Hrvatski "Big Brother" kao potonuće Evrope u balkanski mulj
(Napomena: Originalni tekst trebao je biti objavljen u petak, ali se objavljuje tek sada iz tehničkih razloga)
Slično kao i "Bar" na svom neslavnom početku, tako se nakon određenog vremena i druga sezona hrvatskog "Big Brothera" polako ali sigurno iskristalizirala kao vjerni odraz hrvatske stvarnosti, i to daleko jasnije nego prva sezona, iako je u potonjoj daleko u većoj mjeri na djelu cenzura i manipulacija.
Prije godinu dana Hrvatska je tek bojažljivo kucala na vrata velike EU-kuće te se njen politički, ekonomski i kulturni establishment nastojao po svaku cijenu prikazati što drukčijim od svega onog što se vezuje uz Balkan, dakle kao "europejski", "liberalan", "kultiviran" i "prosvijećen". Takva su se nastojanja reflektirala i na "Big Brother", odnosno na sastav kandidata, što je u jednom od intervjua i priznao Mario Kovač, jedan od glavnih članova produkcijskog tima. Gotovo svi kandidati su, na ovaj ili onaj način, pripadali onome što se u Hrvatskoj voli nazivati "urbana kultura" odnosno "zdravi đir" i u kome je, da citiramo jednog od kandidata, Anu Gotovac, "nacionalizam" bila korišten kao ružna riječ.
Godinu dana kasnije situacija se skroz promijenila. Hrvatska je na putu da postane dio EU i, ma koliko mnogi u Hrvatskoj htjeli vjerovati u suprotno, to je u najmanjoj mjeri posljedica bilo čega na što bi Hrvatska mogla imati kakav utjecaj. U pitanju je prilično jeftina i providna igra u kojoj su geopolitički i ekonomski interesi imali daleko veću važnost od nekakvih tričarija kao što su ljudska prava, tolerancija, građansko društvo, pravna država ili moderne "evropske" vrijednosti. Svima će s vremenom postati jasno kako su kriteriji pripadnosti "Evropi" bitno sniženi, odnosno da će takvima postati. A ono što se dešava na natjecanjima za Pjesmu Eurovizije jasno pokazuje kako će se u budućnosti "prosvijećeni" Zapad morati prilagođavati "divljem" Istoku a ne suprotno, što znači da će balkanski standardi postati evropskima umjesto obrnutog procesa koji je temelj eurofilske misli u Hrvatskoj i drugdje.
Tih trendova je RTL Televizija, kao komercijalna televizija ovisna o rejtingu i reklamama, daleko svjesnija od ostalih medija. I zato se druga sezona "Big Brothera" počela baždariti prema onome što će postati kulturna norma na ovim prostorima.
Isto kao što je "Bar" prikazao hrvatsku mladost kao gomilu primitivnih, lijenih, bezobraznih niškoristi kojima je cilj zaraditi kruha bez motike, tako "Big Brother" sada pokazuje kako u hrvatskom društvu caruje primitivizam, anti-intelektualizam, neobrazovanost i nesnošljivost prema svemu što odskače od stereotipa.
Večeras će se, ako je vjerovati kladionicama, sve to ispoljiti u konačnom izbacivanju Kristine - djevojke koja šarmom, ljepotom, inteligencijom i smislom za zabavu odskače od svih ispraznih likova koji gledatelje "zabavljaju" svojim besposličarenjem u Dubravi. Kristina je u usporedbi s njima predstavljala osvježenje, ali je isto tako na duži rok poremetila neke korporativne planove i unaprijed pripremljeno veliko finale između Hamdije, Matka, Kristiana i Lane. Zato je produkcija vještom montažom i psihološkim manipulacijama isprovocirala vjerski sukob u Kući pri čemu je Kristina svojom beskompromisnom obranom agnostičkih stavova i kritikom Katoličke crkve navukla trajnu omrazu od licemjerne hrvatske javnosti i još licemjernijeg establishmenta. Kada je, u skladu sa željama producentskog tima, nominirana u paru s tihim, šutljivim i simpatičnim katoličkim seljačićem Ivanom, njen izlazak je postao skoro u potpunosti izvjestan, iako ankete - u kojima obično sudjeluju nešto mlađi i kultunro još nedovoljno kondicionirani ljudi - ukazuju na prilično izjednačenu utrku.
I što će nakon Kristine - koja je predstavljala jedinu pravu alternativu - ostati u "Big Brotheru"? Ostat će hrvatska sadašnjost uobličena u Hamdiji čija tri razreda osnovne škole predstavljaju budući prosjek hrvatskog obrazovanja, u Matku i njegovom thompsonovskom desničarenju koje će postati krajnji doseg hrvatske političke misli, u polupismenoj "jet set wannabe" frizerki Lani kao idealu hrvatske žene, te, konačno, u "altronativcu" Kristianu čiji dredovi, tetovaže i pirsinzi kriju najgoru moguću kombinaciju sva tri prethodna lika.
A da li je uopće moglo biti drukčije u showu koji taj odraz te iste hrvatske stvarnosti ima i među vlastitim voditeljskim i produkcijskim kadrovima?
|