Crni labud
Black Swan
psihološka drama / triler; SAD, 2010.
Režija: Darren Aronofsky
Uloge: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershe
Scenarij: Mark Heyman, Andres Heinz, John J. McLaughlin, Andres Heinz
Nina Sayers (Natalie Portman) mlada je i ambiciozna balerina čiji se život u potpunosti svodi na ples, a na svakom koraku ima podršku svoje majke Erice (Barbara Hershey), nekada također balerine. Ninina dobiva jedinstvenu priliku kada umjetnički direktor Thomas Leroy (Vincent Cassel) umirovi glavnu balerinu Beth Macintyre (Winona Ryder) i Nini dodjeli glavnu ulogu u premijernoj izvedbi "Labuđeg jezera".
Za ono što ćete o mom odnosu s Darrenom Aronofskym pročitati u prvim redcima ovog teksta trebalo mi je dosta hrabrosti i to iz opravdanog razloga da će me neki od vas možda otpisati kao čovjeka koji voli film i koji se koliko – toliko u film razumije. Naime, propustio sam i
Pi i
Rekvijem za snove i
Fontanu , zapravo sve što čini Aronofskog i jedini njegov film koji sam pogledao prije
Crnog labuda bio je
Hrvač, što jasno objašnjava zašto od autora i
Crnog labuda nisam očekivao ništa posebno i zašto sam
Labudom pomalo impresioniran.
Prije nekoliko dana imao sam raspravu s jednim od svojih cijenjenih kolega u kojoj sam se u kontekstu filmova nominiranih za nadolazeće Oscare izjasnio da mi je
Inception Christopera Nolana trenutno najbolji film nominiran za ovogodišnju prestižnu nagradu (NAPOMENA – nisam još pogledao
Društvenu mrežu,
True Grit i
Kraljev govor). Središte rasprave je bila kolegina argumentacija oko pretencioznosti
Inceptiona. Iako se ovdje možda čini glupo spominjati Nolanov
Inception i uspoređivati ga s
Crnim labudom, ja sam ipak u tome pronašao način da se izrazim koliko
Crnog labuda smatram posebnim i u najmanju ruku fenomenalnim filmom. Do kakvog god zaključka o pretencioznosti
Inceptiona došli, u usporedbi s
Crnim labudom Nolanov film zaista djeluje kao silovanje umjetnosti i s očitom namjerom da se nešto promjeni ili istakne. Nasuprot toga, Arronofsky je jednostavno napravio film radi filma i podsjetio me da u ovom suvremenom ispražnjenom Hollywodu još uvijek ima onih koji film shvaćaju prije svega kao umjetnost. Aronofsky stvara neponovljivu atmosferu i kroz sve ono što čini film, scenarij, glumu (fantastična Natalie Portman), tehniku snimanja itd., prodire u opsesiju pojedinca i najdublje ponore ljudske svijesti. Jednostavno rečeno - tako se stvara umjetnost.
Možda u isticanju ovog filma pretjerujem i možda se jednostavno radi o efektu prvog dojma ili mojoj neupoznatosti s očitom genijalnošću opusa i stila Aronofskog, ali
Crni labud naspram većine onoga što je u Hollywoodu snimljeno u posljednje vrijeme zbilja djeluje kao remek- djelo.
Na kraju krajeva, jedno je sigurno –
Crni labud potaknuo me da nadoknadim sve ono što sam od Aronofskog propustio.
Ne propustiti!!