Pješak,dama,kralj-mat!

02 prosinac 2012

Držala sam da je šah najdosadnija igra na svijetu stvorena za uštogljene i introvertirane jedinke.Sjećam se kad sam bila mala da su na nekom tv programu imali emisiju o šahu i dok bih pratila glas naratora kako objašnjava poteze i gura figure po zidnoj ploči kod mene bi se javio refleks zijevanja i pospanosti odnosno krajnje dosade.Trebalo mi je dobrih trideset godina da promijenim mišljenje o šahu.

"Uvijek sam pomalo sažaljevao čovjeka koji ne zna da igra šah,
kao što bih sažaljevao čovjeka kome je ljubav ostala nepoznata.
Šah, kao ljubav, kao muzika, ima moć da ljude čini sretnima."
(Siegbert Tarrasch)


Naslov posta posudila sam iz knjige "Šahovski tečaj za početnike" kroz koju upijam znanje o mojoj novootkrivenoj ljubavi,šahu.Obično kažu da kad je učenik spreman pojavi se učitelj ,a moj učitelj pojavio se u liku mog desetogodišnji sina koji šah shvaća vrlo ozbiljno.Sve je počelo kad me ljetos izazvao na partiju šaha.Pristala sam iz čiste želje da provedem vrijeme sa svojom malom ljubavi na način koji se njemu sviđa,a osim toga iako mi je šah bio nešto poput pilule za spavanje ipak su me kao beznadnog romantika obarale šahovske ploče.Kad smo bili podstanari ,na tavanu kuće u kojoj smo živjeli pronašli smo prekrasan veliki,drveni šah i dobili dopuštenje da postanemo njegovi vlasnici.Imali smo sve što je bilo potrebno da se dobro zabavljamo zajedno.Sjećam se da me nakon prve partije preplavilo ushićenje jer sam znala gotovo sva kretanja šahovskih figura.Uzbuđeno sam trčarala po stanu i vikala da znam igrati šah .Uskoro sam ploču počela čitati poput napetog krimića. Odigrali smo mnoge partije od tada i dobila sam dojam da cijeli život da oslikati u par dobrih partija šaha.

"Šahovska ploča je svijet, figure su pojave u Univerzumu, pravila igre su ono što zovemo Zakoni Prirode, a igrač sa druge strane ploče je skriven od nas." Thomas Huxley


Kako sam počela proučavati knjigu posebno su me zainteresirala šahovska otvaranja i nisam se previše iznenadila da sam nesvjesno najviše koristila škotsko otvaranje koje preporučuju temperamentnim igračima jer se nakon toga odmah prelazi na stvar i ide u akciju.Nasmijalo me to šahovsko razotkrivanje moje osobnosti i temperamenta te načina kako funkcioniram u životu.

Image and video hosting by TinyPic

Problem s tim otvaranjem je što se u središnjici pogubim i dobijem mat.Previše strasti,kako u šahu tako i u životu, možeš platiti glavom.Osim toga forsiranje istog dovest će te u začarani krug.To je ono kad ponavljaš istu stvar i očekuješ druge rezultate.

"Kada igrač odluči da promjeni otvaranje, to je znak da napreduje!"
(Viktor Korchnoj)


Razvoj igre i borba koja se odvija na sredini šahovske ploče identična je životnom preživljavanju i traženju najboljih rješenja u kriznim situacijama.Svaka figura ima različite sposobnosti i snagu, a ako surađuju pobjeda je osigurana no nije jednostavna.

"Biti uporan i izdržati kad partija dosegne krizu jedno je od najvećih šahovskih umijeća."Ludek Pachman


Rješenja da razmrsimo svoje živote nam obično dolaze na neočekivane načine u obliku odgovora koje nismo u stanju razumijeti jer izgledaju paradoksalno ali funkcioniraju.

"Šahovski problemi su puni paradoksa i originalnih ideja".Kasparov


Pješaci u šahu su najmanje figure i za razliku od ostalih kreću se samo prema naprijed.Za njih ne postoji osvrtanje i uzmicanje.Iznimno su hrabri, a ako stignu do kraja ploče mogu postati veliki.Mali koraci mogu donijeti veliki uspjeh.

U životu je kao u šahu: običan pješak može postati kraljica.


Često u životu donesemo krive odluke zbog kojih si zakompliciramo život.Skloni smo negirati sve ono što je destruktivno za nas i zbog toga se ne usuđujemo pogledati istini u oči.No kako problemi neće nestati prije ili kasnije suočit ćemo se sa posljedicama svojih odabira.

"Poslije lošeg otvaranja, nada je u središnjici.
Poslije loše središnjice, još postoji nada u konačnici.
Ali jednom kad ste u konačnici, došao je trenutak istine".(Edmar Mednis)


Nakon trenutka istine ili šah-mata važno se sjetiti da se iz poraza najviše nauči i bilo bi dobro započeti novu partiju jer

"Kakav bi izgledao šah bez glupih grešaka?" Kurt Richterm


Image and video hosting by TinyPic

"Šah je tako inspirativan da ne mogu da vjerujem, da je bilo koji igrač u stanju da ima zle misli tokom igre"Wilhelm Steinitz.


Let's Play!

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.