Sjedeći mirno,ne radeći ništa.Proljeće dolazi,trava raste sama po sebi.

ponedjeljak, 26.12.2011.

Oči u oči s strašnim tigrom - V dio : D


Image Hosted by ImageShack.us



Strašni tigar se povuče nazad i bespomoćno sklupča,razoružan
Takuanovim stavom punim ljubavi.Očito je tigar osjetio da mu ne prijeti
nikakva opasnost od zen majstora te je nestao njegov strah koji ga je
tjerao da napada.Takuan se približi tigru i ispruži svoju ruku ispred
njegove njuške.Iznenađeni tigar se na to razniježi i počne,mljackajući
ogromnim čeljustima lizati Takuanovu ruku. Od snažne i goropadne
životinje pretvorio se u umiljato mače željno pažnje.Plemenitost i ljubav
kojim je ovaj prizor zračio izgradili su intuitivne spoznaje između čovjeka i
životinje.


Image Hosted by ImageShack.us


Shogun i njegova svita bili su opčinjeni ovim prizorom kome su prvi put u
životu svjedočili. Takuan nastavi maziti tigra te sjedne na njega.Tigar je
na to samo zadovoljno frktao i micao svojim tankim brcima.Shogun
Iemitsu, čovjek od vlasti i velikog iskustva,od tog je trenutka još prisnije
prihvatio Takuana,s poštovanjem koje je ukazivao rijetko kome.Ali,ipak,
njemu nije bilo jasno kako je "nasmiješeni redovnik" uspio pripitomiti zvijer
koja je inače poznata po tome da se teško pokorava bilo kome.Upitao je
svog učitelja od mača,Yagyu Munenorija kako bi on to objasnio.Munenori
mu je objasnio da se najdublje postignuće u mačevanju poklapa sa
spoznajnim postignućem tipičnim za duhovne koncepte zen učenja.
Munenori je dalje nastavio:

"U oružanim sukobima,ratniku nikada ne smije popustiti pažnja jer bi to
njegov protivnik primjetio i iskoristio.U trenutku dekoncentracije javlja se
"pukotina" u svijesti,a to je prilika da protivnik zada odlučan udarac.
Međutim,onaj tko je uspio ovladati tajnama zen meditacije i putem njih
razvio duh do savršenstva,ostat će netaknut čak i ako se deseci
mačeva usmjere prema njemu.Za takvog se čovjeka kaže da ni
božanstva ne mogu naći prostora kako bi ga spriječili u njegovoj namjeri."

Redovnik Takuan je očito bio primjer takve osobnosti.Njegov duh,čist i
satkan od ljubavi,nježnosti i u isto vrijeme neustrašivosti,predstavljao je
fluid koji je ispunjavao cijelo njegovo biće.On je bio njegov štit i bitni
smisao njegove obuke.Takuanova dobrota koju ljudi nisu znali uvijek
prepoznati bila je tako velika da ju je jedan divlji tigar prepoznao.Učitelj
Munenori savladao je tigra uz pomoć ratničkih tehnika koristeći borilačke
principe mačevanja.Ali redovnik Takuan tigra je razoružao najiskrenijom
ljubavi,bez trunke agresije ili straha Prosvijećenost Takuana obilježila je
taj događaj utisnuvši u njega višu dimenziju mudrosti.Zbog toga je učitelj
Munenori bio "postiđen", jer je njegov stav prema tigru bio na nižem
stupnju duhovnog razvoja od Takuanovog.Od svoga je učitelja dobio još
jednu lekciju.

Da bi pokazao poštovanje prema Takuan Sohou,Shogun Iemitsu podigao
je za njega hram Tokai-ji u Tokyu u kvartu Shinagawa 1638. godine, a
Takuan je postao glavni poglavar tog hrama. Umro je sedam godina
kasnije 1645. godine u 72. godini života.Yagyu Munenori,njegov učenik
umro je godinu dana kasnije 1646. godine u sedamdeset petoj godini
života. Tokugawa Iemitsu umro je 1649. godine.


# događaj sa tigrom opisan je u knjizi Nenada Simića,"Samuraji,
odjeci ratničkog sna,knjiga druga:filozofija ratničke klase", Beograd,2008.str.12-17;



Sretan Božić svima ! Min'na-san Meri Kurisumasu : D


- 11:46 - Komento o nokoshite kudasai (24) - Isprintaj ako želiš - #

petak, 16.12.2011.

