petak, 25.07.2008.

O Ognju i Simarglu

Ime ovoga bo瀉nstva razlicito je zabiIje瀍no: Nestor ga bilje瀒 razdvojeno na Sim创 i R'gl创, dok ga kasnije spomenici bilje瀍 kao Semor创gl创.
U svakom slucaju je Simargl bio bog lokalnog karaktera, a tvrdnja, da Simargl uopce ne pripada slavenskom Panteonu, kod tolikih vjerodostojnih
spomenika, i suvi歟 je smjela. /L. Liege: op. cit. pg. 124./
Samim imenom vrlo je te歬o odrediti svojstvo ovoga slavenskog bo瀉nstva, i to tim prije, 歵o mu je i ime razlicito zabilje瀍no. Izvori nam opet osim zabilje歬e njegova imena ni歵a vi歟 o njemu ne kazuju. Sva nagadanja slavenskih mitologa o funkcijama ovoga bo瀉nstva su samo hipoteze.
Ipak je tvrdnja Liegeova, da se etimologijom imena Simarglova, pa bilo da se cita zajedno ili razdvojeno, ne dobija na slavenskom jeziku nikakav smisao, i da je ovdje rijec o nekom stranom bo瀉nstvu, neosnovana. Liege zato ipak tumaci "na svoju odgovornost" Simargla kao
Sedmoroglav tj. kao boga sa sedam glava. Dovodilo se ime Simarglovo u vezu sa jednim tekstom iz Biblije koji glasi: "Svaki je narod stvorio sebi bogove. Ljudi Gutini stvori歟 Nergala; ljudi Hamatini nacini歟 Ashila". N. Gedenov, a s njim i Jagic, vide u Simarglu pokvareno grcko: Sem Herakles. Bielovski je na svaki nacin pogrije歩o, kad smatra Simargla za neku zamjenu Svaroga.

Image Hosting by Picoodle.com

Iznosim ovdje jednu zanimljivu etimolosku analizu:
Rijec Simar'gl ili Simar'gl创 analizirat cemo na Sima i r'gl创 kako ih i spomenici cesto navode. Drugi dio rijeci r'gl创 dovodimo u vezu sa korijenom r'g, r'y- a to je na glagol rg-ati ili kao kompozit izrgati. U nas se cesto cuje pridjev izrgan u znacenju izraden, iskidan. Tako se na
primjer ka瀍: "izrgo se od rada". Taj glagol rgati znaci upravo kidati (u nas se cuje jo i glagol gurnuti: to je taj isti glagol: rgnuti grnuti gurnuti).
Znacenje rgati (kidati) mo瀍 se pro歩riti i na glagol tjerati, goniti. Ima u nas rijec "roga" 歵o znaci otkinut komad drveta, kolac, batina (vezuje se stoci za noge da se ne razbje瀍).
Rijec r'gl创rastavili bismo na r'g-l创; nastavak l创 je ne歵o obicno u starosl. jez. na primjer: pek-l创, 歵o znaci pakao. R'gl创 bi dakle znacilo tjeranje, kidanje, gonjenje, odbijanje (gonilac odbijac).
Ako sad sa ovim znacenjem drugog dijela rijeci razmotrimo rijec "Sima r'gl创 ", dobili bismo Simargla kao onoga koji goni Sima. Ako medutim, uzmemo 奱farikovu zabilje歬u toga bo瀉nstva tj. Zima r'gl创, dobit cemo onoga koji goni Zimu, studen. Sima r'gl创 bi prema tome bio bog koji goni i tjera zimu, dakle bog Zimogonja.
Ovaj tumac cini se blizak istini, i daje nam ujedno i pobli瀍 odredenje boga Simargla i njegove funkcije na slavenskom Olimpu.

| 18:17 | Komentiraj (5) | Print this! | #

ponedjeljak, 14.07.2008.

Mokosh - Magna Mater Slavena

Moko je ostatak kulta Majke Zemlje koji je bio narocito sna瀉n kod naroda s ratarskim obicajima. Korijenje imena jest 杕ok (znacenja : mokra, mociti), ali isto tako ukazuje se na sanskritsku etimologiju od 杕akha (znacenja: plemenito, bogato). Ona stri瀍 ovce i prede vunu.
Luta maskirana kao 瀍na i posjecuje kuce obavljajuci kucne poslove. Nocu se ostavlja pramen vune kao ponuda Moko歩. Smatra se da je ona u pocetku imala ulogu kucnog duha. Moko je tamna kao 歵o je i crna plodna zemlja. Po nekim slavenskim legendama ona je 瀍na boga Svaroga.
Na njen nagovor, Svarog je odlucio stvoriti na zemlji bice koje ce izgledom biti kao on. Udahnuo je 瀒vot jednom hrastu iz kojeg je nastao prvi covjek, Moko je udahnula 瀒vot drugom covjeku i nastala je prva 瀍na.

