istina o životu

subota, 27.12.2008.

Otkud ja u teatru

Prva predstava koju sam izvodio bila je komedija...imitacija i improvizacija. Imao sam tri godine i sa babom Jakom sam bio na Jažvi – odvojku rijeke Trebižat, zapravo dio rijeke koji se nastavlja na jaz – i gledao sam Vranu Brajkovića, babinog rođaka i poljara po funkciji kako gazi preko Jažve, zavrnuvši nogavice od hlača i još se držeći rukom za međunožje i dižući ga naviše uz tekst:»A, foga ti vode», što je zapravo značilo, a Boga ti kolika je voda narasla ...samo što se ime Njegovo ne spominje uzalud pa je to bilo:»A foga ti vode». U to vrijeme sam imao jednu piđamicu, koju mi je sašila mater, i zvala se:»Piđamica s ćolpezima»... Naravno da vama ćolpez ništa ne znači, ali to je zapravo jolpaz – turcizam za razbojnika. Nisu to bili nikakvi ćolpezi nego na jeftinom platnu mustra sa cirkuskim klaunovima – to me je možda i obilježilo - , zapravo onim figuricama koje često nazivamo Hercegovcima – figurice koje u oblom podnožju imaju olovo i kako ih god baciš dočekaju se na noge – nešto mi je poznato. Kad bi uvečer došli gosti, mama bi me obukla u tu piđamicu sa ćolpezima i dovela da se prije spavanja pozdravim s gostima, a stari bi mi rekao da malo imitiram Vranu. Ja bi zavrnuo nogavice, uhvatio se desnom za mudašca, podigao koliko god mogu piđamicu i najdužim korakom koji sam mogao proizvest počeo hodati kuhinjom i najdubljim glasom koji sam mogao proizvesti tulio:»A Foga ti vode». Smijali su se, ali nije bilo aplauza, jer ljudi nisu znali što je aplauz. Aplaudiralo se samo na mitinzima poslije govora o obrani domovine.
Poslije bi išao spavati i cijele noći gazio Jažvu.
Sutra bi me moj stric Mirko, adže Mirko, koji je sinoć prisustvovao predstavi milovao po glavi i govorio:
« Biće od tebe nešto».
Tada sam prvi put bio i u kinu. Igrala je Disnijeva»Snjegulica i sedam patuljaka». Baba Jaka me je držala na rukama da vidim što se dešava na platnu, a ja sam nakon prve pojave Snjegulice počeo vikati i plakati:» To je moja mama...Mama...Mama...Mama», pa su ostali gledaoci pozvizdili i baba me je odnijela kući da ne smetam projekciji. Sva djeca misle da su njihove mame najljepše na svijetu, a Diznijeva Snjeguljica je stvarno lijepa. Već me tada nisu shvaćali.
Sa četiri sam naučio čitati, a sa pet znao napamet:»Razgovori ugodni naroda slovinskog», knjigu anegdota o Nesrudinu Hodži i «Tri hajduka» od Jove Jovanović – Zmaja.
Kad bi adži govorio o Marku Kraljeviću i bratu mu Andrijašu i o Stojanu Jankoviću samo bi mu oči bljeskale...Kad bi mu ispričao o Nesrudinu i pjevcu koji ima postojanu boju smijao bi se i govorio:»Nemoj mali više odrišiće mi se pupak od smijeha», a kad bi se popeo na stolicu i najdubljim glasom koji sam mogao proizvesti započeo:
« Aha, haha, babo moja,
ni živih se nisam boja,
kad su bili za užasa,
a kamo li mrtvih pasa»,
adže bi me zagrlio i s očima punih suza rekao:
«Biće od tebe nešto».
Drugo iskustvo s teatrom sam imao preko mog starijeg brata Kažimira. U Čapljini se davala
«Pokondirena tikva» od Jovana Sterije Popovića, u izvođenju Kulturno umjetničkog društva «Miloš Pudar», a ulogu ljubavnika je igrao moj stariji brat.
Mama i tata su me poveli na premijeru. Pokondirenu tikvu je igrala naša susjeda teta Anđelka Marušić žena komšije Nikole...u najboljim godinama....što bi rekao Villon:» Dobra, bijela, lijepa i sprijeda i straga». Od svega sam zapamtio, da je Anđelka bila lijepa, da je brat bio pravi momak i da joj je ljubio ruku, da je meni bilo lijepo i rečenice s kraja komada: »Izbirač nađe otirač».
Treće iskustvo s teatrom je bio moj debi u teatru i debakl.
Učiteljica Zora Savić...teta Zora, je odlučila raditi predstavu:» Snjeguljica i sedam patuljaka». Ja sam bio u prvom razredu osnovne škole i igrao patuljka Strijeljka. Nisam imao puno teksta, ali je bilo puno radnji, pjevanja kod odlaska u rudnik, kod dolaska iz rudnika i za stolom kod jela a i inače dosta zahtjevna predstava. U posljednji trenutak pred premijeru su se sjetili da bi trebali i kostimi i šminka pa su naručili kostime u Narodnom pozorištu u Mostaru, a i šminkerice koje su nas trebale preobraziti. Kostimi su došli na premijeru, a s njima i stručnjaci iz Mostara koji su nas obukli, nalijepili brade i brkove i sve bi bilo dobro da patuljka Mudronju, šefa patuljaste bande, nije igrala Seka Begić, curica iz četvrtog razreda. Kad je ona izašla u dimijama, bluzici, s krampom na ramanu i lopaticom i da je samo to nego i sa bradom do pupka i brkovima...ja sam se počeo smijati....nisam izgovorio ništa od teksta i nisam mogao ni pjevati...Smijao sam se i smijao...Roditelji u gledalištu su naravno aplaudirali, a ja sam iza scene posrkao dvije dobre šamarčine od tete Zore. Bio je to moj prvi debi i debakl.
Kasnije sam bježao od školske dramske sekcije ko od vraga pakljenog.
Radi se «Šegrt Hlapić» i ja bi ga trebao igrati. Izvučem se nekako od te glavne uloge, ali moram igrati majstora Mrkonju...negativca. Puno manje teksta i puno manje proba....to mi je obiljžilo karijeru. Predstava je uspjela kao što uspjevaju sve amaterske predstave...Toliko ljubavi nema ni u jednom teatru...Poslije su mi govorili: «Dobro si glumio samo se nije čuo tekst». Nije se ni mogao čuti...Nisam ga naučio....Upravo sam čitao «Winetu» i « Nevina u ludnici».
Sad se naravno postavlja pitanje... Pa otkud u teatru?...Ne znam.

