the quick brown fox

subota, 06.11.2004.

"POVRATAK" ANDREJA ZVJAGINCEVA

VELIKA IMPROVIZACIJA

"Povratak", debitantski film anonimnog ruskog televizijskog realizatora Andreja Zvjaginceva, prošlogodišnji je pobjednik Venecije i Zagreb film festivala. Osvajač Zlatnog lava u Zagrebu je imao strašnu konkurenciju. Organizatoru Borisu T. Matiću zvijezde su se savršeno poklopile i na premijernom zagrebačkom festivalu prvih i drugih filmova našli su se "Izgubljeni u prijevodu", drugi film Sophije Coppole, te "Gori vatra", debitantski film Pjera Žalice. Oba filma u međuvremenu su postali suvremeni klasici matičnih kinematografija. "Izgubljeni u prijevodu", komedija s odgođenom romansom, najbolji je ljubić nakon "Titanica", a "Gori vatra" je uz "Ničiju zemlju" preporodni film bosanske kinematografije.

Usprkos tome, proglašenje "Povratka" s Vladimirom Garinom i Ivanom Dobronravovom pobjednikom prvog ZFF-a, nitko nije smatrao problematičnim. Da je Sophia Coppola doputovala u Zagreb glavnu nagradu bi dobili "Izgubljeni", da u Zagreb nije došao Konstantin Lavronenko (otac iz "Povratka") pobjednik bi bila "Vatra", no "Povratak" je sve htjelo: i kvaliteta i računice.

Četrdesetogodišnji Zvjagincev se pojavio niotkuda. Vjerojatno ni on sam, niti njegova obitelj, nisu više računali na njega, a kamoli da je na njega mogla računati ruska kinematografija ili svjetski film. No priča o dvojici dječaka i iznenadnom povratku kući njihova oca uspoređuje se s "Ivanovim djetinjstvom", debitantskim filmom Andreja Tarkovskog, koji je također bio pobjednik Venecije. "Povratak" je kreativni paradoks – precizni film, otvorene i nedorečene priče, nastao kao rezultat velike improvizacije. Zvjagincev će sada možda nestati isto tako kao što se i pojavio, ali sa svojom zastrašujućom i nepredvidljivom pričom "Povratak" ostaje u samom vrhu filmova o djetinjstvu.

- 15:16 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>