pjevljivost, samo smetnja istinskom doživljavanju svijeta i njegovom pretakanju u umjetnost. Nastojeći da umjetnost prevaziđe svakodnevne banalne i surovo materijalne pojave, koje u krajnjem predstavljaju samo golo tijelo, vegetativni sistem života, Šimić je, u svojoj pjesničkoj jedinstvenosti, nastojao proniknuti ispod površine u u svem pojavnom pronaći neki dublji smisao, odgrnuti neku vremenom i neznanjem zapretanu zagonetku.
< | studeni, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA
">
MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj
Molitva djeteta da bude televizor
Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.
Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.
Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.
A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.
Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.