27.12.2008. u 20:27 • 16 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.



< prosinac, 2008 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Kolovoz 2009 (3)
Srpanj 2009 (4)
Lipanj 2009 (5)
Svibanj 2009 (4)
Travanj 2009 (3)
Ožujak 2009 (3)
Veljača 2009 (6)
Siječanj 2009 (6)
Prosinac 2008 (9)
Studeni 2008 (13)
Listopad 2008 (5)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Blog čovjeka koji je čitav život proveo ozbiljno se baveći teatrom i neozbiljno se igrajući životom. Pisano sa velikom ljubavlju za jedno i drugo.

Linkovi

Dnevnik.hr
Video news portal Nove TV

Blog.hr
Blog servis

odmor za umorna srca

Miško

Maslackica.hr

Vedran.hr

Rusalka.hr

Lucija9.hr

Trazeci sebe.hr

Plejadablue.hr

Necutako.hr

Koraljka.hr

Vitae.hr

Poezija duse.hr

Decembar2001.hr

Barbara.hr

moji dani i noći.hr

Dream_maker.hr

Zmajka.hr

Majstorica s mora.hr

Sewen.hr

Mendula.hr

dordora.hr

obicna ja.hr

morska zvijezda.hr

prorok!.hr

prostransvo

zvijezdanova

promatram

teuta

luki

gustirna

lobyM

fra gavun

viaminveniam

santea

smotani