International 5o5 class - Croatia

"Keelboats are for elderly people." Paul Elvström, 70er

Supported by:

16.08.2007., četvrtak

505 - trim 8.

8. Tangun

Tangun na 505-ici stoji uz bum, te se lagano "lansira" putem konopa koji prolazi kroz "Spiro launcher", tj. specijalni kolotur koji je učvršćen naprijed na jarbolu gdje se inače kvači tangun. Prilikom lansiranja, kraj tanguna, tj. plastična kugla sjeda na kolotur. Kod kruženja, tangun se povlači kompletno nazad na bum, te se izvlači ponovo na novoj strani nakon što je bum prebačen na novu stranu. Sistem je primjenjiv i na ostalim manjim jedrilicama, naravno ako pravila klase to dozvoljavaju. Kako sistem radi, možete vidjeti na slijedećim slikama:


Vilica
Za alto (podigač tanguna) koristi se tanki konop koji izlazi neposredno ispod prednjeg štraja, te je doveden na konzolu do kormilara. Za basso (priteg tanguna) koristi se konop privezan za dugu jaku lastiku koja je provučena do krme broda i njenom dužinom prilagođavate napetost bassa.
Postoje različi oblici vilica za prihvat brace spinakera, ali uglavnom prevladava običan model kao na slici. Ne postoji osigurač na vilici, već se otvor na vilici podesi prema debljini konopa koji se koriste za škotine, otprilike da vam je potreban mali trzaj rukom kako bi braca izletila van iz vilice. Prilikom kruženja (gybe), konop koji drži tangun izbačen prema van, oslobađa se iz štopera, te tangun velikom brzinom (ovisno o napetosti i snazi lastike) leti prema nazad. Taj trzaj kojim lastika povuče tangun nazad, uglavnom je dovoljan da braca ispadne iz vilice pri srednjem i jakom vjetru. Na laganom vjetru bracu je potrebno ručno izvaditi iz vilice prilikom kruženja. Inače, za škotine se koristi poseban konop kojem se skine vanjski ovoj na bar 4 metra prije rogljeva spinakera te se veže za rogljeve unutrašnji konop debljine 4 mm, dok se unutar broda za trimanje spinakera koristi puni profil konopa debljine 8 mm kako bi bilo lakše trimati spinaker sa trapeza pri jakom vjetru. Ne zaboravite da spinaker na 505-ici ima 26 m2 :). Prijelaz sa tanjeg na deblji konop potrebno je naravno uplesti kako ne bi zapinjao u bocelima.


Lastika i kugla na zadnjem kraju tanguna
Lastika je provučena kroz bum 4-6 puta, kako bi se dobila potrebna elastičnost i mogućnost istezanja za skoro cijelu dužinu buma. Lastika čvrsto drži zadnji kraj tanguna uz bum, a omogućuje lansiranje tanguna naprijed za vrijeme jedrenja sa spinakerom. Poželjno je ostaviti drugi kraj lastike naprijed na izlazu iz buma, kako bi se mogla skraćivati kad izgubi početnu elastičnost (da ne morate mijenjati lastiku svakih mjesec dana).


Spiro launcher
Spiro launcher je zapravo običan plastični kolotur od kvalitetne i čvrste plastike sa aluminijskim držačem za jarbol, kojem je cijena nažalost paprena!
Uvijek pošpricajte cijeli sistem sa npr. Mclube Sailcote sprejem, kako bi što lakše lansirali tangun!


Blok sa štoperom uz jarbol sa desne strane
Konop za lansiranje s jedne strane spojen je sa kuglom na kraju tanguna (druga slika), dok se druga strana konopa spušta desno uz jarbol do bocela i štopera kako bi bio lako dohvatljiv flokisti. Upozorenje: "Budite sigurni da ste pravilno stavili konop u štoper nakon lansiranja tanguna, jer može opasno ozlijediti kormilara ako se oslobodi i tangun poleti nazad! Isto prilikom vraćanja tanguna kod kruženja ili spuštanja spinakera, kormilar mora biti u položaju gdje ga tangun ne može pogoditi!


Lansiran tangun
Tangun čvrsto stoji u poziciji na gornjoj slici, dok konop za "lansiranje" osigurava da se ne vrati nazad. Sistem djeluje prvi put čudno i nesigurno, ali nakon divljanja na 25 čvorova vjetra sa spinakerom, vidjet ćete da sistem radi savršeno!


Kugla tanguna
Kod "lansiranja" tanguna uvijek provjerite da li je kugla sjela na svoje mjesto, tj. stavite si oznaku na konopu za lansiranje kako bi jednostavno znali gdje je željeni položaj!


Sistem sa dva tanguna!
Australci su izmislili, a poslije su i neki američki timovi preuzeli sistem sa dva tanguna. Iako kompliciran sistem, nudi bitnu prednost, tj. ne morate prilikom kruženja vaditi i stavljati ponovo škotine u vilice tanguna. Nedostatak je težina dodatnog tanguna te potreba za još jednim bocelom i štoperom sa lijeve strane jarbola. Iako sistem izgleda i radi super ako je sve dobro postavljeno, još uvijek većina 505 jedriličara koristi samo jedan tangun.

- 22:43 - Komentari (1) - Isprintaj - #

< kolovoz, 2007 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Vijesti vezane za 505 klasu i jedrenje

Službeni web site 505 klase:
http://www.int505.hr
RSS: http://int505.blog.hr/rss.xml
Grupa:
505Croatia

Što je 5o5?

5o5 video - Youtube

Kontakti:
Blog: Štibra
rstibric@hotmail.com

Tajnik:
Petra Kliba-Schmidt pks@ScorpioneRosso.org

Predsjednik:
Ratko Štibrić rstibric@hotmail.com

Prostor za sponzorske oglase
Traži se dobra pivovara za sponzora koja bi osigurala dovoljne količine piva za regate :)
Ostali sponzori naravno dobrodošli!




- NORTH SAILS 5o5 jedra





sailing.bloger.hr

Zadar:
- Maxi 5o5 Team (CRO 8485)
- Sola|X team (CRO 8517)
- Novi (CRO 7991)
- Roka (CRO 5xxx)
Rijeka:
- Sisa Team (CRO 7801)
Poreč:
- Scorpione Rosso Team (GER/CRO 8465)
- Poreč Team (CRO 7xxx)
Split:
- Kaštel Lukšić Team (CRO 5xxx)
Ostali:
- Mali Lošinj Team (CRO 3xxx)
- Varaždin Team (traže brod)



Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se