International 5o5 class - Croatia

"Keelboats are for elderly people." Paul Elvström, 70er

Supported by:

24.07.2007., utorak

505 Trim - 2.



2. Mast Rake!
Što je "rake"? Jednostavno, nagib jarbola, tj. udaljenost od vrha jarbola do krme. Kako rake utječe na ponašanje jedrilice? Osnovno je zapamtiti, što je vjetar jači, SMANJUJEMO rake, tj. vrh jarbola postaje BLIŽI krmi. Često ćete čuti od 420 i 470 jedriličara da jarbol treba "rejkati" ili "povećati rake" kad pojača vjetar. Pri tome zapravo misle smanjiti rake, tj. nagnuti jarbol nazad.


definicija rake-a

Rake se mjeri od vrha jarbola gdje izlazi podigač glavnog jedra do donjeg ruba trupa na krmi, kao na slici:


mjerenje na krmi

Rake se može podešavati za vrijeme jedrenja i na taj način prilagoditi jedrilicu uvjetima, tj. snazi vjetra i težini jedriličara. Što određuje rake na 505 jedrilici (i većini ostalih jedrilica)? Naravno, dužina prednjeg štraja (leta) koja se može mijenjati.

Rake se podešava jednostavno putem kontrola na konzoli, gdje su konopi na dohvatu kormilara. Bitno je ne zaboraviti podesiti nategnutost pripona kad se mijenja rake kako bi se zadržao željeni oblik jedara. Pripone određuju napetost prednjeg štraja i savijenost gornjeg dijela jarbola, dakle utječu direktno na oblik prednjeg i glavnog jedra (više detalja u slijedećem nastavku). Ako npr. želite povećati rake, tj. skratiti prednji štraj, to neće biti moguće ako je već velika sila na priponama. Ako želite smanjiti rake, tj. produžiti prednji štraj, pripone će postati labave, te ih je potrebno pritegnuti.


kontrole na konzoli i podešavajuće pripone

Rake je nužno povezan i sa ponašanjem broda na kormilu, tj. smanjenje rake-a (naginjanje jarbola nazad), pomiče težište u jedrima u nazad i stvara privjetrinsko kormilo (weather helm), tj. brod želi skrenuti u vjetar. Kako bi zadržali neutralno kormilo, tj. balans jedrlice, nužno je i podići kobilicu za odgovarajući broj stupnjeva (za minimalni rake, tj maksimalni nagib jarbola, kobilica ide nazad i do 30 stupnjeva na jakom vjetru).

Točne iznose rake-a za određene uvjete pogledajte u trim tablici:
Trim tablica
- 21:10 - Komentari (0) - Isprintaj - #

23.07.2007., ponedjeljak

505 Trim - 1.



505-ica je napredna, tehnička, upravljiva i uzbudljiva jedrilica koja ne diskriminira jedriličare prema veličini, težini, snazi ili spolu. Iako je idealna težina posade 160-170 kg, nije rijetkost da žene sa 55-60 kg na kormilu (sa 80-90 kg na trapezu) pobjeđuju na regatama pri 30 čvorova vjetra. Upravo mogućnost brze prilagodbe (trima) jarbola i oblika jedara za vrijeme jedrenja omogućuje lakim, srednjim i teškim timovima (60/75, 70/85, 80/95 kg) uspješno jedrenje i mogućnost pobjeđivanja. Apsolutno sve kontrole na jedrilici su podesive tokom jedrenja, npr. u nekoliko sekundi smanjite rake jarbola, povećate silu na priponama i prednjem štraju, ispeglate jedra i nastavite jedriti bez problema iako je vjetar pojačao sa 10-tak na 25 čvorova.

U slijedecih nekoliko tekstova, pokušat cu objasniti različite kontrole na 505-ici i kako utječu na trim jedrilice, oblik jedara i mogućnost penjanja uz vjetar.

