subota, 03.11.2007.

(Linkin Park: Hit the Floor) Svi mi imamo osobna emocionalna iskustva i svakodnevno doživljavamo emocije. Čini nam se da znamo koje emocije postoje i kako se one izražavaju. No, što su to zapravo emocije općenito, obično nije tako lako izraziti riječima. Čak su i psiholozi suočeni s teškom zadaćom kada trebaju odrediti emocije. Pri takvu određenju obično naglašavaju složenost i različite elemente prisutne pri emocionalnim akcijama. Emocije su, dakle, složene reakcije koje uključuju najmanje tri elementa: tjelesne reakcije (npr. ubrzano disanje), izražaj 8npr.smijeh, vikanje, izraz lica) te subjektivni doživljaj (npr. strah, radost).

Vrlo važan element emocionalnog procesa jest izražavanje emocija. Emocije se izražavaju na različite načina: izrazom lica, gestama, zvukovima te, dakako, riječima. Izražavajući emocije mi, između ostalog, drugim ljudima prenosimo i poruke o tome kako ćemo se ponašati. Izražavanje emocija, ili emocionalna ekspresivnost, upravo je ono o čemu ću pisati.

Sposobnost i način izražavanja emocija razlikuje među kulturama, spolovima, dobima... Učenje u tome ima veliku ulogu: učimo kada izražavati emocije, koje treba izražavati ili sakriti. Od najranijeg stadija razvoja učimo pravila za izražavanje emocija te tako znamo da je su tuga ili bar ozbiljnost primjereni na sprovodima, a da, kada nam netko nešto pokaže, treba pokazati veselje. Isto tako, znamo da je ženski rod općenito emocionalno ekspresivniji (možda sam trebala biti muko?), a da #dečki ne plaču2 – to je već činjenica. U to je ti stvar odgoja, društva ili biologije, neću ulaziti. No, postoje i ljudi koji ne pokazuju emocije (tu sam! i oni su često, znam po sebi, smatrani umišljenim, hladnim i dvoličnim osobama.

ISKRENOST, DVOLIČNOST ili SLABOST, PITANJE JE SAD?Ja kažem – ni jedno ni drugo. Koliko će, kome i kako osoba pokazati tugu, bijes ili sreću ne čini je boljom, a ni lošijom osobom. Osobno, vrlo sam zatvorena osoba i ta mije moja zatvorenost priskrbila nadimke poput: "hladna kučka", "ice queen", "Anabot". Neki su od milja, a neki nisu. No, jesam li hladnokrvna zato jer ne plačem? Zato jer ne dopuštam ljudima da vide ili znaju nešto više? Nisam. Iznutra nikako. Izvana, možda. Jesam li zato dvolična? Ni najmanje. Iskrena sam prema sebi i prema drugima, ako me pitaju. Ako me pitaju... To me dovodi do moje prijateljice. A jesu li oni koji se lako rasplaču ili jasno pokazuju emocije slabići i plačipičkice? Istina jest da ne volim ljude koji plaču za svaku sitnicu, razbijesne se radi gluposti i, na neki način maltretiraju druge svojim depresivno-sretnim raspoloženjima. Živciraju me, to da Ali ne smatram ih slabićima. Svatko ima neki ispušni ventil, način na koji se nosi sa stvarima Bile to suze, lupanje vratima ili pak šutnja i prikrivanje – svejedno mi je.

PREMALO ILI PREVIŠE? ZLATNU SREDINU MOLIM!
Kao što sam rekla, ja ne znam izražavati emocije. Moja prijateljica, koju sam nekoliko redova gore spomenula, to zna. još kako. Ja ne znam pričati o sebi i svojim problemima. Bar ne spontano. Ona to radi najbolje. Ja ne plačem nikada, ona gotovo svakodnevno. Ona bez problema skoro pa svima može ispričati kako se osjeća, kako odnosi u vezi, itd. Ja je mogu slušati. Ali, čim dođe red na mene da se potužim ili pohvali – zatvaram se u sebe i nema me. Nešto kao puž... Možda bi, da izvlačite iz mene, nešto i dobili. Sveukupno, postoje možda dvije osobe pred kojim nisam u stanju skrivati nešto ( i ovim putem i šaljem pozdrav!), iako i one to nešto moraju silom izvlačiti. Ona, pak svima sve govori. Zašto to govorim? Jer želim dati do znanja da ponekada ekstremi (koje inače jaaakooo volim), nisu poželjni. Naime, kojoj je od nas dvije bolje? Meni, "hladnokrvnoj kučketini" ili njoj, "budaletini koja ne zna šutjeti"?
No, da se je vratim na izražavanje emocija-. Teško je izraziti emocije. Vrlo... N

o, iako je ponekad bolno pokazati emocije, postoje tri važna razloga zašto je korisno izraziti ih:

