21.03.2009. / subota

LEGENDA O MILI





S obzirom da sam veliki zaljubljenik u Poljica, nekadašnju Poljičku republiku, red je da ovdje, na blogu, prozborim malo i o tome, a pogotovo o jednoj hrabroj djevojci kaja je svoj život dala za svoj narod. Tako barem govore priče o njoj.

Poljica su mnogi htjeli zauzeti. Ali nikome, do Napoleona, to nije pošlo za rukom, pa tako ni Turcima. U toj priči glavnu ulogu ima Mila Gojsalić, od milja zvana teta Mila.








U doba prodiranja Turaka, Mila Gojsalić bila je poljička djevojka iz sela Kostanje. 1530. godine, kada je Topan paša sa svojim turcima postavio svoje šatore na litici iznad kanjona Cetine, vidio je Milu, valjda negdje u selu i pošto poto ju je htio imati. Ona se kao prava čedna djevojka opirala tome, ali je ipak, za spas svoje zemlje, žrtvovala svoj život i iskovala plan sa svojim Poljičanima. Jedne je noći pristala doći u Pašin šator i zavela ga. Kad je on zaspao, Mila je zapalila barutanu, a Poljičani su navalili na Turke. Jadni Turci nisu imali nekog lijepog izbora - ili trčati u vatru i u ruke Poljičana, ili skakati u ponor s litice.










Njezin lik isklesao je Ivan Meštrović na ušću rijeke Cetine kraj Omiša. Jakov Gotovac je skladao operu „Mila Gojsalić” 1951. godine. O njoj je pisao August Šenoa.

U njezinom rodnom mjestu Kostanju, održava se ljetna kulturna priredba pod nazivom Dani Mile Gojsalić. Na susretu klapa dodjeljuje se kip nazvan po njoj za promidžbu dalmatinske baštine. I danas u tom selu žive Gojsalići. Uređena je kuća Mile Gojsalić, u kojoj su pohranjeni zapisi i dokumenti iz 16. stoljeća.


Prije mnogo, mnogo godina, u vrijeme bez mobitela, jednog ljeta koje sam provodila u Milinom kraju, slušala sam radio Brač. Bila je neka nagradna igra, ne sjećam se više nagrade (nije mi bila ni bitna), ali se dobro sjećam pitanja. Ono je glasilo "Tko je napravio kip Mile Gojsalić?" Čini mi se, drugog kipa osim ovog na fotkama nema, a taj kip napravio je jedan jedini Ivan Meštrović. I ljudi se javljali na telefon i govorili svašta, a jedna je gospođa rekla Meštrović. Ali gospon na radiju je rekao da je to netočan odgovor, na moje, a pretpostavljam i gospođino, veliko čuđenje. Onda me emisija još više zanimala. Na kraju - točan odgovor u toj nagradnoj igri bio je Joko Knežević. Hm...bilo je mnoštvo upitinika iznad moje glave. Koliko sam ja upćena, Knežević nije bio kipar, nego slikar i mozaist....Šteta što tada nisam imala telefon.


Iako čitav život dolazim u te krajeve i znam gotovo svaki pedalj tog dijela, obavezno uvijek stanem na vidikovcu kod tete Mile i uživam u prekrasnom pogledu na kanjon, Omiš, Brač, pa čak i Biokovo. Prizor naprosto nevjerovatno lijep, opuštajuć, zadivljujuć. Možda sam i subjektivna, ali baš me briga :)





P.S. fotke sam posudila od Brunx zujo

- 08:25 - Komentari (21) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.