1. Pre-bend jarbola (kontrola mast-ram)

Što je pre-bend jarbola? Mogućnost kontrole krivulje donjeg dijela jarbola putem pomicanja jarbola naprijed-nazad na nivu palube. Nemojte miješati pomicanje jarbola putem mast ram kontrole sa nagibom jarbola (rake). Veći pre-bend označava veću zakrivljenost, dok manji odgovara ravnijem jarbolu. Postoje različite tehničke izvedbe kontrole, uglavnom u novije vrijeme koristi se ova na desnoj slici:



Povlačenjem jarbola prema naprijed (mast ram kontrola naprijed ili prema gore, ovisno o sistemu), uzrokovat će slijedeće:
- jarbol će se u donjem dijelu zakriviti (veći pre-bend)
- glavno jedro će postati pliće u donjem dijelu
- zadnji porub glavnog jedra će se otvoriti
U svakom slučaju takva konfiguracija jarbola uzrokovat će smanjenje snage u glavnom jedru. Kad će nam takav oblik jarbola i glavnog jedra biti poželjan? Prvenstveno pri lakom vjetru od 1-4 čvora kad želimo imati glavno jedro otvoreno, tj. izvijen zadnji porub.

Guranjem jarbola nazad (mast ram kontrola naprijed ili prema dolje, ovisno o sistemu) uzrokovat će:
- jarbol će se ispraviti (manji pre-bend)
- glavno jedro će biti dublje u donjem dijelu
- zadnji porub glavnog jedra će se zatvoriti
Ova konfiguracija poželjna je u većini uvjeta iznad 5 čvorova vjetra kad želimo zatvoreno glavno jedro bez izvijanja zadnjeg poruba. Jarbol postepeno guramo nazad od neutralne postavke pri 5-6 čvorova do malo više naprijed pri 11-16 čvorova i potpuno nazad pri jakom vjetru (18 i više čvorova). Iako teoretski takva postavka jarbola ne odgovara za jaki vjetar kad želimo smanjenje snage u jedrima, guranje jarbola prema nazad osigurava da vang ne utječe previše na savijanje jarbola. Ako ste ipak prelagani za jaki vjetar, vraćanje kontrole u neutralni položaj ili čak malo gore, pomoći će vam održati jedrilicu ravnom.



Položaj mast ram kontrole ovisi i o nagibu jarbola (rake), tako da je bitno na jarbolu označiti položaje mast ram kontrolera za različiti rake i neutralnu poziciju, tj. ravan jarbol. Pri vjetru od 11 i više čvorova, poželjno je dodatno podesiti mast ram (nazad ili dolje) od neutralne pozicije, tj gurnuti jarbol nazad kako bi spriječili preveliko savijanje jarbola od strane vanga.

Ako ne znate zašto nemate dobar kut uz vjetar pri srednjem vjetru kad je flokist na trapezu, najvjerojatniji uzrok je prevelika izvijenost glavnog jedra. Provjerite slijedeće:
- niste dovoljno zategnuli škotu glavnog jedra?
- mast ram kontrola je naprijed (ili gore), tj. jarbol je previše prema naprijed (jedrili se na laganom vjetru i zaboravili gurnuti jarbol nazad).

Kako ćete prepoznati da imate previše pre-benda? Na glavnom jedru pojavit će se nabori koji idu dijagonalno od zadnjeg roglja glavnog jedra na kraju buma prema sredini jarbola (slično kao na slici gdje je dodatno zaboravljeno učvrstiti prednji dio baze jedra):



Ova kontrola je bitna i za prilagodbu jarbola vašem jedru. Ako jedro nije savršeno krojeno za jarbol, prebend će omogućiti da ipak dobijete poželjan oblik jedra.

Jedrenje niz vjetar
Za vrijeme jedrenja niz vjetar sa spinakerom na jačem vjetru, mast ram je u neutralnom položaju ili gura jarbol malo naprijed. Bitno je da su kontrolne linije mast rama u štoperima, kako bi se spriječilo da tangun ne gura jarbol nazad ispravljajući ga ili joše gore stvarajući negativnu krivulju prema naprijed.

Prilikom svakog podešenja pre-benda jarbola, bitno je provjeriti nategnutost vanga. Ako je jarbol ravniji, vang treba popustiti i obrnutno u slučaju kad je jarbol zakrivljen (naravno treba paziti na zatvorenost glavnog jedra i truditi se da se vunica na zadnjoj letvici povremeno pojavljuje (svake 2-3 sekunde).

Detaljnu trim tablicu možete naci na njemačkim 505 stranicama:
http://505.3wadmin.de/trimm/WeltmeisterTrimm_e.php

Štibra
- 14:49 - Komentari (0) - Isprintaj - #

22.07.2007., nedjelja

Osnove trimanja jedara (zašto i kako?)



