drago boric

srijeda, 05.11.2008.

Tvrtko Kulenovic-REFREN

Znao sam da refren postoji u poeziji,nisam znao da postoji i u istoriji.Ne radi se o onim vec dosadnim naglabanjima o tome da li se istorija ponavlja:refren nije o ponavljanju,on jeste ponavljanje.
Bio sam student u Beogradu 1957,kad se odigrala anglo-francuska invazija na Egipat.Vise sam zalio Francusku nego sto sam zalio Egipat,znao sam sve o kolonijama i kolonizatorima,ali to je bila istorija:ovdje i sada na moje oci rusio se jedan idol,jedan mit slobode,jednakosti i bratstva;za Englesku mi je bilo manje-vise svejedno.
Nisam bio sam.S mojim studentskim primanjima nisam mogao da kupujem novine,ali sam bio napisao neki clancic za Vecernje novosti za koji sam umesto honorara dobio-pretplatu.Jednog dana otvorio sam novine i ugledao takodje minijaturni clancic pod naslovom koji kao da je bio moj.Glasio je:"Zao mi te je,Francuska!"
Otada je proslo 36 godina,dakle jedan dobar komad vremena,cak i za istoriju.Dogodilo se sto se dogodilo,dogodilo se i ono za sto nikad ne bih mogao pomisliti da se moze dogoditi.Neko pametan rekao je da americke pretnje vojnom intervencijom u Bosni i Hercegovini sluze zato da joj pokazu koliko je nesposobna.Ali ne samo nesposobna.
Neko duhovit ispricao mi je kratak i sjajan vic,sjajan kao sto samo kratki vicevi mogu biti.On glasi:"Englezi su Srbi,ali Francuzi su uz to i cetnici."
Delovao je na mene kao na Prusta,odnosno na njegovog junaka,njegov cuveni kolacic madlen:u svesti se nesto pokrenulo i na povrsinu secanja je izronio davnasnji novinski naslov koji se bio,mozda zauvek,izgubio negde u njegovoj dubini.Izronio je upravo onako kako treba,kako mora,pracen zvukom kao u pesmi,kao refren,refren istorije:
"Zao mi te je,Francuska!"
("Oslobodjenje",1993.)

- 14:05 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< studeni, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • rokenrol

Linkovi