drago boric

ponedjeljak, 23.04.2007.

PLANETA CROATIA:HAVEL IZ PODSUSEDA!

Dubravka Ugresic-HRENOVKA U VRUCEM PECIVU(autorske napomene)

...Uz pripovijetku"Hrenovka u vrucem pecivu"vezan je jos jedan detalj,ovoga puta domaci.Na moju pripovijetku zakvacila se poput cicka sudbina jednog kolege koji je to(kolega)postao tek naknadno,
mozda bas zahvaljujuci mome posrednom knjizevnom poticaju.Putovi stvaralastva su tajnoviti,a muze cesto kapriciozne.
Naime,1983.godine,kada je knjiga bila objavljena,primila sam neugodno pismo od meni nepoznatog posiljaoca,stanovitoga Ante Matica.Taj me Matic zestoko optuzivao da sam nadjenuvsi svojoj VULGARNOJ junakinji prezime Matic(toj koja samo trazi`kurcice u kruvcicu`,tako je,naime,aktivnosti moje junakinje formulirao potpisnik pisma)okaljala njegovo plemenito prezime.Uskoro sam upoznala posiljaoca pisma,sto i nije bilo tesko.Doticni je bio zaposlen kao graficki radnik u izdavackom poduzecu koje je objavilo moju knjigu.Pokusala sam Anti,koscatom,brkatom i ljutitom sunarodnjaku,objasniti
da sam prezime Matic i izabrala bas zato jer je tako obicno.
-Sto joj niste dali ime Nade Dimic!?
-Zato sto se tako vec zove tekstilna tvornica!-rekla sam.
-Vi ste okaljali moje casno prezime!-bio je uporan Matic.
-Kako sam ga mogla okaljati kad pola zagrebackog telefonskog imenika zauzimaju Matici?!-branila sam se.
Na spomen telefonskog imenika umalo sam zaradila pljusku od strane zivoga rodjaka moje knjizevne junakinje.Incident sam brzo zaboravila,iako ne posve:nijedan od mojih narednih likova nije nosio prezime Matic.
Tocno sedam godina nakon opisanog incidenta(1990.,dakle)ponovo sam se spotakla o prezime Matic.
Bila je to godina velikih politickih promjena.U gomili imena jarosnih hrvatskih nacionalista koji su u euforicnom stampedu jurili prema funkcijama i vlasti moje je oko nehotice zapelo za ime Ante Matica.Kao gorljivi clan vladajuce stranke,Ante Matic popeo se na funkciju kulturnog referenta u Podsusedu,mjestu pored Zagreba.U novinama je bio objavljen interview pod naslovom"HAVEL IZ PODSUSEDA"(U HRVATSKOJ SU U TO VRIJEME SAMOZVANI HAVELI NICALI KAO GLJIVE!).Matic je,naime,pored svojih redovnih kulturno-politickih aktivnosti nasao vremena da objavi roman pod nazivom OBJAHANA ZEMLJA.Roman je dobio pozitivne kritike i punu paznju knjizevne sredine kakvu,uostalom,i zasluzuje jedan HAVEL IZ PODSUSEDA,jedan pisac s(nacionalnim)MUDIMA.
U medjuvremenu sam napustila zemlju,ali sam cesto povucena mracnom zudnjom znala svrljati po aerodromskim i kolodvorskim standovima i potajno uzivati u listanju domovinskog tiska.I punih 14 godina nakon opisanog incidenta s Maticem obrela sam se u stuttgartskom kolodvorskom
"Internationale Press",uzela s novinskog standa VJESNIK i ovlas ga prelistala...
"Mozda unosim novinu u noviju knjizevnost,suvremenu hrvatsku knjizevnost.U svojoj prvoj knjizi OBJAHANA ZEMLJA opisao sam zive ljude.Pokusao sam to i u knjizi LIJEPA NASA TUDJINA.Samo u tri price su mrtvi ljudi,svi ostali su zivi",izjavljivao je poznati suvremeni knjizevnik Ante Matic.


Nada Dimic,mlada komunistkinja koju su mucki ubili lokalni fasisti za vrijeme Drugog svjetskog rata.Od 1945-1991,u svom posmrtnom zivotu,bila je`narodni heroj`.Godine 1991.,zbog dolaska nove vlasti i nagle nepopularnosti antifasistickih heroja,njezino je ime izbrisano iz kolektivnog sjecanja.
(Dubravka Ugresic-"ZIVOT JE BAJKA")

- 15:02 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< travanj, 2007 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • rokenrol

Linkovi