četvrtak, 24.01.2008.

Nisam dugo pisao, ispricavam se...

Ispricavam se sto nisam dugo nista pisao. Razvio sam jedan algoritam za generiranje 'buy' i 'sell' signala kod trgovanja dionicama. Evo kako to otprilike izgleda.


Crvenom bojom je oznacen signal kada dionicu treba prodati, dok je plavom oznaceno kada treba kupiti. Necu previse ulaziti u matematiku iza toga kako vam ne bih dosadjivao (no, tko zeli, nek mi se javi na mail).

Sa druge strane, radim istovremeno na aplikaciji u Matlabu koja ce sluziti predvidjanju kretanja cijene. Algoritam se bazira na tzv. ANFIS modelu (adaptive neuro-fuzzy inference system), a planiram jos implementirati i GARCH model (generalized autoregressive conditional heteroskedasticity). Ne mogu vam puno objasnjavati sto i kako to radi, jer to stvarno zahtijeva puno znanja iz matematike i inteligentnih sustava, no ono bitno je da se zapravo radi o nekom vidu umjetne inteligencije koja na temelju ulaznih parametara uci kako se sustav ponasa i iz toga izvodi zakljucke.


Crvenom bojom je prikazano kretanje zadnje cijene od 2003. godine, dok je plavom bojom prikazano modelirano kretanje cijene na temelju ulaznih podataka u prvih 1400 uzoraka. Sve nakon 1400 uzoraka je zapravo predvidjeno kretanje cijene. Ovaj dio jos uvijek ne funkcionira kako bih zelio, jer baratam sa poznatim podacima, a zapravo zelim predvidjati cijenu u dobu koje tek predstoji i za koje jos nemam podatke. lud

Na kraju krajeva, evo, ulazem u sebe i svoje znanje.

BTW., dobio sam novi posao i selim se u Zagreb. zubo

- 17:19 - Komentari (14) - Isprintaj - #

petak, 04.01.2008.

Aktivni amortizeri i sustav predikcije radi sigurnije i mirnije vožnje

Nisam dugo piskarao, nakupilo se jos ideja, prisjetio sam se nekih starih... Da krenem objasnit ovo cudo...

Svi proizvodjaci automobila teze tome da naprave sustav ovjesa koji ce savrseno pratiti cestu i uvijek imati dodir sa podlogom. To vozilu daje upravljivost i jako puno znaci za sigurnost putnika.

Do danas je razvijeno brdo raznih tipova ovjesa. Najbolje da pogledate The car suspension bible ukoliko vas interesiraju svi moguci oblici. No, od onih najboljih bih naveo samo dva:

- Citroenov Hydractive koji je u osnovi hidropneumatski (koristi kombinaciju hidraulike i pneumatike) i kao rezultat daje odlicno drzanje ceste i jako nisku osjetljivost na rupe na cesti,
- Bose Suspension System koji koristi linearne elektromotore (to su oni koji se ne vrte, vec imaju putanju gore-dolje ili lijevo-desno).

No, ovo su sve pasivni sustavi amortiziranja. Meni je na pamet palo nesto sasvim drugo - aktivni sustavi amortiziranja temeljeni na Bose Suspension sustavu uz dodatni sustav predikcije.


Sustav se sastoji od senzora, kompjutera, pojacala i amortizera koji su bazirani na lineranim elektromotorima (mogu biti linearni koracni motori isto tako).

Senzor moze biti kamera, laser ili sonar, postavlja se ispred prednjih kotaca, a sluzi tome da snima stanje ceste ispod sebe (dakle, rupe, neravnine i ostalo).

Kompjuter dobija podatke od senzora i racuna pomak amortizera i tempira trenutak kad ce doci do uvlacenja ili istezanja amortizera. Odn., drugim rijecima, proracunava vrijeme kada ce, u ovisnosti o postojecim parametrima (brzina vozila i stanje ceste), prilikom prelaska preko neravnine kotac pomaknuti prema dolje ili prema gore. Uvlaci se prema gore ukoliko prelazi preko izbocine, a izbacuje se prema dolje ukoliko prelazi preko rupe.

Pojacalo sluzi kao izvor energije za linearni elektromotor. Naime, posto se radi o velikim silama koje traju vrlo kratko vrijeme, treba postici brze promjene dinamike, a to se moze postici jedino uz upotrebu snaznih pojacala. Ovaj dio je zapravo preuzet iz Bose Suspenzije.

Amortizer baziran na linearnom elektromotoru je taj poseban oblik amortizera koji nema opruge, pneumatiku, hidrauliku ili nesto trece, vec ima zavojnice i magnet (ili komad zeljeza). Da ne objasnjavam puno, pogledajte sto Wikipedia ima za reci o linearnim motorima ili objasnjenje kako rade linearni koracni motori.

Prednosti ovakvog sustava amortizera su u tome sto sustav tocno zna kada i za koliko pomaknuti kotac kako bi se prilagodio neravninama na cesti. Rezultat toga je apsolutno mirna voznja bez ikakvih kasnijih problema sa protresenim bubrezima. Za obiteljske aute bi ovo mogao biti ultimativni ovjes. Mnogo ljudi ce reci da je to dosadna voznja, ali ja bih rekao da je to jedina voznja pri kojoj vas vasi putnici nece opominjati da se sredite i da ih ne vozite ko vrece krumpira. pjeva

No, velika mana ovog ovjesa je njegova cijena i odrzavanje. Senzori uvijek moraju biti cisti, kompjuter mora biti dovoljno brz da u izrazito kratkom vremenu proracuna sve potrebne parametre i posalje impulse pojacalu, pojacalo mora biti velike snage, linearni motori u amortizerima moraju biti brzi. Na srecu, niti jedan od navedenih problema nije nerjesiv. Kompjuteri su dovoljno brzi i dovoljno visoke rezolucije, pojacala vec rade svoj posao u Bose sustavu, linearni motori jesu dovoljno brzi. Jedini problem je sa prljanjem senzora, ali to se isto tako da rijesiti.

I, ono najbolje od svega - aktivni dio sustava se moze iskljuciti. zubo


A sad svima sretna Nova Godina i zelim vam da vam se ostvare sve zelje koje ste si pozeljeli. fino

- 01:59 - Komentari (3) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner