O svemu by DARGAN

ponedjeljak, 28.05.2007.

Kako kupiti polovni automobil?



Najbolji auto je nov auto, čuvena je rečenica koju je rekao Henri Ford, osnivač „Ford motor kompani”. Međutim, građanima ex YU područja, zbog skromne platežne moći ova mudrost ne pomaže mnogo kada se odlučuju da obnove vozni park, te se češće odlučuju za kupovinu polovnog automobila. Danas na ex Yu područjima auto kupac se uglavnom okreće polovnjacima. U BiH može da se uveze samo vozila mlađa od 7 godina starosti i ona koja zadovoljavaju Euro 3 normu o izduvnim gasovima. O novim auto modelima razmišljaju samo odabrani, a većina naroda kupuje svoje limene ljubimce preko oglasa, prijatelja ili u najbližem auto salonu. U cijeloj toj kupovini treba što pametnije investirati porodičnu ušteđevinu ili kredit u automobil koji će ispuniti najviše vaših potreba.
Kako odabrati polovni automobil?
Prvi korak u tom poslu je pronalaženje odgovarajućeg modela i dilema kako doći do njega. Da li pokušati do željenog automobila doći direktno iz neke zapadnoevropske zemlje ili ga potražiti na nekom od mnogobrojnih placeva koji se bave prodajom polovnih vozila. Pri tome, želje su, po pravilu, veće od mogućnosti, pa čak i kada postavimo neki cjenovni limit, i dalje postoji bezbroj pitanja na koja treba odgovoriti. Odakle početi, kako se organizovati, gdje gledati i kako pazariti auto.

PITANJA:

- Koliko zaista novca možete da investirate u kupovinu automobila?
- Da li je nužna prodaja automobila koji trenutno posjedujete?
- Da li kupujete noviji auto zbog prestiža ili zbog potrebe za jačim ili većim automobilom?
- Koliko dana u jednom mjesecu vozite auto?
- Da li možete da održavate skuplji i moderniji model?


ODGOVORI:
Kada utvrdite koliko para možete da izdvojite za vašeg limenog ljubimca, neki cjenovni limit, izračunajte da li je nužna prodaja automobila kojeg posjedujete (ako ga imate uopšte).
Ukoliko vam je zaista potreban komforniji i snažniji model automobila zbog posla ili porodice koja raste, onda treba proanalizirati i preostala dva pitanja, odnosno odgovora. Prvo izračunajte koliko vas košta registracija i osiguranje automobile koji imate ili želite da kupite, a zatim na taj iznos dodajte troškove održavanja istog i potom podijelite brojem 365, koliko ima dana u godini, i prilično tačno ćete izračunati koliko vas košta parkirani auto ispred zgrade. Pomenuti iznos pomnožite sa dva, ukoliko kupujete primjetno moderniji automobil od onoga koji trenutno imate. Na primjer, ako prelazite sa Kadetta na Astru G, ili sa Golfa II na Golf IV. Odnosno sa 3 ili 4 ako trenutno imate neki Zastavin automobil a želite da konačno kupite neki auto proizveden u razvijenoj Evropi ili Japanu.

Ako vam automobil neizostavno treba zbog odlaska na posao, trudne žene ili male djece, ili već imate dovoljno izgovora, možete da krenete na sledeću stepenicu: Izbor modela.

Kako odabrati pravi model?
Morate sami odabrati pravi automobil za sebe. Jedino vi znate šta su vaše skrivene želje i potrebe Nemamo svi iste potrebe niti ukuse. Većini je dovoljno da automobi "upali" u hladnim zimskim jutarnjim časovima, i da ne troši više od 7,0 litara jeftinijeg D2 dizela, ali ima i onih drugih koji uživaju u vožnji na ovaj ili onaj način. Koliko ljudi toliko i ćudi, zbog toga i postoji tako bogat izbor modela čak i na našem siromašnom tržištu. Za svakog od vas postoji onaj pravi, gotovo idealan model ali ga samo treba pronaći, odnosno otkriti.

PITANJA:


- Koliko kilometara godišnje prelazite sa automobilom? (dizelaš ili benzinac)
- Koliko osoba se najčešće nalazi u autu?
- Koliko često upotrebljavate prtljažnik?
- Da li se pretežno vozite samo u gradu?
- Koliko često putujete auto putem?
- Koliko ste vešt i iskusan vozač?
- Da li često žurite i vozite brzo?
- Da li će porodični auto voziti više vozača od jednog?


Odgovor na prvo pitanje je lako dati, a slijedeće šta treba utvrditi je gdje je granica koja određuje da li ćete se okrenuti benzincu, dizelašu ili ćete preći na plin. Ukoliko kupujete polovan automobi, i prelazite godišnje do 10.000 km u prosjeku je uvijek mudrije pazariti benzinca jer ga je jeftinije održavati i po pravilu je u boljem stanju od dizelaša sličnog godišta i klase. Kupovina novog automobila uključuje u troškove i veliki gubitak vrijednosti vozila u prve 3 godine, tako da treba razmišljati o benzincu čak i ako godišnje prelazite oko 15.000 km, pogotovo ako kupujete auto preko lizinga, pa razlika koje je obično oko 1.500-2.000 evra između benzinske i dizel verzije u nabavnoj cijeni, na kraju sa svim kamatama i troškovima naraste skoro do 3.000 evra!
Godišnja kilometraža od preko 20.000 kilometara vas definitivno okreće dizelašima. Naravno, tu je uvek prisutna i opcija konverzije benzinca na gas, ali je ubjedljivo najsrećnije rješenje u tom pogledu kupovina modela koji već ima fabrički ugrađene instalacije za pogon gasom.
Mnogobrojnim analizama je utvrđeno da čak u 70% slučajeva u automobilu sjedi samo jedna osoba, a da tek u 10% slučajeva u vozilu ima više od 3 osobe. Odnosno ukoliko je odgovor na drugo pitanje – jedna ili dve, onda nema potrebe da pazarite automobil koji nudi i dovoljno mjesta na zadnjem sedištu, posebno ako je takav model skuplji od onoga što možete realno da priuštite.
Ukoliko vam veliki prtljažnik zatreba samo jednom godišnje, nema potrebe da na zapreminu gepeka obraćate pažnju prilikom izbora modela.
Ukoliko vam automobil služi uglavnom da se odvezete do posla, odnosno 90% pređene kilometraže prelazite u gradu, dodatnu prednost treba svakako dati dizelašima jer oni neuporedivo bolje podnose stani-kreni sistem vožnje, odnosno djelimično opterećenje agregata. Tu su benzinci inferiorni. Uz to, svakako je van svake pameti da u tom slučaju kupujete automobil koji ima više od 70-80 KS.
Ako često putujete auto putem, i praktikujete duže relacije nekoliko puta godišnje, prednost treba dati automobilima koji imaju dobro, sigurno oslanjanje i motore koji su dovoljno snažni, odnosno imaju minimalno bar 75 KS, a preporučljivo 90 i više KS.
Odgovor na pitanje koliko ste vješt i iskusan vozač, treba odgovoriti što iskrenije. Sopstvenu vještinu nije lako procijeniti, ali u tome vam mogu pomoći prijatelji, iskusniji i stariji vozači od vas, ali i najbliži, odnosno članovi vaše bliže i šire porodice. A to koliko ste iskusni je ipak lakše odrediti, na primjer pogledom na datum dobijanja vozačke dozvole, odnosno na broj pređenih kilometara. Ukoliko spadate u grupu vozača koji iza sebe imaju manje od 30.000 km i tek 2 godine vozačku dozvolu znajte da spadate u najrizičniju grupu koja je najopasnija za saobraćaj i druge vozače.
Tek preko 10 godina staža i bar 100.000 km provedenih za volanom, vas svrstava u prosječno iskusne vozače. Takođe, to što 10 godina niste napravili ni jedan udes ne znači automatski da ste dobar vozač, već da ste samo dovoljno pažljivi i umjereni za volanom, ali i da ste imali malo sreće na drumu.