Paralelno sa tekstovima o trimu 505 jedrilice, dat ću osnovne informacije o trimanju jedara, tj. kako oblik jedara utječe na ponašanje jedrilice i sa kojim kontrolama dolazimo do željenog oblika. Većina jedriličarske literature daje uglavnom odgovor na pitanje kako trebaju izgledati jedra u određenim uvjetima, ali većinom nedostaje informacija ZAŠTO moraju tako izgledati.
Jedriličari koji su od malih nogu prošli Optimiste, Lasere, 420, 470 ili Finna, stekli su kroz dugi niz godina precizan osjećaj za položaj jarbola i oblik jedara prema uvjetima u kojima jedre, te koji im daje ili najveću brzinu ili najbolji kut uz vjetar u određenom trenutku. Ali rijetki su oni koji će vam znati objasniti zašto u takvim uvjetima morate postaviti jedra na baš takav način.

Ako niste imali sreće da provedete toliko puno vremena u malim jedrilicama (kao ni ja), taj osjećaj ćete teško razviti i često će biti lakše naučiti "ZAŠTO?" jedra moraju tako izgledati umjesto da oblik dolazi instinktivno iz podsvijesti. Nažalost većina jedriličarske literature ne daje odgovor na pitanje "ZAŠTO?" već jednostavno opisuje "KAKO" postaviti jedra u određenim uvjetima. Ako vas tematika više zanima, onda obavezno nabavite slijedeće knjige koje daju ponekad odgovor i na pitanje zašto:
- "Art and Science of Sails" - Tom Whidden
- "High Performance Sailing" - Frank Bethwaite
- "Sailing Smart" - Buddy Melges

Osnovni parametri o kojima razmišljate kad promatrate jedro kad jedrilica jedri su slijedeći (ako zanemarimo materijale, težinu jedara, nepravilnosti, itd):
- najveća dubina jedra (draft)
- položaj najveće dubine jedra u smjeru naprijed-nazad (draft position)
- izvijenost jedra, tj. zadnjeg poruba jedra ili otvorenost jedra (twist)
- upadni kut vjetra u odnosu na jedro
- oblik prednjeg poruba jedra, npr. oštar ili zaobljen

Oblik jedra, tj. promjena parametara može se jednostavno postići različitim sistemima, od oblika jarbola, do podigača, škota, cunningama, vanga, pritega baze, itd.

Nastavak uskoro slijedi!

Štibra
- 21:38 - Komentari (0) - Isprintaj - #

09.07.2007., ponedjeljak

505 ;)


Arctic Monkeys - "505"
- 15:30 - Komentari (0) - Isprintaj - #

U Rijeku je stigla nova 505-ica!

Jutros u ranim satima u Rijeku je stigao Rondar 7801, predivna plava jedrilica! Uskoro će zaploviti u Kostreni! Više detalja dok se naspavamo!

Uglavnom brod smo testirali na Chiemsee jezeru pokraj Minhena u nedjelju. Jezero je bilo prekriveno jedrima malih sportskih jedrilica i ponešto krstaša. Uglavnom, pri vjetru 2-3 čvora, na vodi je bilo više malih jedrilica nego sveukupno svih jedrilica u Hrvatskoj, uključujući sve napuštene brodove po lukama, čarterske jedrilice, itd!!! Ne šalimo se nažalost :(
- 13:01 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< srpanj, 2007 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Vijesti vezane za 505 klasu i jedrenje

Službeni web site 505 klase:
http://www.int505.hr
RSS: http://int505.blog.hr/rss.xml
Grupa:
505Croatia

Što je 5o5?

5o5 video - Youtube

Kontakti:
Blog: Štibra
rstibric@hotmail.com

Tajnik:
Petra Kliba-Schmidt pks@ScorpioneRosso.org

Predsjednik:
Ratko Štibrić rstibric@hotmail.com

Prostor za sponzorske oglase
Traži se dobra pivovara za sponzora koja bi osigurala dovoljne količine piva za regate :)
Ostali sponzori naravno dobrodošli!




- NORTH SAILS 5o5 jedra





sailing.bloger.hr

Zadar:
- Maxi 5o5 Team (CRO 8485)
- Sola|X team (CRO 8517)
- Novi (CRO 7991)
- Roka (CRO 5xxx)
Rijeka:
- Sisa Team (CRO 7801)
Poreč:
- Scorpione Rosso Team (GER/CRO 8465)
- Poreč Team (CRO 7xxx)
Split:
- Kaštel Lukšić Team (CRO 5xxx)
Ostali:
- Mali Lošinj Team (CRO 3xxx)
- Varaždin Team (traže brod)



Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se