International 5o5 class - Croatia

"Keelboats are for elderly people." Paul Elvström, 70er

Supported by:

23.07.2007., ponedjeljak

505 Trim - 1.



505-ica je napredna, tehnička, upravljiva i uzbudljiva jedrilica koja ne diskriminira jedriličare prema veličini, težini, snazi ili spolu. Iako je idealna težina posade 160-170 kg, nije rijetkost da žene sa 55-60 kg na kormilu (sa 80-90 kg na trapezu) pobjeđuju na regatama pri 30 čvorova vjetra. Upravo mogućnost brze prilagodbe (trima) jarbola i oblika jedara za vrijeme jedrenja omogućuje lakim, srednjim i teškim timovima (60/75, 70/85, 80/95 kg) uspješno jedrenje i mogućnost pobjeđivanja. Apsolutno sve kontrole na jedrilici su podesive tokom jedrenja, npr. u nekoliko sekundi smanjite rake jarbola, povećate silu na priponama i prednjem štraju, ispeglate jedra i nastavite jedriti bez problema iako je vjetar pojačao sa 10-tak na 25 čvorova.

U slijedecih nekoliko tekstova, pokušat cu objasniti različite kontrole na 505-ici i kako utječu na trim jedrilice, oblik jedara i mogućnost penjanja uz vjetar.

1. Pre-bend jarbola (kontrola mast-ram)

Što je pre-bend jarbola? Mogućnost kontrole krivulje donjeg dijela jarbola putem pomicanja jarbola naprijed-nazad na nivu palube. Nemojte miješati pomicanje jarbola putem mast ram kontrole sa nagibom jarbola (rake). Veći pre-bend označava veću zakrivljenost, dok manji odgovara ravnijem jarbolu. Postoje različite tehničke izvedbe kontrole, uglavnom u novije vrijeme koristi se ova na desnoj slici:



Povlačenjem jarbola prema naprijed (mast ram kontrola naprijed ili prema gore, ovisno o sistemu), uzrokovat će slijedeće:
- jarbol će se u donjem dijelu zakriviti (veći pre-bend)
- glavno jedro će postati pliće u donjem dijelu
- zadnji porub glavnog jedra će se otvoriti
U svakom slučaju takva konfiguracija jarbola uzrokovat će smanjenje snage u glavnom jedru. Kad će nam takav oblik jarbola i glavnog jedra biti poželjan? Prvenstveno pri lakom vjetru od 1-4 čvora kad želimo imati glavno jedro otvoreno, tj. izvijen zadnji porub.

Guranjem jarbola nazad (mast ram kontrola naprijed ili prema dolje, ovisno o sistemu) uzrokovat će:
- jarbol će se ispraviti (manji pre-bend)
- glavno jedro će biti dublje u donjem dijelu
- zadnji porub glavnog jedra će se zatvoriti
Ova konfiguracija poželjna je u većini uvjeta iznad 5 čvorova vjetra kad želimo zatvoreno glavno jedro bez izvijanja zadnjeg poruba. Jarbol postepeno guramo nazad od neutralne postavke pri 5-6 čvorova do malo više naprijed pri 11-16 čvorova i potpuno nazad pri jakom vjetru (18 i više čvorova). Iako teoretski takva postavka jarbola ne odgovara za jaki vjetar kad želimo smanjenje snage u jedrima, guranje jarbola prema nazad osigurava da vang ne utječe previše na savijanje jarbola. Ako ste ipak prelagani za jaki vjetar, vraćanje kontrole u neutralni položaj ili čak malo gore, pomoći će vam održati jedrilicu ravnom.



Položaj mast ram kontrole ovisi i o nagibu jarbola (rake), tako da je bitno na jarbolu označiti položaje mast ram kontrolera za različiti rake i neutralnu poziciju, tj. ravan jarbol. Pri vjetru od 11 i više čvorova, poželjno je dodatno podesiti mast ram (nazad ili dolje) od neutralne pozicije, tj gurnuti jarbol nazad kako bi spriječili preveliko savijanje jarbola od strane vanga.

Ako ne znate zašto nemate dobar kut uz vjetar pri srednjem vjetru kad je flokist na trapezu, najvjerojatniji uzrok je prevelika izvijenost glavnog jedra. Provjerite slijedeće:
- niste dovoljno zategnuli škotu glavnog jedra?
- mast ram kontrola je naprijed (ili gore), tj. jarbol je previše prema naprijed (jedrili se na laganom vjetru i zaboravili gurnuti jarbol nazad).

Kako ćete prepoznati da imate previše pre-benda? Na glavnom jedru pojavit će se nabori koji idu dijagonalno od zadnjeg roglja glavnog jedra na kraju buma prema sredini jarbola (slično kao na slici gdje je dodatno zaboravljeno učvrstiti prednji dio baze jedra):



Ova kontrola je bitna i za prilagodbu jarbola vašem jedru. Ako jedro nije savršeno krojeno za jarbol, prebend će omogućiti da ipak dobijete poželjan oblik jedra.

Jedrenje niz vjetar
Za vrijeme jedrenja niz vjetar sa spinakerom na jačem vjetru, mast ram je u neutralnom položaju ili gura jarbol malo naprijed. Bitno je da su kontrolne linije mast rama u štoperima, kako bi se spriječilo da tangun ne gura jarbol nazad ispravljajući ga ili joše gore stvarajući negativnu krivulju prema naprijed.

Prilikom svakog podešenja pre-benda jarbola, bitno je provjeriti nategnutost vanga. Ako je jarbol ravniji, vang treba popustiti i obrnutno u slučaju kad je jarbol zakrivljen (naravno treba paziti na zatvorenost glavnog jedra i truditi se da se vunica na zadnjoj letvici povremeno pojavljuje (svake 2-3 sekunde).

Detaljnu trim tablicu možete naci na njemačkim 505 stranicama:
http://505.3wadmin.de/trimm/WeltmeisterTrimm_e.php

Štibra
- 14:49 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< srpanj, 2007 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Vijesti vezane za 505 klasu i jedrenje

Službeni web site 505 klase:
http://www.int505.hr
RSS: http://int505.blog.hr/rss.xml
Grupa:
505Croatia

Što je 5o5?

5o5 video - Youtube

Kontakti:
Blog: Štibra
rstibric@hotmail.com

Tajnik:
Petra Kliba-Schmidt pks@ScorpioneRosso.org

Predsjednik:
Ratko Štibrić rstibric@hotmail.com

Prostor za sponzorske oglase
Traži se dobra pivovara za sponzora koja bi osigurala dovoljne količine piva za regate :)
Ostali sponzori naravno dobrodošli!




- NORTH SAILS 5o5 jedra





sailing.bloger.hr

Zadar:
- Maxi 5o5 Team (CRO 8485)
- Sola|X team (CRO 8517)
- Novi (CRO 7991)
- Roka (CRO 5xxx)
Rijeka:
- Sisa Team (CRO 7801)
Poreč:
- Scorpione Rosso Team (GER/CRO 8465)
- Poreč Team (CRO 7xxx)
Split:
- Kaštel Lukšić Team (CRO 5xxx)
Ostali:
- Mali Lošinj Team (CRO 3xxx)
- Varaždin Team (traže brod)