- odlično je otkriti emocije osobi koja neće iskoristiti situaciju niti vašu ranjivost, jer se na taj način oslobađate pritiska koji može značiti priličan stres;

- skrivanjem osjećaja možete ostaviti sasvim pogrešan dojam da vam nije stalo te na taj način povrijediti ili odbiti druge ljude;

- ako vas netko uzbudi ili pred vas postavlja previše zahtjeva, a vi ne pokazujete jasno svoje osjećaje, teško da će ta osoba postati svjesna situacije, pa neće učiniti ništa da se situacija razjasni ili promijeni.

Izražavanje emocija poboljšava vaše asertivne sposobnosti (pojednostavljeno rečeno, sposobnosti da jasno izrazite stavove i osjećaje). Saznanje da možete izraziti osjećaje a da ne budete previše ranjivi veliki je saveznik u brojnim životnim situacijama.

Čovjek koji dobro i jasno izražava emocije rijetko dolazi u konflikte u kojima je on ili druga osoba povrijeđena, jer se oko njega ne stvaraju često nesporazumi oko emocija.

Kad izražavate osjećaje, dobro je naći određenu mjeru, a kako biste savladali vještinu primjerenog iskazivanja emocija, treba određeno iskustvo pažljivog promatranja reakcija drugih ljudi i u početku malo izvježbane pažnje u iskazivanju emocija, koja će kasnije prerasti u automatizam i naviku.

Preuzeto s T-Portal

Kako cijelo vrijeme pričam o izražavanju emocija, o tome koliko je tko otvoren po tom pitanju, odlučila sam staviti jedan test (koji je zapravo i pravi razlog zbog kojeg ovo pišem).

SKALA EMOCIONALNE EKSPRESIVNOSTI:
prilagođeno prema Kring &Co, 19945.

Razmislite o svakoj od dolje navedenih tvrdnji i označite u kojoj mjeri se te tvrdnje odnose na vaše tipično reagiranje:

A – uopće se ne odnosi na mene
B – uglavnom se ne odnosi na mene
C – uglavnom se odnosi na mene
D – u potpunosti se odnosi na mene


1. Ponekad ni sam/a ne znam što osjećam................................................A B C D
2. Smatram da jasno pokazujem što osjećam............................................A B C D
3. Svoje osjećaje držim za sebe..............................................................A B C D
4. Ne volim ljude koji ne znaju pokazati kako se osjećaju............................A B C D
5. Ljudi mogu lako primijetiti kako se osjećam.............................................A B C D
6. Drugi me često doživljavaju kao ravnodušnu osobu................................A B C D
7. Lako se rasplačem pred drugim ljudima (ovdje se ne
ubraja plakanje na filmove)...................................................................A B C D
8. Ne volim ljude koji ne mogu kontrolirati svoje emocije.............................A B C D
9. Čak i kad imam duboke emocije, ne volim da to drugi vide.....................A B C D
10. Pokazivanje emocija je znak slabosti.....................................................A B C D
11. Ne mogu sakriti svoje osjećaje...........................................................A B C D
12. Jasno izražavanje emocija za mene je znak iskrenosti.........................A B C D

BODOVANJE: Pitanja pod rednim brojem: 1., 3., 6., 8., 9., 10.:
A=4
B=3
C=2
D=1
Pitanja pod rednim brojem: 2., 4.,5., 7., 11., 12.:
A=1
B=2
C=3
D=4


Dakle: što je veći broj bodova- veća je emocionalna ekspresivnost Maksimalan broj bodova je 48, a prosjek je nekih 35-38. Ono što je mene iznenadilo jest da su dečki imali vrlo visok broj. No, u usporedbi sa mnom, SVI imaju visok broj bodova. Ispočetka nisam vjerovala i bila sam uvjerena da sam ili lagala ja ili da su lagali drugi. Ali, svi tvrde da su bili iskreni, a meni se kada sam ponovna išla rješavati, broj bodova smanjivao, morala sam se pomiriti s činjenicom da sam fenomen i da je moja emocionalna ekspresivnost, ne niska, nego PRENISKA. Bolesno niska. Najniža među svima koji su rješavali, a bilo nas je 40-ak. Moj broj bodova je, tadam tadam. 21. Hvala hvala. Znam da hitno moram posjetiti psihijatra.
Kolika je vaša???

19:31 | Komentari (23) | Isprintaj | #

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.