Oči u oči s strašnim tigrom - IV dio



Image Hosted by ImageShack.us



Takuan prihvati shogunov izazov i uputi se,opušteno,kao i njegov učenik
Munenori prema kavezu sa tigrom.Bez imalo premišljanja,uđe u kavez i
zatvori vrata za sobom.Tigar je instiktivno i nagonski reagirao slično i pri
Munenorijevom ulasku u kavez.Takuan,goloruk i naoružan samo osmijehom
stane ispred njega zasučenih rukava svoje redovničke halje.Okupljena
gomila daimyoa i visokodostojnika shogunova dvora sa strepnjom je
promatrala ovaj prizor.Sve je djelovalo čudno i nestvarno,a rikanje
uznemirene životinje vraćalo ih je u stvarnost.Činilo se kao da će ogromni
tigar svakog trena skočiti na redovnika...ali se ništa od toga nije dogodilo.



Image Hosted by ImageShack.us


...nastavak slijedi...


- 23:59 - Komento o nokoshite kudasai (6) - Isprintaj ako želiš - #

nedjelja, 11.12.2011.

Oči u oči s strašnim tigrom - III dio


Image Hosted by ImageShack.us



Shogun Iemitsu,zadovoljan demonstracijom Munenorijeve vještine,
počne ga hvaliti ne štedeći riječi poštovanja za velikog učitelja.Na to
skromni Munenori samo kratko reče da ga je sram zbog ovog postupka,
jer on ne priliči čovjeku njegovih godina.Tada mu je,naime,bilo 65 godina.
Od svih pristutnih,najviše oduševljenja pokazao je korejski poslanik.
I dok je shogun razdragano i dalje hvalio Munenorija ističući kako će
njegov podvig podići ugled japanskim borilačkim vještinama u svijetu,
Munenori se tiho povuče i pridruži svome učitelju Takuanu,koji je također
bio zadovoljan ishodom ove demonstracije.Tada se shogun približi
Munenoriju i Takuanu te upita Takuana o odnosu Buddhina Puta i
situacije u kojoj se našao Munenori.



Image Hosted by ImageShack.us

gore,shogun Iemitsu



Image Hosted by ImageShack.us

gore,drvena statua zen majstora Takuan Sohoa,učitelja Yagyu Munenorija



Takuan odgovori shogunu:

"Uzvišeni shogune,ništa vas više ne raduje nego kad vidite veličanstvenu
demonstraciju borilačkih vještina.Ali,morate znati,to je posljednja stvar
kojoj teži budistička vrlina".

Iemitsu,zbunjen ovakvim odgovorom zatraži da mu ga Iemitsu rastumači.
Tada mu Takuan objasni da se najviše vrline Buddhinoga učenja ostvaruju
upravo kada su izvan dosega upotrebe borilačih vještina.Iako je Munenori
bio posvećen meditativnoj praksi (tj. zazenu),razjarenog tigra svladao je
tehnikom ratnika jer je on tome najviše posvećen.Iako to može imati
smisla,ipak se ne može očekivati od biti izvorne budističke misli.Svi ljudi i
sve životinje,objašnjavao je Takuan,imaju prirodu Buddhe,pa prema tome
svi mogu biti spašeni pomoću neograničene budističke mudrosti.Ali,ipak,
treba znati da postoji razlika između načina da se oni slome i spase.
Ljubopitljivi shogun,zaintrigiran onim što je čuo,zapitao je Takuana da li bi
možda mogao da spasi tigra umjesto da ga porazi slomivši ga.Takuan na
to odgovori,da on ne posjeduje beskrajnu budističku vrlinu i da on ne može
spasiti tigra,ali da bi ga svakako mogao pripitomiti.Shogun zahvali Takuanu
na odgovoru i ponudi mu da se i sam okuša sa tigrom u kavezu.


...nastavak slijedi...


- 18:31 - Komento o nokoshite kudasai (3) - Isprintaj ako želiš - #

petak, 09.12.2011.

