Draxblog 2

ponedjeljak, 21.11.2005.

MINI-RECENZIJA: Burne dvadesete (1939)

BURNE DVADESTE
(THE ROARING TWENTIES)

uloge: James Cagney, Joan Blondell, Humphrey Bogart, Jeffrey Lynn, Priscilla Lane
režija: Raoul Walsh
proizvodnja: Warner Bros, SAD, 1939.
izdanje: Intercomm Issa
trajanje: '

Burne dvadesete možda nisu najbolji naslov u "Warnerovoj" DVD-kolekciji klasičnih gangsterskih filmova, ali su svakako najutjecajniji. Možda najbolji primjer je sam naslov "Burne dvadesete", kojeg su s vremenom i ozbiljni povjesničari posudili kao najkraći opis jednog od najdinamičnijih, najživopisnijih, a po mnogima i najdekadentnijeg razdoblja američke, a i svjetske, povijesti. 1920-e su u SAD bile razdoblje dramatičnih promjena izazvanih činjenicom da se nova svjetska sila u prvom svjetskom ratu naglo obogatila na račun Evrope. Naglo je porastao životni standard, a s njim se pojavila moderna i urbanizirana srednja klasa, masovno proizvedeni automobili kao njen statusni simbol, slično kao i radio, zvučni film i mnogi druga čuda tehnike. Promjene su bile i na kulturnom planu, gdje je Prohibicija, umjesto da SAD vrati konzervativnim korijenima, potakla ne samo stvaranje modernog organiziranog kriminala nego i liberalni, odnosno hedonistički svjetonazor oličen u kratkim suknjama i jazz glazbi.

Temeljen na knjizi njujorškog novinara Marka Hellingera, Burne dvadesete to razdoblje nastoje ispričati kroz priču o Eddieju Bartlettu (Cagney), običnom malom čovjeku koji se iz rovova prvog svjetskog rata vraća kući u predvečerje Prohibicije te s vremenom, kao i milijuni drugih Amerikanaca, upravo u kršenju tog nepopularnog zakona počne vidjeti priliku za brzo bogaćenje. Cagneyev lik, za razliku od Državnog neprijatelja ili Anđela prljava lica, nije psihopat ili prekaljeni kriminalac, slično kao što i Burne dvadesete, za razliku od mnogih drugih klasičnih gangsterskih filmova 1930-ih nemaju toliko socijalni, koliko nostalgični prizvuk. Snimljen je na samom kraju desetljeća, kada su mnogim kino-gledateljima već počele blijediti uspomene na svijet nestao s krahom njujorške burze i kojima je prikaz bezbrižnog, raskalašnog života kojeg su mnogi od njih bili uživali izgledao fantastično poput MGM-ovih mjuzikala.

To, dakako, ne znači da Burne dvadesete nisu napravljene u skladu s pisanim i nepisanim pravilima Hollywooda 1930-ih, pa je "obični" Bartlett okružen s dva moralna arhetipa kao poslovna partnera i prijatelja - pohlepnim i beskrupuloznim Georgem Halyjem (Bogart u jednoj od svojih posljednjih uloga negativaca) i idealističkim Lloydom Hartom (Lynn) koji šverc alkoholom zamjenjuje manje profitablinim ali poštenijim poslom odvjetnika. Bartlett će se s potonjim sukobiti oko dražesne barske pjevačice Jean Sherman (Priscilal Lane) koja kao da simbolizira budućnost Amerike. S obzirom da u završnim scenama filma Hart pravi jasne aluzije na Roosevelta i njegovu "New Deal" politiku 1930-ih kao antitezu pohlepi i korupciji 1920-ih, nije teško pretpostaviti kojem će se od njih dvojice Jean prepustiti.

No, Burne dvadesete su fascinantan film čak i kada budu izvađene iz svog političkog, ekonomskih ili kulturnog konteksta. Walsh, jedan od najplodnijih i najiskusnijih režisera klasičnog Hollywooda, ne samo što je u stanju izvući maksimum iz glumačke ekipe (uključujući Cagneya, s kojim će surađivati u Bijelom usijanju) nego pokazuje i zavidnu vještinu u vođenju zapleta i priče koji su zanimljivi i nakon više od šest i pol desetljeća. Posebno valja istaći kombinaciju igranih i dokumentarnih snimaka kojima narator komentira najvažnije povijesne događaje - postupci koji će poslije postati standard u mnogim sličnim filmovima. No, najvažnije od svega jest to da su Burne dvadesete film koji ima univerzalno značenje i čije likove može prepoznati svatko onaj koji je imao nesreću da mu se obistini kineska kletva o "zanimljivim vremenima".

Dodaci na DVD-u su prilično bogati te uključuju "Warnerovu noć u kinu" iz 1939. godine. Prvi je filmski žurnal koji pokazuje američku publiku više zabavljenu Svjetskom izložbom u New Yorku nego ratom koji će iste godine izbiti u Evropi, Tex Averyjev crtić koji parodira gangsterske filmove s Edwardom G. Robinsonom, kratki komični skeč i simpatični kratki protofeminsitički mjuzikl o gradu u kome su na jedan dan vlast preuzele žene. Samim "Burnim dvadesetima" je posvećen kratki dokumentarac te uobičajeno temeljiti audio-komentar filmskog povjesničara dr. Lincolna Hursta.

OCJENA: izvrstan (++++)

- 00:16 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>