drago boric

petak, 23.03.2007.

VLADO GOTOVAC

Mi govorimo kao intelektualci,kao ljudi koji nisu opsjednuti samo politikom i gradnjom drzava,mi nastojimo sacuvati sve dokaze koji su potrebni jednom rjesenju zasnovanom na njihovoj ukupnosti-na politickim,kulturoloskim,geopolitickim i drugim razlozima i motivima.To je nasa duznost.Mi ne smijemo ostati po strani,mi se ne smijemo iskljuciti iz politicke borbe,ali mi ne smijemo ni jednog trenutka dopustiti da nas dnevnopoliticki,epizodni motivi zaslijepe.Mi ne pravimo urote,mi ne stvaramo koalicije,mi samo podsjecamo na istinu,borimo se za nju,zelimo da nasa kriticka svijest pomogne u orijentiranju,da u odlukama onih koji stvaraju drzave budu sacuvane sve cinjenice i da na temelju njih djeluju.
Htio bih spomenuti jos jednu cinjenicu koja je za nas ovdje vazna,koju sam neposredno iskusio.U vrijeme kosovskih dogadjaja,i svega onoga sto je bilo s njima povezano ili sto je do njih dovelo,dakle,
u vrijeme kada su motivi za raspadanje Jugoslavije vec bili snazno izrazeni i evidentno ukazivali na njezin kraj,susreo sam se na Bledu,na jednom skupu sto ga je organizirao slovenski PEN,s Dobricom Cosicem.Razgovarali smo preko cetiri sata.Obojica smo bili svjesni onoga sto se dogadja i svih perspektiva toga dogadjanja.On je sebe smatrao patrijarhom nacije,htio je i meni sugerirati taj osjecaj u hrvatskom okviru,ali ja sam to odbio,jer ne samo da je to bilo netocno,nego je s mog stajalista neprihvatljivo.Hrvatima patrijarsi nisu potrebni,njima je potrebna javnost koja ce s punom kritickom samosvijescu ocjenjivati prilike i postupke u njima svih onih koji su preuzeli odgovornost djelovanja u ime nacije.
Sve sto mi je tada Cosic rekao i obecao bila je obicna laz.Sve sto je kasnije cinio i govorio bilo je suprotno onome u sto me je uvjeravao.Ja znam za njegove pohvale srpskoj lazljivosti,za ulogu koju je on toj lazljivosti namijenio,za dobra koja je u njoj nasao,ali sam se ipak nadao da postoje one cinjenice koje su iznad svega toga,ne apstraktno,nego stvarno-one cinjenice bez kojih je covjekov svijet nemoguc.Cosic ocigledno u takve cinjenice ne vjeruje.Njemu je daleko vaznije hoce li on za Srbe biti Vuk Brankovic,nego hoce li u Srbiji ocuvati one vrijednosti koje su ne samo ugrozene,nego prijete kataklizmom jednako Srbiji i svima onima koji,preko njezina nasilja,s njom moraju doci u odnos,i svima onima koji,preko njezina nasilja,moraju sudjelovati u toj perspektivi.
Razgovarali smo o Crnoj Gori,o Albancima,o pitanjima autokefalnosti makedonske crkve i crnogorske crkve,i slozio se sa mnom u procjeni sto je u kojem slucaju pravedno.Vrativsi se u Srbiju,poceo je drzati huskacke govore,zastupao je represiju i njezinu ratnu slavu,njegovo se srpstvo prosirilo upravo onako kao i srpstvo Pecke patrijarsije,dokle Turska dotle Srbija.
Tako u oponasanju djeluje"drugi um"na Balkanu!Nije stvaranje toga uma pitanje neprosvijecenosti,vec obratno:to je zaposljavanje prosvijecenosti na proslavljanju zaostalosti.Ni to nije slucajno:IZABRAN JE JEDINI NACIN NA KOJI SE SRAM ZBOG ZAOSTALOSTI MOZE PRETVORITI U POVIJESNI PONOS,ZAPUSTENOST U MESIJANSTVO.
Nikad nisam mogao shvatiti ljude koji su mi lagali razgovarajuci sa mnom o tako bitnim,tako vaznim pitanjima kao sto je sudbina nacije.Jer ja nikada nisam bio covjek koji im je mogao nesto uciniti,
kazniti ih,uhapsiti ili na bilo koji drugi nacin onemoguciti ili nanijeti im neko zlo.Nikad se nitko nije imao zasto mene bojati,nikada nitko nije imao razloga da mi laze-uvijek je taj razlog bio u njemu,a ne u meni.Posve razumijem covjeka koji laze Staljinu,ali nikako ne razumijem covjeka koji laze Gotovcu!
Laz je za Cosica,ocigledno,stalna ljudska pozicija,balkanska pozicija neprekidnog vrebanja,jedina pozicija balkanskog osjecaja da nista nije sigurno.
(A.Zulfkarpasic/V.Gotovac/M.Tripalo/I.Banac-"OKOVANA BOSNA(razgovor)")

- 09:32 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< ožujak, 2007 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • rokenrol

Linkovi