Oči u oči s strašnim tigrom - II dio


Image Hosted by ImageShack.us



Obučen u tradicionalni kimono Yagyu Munenori krene prema kavezu sa
tigrom noseći samo jednu željeznu lepezu koja je bila neka vrsta ratnikova
oružja kada bi se raširila.Kada se Munenori sasvim približio kavezu tigar se
uznemirio i počeo glasno da riče što je izazvalo jezu i strah među prisutnom
svitom.Krećući se gore-dolje po kavezu,uznemiren ljudima koji su opkolili
njegov kavez djelovao je još strašnije.Učitelja Munenorija kao da to nije
pokolebalo ni malo.Dostojanstveno je i mirno zakoračio u unutrašnjost
kaveza,kojeg su odmah zaključali čim je on ušao.



Image Hosted by ImageShack.us

gore,Yagyu Munenori,majstor od mača i osobni učitelj
shoguna Tokugawe Iemitsua



Sada su Munenori i tigar,koji se spremao za skok bili oči u oči.Promatrali
su jedan drugoga dok su svi ostali stajali oko kaveza gledajući što će se
dogoditi.Munenori je u trenutku analizirao situaciju,smirenim pokretom
podigao lepezu i usmjerio je u pravcu tigrova oka.Prateći ritam tigrova
disanja,Munenori se usredotočio na njegove uzdahe i izdahe i istovremeno
pomaknuo lepezu prema tigrovu čelu.Dok je to izvodio,Munenori ispusti
prodoran krik čime je manifestirao vlastitu energiju (ki ili chi).Ovaj uzvik
dolazi iz predjela donjeg trbuha (hara-tanden),a u japanskim borilačkim
vještinama poznat je kao kiai.Prema izjavama svjedoka smatra se da su
poznavatelji borilačkih vještina koji su poznavali tehniku izvođenja tog
uzvika mogli paralizirati protivnika ili oboriti pticu u zraku.Postoje priče i o
rušenju mostova krikom kiai.Poznato je,također da su ih osim ratnika
koristili i zen majstori koji su ih i počeli prvi upotrebljavati.Na Munenorijev
krik tigar je reagirao tako da je umjesto skoka zamahnuo šapom a zatim
se povukao unazad.Uvidjevši njegovu reakciju Munenori ispusti još jedan
snažan krik nakon čega se tigar skroz povukao spustivši glavu na pod.
Prisutni,koji su bez daha promatrali ovu nevjerojatnu scenu,bili su
fascinirani Munenorijevim poznavanjem "unutrašnjih aspekata" ratičke
vještine.Učitelj Munenori,mirno i staloženo zadovoljan ishodom izađe iz kaveza.


...ako ste mislili da je ovo kraj,prevarili ste se...najbolje tek dolazi....stoga,
nastavak slijedi...


- 23:59 - Komento o nokoshite kudasai (3) - Isprintaj ako želiš - #

srijeda, 07.12.2011.

Oči u oči sa strašnim tigrom - I dio


Image Hosted by ImageShack.us

(Utagawa Kuniyoshi,Tigar,drvorez u boji)



Za vrijeme vladavine trećeg shoguna Tokugawa shogunata (1603-1868),
Tokugawe Iemitsua (1604-1651,živio;1623-1651,vladao) dogodio se
jedan interesantan i neobičan događaj koji je na naše zadovoljstvo ostao
zabilježen. Sudionici tog događaja osim spomenutog shoguna Iemitsua
bili su Yagyu Tajima no kami Munenori (1571-1646),shogunov osobni
učitelj mačevanja i zen majstor Takuan Soho (1573-1645),duhovni učitelj
Yagyu Munenorija koje sam već spominjao na svojim blogovima,a i
tada su bili sudionici nesvakidašnjih događaja (vidi bilj.).



Image Hosted by ImageShack.us

gore,Tokugawa Iemitsu,unuk velikog Ieyasua (1543-1616),pobjednika u
najvećoj japanskoj bitci,onoj kod Sekigahare i osnivača Tokugawa
shogunata,za kojeg je Iemitsu podigao veliko svetište Tosho-gu u gradu Nikko



Image Hosted by ImageShack.us

gore,Yagyu Munenori,čija je "Knjiga obiteljskih tradicija umijeća ratovanja"
2008. godine objavljena na hrvatskom jeziku zajedno sa
Musashi-jevom "Knjigom pet prstenova"





gore,zen majstor Takuan Soho,poglavar zen hrama Daitoku-ji koji se
nalazi u Kyotu



Događaj o kojem ćemo ovdje govoriti dogodio se u studenom 13. godine
perioda Kan'ei tj. 1636. godine. kada je jedan korejski službenik (danas bi
ga zvali diplomat ili možda veleposlanik) posjetio tadašnji Tokugawa
shogunat. Tom je prilikom on darivao shoguna i njegov dvor mnoštvom
darova.Od svih tih darova najzanimljiviji je bio tigar u kavezu kojeg su
smjestili u jedan od mnogobrojnih vrtova shogunova dvorca u Edu (danas Tokyo).


