Bookeraj - raj za pasionirane čitatelje

nedjelja, 23.02.2014.

David Byrne: "Biciklistički dnevnik"

Iako sam zadnji put na bicikl sjela prije više od deset godina (podstanarstvo me lišilo niza stvari bez kojih se, čini se, ipak može), čvrsto vjerujem da se jednom naučena vještina vožnje bicikla nikad ne zaboravlja. Pa ipak, s obzirom na posvemašnji nedostatak navike bicikliranja, imala sam želju pročitati „Biciklistički dnevnik“ Davida Byrnea, jer me zanimalo kako će jedan poznati glazbenik odgovoriti specifičnim izazovima pisanja, a osobito pisanja putopisa, jer se u konačnici upravo o putopisnim zapisima u „Biciklističkom dnevniku“ i radi.

(David Byrne je najpoznatiji kao idejni vođa benda Talking Heads, a osim glazbom, manje je poznato da se čitav život bavio i vizualnom umjetnošću).

Tema ove knjige je jasno naznačena u njezinom naslovu – radi se o dnevniku jednog biciklista, koji je bilježio biciklističke dojmove iz gradova kojima se provezao na svom sklopivom biciklu. Tako, David Byrne između ostaloga govori o iskustvu vožnje biciklom kroz američke gradove, posebno San Francisco i New York, ali i kroz druge svjetske milijunske gradove, poput Berlina, Istanbula, Buenos Airesa, Manile, Sydneya i Londona. Knjiga sadrži i dodatak, koji govori o budućnosti prometovanja kroz velike gradove, te sadrži skice dizajnerskih uzoraka držača bicikala u New Yorku, kao i fotografije zamijećenih znamenitosti gradova koje je David Byrne posjetio biciklirajući.

Kroz temu javnog prometovanja i prilagodbe velikih gradova biciklistima i pješacima, autor uspijeva iznijeti kritiku tretmana građana u velikim urbanim sredinama (to je osobito vidljivo na primjeru New Yorka, koji ima malo biciklističkih staza, koje su ispresijecane kolnim ulazima i parkiralištima za automobile, zbog čega je vožnja biciklom u New Yorku opasna i nesigurna, a samim time i nepopularna. Neki drugi gradovi imaju razvijenu kulturu vožnje biciklom i daleko su bolji u povezivanju svojih međusobno udaljenih dijelova.

Naime, prilagođenost grada pješacima i biciklistima govori o razvijenosti ulične urbane zajednice, o osjećaju pripadnosti i svijesti o svojoj ulozi u toj zajednici (primjerice, u gradovima u kojima se ljudi često voze biciklom ili hodaju ulicama, ima manje uličnog kriminala jer je veća šansa da će delikvent biti zamijećen). S druge strane, veća prilagođenost gradova automobilskom prometu govori o otuđenosti i osjećaju izolacije, zbog čega gradovi kao društvene i životne cjeline izumiru.

O općenitim prednostima vožnje biciklom u odnosu na automobilski prijevoz unutar grada nije potrebno niti govoriti: radi se o jeftinom, zdravom i održivom načinu transporta, koji je istovremeno i praktičan i brz, što ne možemo reći niti za jedno drugo javno prometalo koje se primjenjuje u velikim gradovima. Sve veću prilagodbu gradskih ulica biciklistima i pješacima imam prilike vidjeti i u gradu u kojem živim, koji je, unatoč tome što se radi o relativno malom gradu, geografski prilično raspršen. Unatoč tome, čitav grad njeguje kulturu vožnje biciklom, u gradu djeluje izrazito aktivna udruga biciklista, a gradske su ulice gotovo u cijelosti premrežene biciklističkim stazama, koje se pri svakoj rekonstrukciji cesta uzimaju u obzir i proširuju gdje god je to moguće. Isti trend primjećujem i u gradu u kojemu sam ranije živjela, iako su tamo napori za izgradnju i proširenje biciklističkih staza (dijelom i zahvaljujući otporu pojedinaca) na samom početku.

Konačno, ono što me u gradu u kojem živim odbijalo od bicikliranja, jest taj nevjerojatni snobizam ljudi koji se rekreativno bave sportskim biciklizmom, iz kojega se može samo zaključiti da ako ne voziš bicikl vrijedan barem jednu prosječnu mjesečnu hrvatsku plaću, u punoj ratnoj spremi od štitnika za međunožje do plastične kacige, tvoje bicikliranje ne vrijedi ni pišljiva boba. Međutim, David Byrne, kao dobrodržeći pedesetineštogodišnjak, uspio me uvjeriti da to ne mora biti tako:

„U srednjim sam pedesetima pa mogu posvjedočiti da bicikl nije nešto namijenjeno samo mladim i energičnim ljudima. Ne treba vam oprema od spandeksa i, osim ako to ne želite, bicikliranje ne mora biti naporno. Osjećaj slobode – fizičke i psihičke – uvjerljiviji je od bilo kakva praktičnog argumenta. Perspektiva dovoljno bliska pješacima, uličnim prodavačima i izlozima u kombinaciji s kretanjem koje se ne doima potpuno odsječenim od okolnog života izvor je čistog zadovoljstva.“

Oznake: david byrne, biciklistički dnevnik

23.02.2014. u 19:44 • 11 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.



< kolovoz, 2017  
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Kolovoz 2017 (4)
Srpanj 2017 (7)
Lipanj 2017 (10)
Svibanj 2017 (2)
Ožujak 2017 (6)
Veljača 2017 (6)
Siječanj 2017 (4)
Prosinac 2016 (1)
Studeni 2016 (11)
Listopad 2016 (4)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (4)
Srpanj 2016 (8)
Travanj 2016 (1)
Ožujak 2016 (10)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (2)
Srpanj 2015 (6)
Lipanj 2015 (14)
Svibanj 2015 (11)
Travanj 2015 (3)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (6)
Siječanj 2015 (8)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (6)
Listopad 2014 (8)
Rujan 2014 (9)
Kolovoz 2014 (11)
Srpanj 2014 (11)
Lipanj 2014 (3)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (11)
Ožujak 2014 (6)
Veljača 2014 (9)
Siječanj 2014 (16)
Prosinac 2013 (8)
Studeni 2013 (9)
Listopad 2013 (7)
Rujan 2013 (11)
Kolovoz 2013 (12)
Srpanj 2013 (2)
Lipanj 2013 (10)
Svibanj 2013 (2)
Travanj 2013 (6)
Ožujak 2013 (2)

Komentari da/ne?

Opis bloga

Na ovom blogu čitajte o knjigama - mojim knjigama, Vašim knjigama, najnovijim knjigama, starim knjigama, zanemarenim knjigama, o autorima knjiga i novostima iz književnosti.


Hit Counter by Digits


Za sve informacije, pitanja, primjedbe, komentare, uvrede i drugo kontaktirajte me na bookeraj.blog@gmail.com



Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se