Piše Bojan Klima
Najveći dio američke javnosti već nekoliko godina iritiraju članovi male zajednice kršćanskih fundamentalista iz Topeke u Kanzasu, okupljenih oko crkve Westoboro Baptist. Ozlojeđeni sve većom tolerancijom američkog društva prema homoseksualnosti, oni su odlučili prosvjedovati nigdje drugdje nego na sprovodima američkih vojnika koji su poginuli u Afganistanu i Iraku. Tvrde da su pogibije vojnika svojevrsna 'božja kazna' Americi, 'naciji grešnika'.
Parnica koju je protiv ove sekte poveo otac jednog vojnika, izvjesni Al Snyder, stigla je i do Vrhovnog suda, otvorivši ponovno nacionalnu debatu o slobodi izražavanja i granicama privatnosti. Podsjetimo, prije samo mjesec dana, cijeli je svijet također pratio jedno sličan spor – prijetnju ritualnim paljenjem Kurana na Floridi. Osamdesetih godina prošlog stoljeća, Amerika je debatirala smije li se spaliti državna zastava, šezdesetih da li zakon dopušta paljenje vojnih knjižica, a pedesetih – je li dozvoljeno zapaliti križ.
U svjetlu sličnog hrvatskog spora o slobodi izraza - oko novinskog naslova 'Oba su pala' u listu srpske zajednice - treba podsjetiti da zakon štiti slobodu govora upravo zbog toga da bi obranio izražavanje nepopularnih, iritantnih, šokantnih i provokativnih misli, odnosno govora. (Onima koje su široko prihvaćene pravna zaštita nije potrebna.)
Presuda u slučaju Snyder vs. Westoboro Baptist mogla bi zato biti na tragu presedana iz 1988., kada je tada vjerojatno najpoznatiji američki tv-pastor Jerry Falwell tužio pornografski časopis Hustler, tražeći odštetu zbog fotomontaže u kojoj Falwell ima seksualni odnos s vlastitom majkom. Vrhovni je sud presudio da je Falwell javna osoba i da Hustler ima pravo objavljivati što želi, u skladu s prvim amandmanom Ustava koji štiti slobodu govora.
Nova sutkinja Vrhovnog suda Elena Kagan navela je dio presude iz kasnih osamdesetih u kojem se kaže da su u političkom dijalogu pojmovi 'šokantnost', 'neukus' i 'uvredljivost' relativni, subjektivni, pojmovi te da bi bilo pravno 'neprihvatljivo' da porota dosuđuje odštetu na temelju toga da li joj se sviđa ili ne sviđa nečiji način prakticiranja slobode govora.
< | listopad, 2010 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Razgovarajmo o Americi, kažite nam što mislite o ovdašnjoj politici, društvenim kretanjima, biznisu, kulturi i američkom utjecaju na svijet. Što vam smeta, što vam se sviđa...