Image Hosted by ImageShack.us


Shogun Iemitsu poželio je vidjeti tog tigra i zaputio se prema kavezu sa
velikom pratnjom u kojoj su bili i Yagyu Munenori i Takuan Soho kao i
korejski poslanik. Kada je svita stigla do kaveza,počeli su glasno
komentirati veličanstvenost i gracioznost divlje životinje koja je šetala
kavezom. I sam shogun je bio oduševljen poklonjenim tigrom.Zapitao se
pred svima postoji li netko tako hrabar tko bi se usudio suočiti sa tigrom u
kavezu.Kako nije bilo dobrovoljaca,shogun je mogućnost ulaska u kavez
opasne životinje predložio svome učitelju mača Yagyu Munenoriju.
Munenori je znao da je shogunov prijedlog u stvari naredba,te je
shogunovu zamisao prokomentirao riječima,da bi on to mogao uraditi,
ali da u tome ne vidi nekakav naručiti smisao. Objasnio je svoje stajalište:

"Kažu da čovjek može ukrotiti svaku divlju životinju ako je drži dugo u
kavezu i da ona neće povrijediti onoga tko je hrani.Ipak,bilo bi opasno i
nepažljivo dodirnuti tigra koji dolazi izdaleka i još nije ukroćen".

Čuvši objašnjenja svoga učitelja mača Munenorija shogun ipak nije bio
zadovoljan te ga je nastavio nagovarati riječima da ako bi Munenori ušao u
kavez sa tigrom taj čin bi prenio glas o njemu i njegovu umijeću čak i izvan
Japana. Vidjevši shogunovu upornost,koji je bio i sam spreman ući u
kavez ako se ne nađe neki hrabar pojedinac,učitelj Munenori pristane da
uđe u kavez u kojem se nalazio strašni tigar.Tada se Munenori pokloni
shogunu i cijeloj sviti koja je pratila shoguna i zaputi se prema kavezu.


...nastavak slijedi...


# bilješke #

vidi za tekst o Munenoriju (hagakure blog)
priča je objavljena u knjizi Nenada Simića,"Samuraji,odjeci ratničkog
sna,knjiga druga:filozofija ratničke klase
",Beogard,2008.,str.12-17;


- 17:52 - Komento o nokoshite kudasai (2) - Isprintaj ako želiš - #

četvrtak, 01.12.2011.

Meigetsu-in ili Hram Hortenzija (Ajisai-dera),Kita-Kamakura




gore,photo by interplet (wikipedia)





gore,karta Kita-Kamakure i položaj zen hrama Meigetsu-in;na velikoj zelenoj
površini iznad Meigetsu-in hrama nalazi se zen hram Engaku-ji,a preko
puta Meigetsu-in hrama i Engaku-ji hrama nalazi se Tokei-ji zen hram



Meigetsu-in osnovan je 1383. godine iako ima svoju predpovijest.
Hram je osnovao Uesugi Norikata (1335-1394).Prvi poglavar hrama
bio je Mitsushitsu Shugon (13??-1390).Upad u hram je 300 yena.
Danas je to nekih 20 kuna.Hram je otvoren do 16:30,ljeti do 17 sati.




































gore,Yagura pećina u kojoj se nalazi grob osnivača hrama Uesugi Norikate;photo by interplet (wikipedia)





gore,grob Hojo Tokiyori-ja (1227-1263) 5. shikkena (regent,od 1246 do 1256)
Kamakura shogunata koji je živio u blizini hrama,ujedno i lider Hojo klana
(Tokuso) od 1246. do 1256. godine; otac Hojo Tokimunea (1251-1284)
8. shikkena (1268-1284) Kamakura razdoblja (1192-1333); photo by interplet (wikipedia)





gore,statua samuraja na samom ulazu (izlazu) u hram





# arhiva #

Meigetsu-in,asahi net


- 23:59 - Komento o nokoshite kudasai (10) - Isprintaj ako želiš - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se