Dakle, ukoliko nemate bar 10 godina vozačkog staža mnogo je bolje da sebe svrstate u grupu – solidnih vozača. Ukoliko i zaista pripadate ovoj grupi, veliku prednost prilikom izbora automobila dajte modelima koji imaju odlične kočnice, ABS, vazdušne jastuke, ali i automobilima koji imaju dovoljno jake motore, recimo 90 KS, naravno pod uslovom da "višak" snage koristite kako biste preticanje završili za što kraće vrijeme, a ne da biste testirali maksimalnu brzinu automobila na regionalnim putevima.
Da li često žurite i vozite brzo, nervozno i to se osjeti u vožnji, a nemate dovoljno vozačkog iskustva to samim tim znači da ugrožavate živote drugih, ali i sopstveni život i da je samo pitanje vremena kada ćete napraviti kobnu grešku. Ukoliko pak spadate u provjerene i sigurne vozače sa podužim vozačkim stažom (bar 10 godina), onda veliku prednost dajte modelima koji imaju bar 100 KS, i ne kupujte ih ukoliko ne možete da priuštite nove pneumatike, amoritezere, odnosno ukoliko ne možete da redovno i temeljno održavate tako snažan automobil, jer je snaga bez kontrole samo opasnost a nikako zadovoljstvo u vožnji.
Najdelikatnije pitanje, ukoliko će novi automobil voziti više članova porodice je kako kupiti model koji svima podjednako odgovara. Koliko vozača toliko i stilova vožnje. Svakako za automobil je najbolje da ga samo jedan vozač vozi i održava. U odgovoru na ovo pitanje posebno treba obratiti pažnju na vozačko iskustvo ostalih članova porodice i njihovo umijeće vožnje (i naravno parkiranja).
Odnosno, baš tada treba kupovati automobil koji ima bar prosječne performanse, a posebno treba dati prednost modelima koje možete besprjekorno održavati. Odnosno bolje je pazariti na primer Ford Escort IV 1.4 za koji možete priuštiti četiri nove gume, ispravne amortizere, besprjekornu letvu volana i kočnice u idealnom stanju, nego se "napinjati" sa kupovinom Opel Astre, koju ćete narednih godinu dana voziti sa "ćelavim" gumama. Zapravo, starije i jeftinije ne mora značiti automatski i gore, ako imate dobrog majstora i ukoliko izuzetno redovno održavate svoj automobil, onda i stari auto može dobro da vas služi. Tada po pravilu i ogrebotine koje naprave manje vještiji vozači i mnogo manje bole.

Kako donijeti konačnu odluku?

Sigurno ne u jednom danu. Najvažnije je da utvrdite da li vama zaista treba novi automobil, odnosno da li to može da izdrži vaš kućni budžet. Kada sami sebi odgovorite na brojna pitanja koja su gore navedena, vrijeme je da napravite spisak željenih modela. Uvek razmišljajte o 2-3 modela, jer nema nikakve potrebe da se vezujete samo za jednu marku automobila. Krenite od oglasa, bar njih na našem tržištu ima dovoljno. Zaokružite one koji ispunjavaju vaše želje i potrebe, i informišite se u vezi cijena vama prihvatljivih modela, a onda lagano i bez žurbe donesite odluku.

Pokušaji prevare

Posebnu pažnju prilikom kupovine polovnog automobila morate obratiti na valjanost prateće dokumentacije. Prije kupovine obavezno u policiji provjerite da li su svi papiri regularni. Bilo je dosta slučajeva falsifikovanja saobraćajnih dozvola iz zemalja izvoznica i to naročito iz Italije, kao i slučajeva ukradenih vozila i prekucavanih identifikacionih brojeva na vozilima.



- 13:45 - Komentari (1) - Isprintaj - #

0