15.07.2007., nedjelja

Prvo online kino




Nezavisna filmašica Mary McGuckian pokreće novi filmski site čiji je moto: ''Ne igra u vašem kinu!''

Njen site MoviePol, koji bi trebao zaživjeti krajem ljeta, direktni je odgovor na frustracije nezavisnih redatelja, koji se uporno bore da im se filmovi, unatoč najezdi blockbustera, prikažu u američkim kinima.

^ članak


Izgleda da se ono što je George Lucas rekao prije dvije godine ovih dana obistinjuje sve bržim koracima. Među ostalim:

American movies are too expensive. "The average [Hollywood budget] is something like $60 million, [but] the average cost of making a movie in Europe is $3.5 million. That's the way things are really competing. I think the American film industry is going to become like the rest of the world -- and people won't get paid as much."
Movie theaters don't matter... "For studios, the fact is that the theatrical film market is less than 10% of their business -- it's very, very small. I mean, you could chop that off in a second, and it wouldn't even bother them -- they're just doing it as a promotional thing."


Nije to ništa posebno novo niti nešto što prosječan vlasnik kompjutora i magarećeg ljubimca neke vrste na desktopu sam ne bi mogao predvidjeti, ali sama brzina kojom se sve to odvija... Jedne godine nabavljaš kućno kino, godinu dana kasnije prestaješ ići u videoteku jer ionako ne možeš naći išta osim trenutnih hitova, a u međuvremenu si i naučio pretvarati .avi u dvd, a tada, budući da nisi više osuđen na kompjutorski ekran, ne skidaš samo stvari koje ti nalažu vlastite kompulzije (npr. sezone serija koje još nisu prikazane u nas), već i poneki film koje ti preporuči tvoj frend Amer s tamo nekog foruma pa tu i tamo koji klasik koji HTV nikako da prikaže i tako u nedogled... Par godina kasnije, dvd je već na izdisaju, kao i pojam holivudske zvijezde, a sad eto i blockbusteru slijedi paljba.

Ono što će biti najzanimljivije pratiti je pomak vrijednosti. Hoće li marketinški odjeli velikih američkih studija (npr. onaj gmaz u Paramountu koji je prošle godine javnosti objasnio kako su raskinuli ugovor s Tomom Cruiseom zbog njegovog ponašanja, a ne zato što su mu njegovi ljudi uspjeli isposlovati besramno visok postotak zarade na hitovima u kojima se pojavljuje, ili ona zvjerad koja vodi Weinstein Co. i tu i tamo napravi smeće od filma tipa Factory Girl i onda ga prodaje ne samo putem javnih ispada svoje preglumljene zvijezde i imena poput Warhola, već se i u nastojanju grabljenja publiciteta ne ustručavaju posegnuti i za tračevima najprljavije vrste i upotrijebiti ih u medijskom borbi protiv jednog Boba Dylana) i dalje održavati holivudski sistem iznad površine, ili će globalna umreženost i, u krajnju ruku, prezasićenost specijalnim efektima i ispranim facama koje dobivaju uloge proporcionalno svojoj izloženosti u medijima, učiniti svoje? I ako Hollywood izgubi bitku, koliko je vjerovati anarhiji? Anarhiji marketinga? Anarhiji ukusa? Ima li globalna populacija bolji ukus od onog ciljanog američkog mužjaka u dobi između 16 i 25 godina koji je dosad hranio tamošnje blagajne? Što gledaju Kinezi ovih dana na svojim superkvalitetnim piratima tipa Backstroke of the Sith?

Kakvo je uopće stanje u tom Hollywoodu u zadnjih nekoliko desetljeća?

Jedan čovjek napiše sažetak mogućeg scenarija i možda ga proda. Drugi čovjek, koji ili ima već nekakvo ostvarenje iza sebe ili veze (ista stvar, više manje), piše sam scenarij. Treći ga pegla. Producenti, režiser i zvijezde kažu svoje. Ako ih se, naravno, uopće uspije okupiti na jednom mjestu kako bi se išta ikome prodalo i našlo sponzore. Na kraju dana, čudo je da ijedan film ima smislen početak, sredinu i kraj, a kamoli išta više. Originalni scenariji se ne otvaraju dok se autor ne odrekne gotovo svih prava na svoj rad, a i onda ih je gotovo nemoguće prodati velikom studiju, barem ljudima koji nemaju većih filmova iza sebe. Scenaristi posežu za predlošcima kako bi prošvercali svoje ideje na veliki ekran. Fanovi predložaka šize zbog silnih promjena. I tako u nedogled.

Gledam samo popis scenarista za treći dio serijala o Jasonu Bourneu. Tony Gilroy, koji je pisao prva dva filma. Scott Burns, zasad prilično nepoznat, koji je naveden kao producent aktualnog dokumentarca The Inconvenient Truth. George Nolfi (Timeline, Ocean's Twelve). Paul Attanasio, jedan od glavnih faca dobrog starog Homicidea, koji ovih dana piše i producira seriju House M.D., a iza sebe ima jednog Donnieja Brasca i The Quiz Show.

Na stranu s time što se film automatski strmoglavo penje na listi ajdeizađivećjednom, zar je stvarno potrebno imati tri manje poznata scenarista plus Attanasija plus jednu legendu kao što je Tom Stoppard? Kao prokleti Real Madrid, samo s manje logike, jer će film na kraju prodati traileri, prva dva filma, Ludlum i Matt Damon, a pitanje je koliko se taj silni scenaristički talent međusobno nadopunjuje, a koliko ograničava i razvodnjava.

S druge strane, skoro svake godine se među potencijalne oskarovce probije jedan manji film, napravljen baš po originalnom scenariju, bez međunarodno poznatih glumaca, bez veće face od režisera. Obično je to solidan filmić koji bude nominiran za neku od sporednih kategorija. Pretprošle godine, bio je to Junebug, u Americi prozvan "najboljim filmom godine kojeg nitko nije vidio," za kojeg je Amy Adams bila nominirana za najbolju sporednu ulogu.



Prošle godine, s nešto većim uspjehom (nominacija za glavnu ulogu) i nešto poznatijom facom (Ryan Gosling), to je bio Half Nelson. Nikom neće promijeniti život, ali je definitivno jedno od boljih iznenađenja prošle godine.



Još jedan film koji se probio do ovogodišnje dodjele Oscara bio je Pan's Labyrinth, ratna pričica ispričana kao bajka, uz naglasak na povratak na gnjusniju stranu priča za djecu, koja je pokupila nekoliko kipića, par BAFTA-inih nagrada, čak i par Saturna, itd.



Koliko mi je poznato (bez provjere), Junebug kod nas nije ni stigao do videoteka, a ostala dva tek trebaju doživjeti premijere na predstojećim festivalima. Koje neki ljudi imaju vremena posjećivati, a drugi nemaju.

Lijepo je znati da ćemo mi iz druge skupine možda uskoro dobiti uljuđenu alternativu čekanju do besvijesti i prokletom lopovluku. :)


- 03:57 - Komentari (0) - Isprintaj - #