TOM´S DINER

09 ožujak 2013



.....HI-FI uređaji nikada nisu bili moj prvi izbor.....odrastao sam uz gramofon "Trubadur"....onaj drveni kojem su se zvučnici preklapali nad ploču...pa je mogao lijepo poslužiti i kao komad namještaja....poslije su došli walkmani....i jedan stari drndavi kasetofon sumnjivog porijekla.....odradio je svoje...o da.....

.....sjećam se kako sam kao klinac maštao da će jednom neko izumiti nekakav uređaj na kojem će čovjek lijepo moći pustiti bilo koju pjesmu koja mu padne na pamet.....2001 godine u naš dom ušao je net....i moja maštanja postala su stvarnost.....znao sam provoditi noći uz onaj P2P program Kazaa....čekajući krvavih očiju da se skine taj MP3....još samo ovaj i idem leći.....

.....CD shopovi bili su daleko.....i mada imam lijepu kolekciju originalnih CD-a (i kaseta ktome)....gladno sam dočekao MP3.....bio je dostupan....i bio je udaljen samo jedan klik mišem.... priču o postanku MP3-ca čuo sam davno u nekoj radijskoj emisiji....a evo što je o nastanku istih rekla "majka" Suzanne Vega



Jednog dana 2000 godine, ostavila sam moju kćer Ruby u vrtiću,kada mi je prišao otac jednog djeteta kojeg nisam dobro poznavala. Zamislite moje iznenađenje kada mi je rekao: "Čestitam vam na tome što ste majka MP3", rekao je.

"Molim?", Rekla sam, pitajući se o čemu on govori.

"Ovaj tjedan u časopisu pod nazivom Business 2.0 izašao je članak u kojem vas nazivaju "majka MP3-ca." .Koristili su jednu vašu pjesmu da ga stvore. "

"Stvarno. Pa, hvala. Provjerit ću. "

Otrčala sam kući i našla članak online.

Naslov je bio "Ich bin Ein Paradigma Shifter: MP3 Format je proizvod glasa Suzanne Vega i ušiju ovog čovjeka."

" MP3 vara uho eliminirajući najmanje bitne dijelove glazbene datoteke ... Za stvaranje MP3, Karlheinz Brandenburg morao je prihvatiti način na koji ljudsko uho percipira zvuk. Ključni pomagatelj u ovom nastojanju došao je od Suzanne Vega. 'Bio sam spreman za fino podešavanje mog algoritma sažimanja,' Brandenburg se prisjeća. "Negdje niz hodnik na radiju je svirala pjesma" Tom´s Diner. "Bio sam naelektriziran. Znao sam da će biti gotovo nemoguće komprimirati ovaj topli a capella glas. "'

Dakle, gospodin Brandenburg dobija kopiju pjesme, i provlači je kroz novonastali MP3 algoritam. No, umjesto "toplog ljudskog glasa" dobio je monstruozne distorzije, kao da je Egzorcist nekako ušao u sustav, zasjenjujući svaki izraz. Brandenburg i njegov tim znanstvenika proveli su mjesece rafinirajući ga, puštajući "Tom´s Diner" kroz sustav iznova i iznova s izmjenama, dok nisu dobili pravi i jasan rezultat. "On je završio slušajući pjesmu tisućama puta," nastavlja se u članku koji je napisao Hilmar Schmundt, "i rezultat je bio kod koji je slušao cijeli svijet. Kad MP3 player komprimira bilo čiju glazbu,od Courtney Love do Kenny G-a, to čini na način na koji je Brandenburg čuo Suzanne Vega. "

Tako ide legenda. Razlog zašto znam kako je MP3 izvorno zvučao je taj da sam prošle godine bila pozvana na Fraunhofer institut u Erlangenu, Njemačka, gdje sam upoznala tim inženjera koji su radili na projektu - uključujući i gospodina Brandenburga, kojeg sam srela jednom prije na otvaranju Mobile Music Foruma u Cannesu 2001.



Svi muškarci su bili očito inteligentni, ali Karlheinz je faca. On se ističe, jer izgleda kao ludi znanstvenik. Njegova kosa i kravata uvijek izgledaju kao da su otpuhani na jakom vjetru, a vrhove svojih prstiju lupkao je stalno jedne o druge,blaženo se smiješeći.

Na dan kada sam ih posjetila,žena koja je bila zadužena za tisak, rekla je - " Majka MP3-ca dolazi u dom MP3-ca"(pomalo čudna implikacija je bila ta da bih se trebala sastati sa različitim "očevima" MP3-ca). Nakon toga imali smo press konferenciju na kojoj su mi pustili izvornu verziju "Tom´s Diner",a zatim i razne iskrivljene pokušaje sažimanja u MP3 format , što je zvučalo monstruozno i čudno. Zatim, konačno, "čistu" verziju "Tom´s Diner."

Cijela grupa mi se smiješila. "Vidite?" Jedan čovjek rekao. "Sada MP3 zvuči savršeno. Točno je isti! "

"Zapravo, mojim ušima to zvuči kao da je MP3 verzija u malo višem dijelu zvučnog spektra ? MP3 ne zvuči tako toplo kao izvorni, možda se komadić donjeg dijela zvučnog spektra izgubio? "Predložila sam.

Čovjek izgledao šokiran. "Ne, gospođice Vega, to je točno isto."

"Svi znaju da je MP3 komprimira zvuk i stoga gubi dio topline," ustrajala sam. "To je razlog zašto neki ljudi skupljaju vinile ..." najednom sam shvatila kome to govorim u sobi prepunoj njemačkih medija.

(Zapravo, nedavno sam pročitala članak koji je rekao da MP3 izobličava viši dio zvučnog spektra , tako da mislim da postoji prostor za subjektivnost u ovom argumentu.)

"Ne, gospođice Vega. Uzmite u obzir teoriju Crne kutije ! "

Gledala sam u njega.

"Teorija Crne kutije kaže da ono što ulazi u Crnu kutiju ostaje nepromijenjeno! Što god ulazi u nju, izlazi na isti način! Ništa ne ostaje, ništa se ne dodaje! "

Odlučila sam da je mudrije u ovom trenutku odustati.

"Vidim. Sve je u redu Nisam shvatila. "

Opet su bili sretni. Tada su mi pokazali sensurround sustav, njihov najnoviji projekt. No, kako sam bila klinka koja je odrastala s tranzistorskim radioaparatima i lošim gramofonima koji su ostali u našoj kući nakon zabava naših roditelja , volim tvrdi, bakreni zvuk. Lo-fi pristup mi odgovara. Ipak, cijenila sam njihov entuzijazam. To je bio veliki dan i bila sam vrlo ponosna zbog toga jer sam postala mali dio povijesti.

IZVORI:http://measureformeasure.blogs.nytimes.com/2008/09/23/toms-essay/
http://schmundt.wordpress.com/2012/06/04/ich-bin-ein-paradigm-shifter-karlheinz-brandenburg-the-inventor-of-mp3-and-his-muse-suzanne-vega/

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.