Image Hosting by Picoodle.com

Njen kip u hramovima je u sjedecem polo瀉ju kao i Svarogov. Na njemu su rezbareni razni predmeti iz domacinstva i likovi 瀍na. Njoj u cast prali su se kipovi i drugi idoli u vodi. Bila je to tzv. mat syraja zemlja - vla瀗a zemlja (povezano s 瀍nskom spolno歝u).
Zemlju, vrlo cesto zvanu svetom, okru瀠je niz tabua kao npr. zabrana zabijanja kolaca u nju prije proljetnog praznika, ona je tada noseca i uskoro ce radati novi 瀒vot - 玊ko udara zemlju, udara majku svoju po trbuhu. Cak i pad na zemlju bio je negdje smatran uvredom nanesenu njoj. Tada se trebalo ispricati svetoj zemlji da ne bi do歭o do posljedica nakon pada ( lomova ili uganuca).
Zabrana cupanja trave u tom vremenu bio je takoder odraz po歵ivanja prema nosecoj Zemlji -
玊ko travu cupa, taj cupa kosu majci svojoj. Vrlo cesto se o zemlji narod izra瀉vao kao o 玱noj koja je bogata.
Kod mnogih Slavena Moko je kasnije bila shvacana kao kucni duh, cuvarica 瀍nskih poslova i polja - 玀oko nadgleda kucu, 歵iti prelje, ponekad uznemiri 瀍ne koje predu, nadgleda ovce, stri瀍 ih... Za nju, pored 歬ara za 歩歛nje, ostavlja se i pramen vune.Kao 瀍nsko
bo瀉nstvo ostala je najdu瀍 u sjecanju 瀍na, no svi su ju slavili kao 瀍nski aspekt kosmickog poretka. Jo do XVI. stoljeca kr歝anski svecenici prilikom ispovijedi obavezno su pitali svaku 瀍nu: 獼esi li i歭a k Moko歩?. Unatoc tome, ostala je Moko u sjecanju naroda sve do dana歯jih dana. U umu samosvjesnog, tragajuceg za prekinutim vezama s prirodom, slobodnog covjeka danas vraca svoj sjaj i svetost na歛 jedina Zemlja, Majcica Moko!

| 21:03 | Komentiraj (9) | Print this! | #

<< Prethodni mjesec | Sljede鎖 mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

Copyright DVERI PERUNOVE - Design touch by: Tri mudraca, hosted by croBLOGeri.com


Komentari On/Off

< srpanj, 2008 >
P U S P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Kolovoz 2009 (1)
Prosinac 2008 (1)
Studeni 2008 (1)
Rujan 2008 (2)
Kolovoz 2008 (1)
Srpanj 2008 (2)
Travanj 2008 (1)
O瀠jak 2008 (3)
Sije鑑nj 2008 (1)
Studeni 2007 (3)
Rujan 2007 (1)
Kolovoz 2007 (5)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


...a no鎢 Veles hodi Svargom po mlijeku nebeskom do svojih zdanja i zorom nam vrata svoga hrama otvara. A mi o鑕kuju鎖 da nas primi u blistavi hram, pojemo pjesme i Velesa slavimo od vijeka do vijeka kao jaganjci 鑙sti. Veles je precima na歩m podario znanja da zemlju oru i travu siju i 瀒to 瀉nju u poljima rodnim, da snop u ku鎢 stavljaju i po歵uju kao oca bo瀉nskog. Slava na歩m o鑕vima i materama 歵o nas nau鑙歟 da bogove po歵ujemo i pokaza歟 nam put Prava koji slijedimo i bogovima slavu pojemo i Slaveni smo...

Knjiga Velesova

MORANINA USPAVANKA

Sad ste moji svi odreda,
I vi 歵o celujete ikone Bizanta,
I vi pod okriljem Mletaka i Rima,
Svi vi me饀sobno 歵o se krvite.
Nikada niste bili jedan uz drugoga te歯je,
Krv se va歛 opet pod zemljom me歛
U veliku Slovensku ponornicu.
Iz nje 鎒 vam postojbinske ni鎖 lipe
I leske i divlje tre歯je.

Svi vi starinom iza Karpata,
I vi opaljeni od vreline zraka
I vi beloliki, glave ruse,
I vi 歵o ustajete protiv Bizanta,
I vi 歵o ustajete protiv Mletaka,
Svi vi zava餰ni,
Hodite u tiho carstvo meni
I u njemu se tesno zbite,
Otvorena su vam 歩rom vrata.
Zauvek
Tu se pomirite
U nedrima zemlje sme餰,
Zaboravite pod nebom jata,
Zaboravite zvezde i mrave,
Zaboravite obale i me餰.

Desanka Maksimovic






Radovi ruskog slikara Vsevoloda Ivanova:

SLIKA1
SLIKA2
SLIKA3
SLIKA4
SLIKA5
SLIKA6
SLIKA7
SLIKA8
SLIKA9
SLIKA10
SLIKA11
SLIKA12
SLIKA13
SLIKA14
SLIKA15
SLIKA16


Blog.hr koristi kola鑙鎒 za pru瀉nje boljeg korisni鑛og iskustva. Postavke kola鑙鎍 mogu se kontrolirati i konfigurirati u va歟m web pregledniku. Vi歟 o kola鑙鎖ma mo瀍te pro鑙tati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr sla瀍te se s kori歵enjem kola鑙鎍. Za nastavak pregleda i kori歵enja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Sla瀍m se".Sla瀍m se